سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

توجه مدیران IT به استفاده از لینوکس دسک‌تاپ


توجه مدیران IT به استفاده از لینوکس دسک‌تاپ
ایده استفاده از لینوکس بر روی دسک‌تاپ‌های شرکتی تا چند سال پیش که این سیستم عامل Open Source نفوذ به مراکز اطلاعاتی را آغاز نمود، ایده غیرقابل قبول و مضحکی به نظر می‌رسید. اما در کنفرانس اخیر LinuxWorld بسیاری از کارکنان IT اظهار داشتند که این ایده دیگر مضحک به نظر نمی‌رسد.طبق نظر ۹ تن از حاضرین در این کنفرانس و نیز دو تحلیلگر IT این به آن معنا نیست که تمام مشکلات مربوط به لینوکس دسک‌تاپ برطرف شده است. به هر حال بسیاری از مدیران IT همچون Dan Pritchard اعلام کردند که لینوکس را به عنوان جایگزین احتمالی ویندوز بر روی کامپیوتر کاربران نهایی در نظر گرفته‌اند. Pritchard مدیر بخش IT شرکت Entelos واقع در کالیفرنیا گفت: وقتی زمان تجدید قرارداد نگهداری ویندوز فرا برسد شرکت به احتمال زیاد ۹۰ کاربر خود را به سیستم‌های لینوکس انتقال خواهد داد البته به شرط اینکه این سیستم عامل open Source بتواند بهتر از ویندوز با دستگاه‌های موبایل BlackBerry شرکت Research In Motion‌ کار کند.
او در ادامه گفت: معمولا در ارتباط سیستم عامل با دستگاه‌های BlackBerry اشکالاتی به وجود می‌آید. اما کاهش هزینه در استفاده از سیستم‌های لینوکس بسیار وسوسه انگیز است و این پول است که مدیران را به امضای قرار داد وادار می‌کند به ویژه اینکه مایکروسافت به افزایش هزینه نگهداری ادامه می‌دهد. Matt Fahrner، مدیر سرویس‌های شبکه شعبه نیوجرسی Bulington نیز در این مورد گفت: Burlington Coat Factory Warehouse دارای ۳۰۰۰ کامپیوتر مبتنی بر لینوکس در دفاتر شرکتی و ۳۶۰ فروشگاه خود می‌باشد. شرکت برنامه‌های StarOffice شرکت سان یا مجموعه نرم‌افزارهای OpenOffice را بجای آفیس در اختیار کاربران لینوکس قرار می‌دهد. ما می‌توانیم اکثر کارهای خود را با این برنامه انجام دهیم. مانعی وجود ندارد.
● روش‌های متفاوت
مدیران IT دو شرکت بزرگ دیگر که خواستند نامشان فاش نشود اظهارات متفاوتی را درباره احتمال به کارگیری لینوکس بر روی دسک‌تاپ‌هایشان بیان کردند. یکی از قائم مقامان IT یک فروشگه زنجیره‌ای گفت که فروشگاه قصد دارد در طی سه ماه آینده استفاده از سرورهای مبتنی بر لینوکس را به طور آزمایشی شروع کند. این طرح ازمایشی برنامه‌های بازاریابی مشتری داخل فروشگاهی را نیز در بر می‌گیرد. اماشرکت قصد استفاده از لینوکس بر روی دسک‌تاپ را ندارد زیرا در حال حاضر با استفاده از ویندوز و آفیس از تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای در دراز مدت برخوردار است. اما یک مهندس سیستم‌های لینوکس در بانکی با بیش از ۱۰۰۰۰۰ کاربر اظهار داشت که لینوکس دسک‌تاپ به دلیل صرفه‌جویی در هزینه یک موضوع بحث داخلی محسوب می‌شود. در یک محیط بانکی پول حرف اول را می‌زند. این بانک قصد دارد یک طرح آزمایشی برای استفاده از لینوکس دسک‌تاپ در سال‌ آینده به اجرا در آورد. در این کنفرانس اخبار درباره لینوکس دسک‌تاپ بسیار کم و پراکنده بود. شرکت ناول یک کپی از نسخه جدید نرم‌افزار لینوکس SuSE خود را به نمایش گذاشت و اعلام کرد که طرح‌های خود را در این باره در پاییز سال جاری به اطلاع عموم خواهد رساند. شرکت هیولیت پاکارد کامپیوتر نوت‌بوکی را که لینوکس بر روی آن بارگذاری شده بود، معرفی نمود.
در هنگام بحث گروهی، تعدادی از سخنگویان پیشنهاداتی برای شرکت‌های انتخاب کننده لینوکس دسک‌تاپ مطرح کردند. اولین مسئله مهم این است که باید دلیل قابل قبولی برای تغییر وجود داشته باشد. علاوه بر آن وجود برنامه‌های کاربردی بر پایه لینوکس الزامی است. یکی دیگر از عوامل مهم پشتیبانی شرکت متصدی و قابلیت عملکرد درونی با سیستم‌هایی است که ویندوز را اجرا می کنند. در ضمن حصول اطمینان از این موضوع که گروه پشتیبانی IT تجربه کافی در لینوکس را دارد نیز حائز اهمیت می‌باشد. J.Craig Manning، مدیر بخش IT شرکت سیسکو گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های طرح استفاده از لینوکس شرکت، عدم پشتیبانی برنامه‌های کاربردی از طرف فروشندگان نرم‌افزار مستقل می‌باشد. سیستم مربوطه به پیگیری تقاضاهای پشتیبانی فنی به خوبی با ویندوز کار می‌کند اما در مورد لینوکس اینطور نیست. در واقع مشکل ما با فروشندگان نرم افزار مستقل می باشد.
● مشکلات مربوط به تعداد زیاد مجوزها
بر طبق اظهارات یکی از مسئولین اجرایی شرکت هیولیت پاکارد، تعداد بسیار زیاد مجوزهایی که اکنون فروشندگان نرم‌افزار برای عرضه کد Open Source مورد استفاده قرار می‌دهند معضل بزرگی برای برنامه‌نویسان و مدیران IT شده است. Martin Fink قائم مقام بخش لینوکس شرکت هیولیت پاکارد در مصاحبه‌ای در LinuxWorld گفت: بسیاری از مردم نمی‌دانند که مجموزهای Open Source بیشماری وجود دارد. او افزود که در حال حاضر ۵۲ مجوز مختلف Open Source را شمارش نموده و تعداد این رقم احتمالا تا پایان کنفرانس افزایش می‌یابد. مجوزهای Open Source توسط OSI یا Open Source Initiative (شرکت غیرانتفاعی که مجوزها را از طرف سازمانهایی همچون ناسا، MIT و Apple مورد تایید قرار داده) تایید می‌شوند. Eric Raymond، رئیس OSI گفت: مسئله وجود داشتن تعداد بیشمار مجوزها توجه اعضای هیئت OSI را جلب کرده و احتمالا به عنوان یک موضوع مهم بحث خواهد شد.
ممکن است OSI محدودیت بیشتری را در تایید مجوزها اعمال کند گرچه هنوز چنین سیاستی را در پیش نگرفته است. raymond در ادامه سخنانش گفت: اکثریت مجوزهای تایید شده توسط OSI در تعداد بسیار اندکی از پروژه‌های Open Source استفاده می‌شوند. تمام مجوزها به جز تعداد اندکی از آنها توسط یک بخش قانونی شرکت نوشته شده‌اند و وقت زیادی صرف آنها شده است. در ضمن آنها دقیقا بر روی یک پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما Fink اظهار داشت که تعدادی مجوزهای Open Source غیرقابل کنترل بوده و هیچ ارزش ‌و مرغوبیتی وجود ندارد. در واقع وجود این تعداد مجوز سبب سردرگمی و آشفتگی نشده است. تا این تاریخ شرکت هیولیت پاکارد نیاز به ایجاد یک مجوز برای محصولات Open Source خود احساس نکرده است و در عوض تصمیم گرفته نرم‌افزار خود را تحت مجوزهای موجود عرضه کند. Fink گفت: من به طور متوسط سه تا پنج پروژه Open Source را در یک هفته تایید می‌کنم. او خطاب به فروشندگان دیگر نرم‌افزار در کنفرانس گفت: اگر مجبور نبودم مجوز جدیدی را ایجاد کنم درک این موضوع که چرا شما اینکار را انجام می‌دهید برایم سخت بود.
Chris Hjelm، مدیر ارشد تکنولوژی شرکت خدمات مسافرتی آن‌لاین Orbitz LLC در این باره گفت: آشفتگی‌هایی که در پی افزایش مجوزهای Open Source ایجاد شده احتمالا فروشندگان را بیشتر از مدیران IT درگیر مشکلات می‌کند. زیرا فروشندگان باید تضمین کنند که محصولاتی را به فروش می‌رسانند دارای مجوزهای ناسازگار نمی‌باشند. افزایش تعداد مجوزها بر کار شرکت‌هایی همچون Orbitz (شعبه واقع در شیکاگو) که از تعدادی نرم‌افزار Open Source استفاده می‌کند، تاثیر خواهد گذاشت. اگر کسی وارد عرصه "مجوز" نشود زندگی‌اش آسانتر خواهد بود. Orbitz در حال حاضر از ابزاری که توسط شرکت Black Duck Software تهیه شده برای نظارت کد Open Source داخلی خود استفاده می‌کند. محصول فوق که ProteXP نامیده می‌شود به مدیران IT امکان می‌دهد تا طرح‌های Open Source برنامه‌نویسان شرکت را پیگیری کرده و این اطمینان را به وجود آورند که شرکت‌ها کاملا از شرایط مجوز تبعیت می‌کنند.
Hjelm گفت: تعهداتی مبنی بر کنترل این پیچیدگی داده شده است. در پایان کنفرانس Fink خطاب به فروشندگان نرم‌افزاری که با افزایش مجوزهای Open Source موافق هستند گفت: اگر شما فروشنده‌ای هستید که قصد دارید یک مجوز جدید تهیه کنید لطفا صبر کنید. دست نگهدارید و چنین کاری را انجام ندهید.

نویسنده: Todd R.Weiss
مترجم: مریم پویان‌پور
منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید