سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا
تحقیقات مانعی برای صنایع غذایی اتحادیه اروپا
آماری که به تازگی توسط انجمن صنایع اتحادیه اروپا منتشر شده نشان میدهد به دلیل صرف هزینه اندک برای ساخت محصولات جدید و تکنیکهای فراوری همراه با رشد ناچیز صادرات، صنایع غذایی اتحادیه اروپا در رقابت رو به افزایش بازار جهانی آسیبپذیر شده است.
بنا به آماری که کنفدراسیون صنایع غذایی و آشامیدنی اروپا (IAA) هفته گذشته اعلام کرد فروش مواد غذایی و نوشیدنیها در خارج از ۲۵ عضو اتحادیه اروپا در شش ماه نخست سال ۲۰۰۵ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۴ حدود ۱/۹ درصد افزایش یافته است.
در گزارش CIAA آمده است: صنایع غذایی و نوشیدنی اتحادیه اروپا در سه سال گذشته رشد نسبتا محدود اما یکنواختی داشته است. مقایسههای بینالمللی نشان میدهد برخلاف اتحادیه اروپا سایر بازارهای تولیدی صنایع غذایی با شکوفایی قابل ملاحظهای مواجه شدهاند. این مسئله درباره آمریکای لاتین و آسیا صادق است با این حال به عنوان مثال در چین رشد صنایع فراوردههای غذایی هنوز با نرخ دو رقمی ادامه دارد. در همین زمان، صرف هزینه برای تحقیق و توسعه (R&D) در اتحادیه اروپا نسبت به درصد تولید پایینتر از سایر نظامهای اقتصادی باقی مانده است. این نسبت با عنوان »شدت تحقیق و توسعه« خوانده میشود.
به گزارش CIAA، با این که هزینهای که در اتحادیه اروپا صرف تحقیق و توسعه میشود، بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته، تنها ۰/۲۴ درصد از کل تولید در سال ۲۰۰۱ را شامل میشود که فاصله زیادی با میانگین ۰/۳۵ درصدی رقبای اصلی دارد. شرکتهای تولیدی صنایع غذایی در استرالیا، ژاپن، نروژ و امریکا همگی به طور متوسط برای تحقیق و توسعه نسبت به اتحادیه اروپا بیشتر هزینه میکنند. ژاپن با اختصاص ۰/۸ درصد از تولید به شدت تحقیق و توسعه در جایگاه نخست ایستاده است.
درون اتحادیه اروپا هم هزینهای که صرف تحقیق و توسعه میشود از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. هلند و فنلاند در بخش صنایع غذایی و نوشیدنیها به شدت تحقیق و توسعه برابر حدود ۰/۵۰ درصد دست یافتهاند. در حالیکه اعضای جدید اتحادیه عمدتاً سطح تحقیق و توسعه بسیار پایینی دارند. شرکتهای صنایع غذایی و نوشیدنی از اعضای قدیمی و بزرگ مانند ایتالیا هم هنوز پایینتر از حد متوسط هستند.
در گزارش CIAA همچنین تاکید شده است حدود ۷۷ درصد محصولات غذایی در سال ۲۰۰۴ فرمولاسیون جدیدی داشتهاند ولی تنها ۱/۵ درصد از آنها از تکنولوژی نوآورانه بهره میبردند. نوآوری در فرمولاسیون از ۶۶ درصد در سال ۱۹۹۹ به ۷۷ درصد در سال ۲۰۰۴ افزایش یافته در حالیکه نوآوری در بستهبندی و طرز قرار دادن مواد غذایی هر دو کاهش یافته است. ارزش مجموع صادرات مواد غذایی و نوشیدنی اتحادیه اروپا در شش ماه نخست سال ۲۰۰۵ به ۲۲/۰۷ میلیارد یورو رسید. در همین مدت واردات این صنایع ارزشی برابر با ۱۹/۶۵ میلیارد یورو داشت که کاهشی ۰/۷ درصدی را نشان میدهد.
در این مدت آمریکای شمالی هنوز بزرگترین بازار مواد غذایی اتحادیه اروپا بوده است. با این حال صادرات اتحادیه اروپا به این منطقه حدود ۰/۴ درصد یعنی در حدود ۵/۷ میلیارد یورو در طول شش ماه نخست سال کاهش یافته است.
صادرات به کشورهای عضو آسه آن در این مدت ۶ درصد افزایش یافت. همچنین صادرات به کشورهای شوروی سابق معروف به کشورهای مستقل مشترک المنافع حدود ۱۱/۹ درصد افزایش یافت. در بخش نوشیدنیها که حدود یک چهارم از کل صادرات را در اختیار دارد، رشدی معادل یک درصد برابر با ۶/۴ میلیارد یورو در طول دوره شش ماهه مشاهده میشود. صادرات آب معدنی و نوشیدنیهای بدون الکل رشد ۱۱/۶ درصدی برابر با ۷۷۳ میلیون یورو نشان میدهند.
صادرات شکر، شیرینیجات، قهوه، چای، غذای کودک و مواد غذایی رژیمی در این مدت با ۹/۹ درصد افزایش به ۵/۶ میلیارد یورو رسید. صادرات فراوردههای شیر با ۲/۴ درصد به ۲/۷۸ میلیارد یورو بالغ شد.
فروش محصولات گوشتی با ۲/۴ درصد کاهش به ۲/۵۷ میلیارد یورو رسید. همچنین صادرات میوه و سبزیجات فراوری شده ۶/۸ درصد، محصولات دریایی ۲/۵ درصد و غذای دام ۱۰/۱ درصد افزایش یافت. فروش روغن و چربی ۱۰/۶ درصد و صادرات آرد و فراوردههای نشاستهای هم ۷/۹ درصد کاهش نشان میدهد.
تحقیقی که سال گذشته توسط کمیسیون اروپا منتشر شد، نشان میدهد تولیدکنندگان مواد غذایی در سراسر دنیا در فهرست ۱۵ بخش مهم صنعتی از نظر هزینه کردن برای تحقیق و توسعه در آخرین جایگاه قرار دارند؛ حتی با این که فروش آنها در بسیاری بازارها به رشد کند خود ادامه میدهد.
هزینه نسبتا کمی که صرف تحقیقات میشود با اندازه و حجم این حوزه همخوانی ندارد. صنایع غذایی در اتحادیه اروپا بزرگترین بخش تولیدی است. کمیسیون اروپا مرتبا تاکید میکند بخش صنایع غذایی باید با صرف هزینه بیشتر بر تحقیق و توسعه، به عنوان ابزاری برای آوردن محصولات جدید و تکنیکهای فراوری به بازار، رقابتیتر شود. کمیسیون اعلام کرده یکی از استراتژیهای در نظر گرفته شده در سال گذشته برای افزایش هزینه تحقیق و توسعه در این بخش صرف ۶۱ میلیون یورو برای ۵ پروژه تحقیقاتی بزرگ برای تیز کردن لبه شمشیر رقابت صنایع غذایی و آشامیدنی اروپا بوده است.
در یک سیاست کلیدی CIAA سال گذشته از اعضایش خواست هزینههای تحقیق و توسعه خود را به عنوان ابزاری برای رقابتی و نوآور باقی ماندن افزایش دهند. انجمن اعضایش را به دلیل نرخ ضعیف انتقال تکنولوژی از مرحله تحقیقات تا مرحله کاربردی به عنوان مانع اصلی نوآوری در صنعت مورد سرزنش قرار داد.
در ابلاغیه این سیاست CIAA متذکر شده است: از مدتها پیش مشخص شده با این که کیفیت و کمیت تحقیقات جامعه اروپا با تحقیقات آمریکای شمالی و حاشیه اقیانوس هماهنگ است، تأثیر گسترده این تحقیقات کمتر از تحقیقات رقبای تجاری است به دلیل این که انتقال تکنولوژی به صنعت در اینجا کمتر صورت میگیرد.
منبع : مجله گسترش صنعت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی ایران و پاکستان دولت سید ابراهیم رئیسی حجاب مجلس دولت سیزدهم رئیس جمهور رهبر انقلاب
تهران هواشناسی سیل بارش باران شهرداری تهران پلیس فضای مجازی قوه قضاییه آتش سوزی سلامت وزارت بهداشت قتل
بانک مرکزی قیمت خودرو ایران خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو سایپا دلار بورس مالیات تورم
ترانه علیدوستی کتاب رادیو تلویزیون سریال فیلم سینمای ایران نمایشگاه کتاب حج سینما تئاتر معماری
سازمان سنجش دانش بنیان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کنکور ۱۴۰۳ بنیاد ملی نخبگان
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه روسیه آمریکا جنگ غزه چین عملیات وعده صادق ترکیه اوکراین حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال باشگاه پرسپولیس اوسمار ویرا رئال مادرید بارسلونا بازی باشگاه استقلال سپاهان دیوید تیلور
ایلان ماسک ژاپن همراه اول موبایل اپل هوش مصنوعی تبلیغات فناوری تلگرام گوگل ناسا
سبزیجات پیری یبوست صبحانه