سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ / Tuesday, 23 October, 2018

هیچ کس خودش نیست


هیچ کس خودش نیست
شجریان تاکنون بارها از شفیعی به عنوان یکی از شاگردان برگزیده خود نام برده است. شفیعی حالا خود به تدریس و اجرای آواز مشغول است. او تاکنون کنسرت هایی در فرانسه و ایتالیا برگزار کرده است. همچنین به تازگی برای دومین دوره پیاپی به عضویت هیأت مدیره کانون خوانندگان ایران انتخاب شده است. گفتگوی ما با او را می خوانید:
* انتقادی که از سوی بعضی از اعضاء کانون مطرح شد این بود که چرا هیأت مدیره یک گزارش از فعالیت های دوره گذشته حداقل در مجمع عمومی ارائه نکرد. در این مورد چه توضیحی می دهید؟
- ما در دوره دو ساله گذشته ۲۷ جلسه برگزار کردیم. در تمام این جلسه ها درخواست های عضویت خوانندگان را در کانون بررسی کردیم.
* یعنی حجم درخواست های رسیده این قدر زیاد بود؟
- هم حجم درخواست ها زیاد بود و هم حجم مدارک ارسالی. افراد به همراه فرم درخواست عضویت همواره سوابق، عکس ها و حتی سی دی های اجرایی خود را ضمیمه می کنند. حتی گاهی عکس های یادگاری خود را با هنرمندان و آدم های مشهور برای ما می فرستند. بررسی و حتی مرور این مدارک همیشه وقت گیر است. ضمن این که باید اعضا را به سه گروه درجه بندی کنیم: وابسته ۱ و ۲ و پیوسته. در مورد ارائه گزارش هم دوستان حق دارند. در این مورد باید از رئیس قبلی هیأت مدیره یعنی آقای نصرالله ناصح پور سئوال کنید.
* ابهام دیگر این بود که هیأت مدیره قبلی، چرا، چگونه و با کدام اختیار قانونی بازرس قبلی را برکنار کرد؟
- متأسفانه حضور وی در جلسات هیأت مدیره مشکلات متعددی را پدید آورد. وقتی تحمل این مسائل برای بقیه اعضا غیرممکن شد؛ شرح ماوقع به صورت مکتوب به اطلاع آقای کامبیز روشن روان
_ رئیس خانه موسیقی _ رسید و با تصمیم ایشان بازرس علی البدل جایگزین شد. به همین دلیل برخلاف گفته های بعضی از دوستان و نشریات، برکناری بازرس قبلی کاملا با طی مراحل قانونی صورت گرفته است.
* برنامه های کانون برای دوره جدید چیست؟
- پس از تشکیل اولین جلسه با رئیس جدید _ خانم هنگامه اخوان _ برنامه ها مشخص خواهد شد.
* و حرف ها و برنامه هایی را که شخص شما در ذهن دارید و قصد مطرح کردن آنها در جلسات را دارید...
-خیلی دوست دارم مشکلات موسیقی و به ویژه آواز در این جلسه ها بررسی شود.مثلا دوست دارم بگویم که خواندن ها دیگر خواندن نیست؛ یعنی هیچ کس خودش نیست!
* به چه دلیل؟
- چون همه می خواهند مانند استاد شجریان باشند. آخر مگر کسی می تواند به جایگاه ایشان برسد؟
جنس و بافت و همه چیز صدای شجریان مخصوص خود اوست؛ مثل هر کسی دیگر که باید چنین باشد. اما با کمال تعجب اکثرا می خواهند شبیه شجریان باشند یا بگویند شاگرد او هستیم...
* یا بگویند شجریان دوم هستیم!
- بله. به همین دلیل وقتی شخص می خواهد کاری ارائه کند از صدای خودش دور می شود و هیچ صدایی به دل تو نمی چسبد! اصلا گرمایی در صداها وجود ندارد. هیچ صدای شاخصی موجود نیست که تو را تکان بدهد و نکته جدیدی در آن باشد. صداهایی مثل بنان، قوامی، خوانساری، گلپایگانی و ایرج هم بودند و شجریان هم در کنار اینها حضور داشت. اینها همه خودشان بودند. کسی از کسی تقلید نمی کرد!
* اما در حال حاضر می بینیم که خیلی ها بر تقلید اصرار می کنند...
- به گفته استاد شجریان تقلید فقط در زمان شاگردی لازم است در این دوره هر درسی را که هنرجو می گیرد باید مو به مو مثل استاد تمرین کند. اما بعد که وارد عرصه خوانندگی شد باید خودش باشد: آزاد و رها. هر کسی باید از ثمره دست و حنجره و هنر خود یک اثر خلق کند و به یادگار بگذارد.
* اما امروز می بینیم که همه در مرحله تقلید متوقف می شوند. چرا؟
- عرض کردم که شاید به این دلیل که همه می خواهند شجریان بشوند! حالا شاید دلیل واقعی چیز دیگری است و ما نمی دانیم!
* آیا تدریس یک شیوه واحد را در یکنواختی صداها و آوازها دخیل نمی دانید؟
- چرا. چون همه می خواهند همین یک شیوه را یاد بگیرند. در صورتی که هر حنجره ای بافت مخصوص خود را دارد و می تواند مولد یک شیوه بدیع و تازه باشد. همه که نباید تحریر های تند و سریع شجریان را اجرا کنند. خیلی ها هم اصرار عجیبی دارند تا ست های زیر را اجرا کنند؛ در حالی که صدای آنها در آن محدوده جوابگو نیست. از آن گذشته لطف و جذابیتی که در بم خوانی وجود دارد در اوج نیست! بم خوانی هم مشکل تر است و هم گیراتر و مؤثرتر.
* یعنی این دسته از هنرجویان و خوانندگان بیش از آن که به فکر اثر گذاری باشند به فکر نشان دادن و ارائه هنر خود هستند؟
- متاسفانه بله. الان در بین هنرجویان من یک نفر هست که نت ها را تا محدوده صدای وسط و میانی خوب اجرا می کند. او در اجرای نت های میانه به بالا اصلا مشکل خواندن دارد.
آن وقت با اصرار سعی می کند بالا بخواند! به او گفته ام قدرت واقعی صدای تو در همین ده، پانزده نت است. همین را درست بخوان! یعنی دودانگ بخوان و عالی بخوان! این کار بهتر است ازاین که جیغ و دادکنی و هیچ اتفاق خوبی نیفتد!
مجموعاً بی توجهی های افراد به درست خواندن، درست شنیدن و حتی درست دیدن باعث شده تا در این چند ساله هیچ کس به جایگاه واقعی خود نرسد. هیچ صدای جدیدی به بازار نمی آید که تو بگویی آن را دوست دارم! عجیب این که ضعف های صداها هم شبیه هم است!
از نظر تدریس هم که شرایط اصلا خوب نیست. مثلا شخصی هنرجوی درجه دو و سه است اما به خودش اجازه تدریس می دهد! مرتب هم آموزشگاه تاسیس می شود.بدون مجوز و با مجوز! به هر حال مشکل تدریس موسیقی- به ویژه آواز- خیلی بالا گرفته و باید بر آن نظارت شود.
* برای مقابله با این معضل چه باید کرد؟
- یک راه این است که کانون خوانندگان افراد شناخته شده ای را که سابقه خوبی در آواز دارند به عنوان بازرس به آموزشگاه ها بفرستند تا بر کار مدرسان آواز نظارت کنند.
البته من قبلا این پیشنهاد را در هیأت مدیره کانون مطرح کردم و دوستان گفتند «سازمان گسترش» وزارت ارشاد بازرس می فرستد. اما به نظر من این سازمان از نظر فنی و تخصصی نمی تواند بر تدریس آواز نظارتی داشته باشد. اصولا اظهارنظر در مورد این که مدرس خوب درس می دهد یا نه بر عهده اهل فن است. به غیر از اینها قرار شده کانون، کلا س های ویژه ای مخصوص مدرسان راه بیندازد تا روش های تدریس را مرور کنند و انتقال دهند.
* نظرتان در مورد پدیده این سال های عرصه آواز یعنی صداسازی چیست؟
- صداسازی را بی خودی بزرگ کرده اند! فکرش را نکنید در گذشته اصلا کسی نمی دانست صداسازی چیست و آن همه خواننده خوب داشتیم و همه هم درست و اصولی می خواندند. مفهوم صحیح صداسازی این است که هنرجو صدای خود را درست از حنجره در بیاورد، صدا «تودماغی» نباشد و طبیعی به گوش برسد یا مثلا تحریرهای دهانی، مصنوعی و ساختگی نباشند.
خود من موقع تدریس ردیف به هنرجو تذکرات لازم را می دهم، مثلا این که صدای او کجاها «تودماغی» می شود یا از حنجره نیست. یا این که چگونه و با چه تکنیکی به قول استاد شجریان صدا از حنجره باید به سقف دهان بخورد. همه این ها را به هنرجو می گویم. اما می بینیم که بعضی ها یک مدت طولانی به هنر جو کشش صدا و تحریر و... را آموزش می دهند.اینها به نظرم لازم نیست. مهم آموزش ردیف است و صداسازی باید در کنار آن انجام شود.
* جالب این که محصولات دوره های صداسازی نیز همه مثل هم می خوانند و صداهایی شبیه هم دارند!
- دقیقا، چون مدرس صداسازی سعی می کند از هنرجو مدلی شبیه خودش بسازد! تازه مدرس خود نیز صدایش تقلیدی است! صداسازی به نظرم یک دکان دونبشی است که آموزشگاه ها آن را باب کرده اند. قدیم شاگرد دو خط درسی گوشه و ردیف را پس می داد و همان طور که گفتم استاد لابه لای کار ضعف صدای او را هم برطرف می کرد.مشکل بزرگ تر این که برای بعضی ها صداسازی به اشتباه جا افتاده است.یعنی فکر می کنند شخصی که صدا ندارد می تواند در این کلاس ها صدای خود را بسازد! در حالی که داشتن صدای خوب ذاتی است و اکتسابی نیست.
در واقع این تکنیک است که اکتسابی است و لازمه بارورکردن حنجره مستعد و خوب، تعلیم و پرورش نزد استاد است. خوانندگان بزرگ ما هیچ یک دوره صداسازی را نگذراندند. مثلا شجریان در مورد آقای گلپایگانی می گفت که تحریرهای او حالت بدی داشته که استاد برومند این مشکل را برای او برطرف کرده است. حاصل هم در نهایت شده آن «گلپا» یی که همه می دانند؛ با تحریرهایی که به قول شجریان نظیر آن را هیچ کس اجرا نکرده و عالی ترین تحریر هاست.
* حرف آخر
-مشکلات موسیقی فقط محدود به خوانندگی و آواز نیست. تصنیف ساز مثل قدیم اصلا نداریم و آهنگ خوب هم موجود نیست.
می بینیم که امروز همه آهنگ های قدیمی را دارند بازسازی می کنند. البته این کار در جای خود خوب است، به شرطی که درست انجام شود و حاصل اجرایی بهتر از اصل کاری باشد؛ نه این که آهنگی را که همه از آن خاطره دارند با کیفیتی پایین تر اجرا کنیم.

علی شیرازی


منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

خیال و موسیقی،‌ رازی از بیکرانه‌های ذهن آدمی

خیال و موسیقی،‌ رازی از بیکرانه‌های ذهن آدمی
چیزی كه نمی‌دانی چیست، اما شیرین است و تو را به آن سوی آسمانها می‌كشاند و حتی به عرش خدا می‌رساند و آنجا نامش را بر صفحه‌ای از جنس نور خواهی دید: «خیال»
اوج آرزوها و بلندای رویاها. آری خیال، آن سرزمینی كه خداوند در روان آدمی بنا كرد تا در زمین بكرش درختهای اندیشه و قاصدكهای عشق بكارد و آنگاه منتظر میوه‌های شیرین امید و آرزو باشد. شعر تنها چشمه جوشان این دیار است و موسیقی و نغمات دل‌انگیزش تنها خورشیدی كه بر درختهای این سرزمین می‌تابد. حال آنكه دیگر هنرها گلهایی رنگارنگ كه در گوشه و كنار این سرزمین می‌رویند.
وقتی به یك قطعه موسیقی گوش دل بسپاریم چنان در آسمان خیال به پرواز درمی‌آییم كه هرگز آرزوی بازگشتن به دنیای خاكی را نمی‌كنیم. آن هنگام كه آدمی خود را در میان دشتی از شقایقهای وحشی می‌یابد و آسمان روشن‌تر از همیشه او را به تماشا می‌نشیند، دیگر كیست كه آرزوی جدا شدن از ستارگان را در سر بپروراند؟ حال آنكه ماه را در آغوش دارد و بالا می‌رود، از بالهای ققنوس هم بالاتر، تا عرش خدا بالا می‌رود و ناگاه خدا را می‌بیند كه در میان تمام هستی‌اش جاری شده است.
صدای دلنشین «تار» آدمی را چنان از خود بی‌خود می‌كند كه دیگر هرگز سوز سرمای تلخ زمستان را نمی‌فهمد و جز زیبایی در جهان چیزی را نمی‌یابد و اینها همه در سایه خیال است كه آهنگ را چنان پرورده كه بر دل نشیند و آدمی را از عالم خاكی جدا سازد. چه لذت‌بخش است این رهایی و جدایی از بند هر چه خاك است و چه شیرین است پیوستن به آنچه زیبایی بنامی‌اش و تمام هستی‌ آدمی را دربرگیرد. آنگاه است كه شوریدگی تمام وجود آدمی را در برمی‌گیرد و در آن لحظه ناب به چشمه حقیقی سوز دل عارفانه عاشقان می‌رسد. آن لحظه به راز شیدایی آن عاشق كولی كه با شور «دف» تمام بیابانها را گشته، دست می‌یابد و سِ‍ر‍ِّ آن همه مستی پنهان در عارفانه‌های «تنبور» را می‌فهمد. خیال ترانه هستی را می‌پروراند و چون نغمه‌ای خوش در نوای آن «نی» شوریده می‌ریزد كه از هجران یار می‌نالد و تو چه می‌دانی كه با گوش جان سپردن به این ندای خوش،‌ ویرانه دلت چگونه در ‌آتش فراق یار می‌سوزد و از خاكسترش این بار وجودی متولد می‌گردد كه خود ثمره وصال این دل خاكی و آن دل آسمانی است. این موسیقی ناب كه همدمی جز خیال جنون‌پرور ندارد به جانت آتش می‌نهد. اما سوزش آن، عشقی را برای نگاهت به ارمغان می‌آورد. پس از این آتش مگریز كه شعله‌های سركشش باران عشق تو را می‌طلبد.

طنین گامهای دوستی را بشنو كه بر خانه دلت حاكم گشته و جز باورش از تو چیزی را نمی‌طلبد.
موسیقی آهنگ دلنواز چنگ رامشگر خیال است كه با سرپنجه‌های هنرمند استاد دل نواخته می‌گردد. وقتی خیال در ذهن پرداخته می‌گردد «شور» برپا می‌گردد، جان با «همایون» اوج می‌گیرد و در سوز «دشتی» غرق می‌شود و موسیقی برمی‌خیزد.
موسیقی ترنم نغمه‌های دل‌‌نشینی است كه چون پیكان از ذهن آدمی برمی‌خیزد و بر دل فرو می‌نشیند اما زخمش شورانگیز است. این زخم برای درمان، دوباره دل را به سوی همان نغمه دل‌نشین كه موسیقی‌اش می‌نامیم سوق می‌دهد. این زخم همان خیال است كه بر پرده‌های رنگینش نشان بسیار از هنرهای هفت‌گانه جهان دارد. خیال، گاه دل را به سوی شعر و از آنجا به سوی موسیقی هدایت می‌كند. ولی حتی گاه می‌توان بدون رفتن به سوی شعر در عالم دل‌انگیز موسیقی بالهای خیال را گشود و پرواز كرد. در سرزمین خیال گاهی به سوی دیار افسانه‌ها و داستانها گام برمی‌داری و زمانی ره به جاده نگارگری می‌نهی و گاه به سرزمینی دیگر می‌رسی. اما به راستی هیچ هنری به اندازه شعر و موسیقی به الماس گران‌بهای خیال مزین نمی‌گردد.
در تمام ملل جهان موسیقی هر جایگاهی كه داشته باشد از سرزمین دل برمی‌خیزد و این همان مأوای خیال است. خیال سرزمین بی‌مرزی است كه زبان نمی‌شناسد، ملیت نمی‌داند و از مرزهای جغرافیایی بی‌خبر است. بر دل آدمیان ظهور می‌كند اما یكی هنگام طلوع می‌یابدش و از لطافت و زیبایی‌اش لذت می‌برد و آن گاه شعر متولد می‌گردد و دیگری به هنگام غروب می‌بیندش و با رنگهای مواجش آرامش می‌یابد و آن موقع است كه موسیقی ظهور می‌كند و جان آدمی را تازه می‌كند.

موسیقی اوجی است بر كلامی كه از دل برمی‌آید و در ژرفنای سینه، روان را آرامش می‌بخشد و تنها خدا می‌داند كه شنیدن این كلام تا چه حد آرامت می‌كند.
وقتی خیال بر شانه‌های آسمان روشن موسیقی گام می‌نهد، ترانه‌ای از جنس باران بر دلهای تنگ ما باریدن می‌گیرد. ترانه‌ای به روشنایی ماهتاب كه راحت‌بخش امواج سرگردان رویاهای ماست.
ای آن كه چون من زندانی جزیره خیال هستی و راهی برای گریز از آن نمی‌یابی، دیگر به فرار نیندیش. این بار به آتشی بیندیش كه وجودت را گرم سازد و خانه قلبت را روشن سازد. پس به پا خیز، آتش را برپا كن، آتشی كه از شمع وجود «خیال» شعله كشد و خاكستر پروانه موسیقی و شعر در آن آتش، جان گیرد و ببالد. باور كن این تنها راه سخن گفتن با تمام جهان است، تنها راه برای فهمیدن جهان و تنها راه برای دوست داشتنش.
بهار باز هم از راه خواهد رسید و پرندگان مهاجر به خانه‌شان باز خواهند گشت و شكوفه‌ها بر شاخه درختان خواهند بالید. پس همراه با قدمهای شبنمهای بهاری خاك دیار «خیال» را جان بخشی و هم‌گام با قاصدكهای مسافر گوش دل به آواز هزاران بسپاری. وقتی با گوش دلت بشنوی، با چشم دلت ببینی و با زبان دلت سخن بگویی خیال، شعر و موسیقی را درمی‌یابی. آنگاه چه زیر و بم آنها را بدانی و چه ندانی و تنها از آنها لذت ببری، می‌توانی بالهای روح را در كنار بالهای گسترده‌شان بگسترانی و در دریای رویاها شناور شوی. باور كن حتی غرق شدن در این دریا نیز لذت‌بخش است.


باقی پور فاطمه

وبگردی
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین!
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین! - ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده روی اربعین دستگیر شدند. دادستان شهرستان حمیدیه استان خوزستان گفت: افرادی که شامگاه گذشته در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی دستگیر شده اند، هیچگونه انگیزه امنیتی نداشته اند. علی بیرانوند به ایرنا گفته بعد ازظهر جمعه ماموران انتظامی حمیدیه به یک خودروی پراید مشکوک شدند که پس از متوقف کردن آن متوجه شدند 6سرنشین مرد داشته که سه نفرشان پوشش زنانه دارند. این افراد برای تحقیقات…
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.