جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اسلام حقیقی و اسلام دروغین


اندیشیدن به پیامدهای بالقوه چنین اقدامی روحیه ای قوی می طلبد. با این وجود آیا کسی می تواند تردید کند آنان که با شادمانی کارمندان ساختمان های اداری، مسافران قطارها، مقیمان هتل ها و سایر مراکز اقامتی و مشتریان کلوب های شبانه را خاکستر می کنند، از هزار برابر شدن توان تخریب خود استقبال نکنند؟پیامدهای برخورد یک یا چند بمب اتمی به نیویورک، لندن، پاریس، سیدنی یا لس آنجلس را تصور کنید. بنای تمدن جدید بر بنیادهای اقتصادی و تکنولوژیکی استوار است که تروریست ها امیدوارند آن گونه که سونامی کلبه های چوبی را فروریخت آن را فروبریزند.تنها دو بمب کوچک با جای گذاری مناسب، اقتصاد توریستی بالی در سال ۲۰۰۲ را نابود کرد و بسیاری از مردمش را با هدف پر کردن شکم برای کشاورزی به مزارع برنج و برای صید ماهی به دریا فرستاد. تاثیر یک بحران اقتصادی جهانی در پیامد حملاتی بسیار مرگبارتر از حملات بالی یا یازده سپتامبر چه خواهد بود؟زمان آن فرارسیده است که مردم نیک همه آیین ها و ملت ها دریابند که خطر وحشتناکی انسانیت را تهدید می کند. در حالی که با چنین خطری روبه رو هستیم نباید با بی تفاوتی به کسب و کار خود ادامه دهیم بلکه باید به مقابله با خطر پیش رو برخیزیم.هدف بنیادگرایان سنی یک ادعا است، احیای شرایط بی عیب و نقص صدر اسلام، جامعه ای آرمانی که حضرت محمد و اصحابش (اسلاف الصالح) بنیان نهادند. آنها این امر را با تحمیل تفسیر تنگ نظرانه خود از قوانین اسلامی به تمام اعضای جامعه بر اساس اصول سلفی ممکن می دانند، آنها قصد دارند اشکال محلی اسلام را با برچسب عدم اصالت و خلوص برچینند و اسلام را از یک اعتقاد شخصی به یک نظام سیاسی اقتدارگرا تبدیل کنند، خلافت اسلامی را که گمان می رود از مراکش تا اندونزی و فیلیپین گسترش یابد با توجه به نص اسلام سلفی برقرار کنند و سرانجام تمام جهان را تحت سلطه ایدئولوژی افراطی خود درآورند.استراتژی بنیادگرایان اغلب همانقدر که هوشمندانه است ساده است. افراطیون در پوشیدن لباس اسلام و خطاب کردن کافر به مخالفانشان درنگ نمی کنند. الهیات آنها بر خوانش تحت اللفظی و گزینش شده قرآن و سنت (سنت حضرت محمد) استوار است که آنها از طریق آن تلاش می کنند جامعه جهانی مسلمانان را در حد فهم تنگ خود محصور کنند. اکثر گروه های بنیادگرا که ذاتاً توسعه طلب هستند مدام تلاش می کنند نقطه ضعف بیابند و آن را هر زمان و هر مکان برای پیشبرد اهداف اقتدارگرایانه خود به فرصتی برای ضربه زدن تبدیل کنند. غازی های (جنگجویان مسلمان) مسلح که از نیویورک تا جاکارتا، استانبول، بغداد، لندن و مادرید را مورد تهاجم قرار می دهند تنها زبانه کوه یخی هستند که اکثر حجم آن از دیدرس ما خارج است. به علاوه آنها پیش قراول جمعیت وسیع رو به رشدی هستند که دیدگاه های رادیکال و اهداف مشترکی دارد. قدرت سهمگین این جنبش جهانی بنیادگرا نشات گرفته است از:
۱- یک برنامه تهاجمی با اهداف واضح ایدئولوژیک و سیاسی.
۲ - تامین بودجه هنگفت از سوی حامیان مالی ثروتمند و نفتی وهابی.
۳ - توان توزیع منابع مالی در مناطق فقیر برای جلب اعتماد و قدرت.
۴ - ادعای اصالت دینی و پرستیژ عربی.
۵ - توسل جستن به هویت، افتخار و تاریخ اسلامی.
۶. توانایی امتزاج با توده های سنتی و امحای تمایز بین اسلام میانه رو و افراطی گری دینی از نوع آنها.
۷ - تعهد تمام وقت عوامل و کادر رهبری.
۸ - شبکه مدارس اسلامی مبلغ افراطی گری.
۹- نبود رقیب سازمان یافته در جهان اسلام.
۱۰- شبکه جهانی رهبران بنیادگرا که هواداران را به افراطی گری دعوت می کنند.
۱۱- ماشین مجهز ترجمه، انتشار و توزیع تبلیغات وهابی/سلفی و انتشار ایدئولوژی آن در سراسر جهان.
۱۲- اعطای کمک هزینه دانشجویی به دانشجویان بومی کشورهای اسلامی برای تحصیل در عربستان سعودی و بازگشت با هویت نو و توانایی بازی نقش رهبران آینده.
۱۳- توان عبور از مرزهای ملی و فرهنگی به نام دین.
۱۴ - ارتباطات اینترنتی.
۱۵ _ بی میلی بسیاری از دولت های ملی برای نظارت یا کنترل بر این روند.
باید استراتژی های کارآمدی برای مقابله با هر یک از این نقاط قوت بنیادگراها به کار بندیم. این امر تنها با همدلی و مشارکت اکثریت گسترده مسلمان و غیرمسلمان عاشق صلح در چارچوب یک برنامه هماهنگ جهانی میسر است که هدف آن حل بحران ارائه تصویر نادرست از اسلام است، چیزی که جهان ما را تهدید می کند.تنها شناختن مشکل و پایان دادن به ستیز درون و میان دولت ملت ها و پذیرش یک طرح همساز بلندمدت (که با رهبری و تعهد بین المللی به اجرا درمی آید) است که پیش از آن که اقتصاد جهانی و تمدن مدرن در مقابل حملات حقیقتاً مخرب خرد شود، ترمز گسترش بی مهار عقاید افراطی را می کشد و امید به حل بحران جهانی تصویر نادرست از اسلام را تقویت می کند.مسلمانان خود می توانند و باید مروج برداشت اسلام «حقیقی» باشند و در نتیجه ایدئولوژی افراطی را بی اعتبار کنند. وظیفه آنها روشن کردن قلوب و اذهان انسان ها و ارائه برداشت متفاوت و تاثیرگذار از اسلام است. برداشتی که ایدئولوژی متعصبانه تنفر را به ظلمتی که مولد آن است باز گرداند.
*رئیس جمهور پیشین اندونزی
منبع:وال استریت ژورنال

عبدالرحمن وحید*
ترجمه: احسان صحافیان
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید