جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دغدغه های مرد یخی


دغدغه های مرد یخی
مربیان پیشین تیم ملی همگی او را تحسین کردند، شعور تاکتیکی، خونسردی و اعتماد به نفس او همواره زبانزد خاص و عام است. انگلستان تحت رهبری او به دو جام جهانی راه پیدا کرده است که در جام پیشین تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و تنها برابر برزیل قهرمان، در حالی که یک بر صفر پیش بود بازی را واگذار کرد و حذف شد. در یورو ۲۰۰۴ نیز او در مرحله یک چهارم نهایی و در ضربات پنالتی بازی را به پرتغال میزبان واگذار کرد و بدون شکست از دور رقابت ها کنار رفت. صعود انگلستان با او به جام جهانی با تساوی دو بر دو برابر اتریش آغاز شد، اما شاگردان او در بازی بعدی لهستان را مغلوب کردند و در پنج بازی بعدی خود نیز پیروز شدند تا در بلفاست مغلوب ایرلندشمالی شوند. صعود آنها به جام جهانی با پیروزی در اولدترافورد برابر اتریش مسجل شد. آنها در یکی از آخرین بازی های دوستانه خود در حالی که تا دقایق پایانی بازی را واگذار کرده بودند، سه بر دو برابر آرژانتین پیروز شدند تا قدرت نهفته خود را به رخ همگان بکشند، اما در بیست و سوم ژانویه ۲۰۰۶ اعلام شد که اریکسون به دلیل حواشی زیاد پس از جام جهانی از تیم ملی خداحافظی می کند.
●آخرین گفت وگو با مرد یخی سوئدی را می خوانید:
* از اینکه در جام جهانی ۲۰۰۲ تنها به مرحله یک چهارم نهایی صعود کردید، چه درس هایی گرفتید؟
- پس از بازگشتمان که همه چیز را مرور کردیم برای من مشخص شد که لیگ برتر و بازیکنانی که در آن حضور دارند علاوه بر تعطیلات زمستانی نیاز به یک استراحت چهار هفته ای قبل از بازی ها نیز دارند.
*چرا این مسأله اینقدر اهمیت دارد؟
- در هفته نخست از آن چهار هفته، بازیکنان را به تعطیلات می فرستم، چون به نظر من از لحاظ جسمی و روحی تأثیر زیادی دارد، پس از یک فصل طولانی و بدون توقف، این کار ضروری است. اگر درست نگاه کنیم لیگ کشورهایی مثل آلمان، اسپانیا و ایتالیا حداقل دو هفته به خاطر کریسمس و شروع سال جدید تعطیل است. در این زمان حتی یک بازیکن ایتالیایی را در کشورش نمی توانید پیدا کنید و آنها به نقاطی مثل هاوایی می روند تا در آنجا از تعطیلات لذت ببرند که این، هم به عنوان بازیکن و هم یک انسان برایشان مفید است. البته این در ایتالیا یک قانون است. اتحادیه بازیکنان در آنجا بسیار قوی است و شما حتی برای یک لحظه هم نمی توانید آنها را در تعطیلات سر تمرین بیاورید.
*احتمالا، علاوه بر بازیکنان، شما نیز به زمان نیاز دارید تا برای مثال در آن بیشتر به تاکتیک ها و... فکر کنید،مخصوصاً قبل از یک رقابت بین المللی ، اینطور نیست؟
-کاملا. قبل از جام جهانی گذشته،ما به دوبی رفتیم که این درست بعد از فینال جام حذفی انگلستان بود. روز اول تمامی آزمایش های اولیه را انجام دادیم و روز بعد جلسه ای با مربی بدنسازی، دیگر مربیان، دکتر و ماساژور تیم داشتم و به آنها گفتم که چطور می توانیم با بازیکنان تمرین کنیم؟ آنها بسیار تحلیل رفته اند.
* نقطه قوت تیم کنونی انگلستان چیست؟
- تجربه، در حالی که سن بازیکنان نیز بالا نیست. سول کمپل و دیوید بکام مسن ترین آنها هستند. فکر می کنم کیفیت لازم را داریم. اگر به آمار بهترین بازیکنان چند سال گذشته نگاه کنید متوجه می شوید که بازیکنان انگلیسی همواره در میان ۱۰بازیکن برتر حضور دارند که این همیشه برای فوتبال یک کشور اتفاق نمی افتد.
*نظرتان راجع به گروه بندی چیست؟
- از چهار سال قبل بهتر است. ما دوباره با سوئد برخورد کردیم. قبلاً آرژانتین در گروه ما بود، اما به جای این کشور در این دوره پاراگوئه حضور دارد و به جای نیجریه نیز ترینیدادو توباگو حضور خواهد داشت. بنابراین روی کاغذ آسان تر از جام جهانی گذشته است، اگرچه باید اضافه کنم که گروه ساده ای نیست. پاراگوئه تیم خوبی دارد، بیش از آنکه مردم تصور می کنند باید روی آن حساب کرد. سوئد را که به خوبی می شناسیم و می دانیم که ترینیدادو توباگو نیز در فکر به کار گرفتن بازیکنان جدید است و هر کاری می کند تا ما را شکست دهد.
*چرا همیشه از سیستم ۲-۴-۴ استفاده می کنید؟
- این سیستم برای تیم ما کاملا ایده آل است و بازیکنان در باشگاه هایشان نیز اغلب با این سیستم بازی می کنند.
کمتر تیمی در لیگ برتر با آرایش دیگری بازی می کند. البته چلسی با سیستمی دیگر به میدان می رود، برابر ولز و ایرلند شمالی ترکیب را تغییر دادیم،اما اکثرا از سیستم ۲-۴-۴ استفاده کرده ایم.
*این سیستم چه بهره هایی برای یک مربی دارد؟
- اگر درست دفاع نکنید، هرگز تیم خوبی در اختیار نخواهید داشت.
دفاع زمانی آسان تر می شود که مستحکم باشید و این دقیقاً چیزی است که با سیستم ۲-۴-۴ می توان به آن دست پیدا کرد. در میانه میدان می توان بازی کردن را برای حریف دشوارتر کرد و اگر ما نتوانیم برابر حریفانی مثل برزیل، آرژانتین، آلمان و هر تیم دیگری این کار را انجام دهیم همه چیز به هم می ریزد، اما اگر موفق شویم،آنگاه مالکیت توپ و میدان با ما خواهد بود و می توانیم توپ را به مهاجمین برسانیم، ولی اگر هم نشود چون بازیکنان زیادی در کناره ها وجود دارند می توان مدت بیشتری مالکیت توپ را در اختیار داشت تا شرایط بهتر شود.
*آیا تا به حال تاکتیک را تغییر داده اید؟
-زمانی که در سوئد بودم سیستم ۲-۴-۴ را برای همه نوع بازیکن به کار می گرفتم و اصلاً توجه نمی کردم که چه نوع بازیکنانی در اختیار دارم. تصمیم گرفتم که از این سیستم استفاده کنم چون به آن علاقه داشتم، فقط همین. بعدا پس از آنکه به ایتالیا رفتم، کمی تغییر کردم،اما مسأله مورد اهمیت بازیکنان هستند نه سیستم.
*در چه شرایطی بازیکنان می توانند به فینال راه پیدا کنند؟
-آنها اعتقاد دارند که توان شکست هر تیمی را دارند، که این تغییر مثبتی نسبت به جام جهانی گذشته محسوب می شود. اعتماد به نفس تیم خوب بود،اما در حال حاضر فوق العاده است. زمانی که به رختکن می روید می توانید این را احساس کنید. با وجود بازیکنانی مثل دیوید بکام، استیون جرارد، فراندلمپارد، مایکل اوون و وین رونی ما قادر به شکست همه حریفان هستیم.
*رونی چقدر خوب است؟
- او یکی از بهترین بازیکنان هجومی دنیاست. این را نه تنها هواداران تیم ملی انگلستان ،بلکه مربیان و بازیکنان دیگر کشورها همواره اذعان کرده اند. او یک بازیکن کامل است و توانایی انجام هر کاری را دارد و با وجود سن کم تجربه زیادی کسب کرده است.*آیا پیتر کراوچ برای تیم شما مناسب است؟
- کراوچ را دوست دارم اگرچه او شباهت زیادی به یک فوتبالیست ندارد، اما بازیکن خوبی است. او تنها در هوا تبحر ندارد، بلکه در زمین نیز توانایی کافی دارد.
بلندی قامت او برای تیم یک مزیت محسوب می شود،زیرا حریفان توانایی رقابت با او در توپ های بلند را ندارند. وجود او در تیم مفید است، بسیار مفید.
*آیا بکام هنوز هم یک دوره تأثیرگذار است؟
- او کاپیتان تیم است و تجربه زیادی در صحنه های بین المللی به دست آورده است. فصل خوبی را در رئال پشت سر گذاشته، اگرچه آنها نتایج خوبی به دست نیاوردند، اما بکام یکی از بهترین بازیکنان رئال بوده است. به نظر می رسد این جام برایش بسیار مهم باشد چون ممکن است آخرین دوره ای باشد که در آن حضور دارد. او باید در این مورد فکر کند.
*اما مسأله کاپیتانی کمی بحث برانگیز است، این طور نیست؟
- هرگز نمی توانم این را درک کنم. تصور می کنم مردم هنوز هم تونی آدامز را که هم در آرسنال و هم در تیم ملی کاپیتان بود به خاطر دارند و در حال حاضر نیز انتظار دارند جان تری این نقش را داشته باشد، اما بکام در پنج سال اخیر کاپیتانی تیم را برعهده داشته است و دلیلی نمی بینم که تنها شش ماه مانده به جام جهانی، این مسئولیت را به دیگری واگذار کنم.
*چرا هنوز بازیکنی مناسب برای بازی در سمت چپ میانی وجود ندارد؟
- یکی از دلایل این است که بیش از ۷۰درصد بازیکنان راست پا هستند و ما بازیکنان چپ پایی معادل دیوید بکام در سمت راست را در اختیار نداریم. ما وین بریج و اشلی کول را داریم که می توانند برای این پست مناسب باشند،اخیرا جو کول هم بازی های خوبی انجام داده است.
*سخت ترین لحظه مسابقات راهیابی به جام جهانی چه زمانی بود؟
- ما دو نتیجه بد گرفتیم؛(به نظر خودمان و عکس العمل مطبوعات) اولی در روز نخست بازی ها و تساوی برابر اتریش و دومی که بدتر هم بود باخت مقابل ایرلندشمالی در بلفاست. در بازی برابر اتریش شانس جبران داشتیم و همان هفته لهستان را مغلوب کردیم،اما پس از بازی با ایرلند شمالی باید یک ماه برای قرار گرفتن در شرایط بازی صبر می کردیم.
*شخصاً مصاحبه های زیادی را انجام می دهید...
- بله، در برهه ای از زمان مطبوعات اصلاً اسون را دوست نداشتند، اما متأسفانه این مسائل در فوتبال طبیعی است و شاید خودم مقصر بودم. زمانی که با دانمارک، ولز و ایرلندشمالی بازی کردیم بیشتر بازیکنان در شرایط مطلوب نبودند، اما این به تاریخ پیوسته و باید به این طور مسائل عادت کرد.
*سرسخت ترین رقیبان شما در جام جهانی چه تیم هایی هستند؟
-روی کاغذ، قدرتمندترین رقیب برزیل است. کمتر جامی را می شود به یادآورد که برزیل در آن جزو مدعیان اصلی قرار نداشته باشد .
*دوست دارید در فینال با کدام تیم روبه رو شوید؟
-آیا مهم است؟ اگر به فینال راه پیدا کنیم. آماده بازی با هر تیمی هستیم که با آن روبه رو شویم.
*اگر بتوانید چیزی در فوتبال را تغییر دهید، آن چه خواهد بود؟
-من دو وقت استراحت در نظر می گیرم، یعنی در هر نیمه یک وقت تایم اوت حداکثر ۳ دقیقه ای. قبل بازی باید تصمیم بگیرید که چه زمانی این کار را انجام دهید. شاید در زمان ۲۲دقیقه و ۳۰ثانیه بتوان این کار را انجام داد. همچنین به بازیکنان فرصت آشامیدن و نیز به مربیان فرصت تعویض بازیکنان را می دهد، زیرا دیگر نیاز به انجام کارهای زمان گیر برای تعویض نیست. دیگر مسأله این است که دوست دارم از دوربین برای قضاوت استفاده شود. داوران امروزه فشار زیادی را تحمل می کنند، اما با دوربین عملکرد حداقل در ۱۰ زاویه نشان داده می شود و اینکه سرعت بازی ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. به نظرم بهتر است از یک داور تصویری استفاده شود تا داور بتواند در مواقع ضروری که تصمیم گیری دشوار است از آن کمک بگیرد، مخصوصا در محوطه جریمه.
*آیا قانون بوسمن،کار مربیان تیم های ملی را دشوار کرده است؟
- در انگلستان شرایط چندان سخت نشده ، زیرا نحوه عملکرد سیستم و فرهنگ به نحوی است که بازیکنان جوان جدیدی همواره ظهور می کنند و من اصلا بابت این مسائل نگران نیستم.

علی راد
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید