پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


الهام‌ بخش‌ دانشمندان‌ و مخترعین‌


الهام‌ بخش‌ دانشمندان‌ و مخترعین‌
ژول‌ ورن‌ نویسنده‌یی‌ برجسته‌ بود که‌ آینده‌ جهان‌ علم‌ را پیش‌بینی‌ کرد. برخی‌ از اختراعاتی‌ که‌ وی‌ در داستان‌هایش‌ از آنها نام‌ برده‌، بعدها در زمان‌ حیات‌ خودش‌ ساخته‌ شدند و برخی‌ دیگر در حال‌ ساخته‌ شدن‌ هستند.
ژول‌ ورن‌ در میان‌ طیف‌ وسیعی‌ از خوانندگان‌ شهرت‌ داشت؛ فقیر و غنی‌، پیر و جوان‌، دانشمند و هنرمند و دولتمرد، همه‌ و همه‌ از خوانندگان‌ آثار او بودند. او بیشتر از ۸۰ کتاب‌ نوشت‌ که‌ بیشتر آنها قبل‌ از سال‌ ۱۹۰۰ میلادی‌ به‌ رشته‌ تحریر درآمدند.
ژول‌ گابریل‌ ورن‌ در ۸ فوریه‌ ۱۸۲۸ در شهر نانت‌ فرانسه‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. او اولین‌ فرزند خانواده‌ بود و سه‌ خواهر به‌ نام‌های‌ ماتیلدا، آنا و ماریا و یک‌ برادر به‌ نام‌ پل‌ داشت‌. پدرش‌ وکیل‌ دادگستری‌ بود و از نظر دقت‌ و درستی‌ در کارها شباهت‌ زیادی‌ به‌ قهرمان‌ کتاب‌ «دور دنیا در هشتاد روز» ژول‌ ورن‌ داشت‌. ژول‌ و پل‌ به‌ خواندن‌ مجلات‌ علمی‌ علاقه‌ وافری‌ داشتند و شیفته‌ قایق‌ و دریانوردی‌ بودند. ژول‌ در ۱۲ سالگی‌ با پرداخت‌ مبلغی‌ به‌ خدمتکار یک‌ کشتی‌، به‌ جای‌ او سوار کشتی‌ شد اما پدرش‌ به‌ او اجازه‌ نداد به‌ دریا برود و او را به‌ خانه‌ بازگرداند.
پدر ژول‌ می‌خواست‌ او در رشته‌ حقوق‌ تحصیل‌ کند، اما او به‌ هیچ‌ کاری‌ جز نوشتن‌ تن‌ در نداد. در سال‌ ۱۸۴۸ ژول‌ به‌ همراه‌ یکی‌ از دوستانش‌ عازم‌ پاریس‌ شد. قرار بود در آنجا حقوق‌ بخواند، پدرش‌ مبلغی‌ را به‌ عنوان‌ کمک‌ هزینه‌ به‌ او داد، اما آنچه‌ ژول‌ می‌خواست‌ انجام‌ دهد، فروش‌ نوشته‌ها و نمایشنامه‌هایش‌ بود. او دریافت‌ که‌ برای‌ فروش‌ آثارش‌ می‌بایست‌ با مردم‌ آشنا باشد. بنابراین‌ به‌ کافه‌ها و خانه‌ افراد ثروتمند می‌رفت‌ تا افراد علاقه‌مند به‌ آثارش‌ را پیدا کند. در این‌ میان‌ پدرش‌ به‌ پاریس‌ آمد تا از وضعیت‌ او باخبر شود، اما هنگامی‌که‌ متوجه‌ شد ژول‌ به‌ نویسندگی‌ مشغول‌ است‌، مقرری‌ او را قطع‌ کرد. ژول‌ برای‌ امرار معاش‌ به‌ نوشتن‌ ادامه‌ داد و با چند تن‌ از نویسندگان‌ مشهور آن‌ زمان‌ از جمله‌ ویکتور هوگو و الکساندر دوما ملاقات‌ کرد. دوما رمان‌های‌ تاریخی‌ می‌نوشت‌ که‌ در آن‌ زمان‌ محبوبیت‌ زیادی‌ داشت‌. او به‌ ژول‌ توصیه‌ کرد که‌ هر روز زمان‌ معینی‌ را به‌ نوشتن‌ اختصاص‌ دهد. ژول‌ تلاش‌ زیادی‌ کرد تا رمان‌های‌ تاریخی‌ بنویسد ولی‌ آن‌ نوشته‌ها برایش‌ موفقیتی‌ در پی‌ نداشت‌ و در حالی‌که‌ تقریباً هیچ‌ پولی‌ برایش‌ باقی‌ نمانده‌ بود به‌ کتابخانه‌ عمومی‌ شهر رفت‌ تا بتواند بطور رایگان‌ از کتاب‌های‌ آنجا استفاده‌ کند.
وی‌ تمام‌ روز را به‌ مطالعه‌ علوم‌ طبیعی‌ و تکنولوژی‌ اختصاص‌ می‌داد و از آنها یادداشت‌برداری‌ می‌کرد. سپس‌ تعدادی‌ مقاله‌ کوتاه‌ برای‌ مجلات‌ کودکان‌ نوشت‌ و توانست‌ برخی‌ از آنها را به‌ چاپ‌ برساند. در این‌ زمان‌ یکی‌ از نمایشنامه‌هایش‌ نیز به‌ اجرا درآمد و این‌ در حالی‌ بود که‌ مدتی‌ به‌ عنوان‌ منشی‌ دادگاه‌ مشغول‌ به‌ کار شد.
ژول‌ در مراسم‌ عروسی‌ یکی‌ از دوستانش‌ با هنورین‌ مورل‌ آشنا شد. هنورین‌ یک‌ بیوه‌ جوان‌ بود که‌ از ازدواج‌ قبلی‌ خود دو دختر داشت‌. ژول‌ با هنورین‌ ازدواج‌ کرد و به‌ اجبار پدرش‌ به‌ عنوان‌ دلال‌ سهام‌ مشغول‌ به‌ کار شد. با وجود اینکه‌ همسر ژول‌ درک‌ درستی‌ از علایق‌ او نداشت‌، او را حمایت‌ می‌کرد ولی‌ علی‌رغم‌ تشویق‌های‌ هنورین‌، تا آن‌ زمان‌ ژول‌ به‌ موفقیت‌ چندانی‌ دست‌ نیافته‌ بود.
در سال‌ ۱۸۶۳ با ساخته‌ شدن‌ و به‌ پرواز در آمدن‌ ماشین‌های‌ کوچک‌ بالنی‌ شکل‌، دانش‌ هوانوردی‌ حیات‌ خود را آغاز کرد. ژول‌ دوستی‌ به‌ نام‌ فیلیکس‌ ندر داشت‌. ندر نویسنده‌ و عکاس‌ بود و می‌خواست‌ با بالن‌ بر فراز اروپا پرواز کند. از آنجایی‌ که‌ در آن‌ زمان‌ اکتشاف‌های‌ تازه‌یی‌ نظیر کشف‌ دریاچه‌ ویکتوریا صورت‌ گرفته‌ بود، مردم‌ به‌ آفریقا علاقه‌مند شده‌ بودند؛ بنابراین‌ ژول‌ از ایده‌ دوستش‌ استفاده‌ کرد و تمام‌ دانش‌ خود را پیرامون‌ پرواز بالن‌ و آفریقا به‌ کار گرفت‌ و داستانی‌ با عنوان‌ ۵ هفته‌ در بالن‌ نوشت‌، اما هیچ‌ ناشری‌ حاضر به‌ چاپ‌ آن‌ نشد. چراکه‌ به‌ اعتقاد آنها، داستان‌ بیش‌ از اندازه‌ علمی‌ بود و به‌ اندازه‌ کافی‌ برای‌ خواننده‌ جذابیت‌ نداشت‌. ژول‌ که‌ ناامید شده‌ بود تصمیم‌ گرفت‌ داستانش‌ را بسوزاند اما همسرش‌ مانع‌ از انجام‌ این‌ کار شد. او در تلاشی‌ دیگر داستان‌ خود را نزد ناشری‌ به‌ نام‌ پیتر هتزل‌ برد که‌ برای‌ گروه‌ سنی‌ جوانان‌ کتاب‌ منتشر می‌کرد. هتزل‌ به‌ چاپ‌ داستان‌ ژول‌ تمایل‌ نشان‌ داد و به‌ او گفت‌ چگونه‌ داستان‌ را بازنویسی‌ و اصلاح‌ کند. داستان‌ در مورد سفر با یک‌ بالن‌ برفراز آفریقا برای‌ یافتن‌ سرچشمه‌ رود نیل‌ بود و در بطن‌ خود ماجراهای‌ زیادی‌ داشت‌. این‌ کتاب‌ به‌ اندازه‌یی‌ به‌ شهرت‌ رسید که‌ به‌ زبان‌های‌ دیگر ترجمه‌ شد و ثروت‌ زیادی‌ نصیب‌ ژول‌ ورن‌ کرد.
ژول‌ ورن‌ که‌ الهام‌بخش‌ بسیاری‌ از دانشمندان‌ و مخترعین‌ شد، سرانجام‌ در ۲۴ مارس‌ ۱۹۰۵ چشم‌ از جهان‌ فروبست‌ و همه‌ جهان‌ را در ماتم‌ فرو برد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید