پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


کنترل database از طریق اتوماسیون


کنترل database از طریق اتوماسیون
اگر از جمله مدیران database هستید که معتقدید، شرکت اوراکل بایست به خود ببالد که database ساخت آنها پیچیده است و کنترل آنها مشکل، باید بدانید Oracle Database ۱۰g در واقع تحولی جدید در این زمینه است. این محصول دارای مشخصاتی است که همه چیز را، از نصب و راه اندازی گرفته تا تنظیم و رفع مشکلات و پشتیبانی ساده کرده است. این محصول مشخصات خاصی دارد که کار DBA را سهولت بخشیده است. این کار یا از طریق اتوماسیون کامل عملیات انجام می شود و یا از طریق کنترل عملیات حساس از طریق سرور. دیگر برای اجرای برنامه ها و کار بانک اطلاعاتی لازم نیست از دانشمندان متخصص استفاده کنیم.
مشخصات خودکار ۱۰g، نظیر کنترل حافظه خودکار، مدیریت ذخیره اطلاعات خودکار، تشخیص خودکار مشکلات و هماهنگ سازی مرکزی و قابلیتهای کنترل patch، به انواع DBA امکان می‌دهد تا محیطهای پیچیده و بزرگ را با حداقل دخالت روز به روز کنترل کند. اوراکل توانسته قدرت کنترل XML را در Database ۱۰g به طرز فاحشی بهبود ببخشد. به علاوه کاهش چشمگیر پانوشته های سرور، برای رد کردن انواع DOMبزرگ ضروری است. اوراکل طرح XML را تحول بخشیده است.
● G به جای Grid
یک شبکه Oracle ۱۰g را می‌توان مجموعه ای پویا دانست. می توان سرورهای برنامه را در صورت لزوم به این مجموعه اضافه کرد و می توان منابع این مجموعه را مطابق با نیازهای متغییر هر کار هماهنگ کرد. مثلا فرض کنید که شش سرور دارید که OLTP را انجام میدهند (عملیات انتقال شبکه، Online Transaction Processing) و دو سرور که کار ذخیره اطلاعات را عهده دارند و آن گاه می فهمید که سرورهای OLTP در زمان های مشخصی از روز یا هفته مختل می شوند. با ادغام هر هشت سرور در یک شبکه، دو سرور ذخیره ساز اطلاعات در آن، در زمان های خاص بخشی از OLTP خواهند شد و منابع خود را به کل مجموعه ارائه میدهند. از جمله فواید یک مجموعه (شبکه) ۱۰g آن است که توان بسیار بالاترِ را برای پردازش و تحمل خطاها دارد اما از جمله مهمترین نتایج این ویژگی قدرت پردازش اطلاعات بسیار پیچیده است.
قبل از آنکه یک شبکه (grid) را پیاده کنید، باید محیط کارتان، دارای چندین جز باشد و در واقع محیطی از نوع Clustered باشد. پس از ساخت مجموعه شبکه ها می‌توانید خدمات و ابزار ارائه آن خدمات را مشخص کنید. این کار را از طریق تعیین یک سرور اولیه و ثانویه برای هر عملیات صورت می گیرد. سپس می بایست سطح منابع مورد نیاز برای انجام هر کار در هر سرور را تعیین کرد (مثلا ۷۰ درصد). خود ما هنوز به دقت قدرت اجرایی و عملکرد شبکه ۱۰g را کنترل نکرده ایم، اما محدودیتهایی در کار آن وجود دارد که کاملا مشخص و بارز است. به عنوان مثال، در اداره این شبکه (grid) توقع اتوماسیون بیشتری داشتیم، مثلا در تعیین گروه منابع که می بایست به طور مستمر مسئولیتهای سرور را در زمانهای مختلف روز یا شب تعیین کند، توان اتوماسیون مورد نظرما تامین نشد.
اما استفاده از grid، کار کرد database را به نحو بهتری ممکن ساخته است. این شبکه دارای ویژگیهای دیگری است که کنترل چندین سرور را هم سهولت بخشیده. از جمله این ویژگیها، ECM است که در واقع Enterprise Configuration Management بوده که هم به عنوان کنترل کننده grid و هم به عنوان برنامه کنترل خاص database در دسترس است. ECM یک مرکز ذخیره اطلاعات ایجاد می کند که در محل می‌تواند سیاستهای برنامه های هماهنگ سازی را ذخیره کند. این برنامه ها همه چیز را از انواع فایل های اصلاحی ساخت اوراکل تا پک های خدمات سیستم عامل و هماهنگ کننده های دیسک را مشخص می کند. می توانید مشخص کنید که سرورهای اوراکل با ویندوز ۲۰۰۰ شما همگی روی Service Pack۳ ویندوز و روی یک سطح مشخص ازOracle Security Patch باشند. ECM هر روز از سرورها نظر سنجی می‌کند و در مورد کسانی که از برنامه تخطی کرده باشند، گزارش می دهد. می‌تونید patch ها را دریافت کنید و سرورهای خاطی را مجبور به استفاده از آنها کنید. ECM سایت اوراکل را برای هر گونه تغییرات امنیتی جدید کنترل می کند و می تواند این تغییرات را دریافت کند.
ویژگیهای این سیستم در فروشگاه های کوچک و بزرگ کاربرد دارد. یکی از این ویژگیها که بسیار زود توجه ما را جلب کرد، ASM است که کنترل ذخیره اطلاعات خودکار (Automatic Storage Management) است. این برنامه حجم اطلاعات را در همه دیسکهای یک گروه خاص به طور خودکار تعادل می‌بخشد. وقتی دیسکهای جدیدی به مجموعه اضافه و یا از آن کاسته شود، ASM ‌اطلاعات را در بالاترین فرم آن دوباره تنظیم می‌کند. ASM این کار را با توزیع بار در میان درایوها انجام می دهد و عملکرد سیستم را تقویت می‌کند. شما با افزودن یک Database ۱۰g دیگر به سروری که تولید را کنترل می کند، می‌توانید این کار را انجام دهید. در هنگام کنترل نمونه تولید، گروه های دیسک را مشخص می کنید و اطلاعات مربوط به هر دیسک را تعیین می کنید و سپس فایلها را به آن مرتبط می‌کنید . این کار تنها با چند کلیک انجام می شود. در این گروه ها است که ASM به طور کامل فایلهای شما را در تمامی دیسکها کنترل می‌کند. ASM هم Mirroning و هم Striping را پشتیبانی می کند و به این نحو به تکرار اطلاعات کمک می‌کند.
database ۱۰g موجب پیشرفتهای بسیار مهمی‌ در زمینه پشتیبانی و ذخیره مجدد اطلاعات شده است. از همه مهمتر آنکه RMAN یا Recovery manager اکنون از compressing پشتیبانی می‌کند و به انواع DBA امکان می‌دهد که جهت جبران و رفع سریع مشکلات تعداد backup را بیشتر انجام دهند. در آزمایشات ما، میزان فشرده سازی بسته به نوع اطلاعات ذخیره شده کمی تنوع دارد. با این وجود می‌توانستیم در همه موارد از ۱۷ تا ۳۰ درصد حجم اطلاعات بیشتر را در دیسک جا دهیم. به علاوه، فشرده سازی به نظر تاثیری روی عملکرد سیستم ندارد و میزان ذخیره و پشتیبانی ما با backup غیرفشرده و نرمال تقریبا مشابه بود.
● کنترل backup
احتمالا از مهمترین پیشرفتهای برنامه های Oracle backup برنامه ای است تحت عنوان Bounded Backup Window، یک Bounded Backup Window به انواع DBA امکان می‌دهد که یک چهارچوب زمانی را برای آنکه یک backup کامل شود مشخص کند. هر چه وقت بیشتری صرف شود، منابع I/O کمتری مورد نیاز است تا عملیات backup صورت گیرد و در عملیات تولید تداخل کمتری مشاهده میشود. در این جا لازم است دو پیشرفت مهم دیگر Oracle ۱۰g را متذکر شویم. یکی آنکه پیشرفت در گزارش RMAN است که برای انواع DBA امکان مرور تمامی انواع backup را فراهم می سازد. این خود برای ذخیره اطلاعات و archive log ضروری است و دیگر اینکه انواع DBA می‌توانند در متون ساده متن بنویسند و قبل از آنکه آن را به کاتالوگ recovery اضافه کند، ابتدا آزمایش کرده و اگر فضای کافی نبود، اخطار دریافت کند. هر DBA ساخت اوراکل که برای جمع آوری اطلاعات اجرایی لازم جهت تشخیص مشکلات دقت بیشتری صرف کند در واقع خواهان AWR یا Automatic Workload Repository است.
AWR به طور خودکار اطلاعات اجرایی را در database ذخیره می‌کند و هر گاه بخواهید موضوع خاصی را مرور کنید آن را برای شما آماده می کند. اتفاقا، AWR یک تاریخچه هفت روزه را حفظ می‌کند، اما حجم اطلاعات ذخیره شده به دلخواه شما تغییر می‌کند. می‌توانید نمودارهای عملکرد هر واحد را ببینید و موارد خاص را مرور کنید. فواصل تاریخچه و Snapshot قابل تنظیم است به علاوه هر Snapshot یک مقایسه دلتا با Snapshot قبلی است که نیازهای ذخیره را در حداقل نگه می‌دارد. به علاوه اکنون Database ۱۰g خود می تواند مشکلات را تشخیص دهد. نرم افزار ADDM یا Automatic database Diagnostic Monitor موارد تشخیص داده شده را که در AWR ذخیره شده اند فعال می کند و برای DBA می فرستد که خود نشان می دهد چه مشکلاتی وجود دارد و می‌تواند به طور مکرر از علل مشکلات تجزیه و تحلیل به عمل آورده و راه حل هایی را نیز پیشنهاد کند. اگر ADDM نتواند یک چاره مناسب به شما ارائه دهد آنگاه غالبا شما را به یک Advisory Component دیگر ارجاع می‌دهد.
Database ۱۰g می‌تواند حافظه مشترک را روی سرور به طور خودکار کنترل کند. انواع Oracle DBA، که هرگز قبلا حافظه هایشان کنترل نشده اند و ویژگی Shared Memory Tuning جدید، به میزان بسیار زیادی عملکرد نامناسب حاصل از خطاهای هماهنگی حافظه را کم می کند که این خطاها اغلب از سوی انواع DBA کم تجربه رخ می‌دهد. و بالاخره می‌توانم بگویم که تستهای من روی گونه بتا برای ویندوز به راحتی کا ر با database بود که با لینوکس کار می کرد. انواع DBA ساخت اوراکل با هر دو پلاتفرم به خوبی کار می کرد. البته در دو مورد DBA مشکل ساز می شد، یکی آنکه در اجرای چند کار از طریق Enterprise Manager Client مشکل داشت (که البته با استفاده از سایر برنامه های جدید شبکه قابل حل بود) و دیگری یک باگ که کار با سرور ویندوز ۲۰۰۳ را برای XML‌ نوع Web DAV وابسته به شبکه بسیار سخت می کرد.
Oracle Database ۱۰g برای مدیران database تجاری در واقع گامی بلند به سوی جلو بوده است که در فعالیتهای بزرگ قطعا مورد استفاده قرار خواهد گرفت، همانطور که فروشگاه های کوچک از آن استفاده می‌کنند. قابلیتهای بی نظیر مدیریت هماهنگ در سطح جهان و پشتیبانی های ضروری و حیاتی این شبکه کافی است که حتی اگر هیچ استفاده خاصی هم از آن نبرند برای شرکتهای صاحب بیش از یک database معادل طلا ارزش داشته باشد.
نویسنده: Scan McCown
مترجم: زهره چکنی


همچنین مشاهده کنید