جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت کیفیت جامع و تولید و تحویل درست به موقع


مدیریت کیفیت جامع و تولید و تحویل درست به موقع
دو شیوه جدید به نام‌های مدیریت کیفیت جامع(۱) (TQM) و تولید و تحویل درست به موقع(۲) (JIT) بر همه جنبه‌های چاپ و بسته‌بندی اثر گذاشته‌اند و در واقع باید گفت این شیوه‌ها بر همه فرایندهای تولید تأثیر‌گذار بوده‌اند.
این شیوه‌ها تکنولوژی‌، رهبری و سازمان را همگرا کرده و با آموزش کارمندان، مهارت‌های آن‌ها را نیز بالا می‌برند تا به این ترتیب مناسبات کیفیت، خدمات و هزینه‌ها را تغییر داده و افزایش سودآوری در فضای اقتصاد رقابتی را تضمین کنند.
مدیریت کیفیت جامع پروژه‌ای نیست که مدیریت، آن را به یک گروه یا به یک کارشناس واگذار کند، بلکه شیوه‌ای برای انجام امور است، مدیریت کیفیت جامع، سیاست بهبود پیوسته همه عملکردها را دنبال می‌کند.
مدیریت کیفیت جامع، ‌ابزارها و رویه‌هایی چون (۳) SPC یا کنترل فرآیند آماری و(۴) SQC یا کنترل کیفیت آماری را به کار می‌گیرد. اما از آن‌جایی که مدیریت و بدنه آن غالبا ً مقولات خود را نمی‌شناسند، دو مفهومSPC وSQC با هم اشتباه گرفته شده و یا یکسان تلقی می‌شوند.
در یک مدیریت کیفیت جامع موفق تمامی این مفاهیم در نظر گرفته می‌شود.
مدیریت کیفیت جامع مستلزم درگیر شدن همه سطوح شرکت و همه واحدها در مرحله استقرار آن است. بدون رهبری و تعهد مدیریت ارشد، کیفیت فرآیند هرگز به فرجام نمی‌رسد.
در مدیریت کیفیت جامع، کنترل عملکردها به گونه‌ای است که تمام تولیدات و خدمات طبق مختصات از پیش تعریف شده تولید شود (تولید بدون نقص)(۵).
مدیریت کیفیت جامع کاملا ًدر پیوستگی با پدیده تولید و تحویل درست به موقع عمل می‌کند به‌طوری که تحقق این روش، بدون مدیریت کیفیت جامع اصلاً بی‌معناست و امکان‌پذیر نیست.
تولیدکنندگان دیگر نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌های دوباره‌کاری بر روی محصولات معیوب باشند تا در نهایت آن‌ها را برای فروش آماده کنند. این اتفاق، زمانی به وقوع می‌پیوندد که تولیدکنندگان مواد اولیه هم از برنامه‌های کنترل کیفیت استفاده کنند. اگر آن‌ها مواد اولیه خود را از نظر کیفیت، کنترل کنند، کل فرآیند تولید از نظر کیفیت بهبود خواهد یافت.
دست‌اندرکاران تولید بسته‌ها و یا چاپ بسته‌ها به این نکته پی برده‌اند که مشتریان یا مشتریان مشتری‌های آن‌ها دنبال برنامه‌های جا افتاده کنترل کیفیت جامع هستند.
ماهیت پدیده تولید و تحویل درست به موقع در واقع تحمیل سرعت به تولیدکنندگان است و برای کوتاه کردن زمان تولید ایجاد شده است و بنابراین ضرورت دارد که زمان آماده‌سازی محصولات و خدمات کاملاً کوتاه شود.
دیگر نمی‌توانیم کاری را که باید یک ساعت با یک ماشین صورت بگیرد در دو ساعت انجام دهیم. به عبارت بهتر تکنولوژی‌های جدید به تدریج تکنولوژی‌های قدیمی را که برای کارهای طولانی مدت طراحی شده بودند، کنار خواهند زد.
بنابراین، رویه‌های تازه‌ای بروز خواهد کرد و کارکنان باید این کار را بیاموزند که فاصله چاپ آخرین سفارش‌ها را با شروع سفارش‌های جدید هر چه کمتر کنند.
روش تولید و تحویل درست به موقع، برای فرآیندهای چاپی نظیر فلکسوگرافی و همین‌طور لیتوگرافی کارهایی که باید هر چه سریع‌تر انجام شود، مناسب‌تر است و به طور همزمان روتوگراور را که به زمان بیشتری نیاز دارد به چالش می‌کشاند.
تولید و تحویل درست به موقع باعث می‌شود تا آن دسته از تکنولوژی‌های چاپ که چاپ خوب و با کیفیت را در حداقل زمان عملی می‌سازند، هر چه بیشتر وارد عمل شوند.
● مدیریت کیفیت جامع و چاپ بسته‌بندی‌
کنترل کیفیت ابتدا به این معنا بود که یک ناظر در انتهای خط تولید بنشیند و محصول ناقص یا معیوب را از رده خارج کند و اجازه ندهد وارد عرصه مصرف شود. این روش نه قابل اتکا بود و نه مقرون به صرفه.
از پیش از جنگ جهانی دوم و پس از آن، شیوه‌های بهبود کیفیت تولید در ایالات متحده آمریکا طرف توجه قرار گرفت، اما کاربرد موفقیت‌آمیز آن‌ها در ژاپن بیشتر مشهود بود و این نکته طنزآمیز بود که خود آمریکایی‌ها برای بقا در فضای رقابت می‌بایست روش‌های آمریکایی مدیریت کیفیت را از ژاپنی‌ها بیاموزند.
● معیارهای بین‌المللی‌
مدیریت کیفیت جامع در حال حاضر به دغدغه‌ای جهانی تبدیل شده است و اکنون برای ایجاد مقدمات مدیریت کیفیت جامع معیارهایی بین‌المللی نظیر ایزو ۹۰۰۰ (۹۰۰۰(۶) (ISO به وجود آمده است. این معیارها ۵ سند را در بر می‌گیرد (۹۰۰۰ تا ۹۰۰۴) که در آن‌ها مفاهیم و تعاریف و خلاصه‌ای از گزینش ‌و کاربرد معیارها عرضه شده است.
شرکت‌هایی که این معیارها را به کار می‌گیرند باید از شرکت‌هایی خرید کنند که از گواهینامه معتبر کیفیت برخوردارند. این اتفاق اکنون در اروپا و ژاپن رایج شده اما بسیاری از شرکت‌های آمریکای شمالی (بزرگ، متوسط و کوچک) تازه در آغاز این مسیر هستند که از عرضه‌کنندگان خدمات و کالاها، مدرک معتبر در زمینه انطباق با معیارهای بین‌المللی مدیریت کیفیت، درخواست کنند.
دست‌اندرکاران صنعت بسته‌بندی اگر از برنامه‌های مدیریت کیفیت جامع استفاده نکنند ممکن است مشتریان بزرگ خود را از دست بدهند. چاپکاران و دست‌اندرکاران عرصه بسته‌بندی باید از عرضه‌کنندگان محصولات و مواد اولیه بخواهند تا خودشان را با استانداردهای بین‌المللی کیفیت تطبیق دهند.
●معیارهای ملی‌
استانداردهای ملی نیز توسط سازمان‌های وضع استانداردهای ملی در اکثر کشورها شکل گرفته‌اند. در آمریکا استانداردهای ملیASQC و ۹۰ QCتا ۹۴QC وجود دارد. انگلیسی‌ها آن‌ها را با استاندارد بریتانیایی ۵۷۵۰ ادغام کرده‌اند. کانادایی‌ها صاحبCAN ، CSA و ایزو ۹۰۰۰ تا ۹۰۰۴ هستند.
اگرچه کشورهای دیگری هم دارای استانداردهای ملی هستند اما اکثر آن‌ها به نحوی با ایزو ۹۰۰۰ تا ۹۰۰۴ انطباق دارد. معیارهای ملی غالباً به مفاهیمی شکل داده‌اند که خاص هر کشور است.
● حامیان مدیریت کیفیت جامع‌
بسیاری از دست‌اندرکاران چاپ بسته‌بندی مجبور به رعایت استانداردهای مدیریت کیفیت هستند و شاید علت این امر چیزی جز فشارهای سران این صنعت بر عرضه‌کنندگان مواد و بسته‌ها نباشد چرا که آن‌ها به نقش مهم بسته‌بندی در فروش‌های خود پی برده‌اند.به هر صورت مسأله این است که هزینه واقعی شغل چیست، نه این‌که هزینه مواد اولیه چقدر است؟ یا حتی این‌که سطح دستمزدها چقدر است؟ اگر هر بسته‌ای یک یا دو سنت به هزینه چاپ اضافه می‌کند، اما در عین حال باعث فروش بیشتر می‌شود، باید به آن تن داد. یا بر عکس، مرکب چاپ یا مقوایی که چند دلار زیر قیمت بازار است و ظاهراً ارزان‌تر است در واقع ضررهای بزرگتری را ممکن است ایجاد کند و آن هنگامی است که ماشین چاپ را حتی برای چند دقیقه از کار بیندازد و یا به خاطر کیفیت نازل بسته‌بندی باعث عدم فروش محصول شود. در واقع، ضررهای طولانی شدن زمان تولید و یا ضرر رویه‌هایی که به افت کیفیت منجر می‌شود به مراتب بیشتر از سطح بالای دستمزدهاست. مشکل واقعی این جاست که قیمت بر روی صورتحساب ظاهر می‌شود و دستمزدها هم بالاخره ثبت می‌شوند، اما این درحالی است که چون اندازه‌گیری کیفیت و تأثیر آن بر فروش قابل ارزیابی دقیق نیست بسیاری آن را نادیده می‌گیرند و یا از آن غفلت می‌کنند.
● مقاومت در برابر مدیریت جامع کیفیت‌
یکی از دلایل مقاومت در برابر مدیریت جامع کیفیت اصطکاک آن با رویه‌های تجاری رایج است.
مدیریت کیفیت جامع مستلزم آن است که خریدار رابطه‌اش را با عرضه‌کننده بسیار نزدیک کند و مبنای این رابطه صرفا ً مسأله قیمت نباشد.
یک تولیدکننده آمریکایی جعبه‌های مقوایی می‌گوید: <باید از شیوه‌های سنتی تجارت دست بکشیم. ما از کارهای مشتریانمان بازدید می‌کنیم و آن‌ها هم می‌آیند و نحوه کار ما را می‌بینند. ما داریم بر مبنای برنامه پنج ساله با هم کار می‌کنیم و در واقع به نوعی شراکت و مشارکت با مشتریان خود رسیده‌ایم، در روش‌های تجاری قدیمی هر دو سال یک بار دنبال قیمت پیشنهادی می‌گشتیم.>
علی‌القاعده سازمانی که از مدیریت ارشد و متمرکز در را‡س خود برخوردارست در برابر بحران بسیار مؤثر از خود واکنش نشان می‌دهد، اما همین سازمان‌ها در برابر واکنش‌های روزمره بسیار ضعیف هستند، چرا که نمی‌توانند علت‌ها و محدودیت‌های فرایند را شناسایی کنند و به طور مشخص هر گاه مشکلی در کارگاه بروز می‌کند، دچار عجز می‌شوند.
در سازمان‌های مدرن تجاری این مسؤولان میانی هستند که در جریان ارتباطی میان کارگاه و مدیریت شرکت مداخله می‌کنند و با تشخیص علل اختلال به واکنش‌های مقتضی مدیریتی مبادرت می‌ورزند.
● ابزارهای مدیریت کیفیت جامع‌
مدیریت کیفیت جامع، فرایند سپردن کیفیت به سطوحی است که مؤثرترین کنش‌ها را نسبت به کیفیت از خود بروز می‌دهند و آن سطوح همان دست‌اندرکاران در کارگاه هستند.
این امر به این معناست که باید به اپراتورها، ابزارهای مورد نظر (مهارت‌های آماری و کامپیوترها)، آموزش استفاده از ابزارها و تفویض اختیار برای اتخاذ تصمیم‌گیری سریع در زمان‌های مقتضی را داد.
یک سازنده جعبه‌های مقوایی می‌گوید: <صنعت در حال دگرگونی سریع است. ما در کارگاه خود ، درگیر استقرار سیستم مدیریت کیفیت هستیم که طبق آن اگر کسی نخواهد خودش را درگیر کیفیت کند، ‌برنامه از کار می‌افتد. شیفت سوم اختیار تام دارد که اگر محصولی طبق معیارهای تعیین نشده بود، کار را متوقف کند. > (شیفت سوم مشخصات لازم و ابزارهای ضروری برای کنترل کیفیت را در اختیار دارد.)
ابزارهای امروز نیاز به درک آماری و استفاده از آمار دارند. این نکته اکنون مشخص شده است که کارگران می‌توانند موارد آماری ضروری را به سرعت فرا گیرند. این نکته هنگامی بهتر جواب می‌دهد که نقش مهم آمار و استفاده از ماشین‌‌حساب در جهت سرعت تولید بهتر برای آن‌ها تشریح شده باشد.
یاد گرفتن مقولات آماری نظیر انحراف معیار، نمودارهای میله و هیستوگرام‌ها چندان دشوار نیست. وقتی کارگران در عمل ببینند که این مقولات آماری چه نقش مؤثری در تشریح کارها و ارتقای کیفیت دارد، ‌حتماً آن‌ها را فرا می‌گیرند.
کارگران قطعاً به کار خود مباهات خواهند ورزید اگر مدیر برای آن‌ها تشریح کند که هدف صرفا ًاجرای سفارش مشتری در زمان مقرر نیست، بلکه اجرای صحیح کار و انجام آن در موعد مقرر، هر دو مهم است.
● تأثیر‌ات مدیریت کیفیت جامع‌
نخستین محصول بلافصل کاربرد مدیریت کیفیت جامع چیزی نیست جز برخورداری از کارکنانی راضی‌تر، هزینه‌های کمتر و سود بیشتر. علاوه بر این، ‌نباید در این نکته تردید کرد که درست انجام دان کارها بسیار کم‌هزینه‌تر از اجرای غلط است.
مدیریت کیفیت جامع، باعث می‌شود تا در یک کارگاه درک بهتری از فرایندها به وجود آید، از موانع بین بخش‌ها کاسته شود و کار یکایک افراد آسان‌تر شده و مدیران و کارگران در وضعیت ارتباطی مطلوب‌تری قرار گیرند.
از دیگر سو تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان هم می‌توانند نسبت به تأمین کیفیت مطمئن‌تر شوند.
مدیریت کیفیت جامع نه‌تنها بر ساخت بلکه بر کل سازمان هم تأثیر می‌گذارد. یک سازنده جعبه‌های مقوایی متوجه این نکته شد که برنامه مدیریت کیفیت جامع نه‌تنها کیفیت محصولات را ارتقا داد بلکه از میزان کارهای باطله نیز کاست و در ضمن میزان اشتباهات در صورتحساب‌ها را هم از هشت درصد به دو درصد رساند.
تمام سازمان را باید به سوی انطباق با معیارها و مشخصه‌های ضروری سوق داد. این انطباق باید به گونه‌ای صورت گیرد که نیازها و مطالبات مشتری و همچنین قابلیت‌های چاپکار و بسته‌بند هر دو متحقق شود. تعیین مختصات و معیارهای دقیق باید به گونه‌ای باشد که بتواند از میزان بی‌ثباتی و تغییرات ناخواسته که ممکن است حتی در پی وضع معیارها بروز بیشتری داشته باشند، جلوگیری کند. بنابراین برای مقابله با چنین وضعیتی، باید کل سیستم را مورد مطالعه قرار داد و به رفع نقص از تجهیزات و رویه‌هایی پرداخت که ممکن است در حین عمل با اشکال مواجه شوند.
تعیین مختصات دقیق برای محصولات و یا مواد اولیه‌ای که خریداری می‌شود یک فعالیت دشوار و پایان‌ناپذیر است. این امر که در گرو همکاری تنگاتنگ مشتری و تولیدکننده است، نمی‌تواند بدون حمایت مدیریت ارشد به سر منزل مقصود برسد.
مدیریت کیفیت جامع را می‌توان برای هر فرآیند خدماتی یا تولیدی به کار بست. تأثیرات کاربرد مدیریت کیفیت جامع چه برای چاپ، چه برای تولید تعداد و بسته‌های منعطف یکسان است.
هر چاپکار یا سازنده بسته که به اصول مدرن مدیریت کیفیت بی اعتنا باشد، از عرصه رقابت و تقاضاهای فزاینده مشتریان سربلند بیرون نخواهد آمد. از دیگر سو، خریداران بسته‌ها هم باید مفهوم و ارزش مدیریت کیفیت جامع را درک کنند. آن‌ها باید با سازندگان بسته‌ها در تعامل باشند تا نسبت به خدمات کیفی در جریان تولید، ارسال و قرار گرفتن بسته‌ها در قفسه‌ها مطمئن باشند.
●کمک گرفتن‌
یک چاپکار یا کسی که دست‌اندرکار صنعت بسته‌بندی است از کجا می‌تواند کمک بگیرد؟
نخستین جای کمک گرفتن همان عرضه‌کنندگان هستند. چندین شرکت بزرگ جهانی که جزو عرضه‌کنندگان مواد اولیه و خدمات به صنایع چاپ و بسته‌بندی هستند از برنامه‌های پیشتاز در عرصه مدیریت کیفیت جامع برخوردارند و در عین حال تمایل شدیدی هم دارند که آن‌ها را به مشتریان خود هم عرضه کنند. پس بنابراین عرضه‌کننده مواد اولیه و خدمات به شما می‌تواند نخستین کسی باشد که می‌توانید از او کمک بگیرید. علاوه بر این شما می‌توانید یک مشارکت دایمی با عرضه‌کنندگان و مشتریان خود داشته باشید.
به جز عرضه‌کنندگان که می‌توانند در ایجاد برنامه‌های مدیریت کیفیت جامع به شما کمک کنند، ‌بسیاری از شرکت‌های مشاوره‌ای هم می‌توانند در این کار به شما کمک کنند.
● درست به موقع‌
<هسته مرکزی فلسفه تولید و تحویل درست به موقع جلوگیری از هدر رفتن انرژی، هرز رفتن وقت، فعالیت بیهوده، تولید بی‌حد و بی‌فایده، جلوگیری از تنظیمات دوباره، عیب و نقص، جلوگیری از مرجوع شدن محصولات و بالاخره تنظیم زمان است.
تولید و تحویل درست به موقع برای تولید کم‌هزینه، تولید و تحویل بخش‌های ضروری کیفی به مقدار لازم، در زمان و مکان درست، با کاربرد حداقل امکانات، تجهیزات، مواد و نیروی انسانی است.>(۷)
تولید و تحویل درست به موقع مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها را مستحکم‌تر می‌کند، گردش نقدینگی را افزایش می‌دهد و از میزان موجودی انبار و سرمایه در گردش می‌کاهد. علاوه بر این، تولید و تحویل درست به موقع می‌تواند ایجاد تغییرات در طراحی‌ها را در راستای واکنش بهتر شرکت در قبال شرایط تغییر یابنده بازار تسهیل کند.محصول باید در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه تولید شود، اما در همه این موارد باید کیفیت مورد نظر مشتری و تحویل سریع به او در مدنظر قرار داشته باشد.
تولید و تحویل درست به موقع، اساسا ً هر چیزی زایدی را که مستقیماً به ارزش محصول ارتباط ندارد، حذف می‌کند. به جز این، محصولات معیوب و ناسازگار با مختصات مورد نظر نیز حذف می‌شوند.
این موارد زاید هر چه را که برای رفع نقص به کار گرفته می‌شود نیز در بر می‌گیرد و حتی شامل حال زمان‌های بیهوده مرتبط با راه‌اندازی ماشین چاپ هم می‌شود. تولید و تحویل درست به موقع، چاپکار را وامی‌دارد تا در حداقل زمان کارش را به انجام برساند.
●تولید و تحویل درست به موقع و مدیریت کیفیت جامع‌
تولید و تحویل درست به موقع هم می‌تواند بعد از مرحله مدیریت کیفیت جامع به کار گرفته شود و هم به موازات آن.
اما تولید و تحویل درست به موقع نمی‌تواند بدون یک برنامه موفق مدیریت کیفیت جامع به کار گرفته شود، چرا که تولید و تحویل درست به موقع، تولیدکننده را وادار می‌کند تا از تولید محصولات غیراستاندارد جلوگیری کند.
اکثر چاپکاران، ‌دست‌اندرکاران صنایع بسته‌بندی و تبدیلی از نظر وسایل و اثاثیه در یک وضعیت افراطی به سر می‌برند، حجم بالایی از کاغذ هم مزید بر علت است و این در حالی است که اکثر آن‌ها ‌راه‌حل‌های ضعیفی هم برای مشکلات خود دارند.
کل زمان تولید، یعنی از دریافت نسخه تا تحویل محصول نهایی در مراحل مختلف از ملاحظات عدیده‌ای برخوردار است. فرآیندهای پیش از چاپ، دریافت مواد اولیه و کالاها و زمان آماده‌سازی ماشین‌ها همه جزو این مراحل است. در واقع کل زمان تولید زمان‌های مربوط به تولید ضایعات و یا زمان‌های مربوط به تولید شدن محصولات ناقص را هم در بر می‌‌گیرد.
تولید و تحویل درست به موقع، مثل مدیریت کیفیت جامع تمام سازمان را در بر می‌گیرد و بازتابی از نگرش مدیریت ارشد و رهبری سازمان است.
تولید و تحویل درست به موقع که شامل آموزش کلیه پرسنل و ایجاد دیدگاه‌های خوب و ارتباطات خوب در میان آن‌ها می‌شود، در تمام صنایع کوچک و بزرگ قابلیت کاربرد دارد: شرکت‌های کوچک، ‌سریع‌تر حرکت خواهند کرد و شرکت‌های بزرگ نیز گفت‌وگو‌های بیشتری با عرضه‌کنندگان مواد اولیه خود خواهند داشت.
تولید و تحویل درست به موقع نظیر مدیریت کیفیت جامع به تحویل مواد مناسب با مختصات مورد نظر، وابسته است و بنابراین خریداران باید اصرار داشته باشند که فروشندگان هم از برنامه‌های مدیریت کیفیت جامع برخوردار باشند.
اگر قرار باشد تفکیک رنگ و سایر خدمات پیش از چاپ از کارگاه‌های تجاری تأمین شود، به حجم زیادی از هماهنگی و برنامه‌ریزی احتیاج است که در این حالت به وضعیتی نظیر ایجاد روابط منطقی بین بخش‌های یک کارگاه مورد نیاز است.
●کاستن از موجودی انبار
موجودی انبار همیشه هنگامی بالا می‌رود که بر روی خط مونتاژ و یا بر روی ماشین چاپ خود از نظر سفارشات کنترل نداشته باشیم و یا برای آن برنامه‌ریزی نکرده باشیم.
افزودن بر موجودی انبار به عنوان یک راه‌حل برای جلوگیری از مشکلات پیش‌رو یکی از گران‌ترین راه‌حل‌هاست که سرمایه در گردش را هم بالا می‌برد و یکی از ضررها نیز همیشه با موجودی‌هایی بروز می‌کند که ناگهان بازار خود را از دست می‌دهند و باید از رده خارج شوند.
نه‌تنها باید از حجم موجودی انبارها کاست، بلکه باید فرایندهای تولیدی را نیز ساده‌تر کرد تا زمان تنظیم و آماده‌سازی ماشین‌ها پایین آمده و زمان رفع عیوب و اجرای راه‌حل‌های فوری هم تسریع شود.
یک بازدیدکننده از بزرگ‌ترین چاپخانه توکیو نقل می‌کرد که صاحب این چاپخانه همیشه برای تحویل کاغذ فقط ۲۴ساعت را در نظر می‌گرفت و در واقع فقط برای ۲۴ساعت کاغذ ذخیره می‌کرد. و این در حالی است که این زمان انبارداری برای یک چاپکار دست‌اندرکار نشر در آمریکا چیزی حدود ۶۰تا ۹۰بار بیشتر است.
تردیدی نیست که تولیدکنندگان باید نسبت به عرضه‌کنندگان تعهد درازمدت داشته و برای رسیدن به اهداف به آنان تکیه کنند. این نوع رابطه برای بسیاری از دست‌اندرکاران تجارت در آمریکا ناآشناست و ایجاد آن به زمان طولانی نیاز دارد.
● مقاومت در برابر تولید و تحویل درست به موقع‌
وقتی مدیریت از تعهد شانه خالی می‌کند، ‌این تردیدکنندگان به مدیریت هستند که فعالانه یا منفعلانه شروع به مقاومت می‌کنند. به همین دلیل، همانگونه که در آمریکا تجارب مختلفی وجود دارد، در انگلیس و اروپا نیز از موفقیت تا شکست به چشم می‌خورد. در هر صورت، اگر شما دارید با یک شرکت ژاپنی رقابت می‌کنید، در واقع در حال رقابت با پدیده تولید و تحویل درست به موقع هستید و با این‌که این پدیده در ژاپن هم احتمالاًدر مواردی به شکست انجامیده، اما بی‌تردید بیشترین رشد و موفقیت خود را هم در همین ژاپن تجربه کرده است.
به هر حال، تولید و تحویل درست به موقع نیز نظیر مدیریت کیفیت جامع یک مفهوم ناآشنا است و مردم و همین ‌طور مدیران در برابر چیزهای ناآشنا مقاومت می‌ورزند و دوست ندارند رویه‌هایی را که به آن‌ها آشنا هستند، تغییر دهند. به همین خاطر است که مثلا ًدر آمریکا خلاص شدن از دست چیزهای غیرضروری در انبار مثل جعبه‌های خالی یا قرقره‌های رول کاغذ برای عده‌ای بسیار دشوار است.
● تأثیر پدیده تولید و تحویل درست به موقع بر روی چاپ بسته‌بندی‌
زمان طولانی مورد نیاز برای آماده‌سازی ماشین‌های لترپرس و هزینه بالا و زمانبری تولید سیلندرهای گراور و ضایعات بالای ماشین‌های افست وب فی‌نفسه نمی‌توانند تعیین‌کننده فرایندهایی باشند که باید به کار گرفته شوند، اما در نظر گرفتن ملاحظات مرتبط به آن‌ها کاملا ًضروری است.
فرایند <به رنگ رساندن >افست (یا همان رسیدن به نقطعه تعادل مرکب و آب) مسلتزم وقت و هدر دادن کاغذ است. در واقع دستگاه‌های اسکن زینک و همین ‌طور دنسیتومترها برای این تولید شدند تا زمان تنظیم رنگ را به حداقل برسانند و در واقع زمان تنظیم شدن مرکب را کم کنند اما ماشین‌های فلکسو و گراور در همین رابطه از یک مزیت ذاتی برخوردارند.
زمان طولانی نمونه‌گیری و جلب رضایت مشتری نسبت به نمونه، یکی از جاهایی است که می‌توان از زمان‌های بیهوده و هزینه‌های زاید کاست.
کاربرد اصول مدیریت کیفیت جامع می‌تواند همه این موارد غیرضروری را کاهش دهد. در ضمن، استفاده از پدیده تولید و تحویل درست به موقع هم در مورد مشتریان مستلزم این نکته است که به صراحت تمام مشکلات را مشخص و برای رفع آن‌ها برنامه داشت.
برای این‌که به رضایت کامل در قبال محصولات برسیم همکاری بین عرضه‌کنندگان و مشتریان کاملاً ضروری است و اگرچه کاربرد و استفاده از مدیریت کیفیت جامع و تولید و تحویل درست به موقع، در اکثر اوقات به کاهش قیمت تمام شده محصولات می‌انجامد، اما آن چه در نهایت عامل تعیین‌کننده سودآوری و گسترش سهم در بازار است، چیزی جز اجرای دقیق الزامات و مطالبات محصول و مشتری نیست.
مفهوم تولید و تحویل درست به موقع این است که وقت کمتری صرف شود، اندازه سفارشات کوچک‌تر و کیفیت بهتر و مطلوب‌تر شود. در واقع باید برای نیل به این اهداف، همواره باید مثلث کیفیت، هزینه و خدمات را در نظر داشت: ‌تکنولوژی بهتر، شیوه‌های بهتر مدیریت و آموزش بهتر پرسنل.
چاپکاران، دست‌اندرکاران صنایع تبدیلی و چاپ بسته‌بندی مثل سایر تولیدکنندگان در حال بازنگری رویدادهای مورد استفاده خود هستند، آن‌ها نباید به دنبال خرید مرکب ‌ارزان‌تر یا کاغذ و زینک ارزان‌تر باشند، بلکه باید به دنبال خرید محصولاتی باشند که به آن‌ها امکان پاسخگویی به مطالبات مشتریان را با کمترین هزینه می‌دهد.
هدف تولیدکننده، مواد خام ارزان‌تر یا دستمزدهای کمتر نیست، بلکه بیشترین میزان سود است.

پانوشت‌ها:
. Total Quality Management ۱
. Just - in - time manufacture and delivery ۲
. Statistical Process Control ۳
. Statistical Quality Control ۴
. Zero Defect Manufacturing ۵
۶z International Standard Organi ation . ۹۰۰۰Procedure
.- Just - in - time. Chris Voss and David۷ Clutterbuck. Springer - verlag, New York NY. (۱۹۸۹)
منبع : مجله صنعت چاپ


همچنین مشاهده کنید