جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

در شبانه روز چقدر باید خوابید؟


در شبانه روز چقدر باید خوابید؟
یک تحقیق ۶ ساله روی یک میلیون نفر نشان داده یک خواب خوب ۷ ساعت بطول می انجامد . خواب بیشتر از این نفعی نخواهد داشت . افرادی که بیش از ۸ ساعت در شبانه روز می خوابند کمی زودتر از سایرین می میرند . در حالیکه ۶ ساعت خواب به آن اندازه ضرر ندارد .
مسؤول این تحقیق به Web MD اعلام داشت که این یک خبر خوب برای همه ما می تواند باشد . میانگین خواب در جامعه مورد مطالعه ۶ ساعت و نیم بوده است . وی اعلام کرد : شما حقیقتا نیاز به ۸ ساعت خواب ندارید و نباید در این مورد نگران باشید . ثابت شده است که خوابیدن فقط به مدت ۷ ، ۶ و حتی ۵ ساعت در شب بسیار مطمئن است .
یافته ها مطالب اولیه را ثابت کردند ، ضمن اینکه محققین ذکر کردند که منظور آنها این نیست که اگر به مدت طولانی به مقدار اندک بخوابید خوب است .
اگر چند شب خواب کوتاه مدت داشته باشید این چندان نگران کننده نیست ولی اگر کسی به مدت طولانی خواب واقعا کوتاه داشته باشد باید به این مسأله توجه کرد . اگر شما راننده وسایل حمل و نقل هستید و به مدت طولانی مثلا هفته های متمادی روزانه ۴ ساعت بخوابید این مسأله ساز خواهد بود .
اطلاعات کسب شده در این تحقیق در مورد بهداشت و عادات خواب افراد بود و سپس آنها را به مدت ۶ سال پیگیری نمودند . نمونه ها بین ۳۰ تا ۱۰۲ سال متوسط ۵۷ سال برای خانمها و۸ ۵ سال برای آقایان سن داشتند .
به علت اینکه تحقیق روی۱/۱ میلیون نفر انجام شده ، کلیه موارد حتی کوچک را می تواند تشخیص دهد . برای خواب طولانی ، خطر مرگ در شش سال آینده در افرادی که ۸ ساعت خوابیدند ۱۲% ، برای افرادی که ۹ ساعت خوابیدند ۱۷% و برای کسانی که ۱۰ ساعت خوابیدند ۳۴% می باشد . برای کسانی که ۱۰ ساعت می خوابند ، خطر مرگ همانند افراد مبتلا به چاقی متوسط می باشد .
خطر مرگ برای کسانی که خیلی کم می خوابند نیز بالاست ولی اعداد کمتر از موارد فوق است .
خطر مرگ برای کسانی که ۶ ساعت می خوابند به ۸% افزایش می یابد . این رقم برای افرادی که ۵ ساعت می خوابند ۱۱% و برای آنهایی که فقط ۴ ساعت می خوابند ۱۷% می باشد .
در حقیقت ۸ ساعت خواب را دیگر نمی توان طبیعی محسوب کرد .
بنابراین چرا خواب لذت بخش است . بنظر می رسد خواب اضافه مانند خوردن غذا به مقدار زیاد است . Jim Horne مدیر تحقیقات بر روی خواب از دانشگاهی در انگلیس اعلام کرده : همانگونه که ما می توانیم بیش از نیازمان به غذا و مایعات ، مصرف کنیم میتوانیم بیش از آنچه لازم داریم بخوابیم .
مطالعه همچنین نشان داده است که افرادی که اعلام می کنند بی خوابی دارند از نظر سلامتی چندان مشکلی ندارند . ولی کسانی که قرص خواب آور مصرف می کنند با افزایش خطر مرگ و میر مواجه هستند .
استفاده فراوان از قرص خواب آور خطر مرگ را ۲۵% افزایش می دهد .
در این جا یک انتخاب وجود دارد ، میزان خوابی که ما نیاز داریم آنقدر است که در طول روز خواب آلوده نباشیم .
خطر مصرف قرص خواب هر شب معادل خوابیدن ، به میزان ۳ تا ۱۰ است . این یک خطر است . ما نمی توانیم بگوئیم خواب باعث این مرگ ها شده یا برای داروهای جدید خطر وجود دارد . ولی نبود شواهدی برای امن بودن این داروها لزوم رعایت احتیاط را گوشزد می کند .
خوب است همواره در مصرف قرص های خواب آور محتاط باشیم . در مصرف مناسب این داروها مشکلی وجود ندارد . شواهدی دال بر زیان آور بودن استفاده از داروهای خواب آور کوتاه اثر وجود ندارد .
منبع : سایت خدماتی دانشجویان و کارمندان مخابرات


همچنین مشاهده کنید