پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ورزش بانوان از شعار تا عمل


ورزش بانوان از شعار تا عمل
در سال ۸۴ یکی از مهمترین اتفاقات سازمانی و تشکیلاتی که در حوزه ورزش بانوان کشور روی داد، ادغام انجمن های ورزشی زنان با فدراسیون های مربوطه بود.طرح ادغام مدیریت ورزش بانوان و آقایان در سال جاری در شرایطی تصویب شد که بالاترین مقام اجرایی ورزش کشور یعنی مهندس علی آبادی از این طرح- که در دوره مهندس مهرعلیزاده رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی طراحی و عنوان شده بود- به عنوان یک حرکت اصولی و مهم در جهت تقویت ورزش زنان کشور یاد کرد.
رئیس سازمان تربیت بدنی در این باره گفته بود که سیاست سازمان متبوعش، تقویت فدراسیونها و هیأتهای ورزشی است و سازمان ورزش کشور باید کوچکتر و کیفی تر و فدراسیون ها و هیأتها بزرگتر و کارآمدتر شوند.وی گفته بود که بانوان نیز در صورت کسب آرای لازم در انتخابات می توانند رئیس فدراسیون ها شوند و هیچ حساسیتی درباره زن یا مرد بودن رؤسای فدراسیون ها وجود ندارد.این سخن را آینده بهتر روشن خواهد کرد!
در بحث طرح ادغام ورزش بانوان با بدنه کل ورزش کشور، شاید مهمترین موضوع ادغام مدیریت ورزش، یکپارچه شدن مدیریت ورزش برای زنان و مردان باشد که در صورت اجرای دقیق آن، ورزش در بخش ها و رشته های مختلف آن توسعه و بهبود خواهد یافت.شاید جایگاه ورزش بانوان در عملکرد فدراسیونها از این طریق از یک دستور العمل ساختاری تری برخوردار شود، چنانچه مهندس علی آبادی نیز در این باره تصریح کرده که دو شاخص در ارزیابی عملکرد فدراسیونها از این پس اهمیت ویژه ای دارد: یکی این که چه میزان از اعتبارات صرف ورزش بانوان شده و دوم این که چه میزان موفقیت در این زمینه کسب شده است.
چندی پیش مشاور برنامه ریزی و تحقیقات مرکز توسعه ورزش زنان یعنی سیده فاطمه ستوده درباره راهکارهای تقویت ورزش بانوان کشور طی گزارشی به ریاست سازمان تربیت بدنی نگاشت که کمیسیون حل مشکلات ورزش بانوان با حضور ۵ نایب رئیس فدراسیون ها و ۵ نفر از نمایندگان استانها پس از هفته ها کار کارشناسی روی مشکلات موجود در ورزش زنان کشور، دستورالعمل ضربتی برای حل این مشکلات تهیه کرده است.
ستوده مهمترین مشکلات جامعه ورزش بانوان کشور را مشخص نبودن جایگاه نایب رئیسان زن در اساسنامه فدراسیون ها، نداشتن جایگاه حقوقی، تبیین نشدن شرح وظایف و مشخص نشدن حیطه اختیارات مسئولان ورزش بانوان در استانها عنوان کرده است. وی با اشاره به تغییر ساختار مرکز توسعه ورزش بانوان به دفتر ورزش بانوان همچنین گفته است، به هر حال این دفتر هم زیر نظر رئیس فدراسیون فعالیت خواهد کرد و ضعیف نخواهد شد و همان وظیفه سنگین نظارتی و حمایتی را خواهد داشت. اسم تشکیلات زیاد مهم نیست، مهم این است که بتوانیم به دستورالعمل واحدی در خصوص تمرکز در سیاستگذاری و عدم تمرکز در اجرا دست یابیم. امیدواریم که راهکارهای ارائه شده موجب تقویت ورزش بانوان شود و مسئولان ورزش بانوان چه در فدراسیونها و چه در استانها واقعاً ناظر و حمایت کننده باشند و فقط اهل شعار نباشند.
●ورزشکاران زن ایران بیشترین مدالها را به چنگ آوردند
شاید یکی از مهمترین اخبار مربوط به ورزش زنان در سال ،۸۴ خبرهای برگزاری بازیهای اسلامی زنان در ایران بود.برگزاری این بازیها در داخل و خارج کشور با نظرات متفاوتی همراه شد.
برخی از منتقدان داخل از برگزاری این نوع بازیها گله مند و برخی دیگر از صرف بودجه گزاف برای این بازیها و ناهماهنگی های اجرایی آن ابراز نارضایتی کردند. اما در مقابل بسیاری از زنان ورزشکار از این بازیها خرسند بودند زیرا از این طریق توانستند در مقابل رقبای خود در سایر کشورها خودی نشان دهند و نتایج این بازیها حاکی از این شد که زنان ورزشکار ایران در رشته های مختلف توانستند بیشترین مدال ها را از آن خود کنند.
چهارمین دوره بازیهای اسلامی زنان که به مدت یک هفته در هفته نخست مهرماه در تهران برگزار شد با حضور ۱۵۸۷ ورزشکار زن از ۳۹ کشور در ۱۸ رشته ورزشی دنبال شد که نتیجه آن این شد که زنان ایران با کسب ۳۳ مدال طلا، ۴۱ نقره و ۳۱ برنز مقام اولی را از آن خود کنند. سپس سنگال با ۷طلا، ۵ نقره و ۸ برنز در جایگاه دوم قرار گرفت و ارمنستان با ۷ طلا، ۳ نقره و ۳ برنز سوم شد.
در مجموع در این بازیها ۲۵ هزار و ۲۰۰ مسابقه انفرادی و تیمی برگزار شد و ۳۷۴ داور بین المللی و ملی به همراه ۱۶ ناظر بین المللی از فدراسیون های جهانی بر کار فنی رقابتهای این بازیها نظارت کردند.
۱۶ رشته از ۱۸ رشته بازیها در تقویم فدراسیون های جهانی درج شده است و سازمان ملل متحد این بازیها را به عنوان یک فعالیت در سال جهانی ورزش در برنامه های خود ثبت کرد.در این بازیها ۵۸ خبرنگار خارجی از جمله «مرلو» رئیس انجمن ورزشی نویسان جهان (ایپز) برای نخستین بار شرکت داشتند.
۹۸ میهمان ویژه از سازمانها و فدراسیون های جهانی در این بازیها حضور داشتند.در اثنای برگزاری این بازیها دهمین مجمع عمومی فدراسیون ورزش های اسلامی زنان با حضور نمایندگان ۴۱ کشور جهان برگزار شد و طی آن هیأت رئیسه فدراسیون برای ۴سال آینده انتخاب شده اند. از جمله اتفاقات زیبای این بازیها یک خبر این بود که «اروانه رضایی» یک دختر تنیس باز جوان فرانسوی- ایرانی که برای تیم فرانسه بازی می کرد تصمیم گرفت در این بازیها زیر پرچم ایران و برای کشور ایران رقابت کند.
همچنین رسانه ها و روزنامه های خارجی درباره این بازیها واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند؛ از جمله یک روزنامه روسی به نام «گازتا» چاپ مسکو نوشت که پیش از این، بازیها منحصر به کشورهای اسلامی بود اما امسال ورزشکاران سایر کشورها نیز امکان حضور یافتند. این روزنامه نوشت که فائزه هاشمی رئیس فدراسیون ورزش زنان اسلامی ایران گفته است که حالا بعد از ۲۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان مسلمان کشورهای اسلامی می توانند با رعایت مسائل اسلامی در بسیاری از مسابقات ورزشی شرکت کنند. یک چهارم زنان، مسلمان هستند و تیم روسیه نخستین کشوری بود که به تهران وارد شد و از آمریکا نیز یک مربی همراه خود داشت.این روزنامه نوشت که عملیات سازماندهی بازیها بسیار کند بود و برنامه ها به زبان فارسی اعلام می شد! بیشترین تعداد ورزشکاران از کشور مالزی با ۷۸ نفر بود و از روسیه ۶ نفر در مسابقات دوومیدانی شرکت کردند.
حسن علی بیچک رئیس کمیته المپیک قبرس شمالی نیز درباره بازیهای زنان مسلمان گفت که بازیها در سطح خود عالی بود و آن را بارها ستود.وی برای توجیه سخنان خود گفته بود که به ۴ دلیل این بازیها اهمیت داشت؛ اول این که این بازیها در تقویم سازمان ملل متحد به ثبت رسید، دوم این که ژاک روگ - رئیس کمیته بین المللی المپیک -با ارسال پیام خود، برگزاری این بازیها را تأیید کرد، سوم این که فدراسیون های بین المللی نمایندگان خود را به بازیها اعزام کردند و چهارم این که خبرنگاران رسانه های جهان این بازیها را تحت پوشش خبری خود قرار دادند.
عایشه احمد، ورزشکار تیم فوتسال انگلیس نیز که در قالب تیم فوتسال زنان مسلمان انگلیس به تهران آمده بود، در این باره مشاهدات خود را در هفته نامه مسلم نیوز چنین نگاشت؛ در طول مسابقات تهران روحیه تیمی و فعالیتهای دسته جمعی بر اردوی تیم های مختلف حاکم بود و چیزی به نام «من» وجود نداشت. دیدار با تیم ایران با فاصله بسیار، بامزه ترین آنها بود. ما بازی را از همان ابتدا باخته بودیم! و کوچکترین بختی برای برد در برابر تیم فوتسال زنان ایران نداشتیم.
●نخستین زنان کوهنورد ایران بر فراز بام دنیا
سال ۸۴ سال صعود زنان مسلمان ایران به اورست هم بود؛ سالی که هفت زن کوهنورد ایرانی برای نخستین بار موفق به صعود سخت ترین کوه جهان شدند. تاکنون ۱۰۰ زن در جهان فاتح این کوه شده اند و در خرداد ۸۴ دو زن ایرانی نیز موفق شدند نام و پرچم کشورشان را برای اولین شدن بر فراز ۸۸۴۸ متری سطح زمین ثبت کنند. تاکنون ۱۹۰ نفر در مسیر صعب اورست جان خود را از دست داده اند و صعود به اورست صعود بی خطری نبوده و نیست. لاله کشاورز و فرخنده صادق، نخستین زنان فاتح اورست از ایران نام گرفتند.
طاهره علی آبادی نایب رئیس فدراسیون کوهنوردی ، این صعود را یک معجزه خواند و زهرا احمدی پور رئیس مرکز توسعه ورزش بانوان در آن زمان گفت که این صعود نشان داد هرجا به زنان فرصت داده شود، می توانند به بهترین شکل از عهده آن برآیند.
●ورزش های رزمی
هم اینک ۵۰۰ هزار کاراته کای زن در کشور فعال هستند و از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر به طور رسمی فعالند و کارت بیمه دارند.
در اخبار امسال آمد که تیم کاراته بانوان تهران عازم انگلیس می شوند. این تیم برای شرکت در هشتمین دوره رقابت های آزاد جهانی آماده شده است.سال ۸۴ تیم ایران توانست در رقابت با ۲۳ کشور، مقام نایب قهرمانی هفتمین دوره رقابت های آزاد جهان را کسب کند.بانوان کاراته خوزستان (پتروشیمی بندر) سبک کوجوریو کوجوکای که در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ هلند شرکت کرده بودند، توانستند با کسب ۳ مدال طلا، یک نقره و ۷ برنز نایب مقام قهرمانی جهان را از آن خود کنند.اما در سطح داخل کشور در اسفند امسال تیم تهران الف در رقابت های کاتای نوجوانان بانوان ایران در رده سنی نوجوانان که در سمنان برگزار شد، توانستند عنوان نخست را از آن خود کنند. این رقابت ها با شرکت یکهزار و ۴۰۰ ورزشکار کاراته قهرمانی بانوان ایران از همه استان های کشور برگزار شد.
همچنین تکواندوکاران زن ایران در قالب تیم ملی تکواندو بانوان ایران برای آمادگی شرکت در پیکارهای قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی ۲۰۰۶ که در دوحه برگزار خواهد شد در سئول به اردو رفتند.این بازی ها در نوع خود یکی از مهمترین بازی های منطقه ای خواهد بود و زنان ورزشکار ایران فصل مهمی را در سال ۲۰۰۶ در دوحه پیش رو دارند.گفته می شود رشته های تکواندو و ووشو شانس مدال آوری در بخش بانوان در این بازی ها را خواهند داشت.
در این رابطه گفتنی است که یک بانوی ووشوکار «سانیا معلم پور» نخستین مدال آسیایی را در بخش تالوی ووشو در مسابقات قهرمانی آسیا که در سنگاپور در مرداد ماه برگزار شده بود، از آن خود کرد. این ووشوکار عنوان سوم تالو با مدال برنز در سطح آسیا را به دست آورد.
همچنین امسال نخستین مسابقات قهرمانی کونگ فو بانوان در آخرین روزهای باقیمانده از سال ۸۴ یعنی ۲۵ تا ۲۷ اسفند ماه در تهران برگزار می شود. در این دوره از مسابقات، نفراتی که در رقابت های استانی به مقام برتر دست یابند، حضور می یابند.
پیش از این بخش کونگ فو بانوان فاقد داور رسمی برای قضاوت در مسابقات فدراسیون بود، اما با برنامه ریزی های انجام شده برای تکمیل کادر داوری بانوان کونگ فو کار، دو دوره کلاس داوری برگزار شد و با این ترتیب نیازی به داوران آقا نخواهند داشت.
بانوان سانشوکار ایران نیز برای اولین بار موفق خواهند شد در بازی های دوحه در سطح آسیا به رقابت بپردازند که حرکت ارزشمندی در بخش ووشوی بانوان کشور محسوب می شود.
●نخستین دوره مسابقات فوتبال بانوان ایران
گسترش رشته فوتبال در میان بانوان رو به افزایش است و در سال ۸۴ بیش از ۵۰ تیم در رقابت های لیگ برتر دسته اول و دوم رقابت های فوتسال زنان شرکت کردند. در این رقابت ها تیم راه آهن با کسب ۱۶ امتیاز صدرنشین جدول شد و تیم های نوآوران نوشهر، دیهیم اهواز، پیکان تهران، تجارتخانه جنوب هرمزگان، پارس بتن گرمسار و ملوان جوان رشت به ترتیب رده های دوم تا هفتم را از آن خود کردند.در این رقابت ها به دلیل کمبود تعداد تیم های شرکت کننده در لیگ برتر، تیمی به دسته یک نخواهد رفت. مسابقات دسته یک با شرکت ۶ تیم به صورت دوره ای و متمرکز است و در پایان، تیم قهرمان به لیگ برتر خواهد رفت و ۳ تیم هم از دسته دو به دسته یک می آیند تا از سال آینده مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته یک هر کدام با حضور ۸ تیم برگزار شود.
قرار است که نخستین دوره مسابقات فوتبال قهرمانی بانوان ایران نیز در اسفند ماه برگزار شود.بد نیست اشاره شود که فیفا- فدراسیون بین المللی فوتبال- نیز در جریان بازی های اسلامی زنان با اهدای امکانات ورزشی و اعزام مدرس داوری از بازی های فوتبال زنان اسلامی حمایت کرده است.فوتبال زنان نه تنها در ایران، بلکه در سطح کشورهای مختلف دنیا و اخیراً در کشورهای عربی از اقبال خاصی برخوردار شده است و برای نخستین بار فوتبال زنان کشورهای عربی نیز برگزار خواهد شد.
نایب رئیس فدراسیون فوتبال غرب آسیا نیز چندی پیش درباره فوتبال بانوان غرب آسیا گفت که دومین دوره مسابقات فوتبال قهرمانی بانوان غرب آسیا سال آینده در ایران برگزار خواهد شد.
این مسابقات در گام اول خود در اردن در مرداد ماه امسال با حضور تیم ایران برگزار شد.
●نخستین مسابقات بسکتبال بانوان ایران
نخستین دوره مسابقات قهرمانی بسکتبال بانوان پیشکسوت ایران در بهمن ماه امسال برگزار شد و تیم تهران عنوان قهرمانی این دوره را به دست آورد. در این رقابت ها تیم فارس دوم و اصفهان سوم شدند. تیم های مازندران و گیلان نیز در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفتند. این رقابت ها با حضور پیشکسوتان ۴۰ تا ۵۰ سال و به مناسبت گرامیداشت دهه فجر برگزار شد.
●مقام اول آسیا، تیم ملی کانوپولو بانوان ایران
تیم ملی کانوپولو بانوان ایران با پیروزی بر تیم سنگاپور با نتیجه دو بر یک به مقام اول آسیا دست یافت و تیم مردان ایران در این رشته مقام سوم آسیا را به دست آورد. کانوپولو بازی قایق و پارو با توپ در آب است.قایقرانان زن ایرانی در شته کایاک نیز در رقابت های آسیایی در کشور مالزی در آذرماه ۸۴ شرکت داشتند.
●مقام قهرمانی اسکواش و تنیس بانوان برای تیم های کیش و تهران
تیم اسکواش بانوان جزیره کیش در مسابقات اسکواش زیر ۱۹ سال کشوری متشکل از ۴ بازیکن بر رقبای خود پیروز شد. این مسابقات کشوری در آذرماه ۸۴ در جزیره کیش برگزار شده بود.همچنین تیم تهران نیز با پیروزی بر تیم آذربایجان غربی به عنوان قهرمانی مسابقات تنیس بانوان ایران دست یافت. این مسابقات در سطح قهرمانی کشور نیز در زمین تنیس مجموعه ورزشی المپیک کیش برگزار شد.
گفتنی است که تیم قایقرانی دختران ایران سال ۸۴ به فینال «بی» مسابقه های جهانی راه پیدا کردند.
●فاتح مسابقات پینگ پنگ بانوان زیر ۲۱ سال ایران
مسابقات پینگ پنگ قهرمانی بانوان زیر ۲۱ سال ایران با قهرمانی ندا شهسواری از کرمانشاه در آبان ۸۴ برگزار شد. در این مسابقات در سطح قهرمانی کشوری هشت تیم از تهران، مازندران، اصفهان، آذربایجان شرقی و کرمان شرکت داشتند.
●رکورد دو ۸۰۰ متر بانوان ایران بعد از ۳۱ سال
بعد از ۳۱ سال و در دومین مرحله از مسابقات دو و میدانی قهرمانی بانوان باشگاه های ایران در ۱۰ ماده، رکورد دو ۸۰۰ متر بانوان ترقی یافت.در پیکارهای دو ۸۰۰ متر، لیلا ابراهیمی از دانشگاه آزاد موفق شد رکورد قبلی این ماده را که توسط شهین رضایی در سال ۱۳۵۳ به دست آمده بود یک دقیقه و۴۹ ثانیه بهبود بخشد. رکورد ابراهیمی ۱/۱۶/۲ دقیقه بود.
‌●بازی های آسیایی دوحه پیش روی ورزشکاران زن ایران
اما از اخبار ورزش بانوان در سال ۸۴ که بگذریم، سال آینده سال ویژه ای برای جامعه ورزش کشور به ویژه زنان ایران است.
پانزدهمین بازی های آسیایی دوحه به عنوان مهمترین موضوع پیش روی ورزش منطقه به ویژه ایران است.
اصغر رحیمی، دبیر کمیته تدارکاتی بازی های آسیایی دوحه درخصوص ورزش زنان ایران در رشته های مختلف گفت: از گروه زنان ورزشکار ایران برای ۱۵ رشته اعزام صورت خواهد گرفت. این بازی ها که در ۴۹ رشته و ماده برگزار می شود ۳۶ رشته و ماده مختص مردان و ۱۵ رشته و ماده مختص زنان است. این رشته برای بانوان شامل ووشو، تکواندو، تنیس روی میز، تیراندازی، کاراته، گلف، شمشیربازی، شطرنج، قایقرانی، بولینگ دو و میدانی و تیر و کمان است و قابلیت و توانایی زنان ایران در این رشته ها به اثبات رسیده است. وی گفته است که در رشته های تکواندو، ووشو و تیراندازی شانس مدال آوری داریم، البته هدف از حضور زنان ورزشکار ایران فقط مدال آوری نیست، بلکه مشارکت زنان در ارجحیت است. وی گفت که در بخش بودجه تلاش شده است تقسیم بندی مناسبی انجام شود و این مباحث طی ماه های آینده تعیین خواهد شد.
مریم رضایی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید