جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


برنامه ولوو برای آینده چشم‏انداز ۲۰۲۰


برنامه ولوو برای آینده چشم‏انداز ۲۰۲۰
ولوو سابقه طولانی و تاریخ روشنی در امر ارائه محصولات با ایمنی بالا دارد. اگر آلمانی‏ها به مهندسی پیشرفته تولیدشان می‏بالند، ژاپنی‏ها مدیریت‏شان را در تولید به دیگران می‏آموزند و آمریکایی‏ها هنوز در امر تولید خودروهای راحت و جادار مشهور هستند، ایمنی در خودرو هم یک نام بزرگ به نام ولوو دارد.
کمپانی سوئدی خیلی پیشتر از آن که امکانات رفاهی لوکس و یا عملکرد اسپرتی را در اتومبیل‏هایش لحاظ کند به فکر جان و سلامت سرنشینان بوده است. امروز ولوو شاید برترین خودروساز در ارائه موازی هر سه مورد ذکر شده باشد.
موضوع به همین جا ختم نمی‏شود، حالا می‏شود از صحبت‏های قائم‏مقام کمپانی یعنی »لکس کرس ماکرز« فهمید که تا ۱۵ سال آینده نیز همین عملکرد به عنوان هدف اصلی ولوو در نظر گرفته شده است. ولوو تحت عنوان پروژه‏ای به نام چشم‏انداز ۲۰۲۰ (Vision ۲۰۲۰) خطوط روشن و سرمشق دقیقی از برنامه‏های آینده خود را ترسیم کرد که تمرکز آن روی ایمنی خودرو و محیط اطراف آن است.
البته، ما هنوز هم می‏خواهیم یا بهتر بگویم مجبوریم که خودروهای خونسرد و آرامی بسازیم کرس ماکرز در تشریح برنامه چشم‏انداز می‏گوید: »با ساخت اتومبیل‏های ایمن‏تر که هسته برنامه تولید ما را در دهه آینده شامل می‏شود ما پیشتاز بخشی از بازار خواهیم شد که به زعم ما به سرعت در حال توسعه است.
عقیده کرس ماکرز و ولوو کاملا درست است. رویکرد بسیاری از مردم امروز اروپا امروز به در اختیار داشتن اتومبیلی است که تا حد امکان مراقب سلامتی آنهاست و آنها با این نگاه به دنبال اعتماد به نفس بیشتری در حین رانندگی هستند.
البته شاید در نگاه اول این ریسک بزرگی برای ولوو به حساب آید چون بسیاری از کمپانی‏ها به مسائل ظاهری و مردم‏پسندی مثل عملکرد موتور و یا زیبایی طراحی بیشتر اهمیت می‏دهند و حاضر نیستند زیر بار هزینه‏های گزاف تحقیق در امر بالا بردن ضریب ایمنی بروند اما کرس ماکرز معتقد است که ولوو با پیروی از اصول و قواعد پروژه چشم‏انداز ۲۰۲۰ می‏تواند خودش را به دیگران اثبات کند.
تردیدی نیست که ایمنی، هنر و تخصص ولوو است. در ابتدای دهه ۹۰ بسیاری از بازدیدکنندگان غرفه ولوو در نمایشگاه‏های مختلف بین‏المللی میخکوب تصاویری می‏شدند که از تلویزیونهای غول‏آسا پخش می‏شد. ولوو در آن سالها دقایق نابی از تصاویر مراحل آزمایش ایمنی را تهیه کرده بود و با این روش مشتریان زیادی هم به دست آورد. در یکی از جالب‏ترین تصاویر اتومبیل قوطی کبریتی اما مستحکم ولوو ۹۶۰ با سرعت از روی یک بلندی مثل اسکی‏بازان پرش به زمین پرت می‏شد و درست با صورت به زمین می‏خورد. شدت ضربه بسیار زیاد بود اما آدمک‏های داخل خودرو آسیب‏های اندکی می‏دیدند درحالیکه خودرو از جلو قابل شناسایی نبود.
ولوو از همان سالها پیشتاز استفاده از شیشه‏های ایمنی، چارچوب‏های فولادی برای کاهش تاثیر ضربات، کمربندهای ایمنی با سه نقطه اتصال، شیشه‏های ضد بخار در عقب، شیشه‏شور ویژه در جلو، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و کیسه‏های هوا در پهلوی اتومبیل بود و هر سال هم عناوین جدیدی به این فهرست بلند افزود. ولوو اخیرا با ارائه سیستم محافظت از ضربات جانبی (SIPS) در خودروهای SUV، آنها را مثل سدانهای لوکس‏اش کرده است. حتی مدل کانورتیبل C۷۰ هم با وجود دشواری در اجرا به این سیستم مجهز شده تا تفاوتی برای مشتریان از نظر دریافت امتیازات ایمنی وجود نداشته باشد.
مدل C۷۰ ۲۰۰۶ با تمام امکانات ایمنی تبدیل به زرادخانه‏ای سیار در مقابله با حوادث معمول شده است. سیستم هوشمند ارائه اطلاعات به راننده، سیستم کنترل هرزگردی و پایداری حرکتی، سیستم ترمز ضدقفل چهار کاناله، سیستم کمکی ترمز در مواقع اضطراری، سیستم ضد انحراف، سیستم استهلاک ضربات در نقاط مختلف که با ساخت قفس‏های پولادین میسر شده و پس سری‏های هوشمند که در هنگام واژگونی یا ضربات شدید از پشت به سرعت به سمت سقف بالا می‏آیند تا حفاظت بیشتری از سر و شانه سرنشینان صندلی عقب به عمل آید. البته اینها باز هم بخشی از امکانات ارائه شده هستند و حال باید دید که مهندسان ولوو چه امکانات دیگری را قرار است تا دهه آینده به این فهرست عریض و طویل اضافه کنند. پیش‏بینی‏ها برای تکامل ضریب ایمنی ولوو قاعدتا در مرکز تازه تاسیس ایمنی ولوو در گوته بورگ به ایده‏های عملی تبدیل خواهد شد. ولوو این مرکز را در سال ۲۰۰۳ راه‏اندازی کرده و امکانات بسیاری را برای پیشبرد تفکرات مهندسانش فراهم کرده است.
ولوو اخیرا فیلمی از یک آزمایش تصادف کاملا واقعی ساخته است که نقش اول و دوم آن را یک مدل C۷۰ و یک مدل XC۹۰ که اتومبیل SUV و قوی هیکل ولوو است، برعهده دارند. در این صحنه ولوو C۷۰ در حالیکه سقف آن در صندوق عقب خفته، با سرعت ۵۰ کیلومتر حرکت می‏کند و ناگهان XC۹۰ از پهلو و با شدت به آن برخورد می‏کند. بلافاصله کیسه‏های جانبی مثل پرده‏ای نفوذناپذیر از کنار درها بیرون می‏زنند تا سر راننده از ضربه مصون بماند. بررسی بدنه C۷۰ هم نشان می‏دهد که ضربه وارد آمده با وجود مهلک بودن به خوبی پخش و مستهلک شده است. قوطی‏های ضربه‏گیر فولادی و لوله‏های مقاوم داخل در و اطراف آن از این آزمایش سربلند بیرون آمدند و به خوبی از پهلو و قسمت نشیمنگاه، ران و زانوی راننده مراقبت کردند. جالب است که این تصادف واقعی پس از انجام تصادفهای متعدد در فضای مجازی کامپیوترها انجام شد و نتایج به دست آمده کاملا با هم تطبیق می‏کنند. مهندسان بخش ایمنی ولوو در اندیشه ساخت اتومبیل ضدتصادف هستند و به نظر می‏آید تا سال ۲۰۲۰ قدمهای بزرگی بردارند.
جالب است که تحقیقات ولوو تنها محدود به بخش تصادف (Crash) و ضربه (Impact) نمی‏شود. ولوو در مرکز مهندسی ایمنی واحد دیگری برای تحقیق در بخش مواد اولیه دارد که در راستای حفاظت از محیط زیست ایجاد شده است. مهندسان مواد در کمپانی ولوو در این بخش تلاش گسترده‏ای را برای یافتن مواد اولیه پاک و سبز برای محیطزیست به کار بسته‏اند و قرار است که بیشتر بدنه تشکیل‏دهنده ولوو از مواد قابل برگشت به چرخه طبیعت و قابل بازیافت باشد. مهندسان ولوو به طور جدی در حال جستجوی راههایی هستند که موادی مثل کتان هندی (JUTE)، الیاف پنبه، شاهدانه (hemp)، چوب و سویا به جای پلاستیک‏ها و مواد سنتزی مورد استفاده قرار گیرد. رویای ساخت خودرویی با امکان بازیافت ۱۰۰ درصد شدیدا مخیله مهندسان سوئدی را تحریک کرده است، رویایی سخت که دستیابی به آن به منزله پایان دردسرهای زیست‏محیطی است.
کاترینا ساندکویست محقق تولید در کمپانی ولوو معتقد است که بازگشت به مواد زنده با پایه طبیعی باعث رونق بخش کشاورزی می‏شود و این هم از امتیازات طرح ذکر شده است. استفاده از الیاف طبیعی به کاهش وزن خودرو و درنتیجه به کاهش مصرف سوخت و پایین آمدن آلایندگی محیطزیست منجر می‏شود. مهندسان مواد در بخش تحقیقاتی ولوو سعی دارند با استفاده از الیاف‏های طبیعی با دانسیته پایین‏تر به عدد رویایی ۳۰ درصد کاهش وزن دست پیدا کنند که قطعا تحولی در صنعت خودرو خواهد بود. جالب است که مهندسان ولوو در صورت دستیابی به راه‏حلهای عملی استفاده از الیاف طبیعی می‏توانند به تجارت پرسودی دست پیدا کنند. بی شک سایر کمپانی‏های خودروساز برای استفاده از چنین مواد با ارزش و بی دردسری، سفارش‏های بزرگی به ولوو خواهند داد.
ولوو قصد دارد با عملی شدن پروژه چشم‏انداز ۲۰۲۰ دارندگان خودرو را به بچه‏های خوب مبدل کند. راستی پروژه بچه‏های خوب چه وقت عملی خواهد شد؟

آرش راهبر
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید