شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دل بوسکه دلِ آزارِ دلربا


دل بوسکه دلِ آزارِ دلربا
”ویسنته دل‌بوسکه“ یکی از فدائیان لباس سفید رئال‌مادرید است که چند سال پیش پس از ۳ دهه حضور در لباس بازیکن، مربی و ... با نامهربانی خاص رؤسای باشگاه مجبور به دوری از تیم محبوبش شد. او هم‌اکنون سرمربی بشیکتاش است اما برای اینکه به این نقطه برسد، داستان‌های زیادی را پشت سر گذاشت.
● کودک آرام سالامانکا
ویسنته در سال ۱۹۵۰ در سالامانکا متولد شد. از همان ابتدا آرامش خاص و تفاوت این کودک با سایر همسن و سالانش جلب‌نظر می‌کرد. خانواده پرجمعیت وی به هیچ‌وجه فوتبالی نبودند اما او وقتی به سن نوجوانی رسید، تصمیم گرفت فوتبال بازی کند. اولین حضور رسمی وی در میادین فوتبال همراه با تیم کاسنیو شکل گرفت. آن باشگاه در اواخر دهه ۶۰ حضوری هر چند کوتاه‌مدت در دسته اول لالیگا داشت. با این حال آنقدر بزرگ نبود که مدافع در حال رشدی چون ویسنته آمال خود را در موفقیت این تیم ببیند! به هر حال دوران حضور دل‌بوسکه در کاستیو چندان به‌طور نینجامید تیم بعدی او ”کوردوبا“ نام داشت. در آن مقطع دل‌بوسکه نام خود را به‌عنوان یک پدیده مطرح کرده بود و خیلی زود راهی تیم ملی اسپانیا شد. در نهایت بازی‌های ملی وی به عدد ۱۸ ختم شد هر چند نتوانست برای تیم ملی کشورش به گلزنی بپردازد. در نهایت پل اصلی پیشرفت رقم خورد. او با مبلغ اندکی راهی رئال مادرید شد.
● حضور در فینال اروپا
دل‌بوسکه با رئال‌مادرید به فینال سال ۱۹۸۱ لیک اروپا راه یافت اما تا قبل از آن چند جام لیگ و پادشاهی را همراه با این تیم فتح کرد. ویسنته جایگاه ثابتی در رئال مادرید داشت و خیلی زود مرد محبوب رئال نام گرفت. دل‌بوسکه در لیگ سال ۱۹۸۰ گل‌های زیادی برای باشگاه محبوبش به ثمر رساند و باعث شد رئال مادرید پس از چند سال دوری از جام، بار دیگر فاتح لیگ نام بگیرد. در لیگ اروپا اوضاع وفق مراد رئال بود. آنها با غلبه بر تمام حریفان در فینال اروپا به مصاف لیورپول رفتند اما آنجا تک گل ”آلن کندی“ مدافع تیزهوش لیورپول در دقیقه ۸۱ گل برتری را از کنار پاهای دل‌بوسکه به ثمر رساند. به‌طور کلی ۵ جام لیگ و ۴ جام پادشاهی دستاورد دل‌بوسکه و رئال مادرید بود. او در این باشگاه اعلام بازنشستگی کرد و خیلی زود به عرصه مربیگری روی آورد.
● دوران مربیگری
دل‌بوسکه در واقع از دهه ۷۰ مربیگری در رئال‌مادرید را آغاز کرد. با این حال اولین تجربه اصلی مربیگری را در سال ۱۹۹۴ به‌دست آورد. جائی‌که تنها چند ماه به‌عنوان سرمربی رئال‌مادرید شناخته می‌شد. جالب آنکه دل‌بوسکه وقتی در سال ۱۹۹۶ به سمت مربیگری رئال بازگشت، تنها در یک بازی این سمت را بر عهده داشت با این حال وی در باشگاه باقی ماند و سرمربیگری تیم جوانان مادرید را بر عهده گرفت. دل‌بوسکه از همان‌جا بنای موفقیت آینده خود را ساخت. سرانجام در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ شانس به وی روی آورد. تیم بزرگسالان رئال‌مادرید پس از اخراج جان نوشاک احتیاج به یک مربی داشت و در این میان قصد نداشت گزینه‌های خارجی را امتحان کند. ”مرد خانه“ لقبی بود که به جهت وفاداری دل‌بوسکه و حضور متمادی در پست‌های متعدد باشگاه به وی اهدا شده بود. سرانجام دل‌بوسکه با امضاء یک قرارداد نه چندان پرسود به‌عنوان سرمربی رئال‌مادرید برگزیده شد. هواداران باشگاه به موفقیت وی ایمان نداشتند اما در نهایت دل‌بوسکه یکی از درخشان‌ترین دوران تاریخ باشگاه را رقم زد. هر چند رئال‌مادرید در فصل ۱۹۹۹ قهرمانی لیگ را به بارسلونا واگذار کرد اما به مدد فرمول جدید لیگ اروپا، فرصت حضور در چنین رقابت‌هائی را یافت.
در فصل ۲۰۰۰ رئال‌مادرید شروع جالب‌توجهی داشت اما در ادامه، به روند خود برای کسب قهرمانی اروپا شتاب بخشید. آنها در مرحله یک‌چهارم نهائی پس از یک تساوی بدون گل در برنابئو مقابل منچستر یونایتد مدافع عنوان قهرمانی در خانه حریف به برتری ۳ بر یک رسیدند و در نیمه نهائی مقابل بایرن مونیخ قرار گرفتند. رئال در نهایت بایرن مونیخ را در ورزشگاه المپیک حذف کرد. این‌بار حریف فینال تیم شگفتی‌ساز والنسیا بود. همگان احتمال می‌دادند خفاش‌های شهر والنسیا شگفتی‌سازی خود را تکمیل کرده و با شکست رئال بر انگیزه قهرمان اروپا شود اما این اتفاق رخ نداد.
رئال‌مادرید با ۳ گل، حریف را از پیش رو برداشت و قهرمان شد. آن هم برای هشتمین بار. مطبوعات با شیطنت خاص از غلبه پادشاهی اسپانیا بر جدائی‌طلبان شرق صحبت می‌کردند و از دل‌بوسکه به‌عنوان خادم پادشاه نام می‌بردند ولی دل‌بوسکه بی‌توجه به چنین مسائلی؛ به‌کار خود ادامه می‌اد. رئال‌مادرید در لالیگا عنوان جالب‌توجهی به دسته نیاورد سال بعد نوبت درخشش در اسپانیا بود.
در نیمه نهائی لیگ قهرمان بایرن‌مونیخ در یونابئو و المپیک مونیخ مغلوب بایرن شد.
اما در لالیگا با گل گوتی در فاصله ۲ هفته مانده به پایان، قهرمانی بیست و هشتم در اسپانیا را جشن گرفت. نزدیک‌ترین تعقیب کشنده این تیم، قهرمان سال گذشته دپورتیوولاکرونیا بود. آبی و سفیدها خاویر ایرورتا را در اختیار داشتند. کسی به نقش دل‌بوسکه در رئال مادرید اعتقاد داشت و در واقع دوست نزدیک مرد فربه و آرام رئال‌مادرید بود. موفقیت رئال و دل‌بوسکه ادامه داشت. رئال مادرید در فصل ۲۰۰۲ لیگ قهرمانان را با غلبه بر بایرن مونیخ، بارسلونا و لورکوزن به چنگ آورد. در جریان نبرد سنتی رئال - پارسا که این بار در مرحله نیمه‌نهائی لیگ قهرمانان اروپا برگزار می‌شد، هواداران پارسا در نیوکمپ با این جملات از دل‌بوسکه استقبال کردند: کرم ابریشم چاق و خپل! دل‌بوسکه بدون توجه به چنین توهین‌هائی به‌کار موفقیت‌آمیز خود ادامه می‌داد. مردم می‌پرسیدند اگر وی واقعاً مربی تاریخ‌ساز رئال‌مادرید است چرا که به مانند منچستر یونایتد فصل ۱۹۹۹ در طول یک فصل هر ۳ جام معتبر را کسب نمی‌کنند.
سؤال جالبی بود به‌خصوص اینکه رئال‌مادرید در فصل هشتمین قهرمانی اروپا، لیگ را به والنسیا واگذار کرد آن هم در حالی‌که پیشتاز ابتدائی بود. یک سال بعد دل‌بوسکه اعلام کرد وقت خداحافظی فرا رسیده است. این حرف او با عکس‌العمل سران رئال‌مادرید روبه‌رو شد و حالا پرز و سایر اعضاء مدیریتی باشگاه مجبور بودند برای حفظ مربی‌ای که ۳ سال قبل با مبلغ اندکی به خدمت گرفته بودند، پول کلانی بپردازند.
زندگی وی در معرض دید پاپاراتزی‌ها بود یا این حال از همسر و فرزندان او نکته حاشیه‌ای دستگیر خبرنگاران نمی‌شد. در آن سال دل‌بوسکه برای چندمین بار عنوان برترین مربی را به‌دست آورد در مقاطع میانی فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ زمزمه اختلاف میان او و سران رئال‌مادرید شنیده شد. وقتی رئال‌مادرید در مرحله نیمه نهائی لیگ قهرمانان مقابل یووه زانو زد، تصمیم سران رئال قطعی شد. آنها تصور می‌کردند رئال‌مادرید در لیگ نیز پست سر رئال سوسیه داد می‌ایستد و بهانه خوبی است تا دل‌بوسکه را به‌دلیل رقم زدن یک سال بدون جام از کار برکنار کنند... اما دل‌بوسکه با اتخاذ یک تاکتیک تهاجمی آتلتیکو مادرید را مقابل شاگردانش با ۴ گل به زانو درآورد و آن طرف سوسیه داد با توقف مقابل سلتاویگو، در فاصله یک هفته مانده به پایان فصل، صدرنشینی را به مادریدی‌ها هدیه کرد. در نهایت رئال‌مادرید در هفته آخر بیلبائو را شکست داد و برخلاف نظر مدیران بی‌رحم باشگاه، برای بیست‌ونهمین بار قهرمان لالیگا شد. در شبی که اتریکو ایگلسیاس برای قهرمانی رئال‌مادرید آواز ”گذشته اهمیت دارد، حرف‌ها هیچ اهمیتی ندارد“ را می‌خواند، ”دل‌بوسکه“ و ”هیه‌رو“ مدافع افسانه‌ای باشگاه حکم اخراج خود را دریافت کردند. وقتی این خبر پخش شد همگان متوجه شدند چرا دل‌بوسکه در جشن سنتی واقع در میدان ”سیبلس“ شرکت نکرد!
فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال‌مادرید همان مقطع در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد: ”دل‌بوسکه دوران خوبی را رقم زد اما به‌نظرم مربی‌ای برای آینده باشگاه نبود. به همین دلیل با وی وداع کردیم“.
دل‌بوسکه در دوران حضورش ۱۰۴ امتیاز از ۱۸۶ امتیاز ممکن درلالیگا را به‌دست آورد. دل‌بوسکه پس از خرید بکهام از سوی پرز با پیشنهاد رئالی‌ها مبنی بر قبول پست مدیر فنی مواجه شد اما این پیشنهاد را رد کرد. آنچه از آن به‌عنوان کودتای ۲۰۰۳ نام برده می‌شد و با موج اخراج افرادی چون هیه‌رو، دل‌بوسکه، مک منمن و ماکلله همراه بود شائبه وجود باندی ضد قدیمی‌های رئال به‌وجود آورد. در مطلب تحلیلی یکی از سایت‌های ورزشی اسپانیا به نکته جالبی درباره دل‌بوسکه اشاره شد: ”چطور ممکن بود مردی از سالامانکا به نیمکت گرانترین و پراستعدادترین تیم فوتبال مدرن امروز وصل شود و با ارزش‌ترین جام‌ها را فتح کند.
دل‌بوسکه در جمع ستارگان رئال‌مادرید یک شخصیت نامحبوب بود زیرا علاوه بر آنکه تیپ و قیافه منحصربه‌فردی ندارد، از جذابیت‌ رئالی بودن بی‌بهره بود. او هرگز مقابل رسانه‌ها تسلیم نشد و از طرفی حواشی مخرب نیز وی را از راه به در نمی‌کرد“.به هر حال رئال‌مادرید بدون دل‌بوسکه هرگز رنگ موفقیت را به خود ندید. رئال‌مادرید ۷ مربی را تغییر داده است، ستارگان بزرگ با سرنوشت‌های نافرجام را به خدمت گرفت اما هرگز جام بزرگی را فتح نکرد. به هر حال دل‌بوسکه چندی بیکار ماند.
● رد پیشنهاد بارسلونا
او در مدت بیکاری از بارسلونا پیشنهاد داشت اما به احترام رئال مادرید از عقد قرارداد با تیم کاتالانی صرف‌نظر کرد. در نهایت بشیکتاش از ترکیه مقصد بعدی دل‌بوسکه بود. او امیدوار بود در این باشگاه دوران سیاه زمان خروج از رئال‌مادرید را به فراموشی بسپارد با این حال در ترکیه نیز دوران موفقیت‌آمیزی نداشت. در نهایت طی فصل ۲۰۰۵ - ۲۰۰۴ دل‌بوسکه به دوران مربیگری خود در این تیم خاتمه داد. به بیان بهتر دل‌بوسکه در پایان فصل ۲۰۰۵ - ۲۰۰۴ از سمت مربیگری باشگاه اخراج شد.
● نظرات دل‌بوسکه درباره...
تفاوت مربیگری در ترکیه و اسپانیا: مربیگری در اسپانیا جذاب‌تر است اما به هر حال مربیگری در ترکیه حاوی تجربیات بسیاری بود.
رئال‌مادرید: آنها باید در فصل نقل و انتقالات دقت بیشتری داشته باشند.
بازنشستگی، هرگز متوقف نخواهیم شد. من ۴ یا ۵ سال موفقیت‌آمیز داشتم. این را فراموش نکنید. دوران بازنشستگی جالب‌توجهی خواهیم داشت!
بازی با یوونتوس: همه چیز عادی بود. بازیکنان من حرفه‌ای بودند و پیروزی می‌خواستند. نمی‌خواهم آن بازی منحوس را به یاد بیاورم.
فتح جام در ترکیه: تجربه جالبی بود. به‌خصوص پس از یک شروع ضعیف پس از مدتی ۲۳ امتیاز از ۲۷ امتیاز ممکن را به‌دست آوردیم.
فلورنتینوپرز: فقط پیغام او را به یاد دارم: ”از این باشگاه برو“ شاید برای رئال مربی مناسبی نبودم. مربیگری شخصی چون بکهام شرایط خاصی می‌خواهد که من فاقد آن بودم.
بازگشت به رئال: در این‌باره به من پیشنهاداتی شد اما آنها را رد کردم عده‌ای می‌گفتند با این تیم رئال، شما رئیس خواهید بود و اگر مربی دیگری جای شما باشد، تیم همان دستاوردهای گذشته را به‌دست خواهد آورد!
ادامه مربیگری: نه! قصد تداوم به مربیگری ادامه بدهم. زمانی حضور در آتلتیکو بیلبائو پیشنهاد شد اما من آن را نپذیرفتم چرا که دوست داشتم ”والورده“ دوست خوبم با آرامش به‌کار خود ادامه دهد و سایه من را بالای سرش نبیند.
مشکل رئال‌مادرید: باید دید پرز مسئله اصلی رئال‌مادرید است یا مربیان گوناگون؟ واقعاً نمی‌دانم به ندائی گوش فرا می‌دادم که می‌گفت: ”اگر دوران موفقیت‌آمیزی دارید، نباید در اوضاع تغییری ایجاد کنید. رئال‌مادرید در طول تاریخ خود موفقیت‌های بسیاری به‌دست آورده و ۱۰۰ سال کامیابی با یک یا ۲ باخت قابل تخریب نیست“.
رابطه با والدنو: ”با او مانند بازیکنان تیم رابطه برقرار می‌کردم. نه دوستانه اما بر پایه احترام!“
بارسا: هم‌اکنون هوادار این تیم هستم!
آنها فوتبال فوق‌العاده عالی از خود به نمایش می‌گذارند. بله، شاید روزی مربی بارسلونا شدم اما واکنش مردم را چه کنم؟ آنها به من بی‌احترامی خواهند کرد چون از رئال‌مادرید به بارسا پیوستم.
ریاست: از این شغل متنفرم! من برای ریاست متولد نشده‌ام و گمان نمی‌کنم با قرار گرفتن در پست ریاست به هیچ‌کس سودی برسانم. در رئال رؤسا از من درباره خرید بازیکنان جدید مشورت می‌خواستند. تجربه سختی بود. هرگز یک رئیس خوب نمی‌شوم.
دوپینگ: این پدیده در فوتبال وجود دارد زمانی از ”زمن“ به خاطر آنچه به زبان آورد، انتقاد شد. اما من سؤال او را مطرح می‌کنم چطور یک بازیکن ۲ روز در میان ۹۰ دقیقه تمام با قدرت می‌دود و حجم عضلات نامتعارفی دارد. نمی‌دانم دوپینگ ضرر دارد یا نه اما فوتبال به هوای سالم احتیاج دارد.
رائول او را مافیای کثیف رئال می‌دانند با این حال او برای من پسر خوبی بود اما چند وقت است خوب بازی نمی‌کند. امیدوارم مصدومیت کاپیتان رئال هر چه زودتر بهبود یابد.
شکست: هر تیمی در جهان خواهد باخت. منچستر فرگی، آرسنال ونگر همه سقوط کردند. فوتبال این‌چنین است.
لوکزمبورگو: راجع به او نظری ندارم چرا که کاملاً نمی‌شناسمش کاماچو: یک شخصیت دوست‌داشتنی.
آبراموویچ، لاپورتا یا پرز: هیچ‌کدام.
هرکدام شیوه خاص خود را دارند اما من نمی‌توانم یکی از این ۳ نفر را انتخاب کنم.
تیم ملی: مدتی پیش زمزمه‌هائی مبنی بر پیشنهاد مربیگری به من شنیده شد. حضور در تیم ملی باعث افتخار است.
نبرد چلسی - بارسلونا؛ بازی جذابی است. در بازی قبلی، چلسی ۲۰ دقیقه طوفانی داشت اما به‌طور کلی بارسا بهتر بود.
خواکین کاپاروس: با او همکاری خوبی داشتم وی در سویا و هم‌اکنون لاکرونیا ردپای درخشانی از خود به‌جای گذاشته است.
وودگیت: او خرید نامناسبی برای رئال‌ مادرید محسوب می‌شود.
● TOP SECRET
دل‌بوسکه را به زبان خودمانی فردی دهاتی می‌دانند چون در حومه سالامانکا به دنیا آمد و به همین جهت هنگام حضور در جمع متمدن‌ترین تیم اسپانیا با طعنه هواداران روبه‌رو می‌شد.
- شباهت وی به یکی از هنرپیشه‌های هالیوود مدتی برایش دردسرساز شد.
- دل‌بوسکه هنگامی که در فصل ۲۰۰۲ جایزه بهترین سرمربی اروپا را از آن خود کرد، در بالکن باشگاه ایستاد و جلوی چشم مردم به ابراز احساسات پرداخت.
- یک بار هنگامی‌که دل‌بوسکه با پیشنهاد بارسا و آتلنیکو مادرید برای قبول مربیگری این تیم‌ها روبه‌رو شد، گفت: ”من سرباز پادشاه و رئال‌مادرید هستم به این خاطر هرگز به آرمان رئال‌مادرید، پشت نمی‌کنم“.
- جدائی وی از رئال‌مادرید به‌دلیل اختلاف با والدانو تلقی می‌شد.
- دل‌بوسکه زمانی تا دریافت عنوان ”دون“ پیش‌ رفت اما بنا به دلایلی نامعلوم از دریافت این عنوان سلطنتی محروم ماند. می‌گفتند به این دلیل که بلد نیست لباس ”پلوخوری“ به تن کند.
- دل‌بوسکه پس از ”باب پیسلی“ به همراه جمعی دیگر از مربیان تنها افرادی هستند که به‌عنوان مربی ۲ بار لیگ قهرمانان را بالای سر بردند.
- دل‌بوسکه در دوران مربیگری تیم جوانان رئال مادرید؛ هیچ چهره استثنائی را از این تیم راهی تیم بزرگسالان نکرد و از این رو همواره با انتقاد روبه‌رو می‌شد.
- در یک مورد تاریخ برای دل‌بوسکه تکرار شد. او در دهه ۸۰ به‌عنوان بازیکن رئال را در هفته‌های پایانی فراتر از سوسیه داد. قدرتمند به قهرمانی رساند و در آخرین روزهای مربیگری خود در این باشگاه نیز تیم اهل باسک را از صدر به زیر کشید. هر ۲ اتفاق در فاصله یک هفته مانده به پایان فصل رخ داد.
- دل‌بوسکه در دوران حضور در اسپانیا هرگز در کنسرت‌ها و هتل‌ها گران‌قیمت دیده نشد. از این رو بدقولی‌های او خبرهای حاشیه‌ای زیادی تولید کرد.
- تمام آرمان و آرزوهای دل‌بوسکه داشتن سلامتی کامل در دوران بازنشستگی است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید