پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات در شرکتهای کوچک ومتوسط فیلیپین


استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات در شرکتهای کوچک ومتوسط فیلیپین
دولت فیلیپین ازطریق مجمع فناوری اطلاعات و ارتباطات اقدام به تهیه طرحی جامع برای بهره گیری شرکتهای کوچک و متوسط از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام امور اجرایی کرده است. این طرح که زمان اجرای آن سه سال اعلام شده است، اهم مشکلات و راهکارهای مربوط به رایانه ای کردن فرایندها را موردتوجه قرار داده است. براین اساس، اولین اقدام، دریافت اعتبار مالی از یکی از بانکهای لندبانک، بانک توسعه فیلیپین و دیگر موسسات و شرکتهای مالی و اعتباری اعلام شده است. این درحالی است که برخی موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی حمایت خود از این طرح را منوط به تضمینهای کافی مالی دانسته اند و دلیل آن را نیز، عدم شفافیت در ارزیابی نتایج برنامه ذکر کرده اند.
از دیگر اقدامات در این زمینه، تاسیس ۵۰۰ موسسه مرتبط با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام شده است که ازطریق موسسات حامی ظرف سه سال آینده انجام خواهدشد. همچنین، مجمع فناوری اطلاعات و ارتباطات حمایت بانک توسعه کشاورزی را برای کمک به شرکتهای کوچک و متوسط موردنظر در طرح جلب کرده است.
از مهمترین نگرانیها در برنامه کاری اعلام شده می توان به مواردی همچون: فقدان آگاهی از منافع مشهود توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابهام در نقطه شروع و ابهام در چگونگی انجام خدمات پشتیبانی پس از فروش در زمینه فناوری مزبور اشاره کرد.
در زمینه خدمات پس از فروش، مجمع در پی ایجاد شرکتهای پشتیبانی است که در اسرع وقت و به صورت روی خط به ارائه خدمات لازم بپردازند.
براساس برآوردهای مجمع فناوری اطلاعات وارتباطات، ۵۰ درصد از شرکتهای کوچک و متـــوسط دارای شرایط لازم برای بهره گیری از فناوری مزبور هستند. ۳۰ درصد از آنها پیش از این، اقدام به این کار کرده اند و ۲۰ درصد دیگر از ضعف مفرطی در این زمینه برخوردارند.
از مهمترین الزامات درنظر گرفته در این طرح می توان به مواردی همچون: توسعه فعالیتهای صادراتی در وب سایتها، بانکهای اطلاعاتی برای تامین کنندگان، بانکهای اطلاعاتی برای مشتریان، نظام خرده فروشی، نظام حسابداری و نظام امنیت شبکه اشاره کرد.
مسئولان مربوط به این طرح امیدوارند که بتوانند حداقل ۵۰۰۰ شرکت کوچک و متوسط را ظرف پنج سال از الزامات مزبور برخوردار سازند.
● تاثیر فناوری های نوین بر بهبود بهره وری کارکنان
انسانها اساساً به دنبال آزادساختن خویش از قیدوبندهای اطراف هستند. این موضوع درمورد کارکنان سازمانها و شرکتها نیز صدق می کند و معمولاً کنشهایی گاه چالش زا بین آنان و مقررات، ضوابط، روشها و ابزار انجام کار وجود دارد. ماکس وبر و کارل مارکس از مشهورترین نظریه پردازانی هستند که درمورد میزان آزادی عمل کارکنان در دنیای کسب و کار نظریات قابل توجهی ارائه کرده اند. اولی بر بوروکراسی اداری تاکید می ورزد و تقید کارکنان بدان را از مهمترین عوامل موفقیت سازمان به شمار می آورد. درحالی که دومی، بوروکراسی و تشکیلات اداری را مانعی برای جـــولان فرد در حوزه های مختلف زندگی می داند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات در سالهای اخیر تغییرات شگرفی را در نوع نگرش به کار کارکنان ایجاد کرده است و کارکنان مجازی و از راه دور جایگاه ویژه ای در کسب و کار نوین کسب کرده اند.
پژوهشهای جدید در ایالات متحده نشان می دهد که استفاده از فناوری های نوین و ازجملـــه آنها رایانه های بی سیم باعث کاهش میزان کار غیرمفید کارکنان تا دو ساعت و هشت دقیقه شده است و این موضوع افزایش بهره وری به میزان ۱۰۰ ساعت در سال را برای کارکنان مزبور به همراه داشته است.
بررسیهای انجام شده بر روی ۲۵ هزار کارگر دانشمدار نشان می دهد که میزان بهره وری کسانی که از امکانات نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنند، ۲۵ درصد بیش از دیگران است. همین پژوهشها نشان می دهد که به مرور زمان، رفتار افراد مزبور و جایگاه آنان در سلسله مراتب سازمان به نحو محسوسی بهبود یافته است.
همچنین، کاربران فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی نوین در استفاده از زمان خویش موفق تر از دیگران عمل می کنند و توانسته اند توازن بهتری بین کار و زندگی روزمره ایجاد کنند.
البته تاثیرات مثبت گفته شده به همین جا ختم نمی شود که از آن جمله می توان به این مورد اشاره کرد که کارکنان مزبور می توانند در گزینش محل زندگی خانوادگی خویش از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشند.● یونسکو و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات
یونسکو - (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) - همواره در ترغیب کشورهای جهان به استفاده از فناوری های نوین در عرصه های ملی، منطقــــــه ای و بین المللی برای ترویج و ارتقای فرهنگی پیشگام بوده است. در سالهای اخیر، فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات نیز موردتوجه جدی این سازمان قرار گرفته و سیاستگذاری ویژه ای در این زمینه انجام شـــده است.
اهم اهداف بهره گیری از فناور مزبور در سیاستهای این سازمان عبارتند از:
▪ بهره گیری بهینه از فناوری اطلاعاتی در بهبود کیفیت زندگی؛
▪ کمک به افراد و سازمانها برای هماهنگی با شرایط جدید و ارائه ابزار و الگوهای مناسب
▪ برای پاسخ به نیازهای موجود در جامعه اطلاعاتی؛
▪ ارائه خدمات و شیوه های مدیریتی به منظور کاهش هزینه بهره گیری از ابزار و امکانات اطلاعاتی و ارتباطی؛
▪ بهبود کیفیت خدمات و محصولات؛
▪ ترغیب به نوآوری در عرصه توسعه فناوری، استفــــــاده از فناوری و جریان عمومی کسب و کار؛
▪ افزایش تسهیم دانش، شفافیت و پاسخگویی و کاهش دیوانسالاری در سطوح سازمانی و اجتماعی؛
▪ شناسایی مقاطع کلیدی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
▪ ایجاد شرایط مساعد برای استفاده همگانی از اطلاعات و فناوری های مربوط و بهبود کیفیت آنها؛
▪ ایجاد شرایط مساعد برای بهره گیری دولتها و سازمانهای آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی از حداقل ابزار و شیوه های فناوری اطلاعات وارتباطات؛
▪ پشتیبانی از مفهوم یادگیری مادام العمر؛
▪ ایجاد حداقل دانش لازم برای بهره گیری از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در افراد و سازمانها؛
▪ کمک به درک درست فناوری اطلاعات، اهمیت توسعه و اثرات مثبت آن درجنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی.
● یونسکو و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات
▪ شبکه های ارتباط جمعی
یکی از کاربردهای گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمک به ایجاد و توسعه شبکه های ارتباط جمعی است که نقش موثری در پیوند فناوری مزبور با سیاستگذاری های خردوکلان دارد. یک شبکه ارتباط جمعی، متشکل از یک نظام محلی مبتنی بر رایانه است که امکان برقراری ارتباط و تسهیم اطلاعات، دانش و تجارب را بین افراد و جوامع مختلف ایجاد می کند. البته این تعریف بسیار گسترده است و دربرگیرنده محدوده ای از شبکه ها با دهها هزار عضو در آمریکا تا شبکه های کوچک روستایی در برخی قسمتهای آسیا و آفریقا است.
شبکه های ارتباط جمعی دراشکال مختلف قابل ملاحظه است. برخی از آنها فقط محلی است و برخی دیگر ازطریق اینترنت در اقصی نقاط جهان قابل دسترسی است. همچنین، برخی از آنها غیرانتفاعی و برخی دیگر با اهداف سودجویانه است که دسته اخیر، اساس سازمانهـــای مجازی را تشکیل می دهند. شبکه های مزبور می توانند اطلاعات را از مجراهای مختلف جمع آوری و دراختیار کاربران بگذارند.
شبکه های ارتباط جمعی قادر به سفارشی کردن اطلاعات برای افراد یا گروههای ویژه هستند و از این نظر می توان در مستندسازی امور از آنها بهره برد. این موضوع بویژه برای کسانی که از محدودیت زمانی، زبانی و مهارتی در گردآوری اطلاعات برخوردارند، حایزاهمیت زیادی است. نگهداری، پشتیبانی و توسعه چنین شبکه هایی آسان است و اطلاعات ذخیره شده در یک رایانه مرکزی دردسترس کاربران قرار می گیرد.
یکی از مهمتـــرین کاربردهای چنین شبکه هایی، انجام فعالیتهای آموزشی است که از این طریق، فراگیران و مدرسان ازطرق مختلف پشتیبانی می شوند. از مهمترین مزایای این شبکه ها بویژه در کشورهای درحال توسعه، کاهش هزینه اتصال به شبکه های جهانی است.
▪ دولت الکترونیک در امارات
دولت امارات متحده عربی به تازگی با همکاری دانشگاه هاروارد اقدام به راه اندازی برنامه های آموزشی پنج روزه در زمینه روشهای اجرایی دولت الکترونیک کرده است. مسئولان امارات امیدوارند از این طریق بتوانند زمینه را برای توسعه دولت الکترونیک فراهم کرده و در بهبود کیفیت خدمات بخشهای عمومی بکوشند. آنان از فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها به عنوان روشی مناسب برای ارائه خدمات یاد می کنند، بلکه آن را یک فرهنگ و تفکر تلقی می دانند که برپایه تجدد، تعالی و بهبود مستمر کیفیت زندگی است.
نوشته شده توسط:یزدان محمدبیگی
منبع : پورتال مديريت فناوري اطلاعات


همچنین مشاهده کنید