سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

BMW M۳ CSL & Porsche ۹۱۱ Carrera ۲


BMW M۳ CSL & Porsche ۹۱۱ Carrera ۲
در هنگام ترمز گیری قبل از ورود به پیچهای تند ، هیجگونه اثری از عدم تعادل در ترمز گیری و یا پائین آمدن جلوی خودرو دیده نشده و با وارد عمل شدن شاسی استثنائیM۳ ، این خودرو با کمی کم فرمانی“ under steer ″ پیچ را طی مینماید . اگر راننده در این شرائط دور موتور را افزایش دهد عقب خودرو کمی منحرف شده و در یک حرکتی نمایشی چرخهای عقب شروع به هرزگردی مینمایند . دیفرانسیل قفل شونده M power این خودرو در این شرائط از هرزگردی بیش از اندازه چرخ سمت داخلی پیچ جلوگیری مینماید و نیرو را به چرخ سمت خارج پیچ منتقل میکند . طراحی بی عیب و نقص سیستم تعلیق عقب آن باعث میشود تا پس از اتمام پیچ براحتی و بدون از دست دادن تعادل و منحرف شدن محور عقب به سمت چپ و راست ( Fish Tailing ) حرکت در خط مستقیم را از سر بگیرد . البته در این میان تایرهای نیمه اسلیک نیز بخوبی ایفای نقش نموده و با اتکاء بر سطح تماس گسترده شان مثل بادکشی خودرو را به سطح جاده می چسباند .S
رانندگی با ۹۱۱ متفاوت و منحصر بفرد است و وضعیت قرار گرفتن موتور آن در عقب خودرو باعث میشود تا حرکت خودرو چند برابر حس شوند ، قابلیتهای حرکتی ۹۱۱ بستگی زیادی به توانائی راننده آن دارد و در حرکت پر شتاب با آن باید به دقت و به نرمی رفتار نموده و در واقع جاده را پیش بینی نمود .
فرمان این خودرو بدلیل عدم وجود وزن موتور روی محور جلو در حرکت خط المستقیم بسیار سبک است و کوجکترین حرکت فرمان باعث تغییر مسیر آن می گردد . در این خودرو باید با پدال گاز به ملایمت رفتار نمود . چنانچه ترمز گرفتن با آن و وضعیت انتقال وزن بین محورها را در آن فرا بگیرید میتوانید از این مسئله استفاده نموده و به عنوان تکنیکی برای سریع راندن استفاده کنید .
رانندگی در این نسل از ۹۱۱ مخاطراتی که در رانندگی با مدلهای اولیه آن وجود داشت ( به دور خود جرخیدن یا اصطلاحا اسپین Spin در سر پیچها ) با اتکاء بر سیستم های الکترونیکی و بهبود سیستم تعلیق رفع گشته است ولی در هر صورت خودروئی است که باید رانندگی با آنرا فرا گرفت ، تا بتوان این خودروی بسیار سریع و چابک را کنترل نمود . در مقایسه باM۳ CSL فرمان آن طبیعی تر بوده و ناهمواریهای سطح جاده را بهتر به راننده اطلاع میدهد . در پیچهای پر سرعت اطمینان بخش تر از رقیب خود و در پیچهای تند چابکتر و سبکتر عمل میکند و در خروج از پیچ مثل گلوله ای از جا کنده میشود .
پورشه ۹۱۱ از تمام امکانات رفاهی از جمله تهویه مطبوع ، سیستم صوتی برخوردار بوده و برای استفاده هر روزه مناسب میباشد ، حتی در ترافیک نیز خارق العاده است . عملکرد مناسب کلاچ و ترمز آن در سرعتهای نزدیک به پیاده روی انسان و یا سرعتهای بالا ، بدون عیب و نقص است . بطور خلاصه باید گفت کهBMW در تبدیل خود روی خانوادگی اسپرتیM۳ به یک خودروی اسپرت تر موفق بوده است ولی در دراز مدت ۹۱۱ انتخاب بهتری میباشد . BMW در تلاش خود برای کاهش وزن و افزایش قدرت از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است . قدرت ، سبکی ، آئرودینامیک ، چسبندگی و ترمز ، زمینه هائی بوده اند که BMW در بهبود دینامیک مدل M۳ CSL خود آنها را دچار تغییر نموده است . البته لازم به یادآوری است که مدل M۳ معمولی خود به عنوان الگوئی برای خودروهای پر قدرت خانوادگی به شمار می آید . اولین اقدام BMW کاهش وزن M۳ بود ، زیرا این مسئله به تنهائی کافی است تا فرمان پذیری ، ترمز گیری و قابلیتهای حرکتی خودرو بهبود پیدا کند . در این زمینه بخش ام . موتور اسپرت ( M-motor sport ) وزن این مدل را ۱۰درصد کاهش داده که بسیار چشمگیر است . اقلام حذف شده در این رابطه عبارتند از :
صندلیهای برقی ( جایگزین کردن آنها با صندلیهائی با فریم فایبرگلاس ) حذف سیستم تهویه مطبوع سبکسازی دربها و تودوزیهای داخلی حذف برخی عایقهای صوتی و حرارتی .
همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد سقف این مدل از جنس فیبر کربن است که باعث کاهش شش کیلوگرم از وزن سقف میگردد . این موضوع از اهمیتی مضاعف برخوردار است زیرا باعث پائینتر آمدن مرکز ثقل و بهبود قابلیت حرکتی خودرو در سر پیچها میشود . سپر جلو تا حدی بزرگتر شده که هدف از این تغییر کاهش نیروی بالا برنده ( lift ) در سرعتهای بالا میباشد . حفره ای که روی سپر جلو دیده میشود ورودی هوای موتور است . شیشه عقب خودرو نیز نازکتر از مدل استاندارد است .
حال می پردازیم به شاسی که در این مدل مجهز به فنرهای کوتاهتر شده و سیستم تعلیق با توجه به کاهش وزن خودرو از نو تنظیم شده است . قطر دیسکهای ترمز نیز از mm۳۲۵ بهmm ۳۴۵ افزایش یافته است . وزن رینگهای چرخ و تایرها نسبت به مدل استاندارد ۱۱کیلوگرم سبکتر شده است . موتور M۳ استاندارد و سیستمdouble vanos آن خود یک شاهکار مهندسی است . (سیستم double vanos سیستمی است که در آن تایمینگ میل سوپاپهای ورودی و اگزوز متغییر است ) . در مدل استاندارد هر سیلندر دارای پروانه گاز (Throttle Body) منحصر به خود میباشد . مهندسین موفق شده اند با تغییر میل سوپاپها مدت زمان باز بودن سوپاپها را افزایش داده و با افزایش جریان هوا و کاهش بار اگزوز قدرت این موتور را از ۳۴۳ به ۳۶۰ اسب بخار افزایش دهند یعنی ۱۱۱ اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم موتور که در بین موتورهای اتمسفری ( بدون سوپرچارجر یا توربوچارجر ) خارق العاده است .
منبع : ایران ماشین


همچنین مشاهده کنید