جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شرکت‌های مایکروسافت و RealNetworks با ۷۶۱ میلیون دلار مصالحه نمودند


شرکت‌های مایکروسافت و RealNetworks با ۷۶۱ میلیون دلار مصالحه نمودند
شرکت‌های مایکروسافت و RealNetworks اعلام کردند که در مورد پرونده قضایی خود توافق نموده و تلاش می‌کنند که در سه توافق نامه ۷۶۱ میلیون دلاری برای ارتقا بازی‌ها و موسیقی‌های دیجیتالی شراکت نمایند. بر اساس این مصالحه، اصلی‌ترین پرونده قضایی خصوصی بر علیه مایکروسافت در آمریکا و عقب نشینی RealNetworks از پرونده قضایی بر علیه این شرکت فروشنده نرم‌افزار که هنوز در اتحادیه اروپا معلق است، سرانجام می‌یابد. بنا به اظهارات این دو شرکت، شرکت مایکروسافت مبلغی برابر ۴۶۰ میلیون دلار جریمه برای رفع تمامی خسارت‌ها و ادعاهای موجود در این پرونده خواهد پرداخت و این دو شرکت بر روی یک سری از مجوزها و تعهدات تکنولوژی توافق می‌کنند که در این توافق نامه شرکت RealNetworks برای ارتقا نرم‌افزارهای رسانه‌ای خود، می‌تواند دسترسی طولانی مدت به تکنولوژی Windows Media داشته باشد. تحت شرایط این معامله، این دو شرکت مشکلات قضایی خود را به صورت سراسری حل می‌نمایند و به طور مشترک سرویس اشتراک موسیقی RealNetworks یعنی ‍Rhapsody را ارتقا داده و سپس در Microsoft MSN برای آن بازاریابی می‌نمایند. علاوه بر آن شرکت مایکروسافت بازی‌های دیجیتالی RealNetworks را از طریق Xbox Live Arcade و MSN Games برای XBox ۳۶۰ عرضه می‌نماید.
مضافا، شرکت مایکروسافت که در ردموند واشنگتن واقع شده است، مبلغ ۳۰۱ میلیون دلار به صورت نقدی پرداخت خواهد نمود و تحت توافقنامه‌های بازی و موسیقی برای پشتیبانی از توسعه، توزیع و بازاریابی محصولات RealNetworks هجده ماه سرویس ارائه می‌دهد. در همین ضمن، شرکت RealNetworks از MSN Search پشتیبانی می‌کند و دو شرکت به صورت مشترک استفاده از تکنولوژی‌های Windows Media را با Rhapsody شرکت RealNetworks برای سرویس Go ارتقا می‌بخشند. بیل گیتز، طراح اصلی و رئیس مایکروسافت گفت که این مصالحه، فرصتی را در اختیار مایکروسافت و RealNetworks قرار می‌دهد تا بتوانند برای عرضه رسانه دیجیتالی به مصرف کنندگان ازطریق ابزارهای متنوع به صورت مشترک راه‌های جدیدی ابداع نمایند.
این دو شرکت یک رقیب و دشمن مشترک یعنی شرکت اپل را دارند که موفقیت چشمگیری در زمینه سخت‌افزارهای iPod، نرم‌افزارهای iTunes و سرویس‌های download کردن موسیقی بدست آورده است.گیتز اظهار داشت، بخش سرگرمی دیجیتالی هنوز در ابتدای راه است و این بخش یک فونداسیون جدیدی است که در این شرکت ایجاد کرده‌ایم که نه تنها برای شرکت بلکه برای افرادی که با موسیقی کار می‌کنند نیز مفید و مثمرثمر خواهد بود.
Matt Rosoff، تحلیلگر بخش Directions در مایکروسافت اظهار داشت علاوه بر این سه توافقنامه، شرکت RealNetworks از فرمت Windows Media DRM مایکروسافت در نرم‌افزارهای رسانه‌ای RealPlayer خود پشتیبانی خواهد کرد که این کار باعث می‌شود که مایکروسافت بتواند ویندوز را به عنوان پلاتفرمی برای محور رسانه‌ دیجیتالی تکمیل نماید. Rosoff افزود، شرکت مایکروسافت لزوما توجهی به اینکه شما از Windows Media Player استفاده می‌کنید ندارد بلکه چیزی که برایش مهم است فرمت Windows Media است. مایکروسافت فقط می‌خواهد که مصرف کنندگان از کامپیوترهایشان به عنوان محور سرگرمی استفاده کنند و هر چیزی که در این راستا در مقابل تجارب و استفاده کاربران قرار بگیرد، به این هدف صدمه می‌زند. گیتز و Rob Glazer مدیر ارشد اجرایی RealNetworks در کنفرانس مطبوعاتی، به بعضی از راه‌هاییکه شرکت‌ها از طریق آن تکنولوژی‌های خود را با هم ادغام می‌‌نمایند تا کاربران بتوانند بهتر با آنها کارهای جستجویی، download کردن و یا استفاده از موسیقی را انجام دهند، اشاره نمودند. این دو شرکت که به عنوان بخشی از توافق نامه برای بازاریابی Rhapsody قصد دارند این سرویس را در MSN Search ادغام نمایند به طوری که وقتی کاربران مشغول جستجو در مورد هنرمندی هستند بتوانند تمامی آهنگ‌های وی را در MSN Search اجرا نمایند. Glazer این سرویس را در طی این کنفرانس مطبوعاتی نشان داد.
این مدیران گفتند که مایکروسافت همچنین یک گزینه Rhapsody را در MSN Messenger اضافه خواهد کرد که کاربران بتوانند آهنگ‌هایی را ببینند که دوستانشان در زمان چت کردن با آنها مشغول گوش کردن آن هستند و همچنین بتوانند لیست‌ آن آهنگ‌ها را (Playlists) برای دوستانشان بفرستند. گیتز اظهار داشت، مایکروسافت همچنان MSN Music سرویس موسیقی خود را خواهد داشت. این سرویس به کاربران این امکان را می‌دهد که آهنگ‌ها را download نمایند. به هر حال MSN Music سرویس اشتراکی مثل Rhapsody شرکت RealNetworks ندارد و گیتز گفت مایکروسافت قصد ندارد در حال حاضر چنین کاری بکند و بیشتر بر روی‌ ارتقا دادن و پیشرفت Rhapsody متمرکز شده است. تحلیلگر Rosoff، اظهار داشت که احتمالا این توافقنامه به این معنی است که بخش MSN مایکروسافت، MSN Music را در یک گام عقب‌تر بگذارد. در حال حاضر، این بخش بیشتر بر رقابت با گوگل در زمینه سرویس‌های جستجویی و سرویس‌های دیگری به غیر از سرویس download کردن موسیقی تاکید دارد.
Rosoff پیش بینی کرد که شرکت مایکروسافت MSN Music را کنسل نمی‌کند بلکه آن را ادامه می‌دهد.برای مایکروسافت رسانه دیجیتالی یک بازی پلات‌فرم است. آنها نمی‌خواهند downloadهای خود را بفروشند چون این کار یک تجارت فرعی برایشان محسوب می‌شود. RealNetworks که در سیاتل است، در ماه دسامبر سال ۲۰۰۳ در ابتدا با ادعای خسارتی یک میلیارد دلاری بر علیه مایکروسافت یک دادخواست قانونی ترتیب داد. این شرکت ادعا کرد که مایکروسافت از برتری و موفقیت Windows OS برای محدود کردن موقعیت RealNetworks در زمینه نرم‌افزارهای دیجیتالی رسانه‌ای برای کامپیوترهای شخصی در بازار استفاده نموده است. در این دادخواست ادعا شده بود که مایکروسافت سازندگان کامپیوتر را مجبور می‌کند که Windows media Player را بگنجاند و در عین حال نصب پخش کننده‌های رقیب را محدود کنند.

نویسنده: Elizabeth Montabano
مترجم: نادیا سلیمانی
منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید