پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا
سرکشی به دخمهها و سرک کشیدن به برجها
شاید بد نباشد در مقدمه گفتوگویی که میخوانید به این قضیه اشاره کنم که من این شکل تازه سینمای داوودنژاد را دوست دارم و اصلا معتقد نیستم او با ساختههای اخیرش «ملاقات با طوطی» و «هشتپا» اعتبار و احترام کارگردان فیلمهای «نازنین» و «نیاز» را زیر سوال برده است. از بحث فیلم «نازنین» که بگذریم، «نیاز» اثر زیبا و به یاد ماندنی است و نگاه انسانی و تاثیرگذار داوودنژاد در این فیلم به آدمهای طبقه فرودست اجتماع قابل تحسین و ستایش است. با همه این اوصاف فیلم دهه هشتاد نیست. «نیاز» متعلق به همان سالها است و متناسب با شرایط و بضاعتهای سینمای همان دهه ساخته شده است. داوودنژاد نبض زمانه و سینما را میشناسد و بخوبی واقف است که برای تماشاگر دهه هشتاد که در تسخیر مجذوب کننده ماهواره و اینترنت قرار گرفته است دیگر سخن گفتن درباره دو نوجوانی که بر سر تصاحب یک شغل کوچک با کمترین حقوق کارشان به درگیری لفظی و فیزیکی میانجامد جذابیت چندانی نخواهد داشت و حالا باید از مسائلی حرف بزند که دغدغه جوان و نوجوان امروز جامعه است. همان مسائلی که در «مصایب شیرین» و «بچههای بد» گوشههایی از آن را دیدیم و متوجه شدیم که نباید سینمای یک فیلمساز را فقط در یک یا دو اثر تاثیرگذار او خلاصه کرد و همه ساختههای بعدیاش را با آنها مقایسه کرد. آن منتقدانی که هنوز هم «نیاز» را بهترین فیلم داوودنژاد میدانند و با تماشای فیلمهای تازهاش فریاد وااسفا سر میدهند که پس سادگی و صمیمیت داوودنژاد «نیاز» کجا رفته است نمیتوانند جسارت و تواناییهای او را در طرح مضامین «مصایب شیرین»، «بچههای بد» و حتی «ملاقات با طوطی» و «هشتپا» نادیده بگیرند.
شاید این شکل سینما به مذاق دوستداران «نیاز» خوش نیاید اما نمیتواند نافی ارزشهای آن شود. برای گفتوگو با داوودنژاد به همراه دو نفر دیگر به استودیویی حوالی میدان هفت تیر رفتیم. جایی که در آن داوودنژاد مشغول انجام آخرین مراحل صداگذاری و ضبط موسیقی فیلم تازهاش «هوو» بود. او خیلی خسته و به قول خودش داغون نژاد بود اما بعد در طول مصاحبهیی طولانی با چنان انرژی و حرارتی به سوالهای ما پاسخ میداد که انگار پس از یک استراحت خوب و مفصل برای گفتوگو آماده شده بود. به هر حال سینمای تازه داوودنژاد سینمای اکتیو و سرزنده است که از تلفیق نوعی خشونت و تخیل و فانتزی شکل گرفته است و شاید رمز انرژی فراوان داوودنژاد در همین نکته است، که او به فیلمهای تازهاش انرژی و هیجان افزوده است و فیلمهایش هم به او انرژی و شور و شوق تازهیی بخشیدهاند.
نگار باباخانی
منبع : روزنامه اعتماد
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران ایران و اسرائیل دولت ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش وعده صادق مجلس شورای اسلامی جنگ ایران و اسرائیل جنگ جمهوری اسلامی ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجلس
سیل سلامت هواشناسی تهران سیلاب شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی قتل بارش باران وزارت بهداشت حجاب
خودرو قیمت خودرو تورم بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی قیمت طلا بورس دلار مالیات قیمت سکه
سینمای ایران تلویزیون موسیقی سریال دفاع مقدس تئاتر کتاب فیلم بازیگر
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی حمله ایران به اسرائیل عملیات وعده صادق فلسطین آمریکا غزه جنگ غزه روسیه اسراییل طوفان الاقصی چین
فوتبال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا استقلال بارسلونا رئال مادرید کشتی فرنگی پاری سن ژرمن بازی تراکتور لیگ برتر سپاهان
هوش مصنوعی اپل عیسی زارع پور گوگل ایلان ماسک ناسا تلگرام وزیر ارتباطات آتشفشان
دارو استرس مغز دیابت کاهش وزن سلامت روان کلسترول عصبانیت