یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ / Sunday, 2 August, 2015
نمد ترکمن ، هنری با پیشینه چندهزار ساله

نمد ترکمن ، هنری با پیشینه چندهزار سالهنخستین و کهن ترین نمونه های باقی مانده نمد در آسیا که دارای طرح و نقش شگفت انگیزی بودند، درکاوش هایی درکورگان شهر بسیار کهن منطقه پازیریک آلتایی بوسیله پژوهشگران روسی یافت شد، که بصورت کف پوش و پوشش زین اسب وتزیین شده بودند به چهارصد تا پانصد سال پیش از میلاد تعلق داشتند و نشاندهنده پیشینه دوهزار و پانصد ساله هنر دست انسان است. اندازه نمد یافته شده در این منطقه شش متر و پنجاه در چهارمتر و پنجاه بوده که درعمق یخ ها بوده و گویا این نمد طی مراسم دفن بمثابه دیواری چادری برای مرده به کار برده می شده است.
روکش یاپوشش یافت شده به اندازه صد و نوزده در شصد سانتیمتر بوده است. اشیایی دیگری که در این مکان از جنس نمد وجود داشت، دیوار آویز، روکش، کلاه از جنس نمد، حلقه و غیره بود. این اشیاء تزیین شده با اشیاء دیگر مانند چرم و آهن ترکیب شده بودند. برخی از پژوهشگران پیدایش نمد را بیش از هفت هزارسال می دانند. تکنیکی که دراین قدیمی ترین نمد بکاربرده شده ، برخی امروز نیز درآسیای مرکزی بکار می رود.
براین عقیده اند که تکنیک نمدسازی ازطریق مغولستان به چین آورده شده است. دختری که شاهزاده ای چینی بوده و در مغولستان ازدواج می کند، در نامه ای به خانواده خود می نویسد: « من به کشوری غریب و بیگانه فروخته شدم، یک چادر خانه من است، با دیوارهایی از نمد.»
نمد امروزه نیز درشمال چین بطور وسیع متداول است. در یونان نمد در حدود چهار تا پنج سده پیش از میلاد بمثابه جنس نو ظهور و جدید توصیف می شود که از مردمان آسیایی یاد گرفته شده است. در یونان قدیم درمیان ماهیگیران و افزارمندان کلاه هایی که ازجنس نمد ساخته شده بودند،موردپسند بوده است. نمد به یونانی« Pilos »گفته می شد. سپس رومی ها تکنیک تولید نمد را از یونانیان گرفتند. سربازان رومی کلاه های نمدین برسر می کردندکه بمثابه نماد آزادی تلقی می شد. وقتی برده ای آزاد می شد، سرِ وی را تراشیده و سپس اجازه داشتند که کلاه نمدین بر سر وی گذارند.
ازاین دوران به بعد است که نمد در اروپا نیز پا به عرصه وجود می گذارد. در قرون وسطی کارآموزان شمال اروپا به آلمان برای آموختن صنعت کلاه دوزی می آمده اند. کلاه دوزان آلمانی همچنین جوراب هایی از جنس نمد تولید می کرده اند. در کاوش هایی در کشور سوئد، همراه با شنل و کلاه های نمدین، همچنین کف پوش هایی ازجنس نمد برای کفش یافت شد. درنروژ نیز جوراب های نمدین با کف پوش های چرمی برای کفش تولید می شده است.
در قرن هیجده، با تکامل و رشد صنعت و خریده شدن لباس های گرم و گرم شدن خانه ها ، نمد تقریبا به فراموشی سپرده شد. طی جنگ دوم جهانی نمد درروستا ها رنسانس عمومی را تجربه کرد. بطورکلی می توان گفت که تولید نمد نخست به آسیا وسپس به اروپا منحصرشد.
منابعی وجود ندارند که نشان دهنده تولید نمد توسط انسان هایی که در آفریقا و آمریکا می زیسته اند، انجام گرفته باشد. می نوان گفت که تقریبا فقط چوپانان چادرنشین در امرتولید نمد بلحاظ پایه اقتصادی معین آن فعال بودند، درصورتیکه کشاورزان هندی، یونانی،چینی و رومی تولید نمد برای آنان تنها بمثابه حرفه ای جانبی به حساب می آمد.
در آسیای مرکزی با آنکه تولید نمد به نیروی بدنی نیاز داشت، اما اکثرا توسط زنان درست می شد. واژه یورت که به معنی چادر، سرزمین، میهن و زادگاه است، واژه ای است ترکی و بیش از دوهزار سال قدمت دارد. منابع چینی برای نخستین بار شش سده پس ازمیلاد درباره یورت چادرنشینان گزارش می دهند.
نمد در زمستان های سرد روی چادرهای ترکی ( یورت، آلاچیق) به صورت سه یا چهارلا افکنده می شد تا سرما وارد چادر نگردد. نمد، چادرنشینان آسیای مرکزی را ازگرما، سرما، رطوبت و باد حفظ می کرد. با تولید نمد بود که نخستین شرایطِ تاریخیِ تولید لباس های گرم ومحافظ به وجودآمد، بدون اینکه حیوان یا جانوری به خاطر پوست خود شکار یا کشته شود. نمد که ازیک سو نماد کار و هنر دست انسان ، به واسطه پشم حیوانات تولید می شد، ازسوی دیگر بیانگر رابطه اصولی و پایه ای بین انسان و طبیعت بود. برای تولید آن تکنیک خاصی لازم نبود. با کار دست، صرف نیروی بدنی، درهم پیچیدن الیاف پشم ومالیدن یا غلطاندن آن، این نخستین پوشاک گرم وکف پوش انسان ساخته می شد.
●رد پای نمد در شرق آسیا
درپژوهش برای منابع کتبی اولیه و شواهدی برای وجود نمد، به گزارش معتبر وموثق دولتی چین که متعلق به دویست سال پیش از میلاد( دوران سلسه هان ها درچین) است، برخورد می کنیم. در فرهنگ نامه چینی متعلق به قرن هفده بنام K`ang- hsi Ta Tzu Tien که یکی ازمشهورترین اثرچینی است، حدود سی علایم و ردپا برای مواد پشمی و نمد با طبقه بندی آن به نام mao ‌= مو، پشم ، وجود دارند. برای چینی ها نخ ، ابریشم وکتان آشنا بودند، اما رابطه ای سخت با موادپشم داشتند. Sung Ying-hsing نویسنده چینی توضیح مختصر وساده ای درباره نمد بصورت زیر می دهد: نمد ماده ای زبر از موهای پشمی است که ازانواع حیوانات جمع شده، بصورت لایه لایه روی هم قرارداده، باهم لوله و غلت داده و برای ایجاد نمد فشار داده می شود.
چینی ها با چادرنشینان آسیای مرکزی که به پرورش گوسفند و تولید نمد اشتغال داشتند، آشنا بودند و به توسط این مردمان با نمد آشنا می شوند. درشمال چین پیشتر گروه های قومی ترک Hsiung-nu وجود داشتند که با آنها چینی ها از حدود هزاروپانصد سال پیش از میلاد، همواره درجنگ و ستیز بودند.
گروه های قومی ترک Hsiung-nu در یورت های نمدین زندگی می کردند و خودرا با نوعی لباس از جنس نمد می پوشاندن و چکمه های آنان ازنمد بوده است. با اطمینان می توان گفت که چینی ها نمد و تولید آن را از خلق های آسیای مرکزی یادگرفته اند. دردوران سلسله هان ها از پادری های نمدین و همینطور ازیک کلاه نمدی متعلق به امپراطور چینی بنام Wen ( ۱۷۹-۱۵۲ پیش از میلاد) نام برده می شودکه بمثابه بهترین وسیله برای پوشاندن سر در هنگامه شکار بوده است.
درایالات کنونی چین بنام ssu-ch`uan و Yünnan درحال حاضر برخی ازقبایل هان مانند Jan-mang زندگی می کنند و به پرورش دهندگان گوسفند و تولیدکنندگان نمددرچین معروف هستند. درقرن نهم میلادی قبایل Nan-chao در ایالت Yünnan زندگی می کردند که در بخشی از لباس های آنها نمد به کار برده شده بود. نمد که به چینی Chan خوانده می شد، طبق گزارشی از Shon-Wen بایستی قبل از دوران سلسله هان ها یعنی ۲۰۶ پیش از میلاد و ۲۲۱ بعداز میلاد معروف بوده است.
آورل شتاین (Aurel stein) (۱) در حفریات و کاوش های خود در آسیای مرکزی ( ۱۹۰۰-۱۹۱۶) در ویرانه های Niya,Loulan ودیگر مناطق واحه های جاده ابریشم ترکستان شرقی باقی مانده های نمد، پارچه ،فرش و همچنین چوب وچرم با خط کاروشتی( Karoshti) از دوران سلسله هان کشف کرد. این اسناد قدیمی، لیست صورت حساب و سفارشاتی است که درآن نمد و پوشش های زین اسب در کنار بسیاری چیز های دیگر نوشته شده بود.
در نزد قبایل غرب ترکمنستان ، طبق تحقیق و.کو نیگ W.König (۲ ) نمد « کِچه » خوانده می شود، قرقیز ها وقازاق ها نمد را« شیرماق»، « شیرداق» و « تِکِنمِک » نام گذارده،که همزمان اشاره ای است به نوع کاربرد، اندازه،تولید و الگوی طریقه عمل آن .
در یادداشت های ه. بیدرس H.Bidders ازسفری به واحهً هامی Hami در سال ۱۹۴۰ شماری از نام ها دررابطه با نمد بدست آمده که میزبان مسلمان وی برای او به صورت زیر توضیح داده وبه زبان ترکی اما با حروف عربی نگاشته شده است. برای نمونه:
تِکِنمِک : Tekenmek ، نمد مستطیل شکل ، دارای طرح و زینت شده به دسته موهای پشمین .
کیرگز:Kirgez ، پارچه ای سفید که روی نمد انداخته می شود و برای پوشش دیوار یورت بکار برود.
یورتقان : Yortqan یا جورغان ، رویه ای با پوشش نمدی برای دیوار.
موینا یورتقان:Moy-na Yortqan ، پوشش نمدی دوجداره از پشم گوسفند با رویه ای ابریشمین .
زلچه: Zilche یا زیلچه، نمدی است دارای طرح و زینت شده که در خانواده های ثروتمند یافت میشد .
تکیه: Tekye بالشی ازنمد باروکش ابریشمی که دوتای آن روی هم قرارداده ومورد استفاده قرار می گرفته است.
توشِک: Tu-shek ، با نمد درست شده ، برای نشستن به کاربرده میشد.
کشف نمد وکاربرد آن طی هزاران سال پیش ازهرچیزگویای آن است که نمد برای جلوگیری از سرما، رطوبت وبه ویژه دربرابر بادهای مداوم استپ ها ی آسیای مرکزی بوده است. صرف نظراز چربی طبیعی پشم، بواسطه بوی آن حیوانات مضر دورنگه داشته میشد. نمد برای جابجایی یورت ها آنگونه که مارکو پولو گزارش می دهد، ضروری بود و وجود چربی درپشم (نمد) آب را غیر قابل نفوذ بود.نمد سفید به طور سمبولیک با « ابرهای سفید آسمان» هم طراز بودند. نمد سفید نشانهً « ازتبار ابرها» بودن برای صاحب آن نزد اویغورها و درنزد چینی ها نشانه « پسر آسمان » بود. حاکمان و روسای قبایل روی نمد سفید می نشستند و تخته کف چکمه های مخصوص اسب سواری و زیرانداز زین اسب آنان از نمد سفید بود. وهنگامی هم که سواراسب می شدند، زیرپای آنان نمد سفید آماده می شده است.
نمد غیراز ارزش کاربردی آن برای خانه، لباس و برای مسایل روزمره، تا حد احترام و تجلیل آن گران ارز بوده است. نمد دردوران کهن برای هنگام صرف غذا، خوش آمدگویی، خداحافظی و هنگام جشن وسرور بکار برده میشد. دردوران کهن در آسیای مرکزی دراوج انتخاب خان بزرگ حکمرانان و اشراف نمد سفید رنگ را آماده می کردند. نمد هدیه ای آسمانی به حساب می آمد..
درکنار یورت های سیاه ( غارا اوًی Qara Öy )،یورت های سفید( آق اوًی Aq Öy ) وجود داشته اند که آن را باگچ سفیدیا با پودر استخوان سفید نگه داشته می شد. منبع چینی Yu-yang-tsa-ts`u محتوی بسیاری توضیحات راجع به Tu-küe (ترک ها) است یا گرِنارد درکتاب خود (۳) راجع به مردم ترک چنین گزارش می دهد :
نمد دارای نیروی جادویی است ، اما هیچ نیا یا معبدی را مالک نیست. مردم ترک، اشکال و هیکل های کوچک اسب را از نمد برش می دهند وآن را برای مقاصد جادویی درکیسه ای چرمین حفظ می کنند.« چنانچ“غارا بوران „ ( Qara Buran گردباد سیاه ) ازدوردست به این سو بیاید ، شامان (جادوگر) از نمد هیکل های کوچک اسب را می بُردکه آنها او را به اسب بادسای بزرگ بالدار تبدیل کند تا دربرابر „ غارا بوران „ پیکار کند.» این نمونه آورده شده نشان می دهد که نمد یا « گلوله های پشم سفید» بطور سمبولیک از ارج و احترام خاصی برخوردار بوده است.
نمد خوب و نرم ازپشم گوسفند و شتر تهیه می شده است. نمد سفت و زبر برای پوشش چادر ، زیرانداز زین اسب،کف پوش کفش ها و امثال آن ، یا برای گرم نگه داشتن اسب ، از ادغام پشم گوسفند، پشم های بلند نوعی گاو و اسب و پشم بُز و حتی از رشته الیاف گیاهی و از الیاف پوسته درختان درست می شده.‍‍ (۴)
در سده های پیشین، دورانی که هیچ ماشینی برای تولید نمد وجود نداشت، نمد تنها توسط پارچه های گرم وکار یدی تدارک دیده می شد.
در منطقه آسیای مرکزی دربخش ترکستان شرقی نژادهای متنوع گوسفند وجود داشته اند. ازکرک و موی شانه شده این گوسفندان نمد های گران بها تولید می شد. درنزد قبایل ترکمن به نام های یموت و تکه، هم گوسفندان دنبه دار به نام تاغ لاق( Taglaq)[ داغ لاق Dä´glag] وهم بی دنبه یا کم دنبه به نام اِریک (Erik) پرورش می یافت، که ازپشم آنهابرای تولید نمد به یک سان استفاده میشده است. درنزد ترکمن های افغانستان ، جمهوری ترکمنستان، ترکمن های ایران و قفقاز، نمد امروزه نیز براساس قدیمی ترین روش های تولید یعنی طبق روش سیصد سال پیش ازمیلاد، همانند روش دوران هون ها که شگفتی چینی ها را برمی انگیخت، مطابق تکنیک پِرِس کردن، غلطاندن و فشردن پشم ها تولید می شود.
●رنگ دادن پشم ها
رنگ دادن وتزیین فرش ها ونمد های چادرنشینان آسیای مرکزی „ تفاوت بزرگ“ چندانی با مثلا ایرانی نداشت.
پیش از هرقبیله دیگری ، صحرانشینان قبایل ترک زبان گرایش و تمایل برای رنگ سرخ و آبی ، دلبستگی بسیاری به رنگ های متضاد با نوعی تاثیر پلاکاردی داشتند. درجهان غرب این رنگ سرخ بمثابه « سرخ ترکی» مشهور شده است. شادی و لذت از ترکیب رنگ های روشن پایه ریزی مفهوم هنر تکنیک دکور و آرایش را نشان می دهد. رنگ هایی که در پشم ها بکاربرده میشد ، رنگ های اصلی بود که از گیاهان استخراج میشده است. برای نمونه به رنگ های زیر اشاره می شود:
ماده رنگی آبی، ازگیاه خطمی بومی (غارا گول Qaragul )و ازگلبرگ های بوته های وحشی آسیای مرکزی به نام ساریق تیکن Sarygh-Tiken (۵) استخراج میشده. ماده رنگی آبی دیگری که نام شایع آن ایندیگو indigo است، ازهندوستان از طریق بخارا آمده که گران تراز غارا گول بومی بوده است.
ماده رنگی سرخ، ازریشه های روناس گرفته می شود که در ترکستان « اورِدام» (Uredam) خوانده میشد وبسته به مدت زمان جوشش آن رنگ سرخ روشن یا تیره بدست می آید. در تبت ماده رنگی سرخ را از زعفران های وحشی می گیرند.
ماده رنگی گیاهی زرد، از نوع دیگر زعفران های وحشی وهمچنین از پوسته انار با اضافه کردن روی _کربنات یا از چوبهای ساریق تیکن Sarygh-Tiken با اضافه کردن گل اخری یا مخلوط معدنی با اکسیدآهن استخراج می شود.
ماده گیاهی سبز رنگ، با درهم آمیزی زرد و آبی یا با مخلوط کردن اندیگو و زاج سفید به وجود می آمد. (۶)
پوسته های سبز ریزشده گردو ، مخلوط با زاج سفید، علف یا سنگ یشم ( پیروکسنه به شکل سنگ کریستال) برای ایجاد رنگ سبز بکار می رفته است.
طریقه دیگر به دست آوردن رنگ، استفاده از پودرآهنی بوده است. این روشِ تاثیرِ رنگ، هنگام آزمایش ومرمت نمد ها ازتپه های گورهای سیبری جنوبی کشف شد. پژوهشگر روسی به نام م.کریازنف (۷) می نویسد: طرح یا فیگور های بریده شده نمدین بخشی به زمینه اصلی نمد دوخته شده ، بخشی چسبیده شده هستند. روی این نمد آثاری از ورقه نازک قلع به رنگ نقره ای پیدا شدند. درزمینه این نمد ببری با قشری پودر معدنی به رنگ سرخ پوشانده شده است. سر قوچی به رنگ سرخ ، باچشمانی طلایی رنگ و گوش هایی خاکستری رنگ نقش بسته است. . .
این اثرکه متعلق به چهارصد سال پیش از میلاد است با موزاییک های نمدین در رنگ های متنوع صورت گرفته و با قلع _ و ورقه نازک طلایی روکش شده اند.
کاربرد تصاویر در زمینه اصلی نمد در اشکال ورنگ های متنوع مانند ، جنگ میان حیوانات ، تصویر درختان و صحنه هایی با انسان برخی در شکل آبستراکت، نشانگر نماد های دوران کهن بوده که تا امروز نیز در نزد ترکمن ها و دیگر اقوام ترک زبان زنده مانده است. مانند، شاخ قوچ بمثابه سمبول زمین یا ابر بمثابه تصویر احساس آسمان. نزد ترکمن های یمود نمد دوطرفه نیز تولید میشده که در یورت و آلاچیق بکار می رفته است.
کاربرد تصاویر هندسی ، دومین نوع ویژگی و زینت نقوش نمد است. چنین طرح های هندسی درفرش ترکمن نیزدیده می شود. همانگونه که گفته شد، نمد ترکمن های یموت و به طور کلی ترکمن ها مطابق تاریخ و سابقه دوهزاروپانصد ساله خود با نقش دکور مارپیچ آن ، با شاخ قوچ به رنگ های سیاه وسرخ ، با ابرهایی به رنگ های سفید وسرخ که نشان از سمبول آسمان و زمین بوده با نقوش نمد های قیرقیز ها و دیگر اقوام ترک مشترک هست.

زیرنویس ها:
۱- ۱۵۲ ص On Ancient Central-Asien Tracks London۱۹۳۳
۲- نمد های ترکمنی . لایپزیک ۱۹۶۲ دفتر دهم صفحه ۱۳-۱۵.
۳- Grenard,F. Mission Scientifique dans la Haute Asie.Paris ۱۹۲۹جلد یازده ص. چهارصد وسه.
۴- داده های چینی در:۱- T´ein-kung-k` ai-wu. نشرSung Ying-hsing. شانگهای ۱۹۵۴/۶۱. ۲- Ch`en, Mou-ein. در:Shu-wu-yu.Ming-shu فصل یکم . گزارش . Taipei ۱۹۷۴.
۵-کتاب ف.گرِناردGrenard,F. Mission Scientifique dans la Haute Asie.Paris ۱۹۲۹جلد یکم. ص. ۱۷۸-۱۹۵ ۶- Sorsyth.T.D. گزارش میسیونی به یارکاند در ۱۸۷۳. کلکته۱۸۷۵ ص. ۴۹۸ .
۷- M.Griaynov.L Art Abcien de L Altai. Leningrad ۱۹۵۸ ص. بیست.
رحیم کاکائی

منبع : فصلنامه یاپراق

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
گیلز دو کرجوف , دبیرکل آژانس , الحاقیه , مراقب خرید باشید , بهترین راه سرمایه گذاری , بروز ارجمند , حریم یتیم , نهاد ریاست جمهوری , بیماری غذا , 11 تیر ماه , خونرسانی عروق مغز , تحقیرامیز , انتی وار , سربازی ورزشکاران , ندوشن , خرابی , شهر جانگ یه , آیت‌الله آملی‌لاریجانی , امیرحسین مقصودلو , رییس خانه صنعت و معدن ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
انقضاء پذیرش موقت به منظور فرآوری داخلی , عناب (Jujube Tree) , کتاب‌ها و تصاویر (۳) , ویتامین‌ها و فرآورده‌های معدنی , منوچهر مطیعی تهرانی , آله‌‌لویا: ناتیویتاس (میلاد مسیح؛ ۱۲۰۰ میلادی؟)، اثر پروتَن , ۱۹۲۲ م. دایرةالمعارف کامپتن , جغرافیای قالی ارمنی باف در ایران , بی تو نکردیم به جایی نشست , تکنولوژی - ارزش‌‌ها - اخلاق(۲) , کرهٔ آسمانی، استوای آسمانی، و محور جهان , در شکایت از روزگار و دوستان و ستایش تهمتن پهلوان , قصیده , ترانه‌های کمدی , در مدح جلال الدین شروان شاه اخستان , بدهی‌های خارجی , نرگس بیمار تو گشته پرستار من , دلی کز عشق گردد گرم، افسردن نمی‌داند , در وصف ایوان سلطانی گوید , تأثیر سِنّ، جنس، شغل و موقعیت اجتماعی ,

فیلم/ سقوط هواپیمای خانواده «بن لادن» در انگلیس - سفارت عربستان در بریتانیا اعلام کرد هواپیمای خصوصی که برفراز منطقه ای در بریتانیا سقوط کرد حامل اعضای خانواده اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده بوده است.
فیلم/ قمه زنی یک زن در اعتراض به اکران رستاخیز! - فیلمی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده که در نوع خود می توان اعتراضی بی سابقه به حساب آورد. قمه زنی یک زن در اعتراض به اکران فیلم سینمایی رستاخیز!
دندانپزشک پیام صادقیان ! / تصاویر اینستاگرامی - پیام صادقیان با انتشار این عکس از خانم دکتر دندانپزشک برای درست کردن دندان هایش تشکر کرده است. محسن افشانی هم در کلینیک دندانپزشکی در کنار خانم دکتر و دستیارانش سلفی گرفته است.
بدون هیچ صحبتی فقط تماشا کنید - بدون هیچ صحبتی فقط تماشا کنید
هجوم عکس سلفی با پزرعروس در تهران - شروع برنامه ماه عسل 94 با اجرای علیخانی که به دلیل موضوع دور از انتظاری که به آن برنامه اختصاص داده بود؛ حسابی مخاطبان را دلسرد کرد و در ادامه هم، این دلسردی با حضورمهمانی با شغل پزری عروس! در این برنامه، تکمیل شد.
عکسی جدید از بهادر زمانی در گریم حضرت عباس (ع) - بهادر زمانی در گریم حضرت عباس (ع) در نمایی از فیلم رستاخیز در کنار تهیه کننده این مجموعه. احتمالا بهادر حالا که دیده فیلمشان قرار نیست اکران بشود روی به منتشر کردن عکس های آن در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آورده است تا در آن محیطِ پر مخاطب برجسته و دیده شوند.
تصاویر نشست عوامل سریال پایتخت - نشست صمیمانه عوامل سریال پایتخت با اصحاب رسانه
سلفی با جسد دانشجویان ایرانی ! / تصاویر - عکاسی و سلفی گرفتن در کلاس‌های تشریح پزشکی و انتشار آن در فضای مجازی، پدیده‌ای است که این روزها در حال فراگیر شدن است؛ پدیده‌ای که شاید در هیچ کجای دنیا مانند کشور ما به این صورت دیده نشود.
گفتگو با تازه عروس سینمای ایران در شب ازدواجش - گلاره عباسی بازیگر سینما و تلویزیون به خانه بخت رفت.
الناز حبیبی در فروشگاه شاهرخ استخری / تصاویر - عکس جدید سحر قریشی، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، شهرزاد عبدالمجید، کوروش تهامی در روز تولد همسرش، عکس یادگاری نفیسه روشن با کودکان افغان و تصاویر تتلو در ناو جنگی و ...
صحنه نادر شکار شیرها وسط جاده / تصاویر - در این گزارش تصویری که در دو روز اخیر منتشر شده و میلیون‌ها کاربر آن را تماشا کرده‌اند شاهد شکار دو شیر نر در وسط جاده‌ای در آفریقای جنوبی که در برابر چشمان حیرت زده دهها توریست رخ داد، خواهیم بود.
سلفی همسر شهرام محمودی / تصاویر اینستاگرامی - علی لهراسبی، مهدی ماهانی و کامبیز دیرباز چند روز مانده به تعطیلات به پیشواز تفریحات تابستانی در ترکیه رفته اند. سلفی فرزاد حسنی با نیما کرمی، علیرضا جاوید نیا، مژده لواسانی، ژیلا صادقی و صبا راد در حاشیه مراسم یادبود زنده یاد مهران دوستی.
فیلم/ توضیحات مجری زن درباره روزه‌خواری در آنتن زنده - صبا راد مجری برنامه «به خانه بر‌می‌گردیم» که در برنامه زنده تلویزیون به طور ناخواسته مزه غذایی را چشید، توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.
جنجال کلیپ هسته‌ای «تتلو» / ویدئو - تصاویر حرفه‌ای و قاب‌های هوشمندانه و کارگردانی درستی که در یک کلیپ با مضمون انرژی هسته‌ای دیده می‌شود، هم به لحاظ ساختار و هم از نگاه مضمون اتفاق خوبی محسوب می‌شود، اما اینکه کلیپ انرژی هسته‌ای را چه کسی خوانده بسیار جالب است!
رونمایی از فاجعه ملی در یک مسابقه تلویزیونی / فیلم - مسابقه تلویزیونی «ثانیه ها» که از شبکه دوم سیما پخش می شود، سطح پایین اطلاعات عمومی و سرانه مطالعه در کشور را به نمایش گذاشت. هر یک از شرکت کنندگان در این مسابقه، نماینده هزاران نفر از افراد جامعه هستند که اطلاعات عمومی آنها در حد یک دانش آموز سال دوم ابتدایی است.
عکس جدید از مهناز افشار و دخترش / عکس - بعد از ازدواج پر سر و صدای مهناز افشار با یاسین رامین پسر محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد، این زوج جوان وارد ماجراجویی جدیدی شده‌اند.
مهران غفوریان و همسر در تعطیلات. - مارال فرجاد، نگین صدق گویا، سیاوش خیرابی و امین زندگانی در پشت صحنه سریال جدیدشان. رز رضوی در یک جشنواره خیریه در شیراز. امیر مهدی کیا و ساغر عزیزی در نمایی از سریال معمای شاه در نقش محمدرضا شاه و فرح پهلوی.
در جستجوی همسر برای کاپیتان معروف ! - مجله ایده آل عکس کاپیتان تیم ملی والیبال را با تیتر «در جست و جوی همسر برای کاپیتان معروف» کار کرده است.
اولین bmw i8 سه میلیاردی در ایران چپ کرد / عکس - تقریبا 1 ماه پیش بود به ورود یک خودروی بی‌ ام‌ دبلیو bmw i8 به ایران اشاره شده بود. این خودرو که جزء پیشرفته ترین خودروهای دنیا می باشد, زمانی که وارد ایران شد به دلیل خاص و تک بودن در کشورمان, قیمتی در حدود 3 میلیارد تومان پیدا کرد!!
پست جنجالی آنا نعمتی، رعنا دختر اول پورعرب ! - آنا نعمتی مطلبی را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده است که باعث تعجب افراد بسیار زیادی از جمله طرفداران آنا نعمتی و ابوالفضل پورعرب شده است.
پربازدیدها
جزئیات ثبت نام، رشته‌های شغلی و مواد آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد - جزئیات ثبت نام، رشته‌ها، گروه های شغلی و مواد آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد.
توضیحات روح‌الامینی درباره دادگاه مرتضوی - گروه سیاسی: غلامحسین روح الامینی گفت: ‌امروز آخرین جلسه دادگاه بود و آخرین دفاعیات اخذ شد. وکلای ما نیز دفاعیات خود را مطرح کردند.
نتایج کامل روز دوم مشخص شد - دومین روز هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا امروز با هشت دیدار و پیروزی ایران برابر قزاقستان پیگیری شد.
گریم کیهان ملکی در نقش جورج بوش + عکس - کیهان ملکی در نقش جرج بوش رئیس جمهور امریکا در فیلم «فیلسوفهای احمق» ایفای نقش کرده است.
تفاهم‌نامه، سند همکاری صداوسیما و فدراسیون فوتبال است - روابط عمومی صدا سیما اعلام کرد: گفت‌وگوی منتشر شده از دکتر سرافراز رئیس رسانه ملی در یکی از خبرگزاری‌ها قبل از امضای تفاهم‌نامه بین فدراسیون فوتبال وصداوسیما انجام شده است.
اکبری: قزاقستان به آب و آتش زد/ هر دو تیم در نواختن سرویس ضعف داشتند - سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: تیم قزاقستان برای پیروزی به میدان آمده بود و چون چیزی برای از دست دادن نداشت به آب آتش زد.
عراقچی: حسین فریدون مطالب را به زبان سرخه ای با روحانی در میان می گذاشت / در شبهای پایانی مذاکرات از تحریم 10 ساله تسلیحاتی کوتاه آمدند - عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با تاکید برلزوم" قوی بودن در برابر دشمن" گفت: در این دنیا باید قوی بود و ان شاء الله تا وقتی قوی هستیم جای هیچ نگرانی نیست.
دومین پیروزی مردان والیبال در نبرد آسیایی‌ها - تیم ملی والیبال ایران در دومین دیدار خود در چارچوب مرحله گروهی رقابت های والیبال قهرمانی مردان آسیا مقابل تیم ملی قزاقستان به برتری رسید.
دومین برد تیم ب ایران/ قزاقستان هم شکست خورد - تیم ملی والیبال ب ایران در دومین بازی خود در رقابتهای قهرمانی آسیا برابر قزاقستان به برتری دست یافت تا به دومین پیروزی متوالی خود در این تورنمنت دست یابد.
ترکیه از همسایگان برای حل مشکلات داخلی خود استفاده نکند - نخست‌وزیر عراق ضمن انتقاد شدید اللحن از نقض حاکمیت کشورش از سوی ترکیه گفت: اگر آنکارا در مبارزه با پ ک ک جدی است چرا شهرهای خود را که آنها در آن حضور دارند بمباران نمی کند؟