پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

امنیت لپ تاپ


امنیت لپ تاپ
بیمه، بازیافت یا پاک کردن اطلاعات؟
پرکردن برگه مطالبه بیمه برای زمانیکه لپ تاپ کارمندی دزدیده می‌شود، ارزش چندانی ندارد. این چیزی است که Ontario Public Service Employees Union(OPSEU) کشف کرده است. OPSEU، یکی ازبزرگترین انجمنهای اونتاریواست که از ۱۱۰۰۰۰عضو کارمند در بخشهای مختلف دولتی ازجمله آموزش، حمایت از اطفال، اورژانس و کنترلهای اصلاحی و جزیی تشکیل شده است. به نقل از Peter Hammond سرپرست سرویسهای اطلاع رسانی OPSEU، در سالهای اخیرOPSEU صدها واقعه دزدی یا گم شدن لپ تاپ داشته است،که بیمه در برخوردبا این اتفاق ها چندان موثر نبوده است. او می گوید: "جنبه مالی قضیه مساله ساز است. پرداختهای شرکت بیمه خیلی زیاد است، آن ما را از پرداخت و جبران خسارتهای مالی یک لپ تاپ منع می‌کند. برای ما جوک ساخته‌اند که مادوست داریم لپ‌تاپ‌ها چهارتا چهارتا گم شوند--- در این صورت واقعا برگه مطالبه دادخواه را بررسی می‌کنیم."
از ۳۰۰ کارمند مستقیم OPSEU، اکثرا کاربرانی هستند که در جای ثابت مستقر نیستند و با لپ‌تاپ کار می‌کنند و از طریق لپ‌تاپ مدارک را دریافت و بررسی کرده و مذاکرات عقد قرارداد را انجام می دهند و کارهای خود را در این زمینه دنبال می‌کنند. Hammond به این نکته اشاره می‌کند که ارزش یک لپ‌تاپ به نسبت کارآیی که دارد چندان نیست، به خصوص اگر دزدیده شدنش را نیز در نظر بگیریم. تنها OPSEU چنین شرایطی را ندارد. او می افزاید "این یک مساله کهنه تاریخی برای سازمانهاست." وی که تخصصی در ار بیمه ندارد معتقد است همه شرکتهای بیمه ساختار مشابهی دارند.
در اینصورت آیا این نوع بیمه ارزشی دارد؟
لپ تاپ رویایی بی عیب و نقص کمیاب است—اغلب یک یا دو جایشان می‌لنگد.
Hammond می‌گوید این واقعا درست است و یکبار در این رابطه با مدیر ارشد مالی سازمان صحبت کرده‌ام.اثبات مطالبه بیمه کار بیهوده‌ای است بخصوص اگر برای یک لپ‌تاپ دزدیده شده باشد.OPSEU برای سرویس حفاظت از انواع لپ‌تاپ‌ها، به عنوان سازمانی که می‌تواند کارهای ارزشمندی ارائه دهد برگزیده شده است. این انجمن مستقر در ونکوور یکی از اولین سازمانهایی بود که به سرویس احیا و ردیابی لپ‌تاپ Absolute Software مبتنی بر وب در سال ۱۹۹۸، زمان برقراری چنین سرویسی برای اولین بار، معروف شد. ارائهDubbed Computrace, Absolute براساس یک شماره سریال الکترونیکی (ESN) دان لود شده برای لپ‌تاپ است که هر بار لپ‌تاپ به اینترنت یا شبکه شرکت وصل می‌شود یک سیگنال خانگی تولید می‌کند. ESN بصورت مجازی فناناپذیر است و می‌تواند با نصب مجدد سیستم عامل، و فرمت کردن دیسک سخت کار کند، حتی با تعویض دیسک سخت نیز کار می‌کند، البته در اغلب مدلهای معروف که زیاد استفاده می‌شوند مثل آی بی ام.
Hammond می‌افزاید: "ارتباط با وب، لپ‌تاپ را برای Computrace آشکار می‌کند، اگر فقط روشن شود، ما ردش را پیدا می‌کنیم. اغلب مواقع یک بازی زمانبر است و باید به انتظار نشست، اما بی نظیر است."سرویسComputrace همچنین شامل، یک گزینه پاک کردن داده از راه دور است که اگر کسی که کامپیوترش گم شده است درخواست کند فعال می‌شود و با اینکار حفاظت داده به نحوی انجام می‌شود.او می‌گوید: "ما دنبال ارتقا توانایی‌های این سرویس هستیم. با حفظ privacy، سعی در پیاده سازی هر چه سریع‌تر این سرویس داریم. این یک ویژگی خوب و بد است، حتی اگر لپ‌تاپ پیدا نشود، همیشه می‌توانید داده‌هایش را پاک کنید. شاید تصمیم به پاک کردن داده با توجه به داده، حتی خود یک کار نتیجه بخش برای پیدا کردن لپ‌تاپ باشد." او می‌گوید افزودن این سرویس احتمال یافتن با Absolute را خیلی بالا می‌برد.اگر گزارش شود که لپ‌تاپی دزدیده شده است، تیم احیا Absolute شروع به کار می‌کنند تا اولین باری که آن به وب وصل می‌شود را متوجه شوند. بعد از طریق ESN لپ‌تاپ را تا ISP دنبال می‌کنند و با نیروی‌های محلی که مجوز قانونی دارند وارد شور می‌شوند تا اطلاعات مورد نیاز را بدست آورند و بدین‌تریب ISP مدارک شناسایی کاربر را در اختیارشان می‌گذارد. این در واقع نشان می‌دهد که حقیقتا برای جستجوی کاربر پلیس باید وارد عمل شود لذا یافتن لپ‌تاپ بدون حضور پلیس ناممکن است.
تیم Absolute در دستگاه پلیسی جایگاه خوبی دارد. John Livingston مدیر ارشد اجرایی Absolute Software می‌گوید: "بسیاری از اعضای تیم ما بازنشستگان یا نیروهای پشتیبانی پلیس هستند. و وظیفه‌اشان کار با واحدهای پلیس در مونترال یا نیویورک، در زمانیکه کامپیوتر روشن می‌شود، است."Detective Constable Keith Ross یک افسر Toronto Police Service’۱۴th Division است که به تازگی با Absolute دریک مورد ردیابی و پیداکردن لپ‌تاپ، برای OPSEU کار کرد. او اظهار می‌دارد: "Absolute اطلاعاتی را به ما می‌دهد که به کار ما کمک می‌کند. آنها سازمان یافته هستند و می‌دانند ما به چه چیزی نیاز داریم. کار کردن با آنها راحت بود و آنها این آسایش و سادگی را برای من فراهم کردند."

نوشته: Rosie Lombardi
ترجمه: مرجان صدیقی انارکی
منبع : علم الکترونیک و کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید