پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تازه‌های دانش


تازه‌های دانش
دستگاه تبدیل گاز مایع خانگی به سوخت خودرو توسط یک مخترع ایرانی ساخته شد.این دستگاه که توسط " محمود احمدی " مخترع اهل خمین طراحی و ساخته شده است ‌قابلیت سوخت‌گیری خودروهای گازسوز را در خانه‌ها ممکن می سازد و مشکل نبود یا کمبود جایگاههای سوخت‌گیری حل خواهد شد . این دستگاه مشابه خارجی ندارد ولی نمونه‌ای از آن در انحصار پنج کشور آمریکا، ایتالیا، مکزیک، فرانسه و انگلیس است . اولین نمونه خانگی این دستگاه در مدت یک ماه با هزینه ۳۰ میلیون ریال طراحی و ساخته‌ شده است که با تولید انبوه قیمت آن به پنج میلیون ریال می‌رسد این طرح در دفتر ثبت اختراعات مرکز ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است .
به همت محققان پژوهشکده صنایع رنگ ایران ، طرح تصفیه پساب‌ها با استفاده از روش جدید وتوکاتالیستی اجرا شد طرح تصفیه پساب‌ها با استفاده از روش جدید فوتوکاتالیستی جهت رفع آلودگی‌های میکروبی و گندزدایی توسط پژوهشگران پژوهشکده صنایع رنگ اجرا شد . درباره ویژگی این طرح می‌توان گفت: در این روش با استفاده از یک کاتالیست که معمولا اکسید یکی از فلزات میانی است تلاش می‌شود تا مواد رنگی شکسته شده و به مواد معدنی شامل دی اکسید کربن و آب تبدیل شوند . برای این که کاتالیست فعالتر شده و روند کار تسریع شود ، نیاز به محرک‌هایی است که یکی از بهترین محرک‌ها نور است. در این تحقیق از نور UV همراه با اکسیدکننده قوی نظیر آب اکسیژنه استفاده شده است که با ایجاد رادیکال‌های مناسب تلاش شده مولکول‌های پایه رنگ شکسته شوند. رادیکال‌های بعدی که ایجاد می‌شوند بسیار خطرناک هستند که در برخی روش‌ها به آن توجه نمی‌شود . این طرح برای ته رنگ‌های دیگری که با هیچ روش دیگری عملا قابل حذف شدن نیستند به ویژه پساب‌های آلی بسیار مناسب است. در این روش جدید، کاتالیست روی یک لایه چسب خاصی نشانده شده و از حرکت آن جلوگیری می‌شود در حالی که در گذشته این کار با نشاندن روی شیشه انجام می‌شد. به نقل از معاون پژوهشی پژوهشکده صنایع رنگ ایران این طرح در یکی از کارخانه‌‌های خودروسازی به کار می‌رود که روی ته‌مانده و گندزدایی از این سیستم استفاده می‌شود .
ساخت و کاربرد نانوکریستالهای فسفرسنت سولفید روی جهت تشخیص بیماریها در ایران انجام شد
ساخت و کاربرد نانوکریستالهای فسفرسنت سولفید روی برای اندازه‌گیری پارامترهای بیولوژیک در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر انجام شد. نانوکریستالهای فسفرسنت سولفید روی با اتصال به یک آنزیم یا پروتئین می توانند به عنوان تعیین کننده میزان ماده مورد نظر بدن عمل کنند . به نقل از " محمد ربیعی " فارغ التحصیل دکتری و مجری طرح نانوکریستالهای فسفرسنت سولفید روی با اندازه ذرات ۳ تا ۵ نانومتر ویژگی هایی چون حساسیت بالا برای اندازه گیری دقیق ، سازگاری با دستگاه های اتوماتیک ، عمر طولانی تر نسبت به مواد رنگزا ، پراکنده شدن مناسب در سیستم آب و آمادگی برای اتصال با مولکولهای خاص دیگر را بطور یکجا دارند . این در حالی است که روش های معمول تجاری و مرسوم برای اندازه گیری پارامترهای بیولوژیکی نظیر رادیواکتیو یا مواد رنگزا و فلورسنت هر یک مشکلات خاص خود را دارند که از جمله آنها تخریب زود هنگام ، حساسیت کم ، محدودیت و نیاز به نیروی متخصص و آموزش دیده برای کار متغیر است .
●پژوهشگران صنعت بتن کشور از ارائه روشی نوین برای آزمایش خواص روانی و لزجت بتن خود تراکم خبر دادند
به نقل از مهندس امیرعباس کوچکعلی مبتکر این طرح، این روش برای اولین بار ارائه شده و از سوی موسسه استاندارد آمریکا ( ASTM )، موسسه بتن آمریکا ( ACI ) و موسسه تحقیقات پیشرفته سیمان آمریکا ( ACBM ) تحت بررسی است . در این طرح سعی شده تا با روشی آسان تر و کاربردی نسبت به روش‌های موجود ، امکان بررسی پارامترهای مذکور فراهم شود .
این روش بر اساس روابط حاکم بر مکانیک سیالات با توجه به تعریف ارائه شده برای بتن خود تراکم و در نظر گرفتن روانی بالای آن است . ایده اصلی در این روش بررسی خواص ایجاد شده توسط مواد نانوساختار می باشد که در ساخت بتن خودتراکم به منظور دستیابی به خواص ویژه در این بتن استفاده می‌شود .
دستیابی به نقش گسیختگی و نقش برشی ، تمایل به جداشدگی و ویسکوزیته سیال از نتایج این روش است و همچنین دستیابی به تخمین مناسب با دقت مورد نظر در کارگاه ساختمانی از فراسنج‌های مورد نیاز، عدم نیاز به تجهیزات گران قیمت ، دستیابی به پارامترهای بیشتر نسبت به روش های موجود، سادگی و آسانی انجام آزمایش در کارگاه از جمله دستاوردهای این طرح است که بر اساس اهمیت طرح از لحاظ کاربرد فن آوری نوین بتن خود تراکم در صنعت ساختمان و اهمیت اقتصادی و اجتماعی آن مشخص می‌شود.
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید