چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ / Wednesday, 17 January, 2018

هیچ کس خودش نیست


هیچ کس خودش نیست
شجریان تاکنون بارها از شفیعی به عنوان یکی از شاگردان برگزیده خود نام برده است. شفیعی حالا خود به تدریس و اجرای آواز مشغول است. او تاکنون کنسرت هایی در فرانسه و ایتالیا برگزار کرده است. همچنین به تازگی برای دومین دوره پیاپی به عضویت هیأت مدیره کانون خوانندگان ایران انتخاب شده است. گفتگوی ما با او را می خوانید:
* انتقادی که از سوی بعضی از اعضاء کانون مطرح شد این بود که چرا هیأت مدیره یک گزارش از فعالیت های دوره گذشته حداقل در مجمع عمومی ارائه نکرد. در این مورد چه توضیحی می دهید؟
- ما در دوره دو ساله گذشته ۲۷ جلسه برگزار کردیم. در تمام این جلسه ها درخواست های عضویت خوانندگان را در کانون بررسی کردیم.
* یعنی حجم درخواست های رسیده این قدر زیاد بود؟
- هم حجم درخواست ها زیاد بود و هم حجم مدارک ارسالی. افراد به همراه فرم درخواست عضویت همواره سوابق، عکس ها و حتی سی دی های اجرایی خود را ضمیمه می کنند. حتی گاهی عکس های یادگاری خود را با هنرمندان و آدم های مشهور برای ما می فرستند. بررسی و حتی مرور این مدارک همیشه وقت گیر است. ضمن این که باید اعضا را به سه گروه درجه بندی کنیم: وابسته ۱ و ۲ و پیوسته. در مورد ارائه گزارش هم دوستان حق دارند. در این مورد باید از رئیس قبلی هیأت مدیره یعنی آقای نصرالله ناصح پور سئوال کنید.
* ابهام دیگر این بود که هیأت مدیره قبلی، چرا، چگونه و با کدام اختیار قانونی بازرس قبلی را برکنار کرد؟
- متأسفانه حضور وی در جلسات هیأت مدیره مشکلات متعددی را پدید آورد. وقتی تحمل این مسائل برای بقیه اعضا غیرممکن شد؛ شرح ماوقع به صورت مکتوب به اطلاع آقای کامبیز روشن روان
_ رئیس خانه موسیقی _ رسید و با تصمیم ایشان بازرس علی البدل جایگزین شد. به همین دلیل برخلاف گفته های بعضی از دوستان و نشریات، برکناری بازرس قبلی کاملا با طی مراحل قانونی صورت گرفته است.
* برنامه های کانون برای دوره جدید چیست؟
- پس از تشکیل اولین جلسه با رئیس جدید _ خانم هنگامه اخوان _ برنامه ها مشخص خواهد شد.
* و حرف ها و برنامه هایی را که شخص شما در ذهن دارید و قصد مطرح کردن آنها در جلسات را دارید...
-خیلی دوست دارم مشکلات موسیقی و به ویژه آواز در این جلسه ها بررسی شود.مثلا دوست دارم بگویم که خواندن ها دیگر خواندن نیست؛ یعنی هیچ کس خودش نیست!
* به چه دلیل؟
- چون همه می خواهند مانند استاد شجریان باشند. آخر مگر کسی می تواند به جایگاه ایشان برسد؟
جنس و بافت و همه چیز صدای شجریان مخصوص خود اوست؛ مثل هر کسی دیگر که باید چنین باشد. اما با کمال تعجب اکثرا می خواهند شبیه شجریان باشند یا بگویند شاگرد او هستیم...
* یا بگویند شجریان دوم هستیم!
- بله. به همین دلیل وقتی شخص می خواهد کاری ارائه کند از صدای خودش دور می شود و هیچ صدایی به دل تو نمی چسبد! اصلا گرمایی در صداها وجود ندارد. هیچ صدای شاخصی موجود نیست که تو را تکان بدهد و نکته جدیدی در آن باشد. صداهایی مثل بنان، قوامی، خوانساری، گلپایگانی و ایرج هم بودند و شجریان هم در کنار اینها حضور داشت. اینها همه خودشان بودند. کسی از کسی تقلید نمی کرد!
* اما در حال حاضر می بینیم که خیلی ها بر تقلید اصرار می کنند...
- به گفته استاد شجریان تقلید فقط در زمان شاگردی لازم است در این دوره هر درسی را که هنرجو می گیرد باید مو به مو مثل استاد تمرین کند. اما بعد که وارد عرصه خوانندگی شد باید خودش باشد: آزاد و رها. هر کسی باید از ثمره دست و حنجره و هنر خود یک اثر خلق کند و به یادگار بگذارد.
* اما امروز می بینیم که همه در مرحله تقلید متوقف می شوند. چرا؟
- عرض کردم که شاید به این دلیل که همه می خواهند شجریان بشوند! حالا شاید دلیل واقعی چیز دیگری است و ما نمی دانیم!
* آیا تدریس یک شیوه واحد را در یکنواختی صداها و آوازها دخیل نمی دانید؟
- چرا. چون همه می خواهند همین یک شیوه را یاد بگیرند. در صورتی که هر حنجره ای بافت مخصوص خود را دارد و می تواند مولد یک شیوه بدیع و تازه باشد. همه که نباید تحریر های تند و سریع شجریان را اجرا کنند. خیلی ها هم اصرار عجیبی دارند تا ست های زیر را اجرا کنند؛ در حالی که صدای آنها در آن محدوده جوابگو نیست. از آن گذشته لطف و جذابیتی که در بم خوانی وجود دارد در اوج نیست! بم خوانی هم مشکل تر است و هم گیراتر و مؤثرتر.
* یعنی این دسته از هنرجویان و خوانندگان بیش از آن که به فکر اثر گذاری باشند به فکر نشان دادن و ارائه هنر خود هستند؟
- متاسفانه بله. الان در بین هنرجویان من یک نفر هست که نت ها را تا محدوده صدای وسط و میانی خوب اجرا می کند. او در اجرای نت های میانه به بالا اصلا مشکل خواندن دارد.
آن وقت با اصرار سعی می کند بالا بخواند! به او گفته ام قدرت واقعی صدای تو در همین ده، پانزده نت است. همین را درست بخوان! یعنی دودانگ بخوان و عالی بخوان! این کار بهتر است ازاین که جیغ و دادکنی و هیچ اتفاق خوبی نیفتد!
مجموعاً بی توجهی های افراد به درست خواندن، درست شنیدن و حتی درست دیدن باعث شده تا در این چند ساله هیچ کس به جایگاه واقعی خود نرسد. هیچ صدای جدیدی به بازار نمی آید که تو بگویی آن را دوست دارم! عجیب این که ضعف های صداها هم شبیه هم است!
از نظر تدریس هم که شرایط اصلا خوب نیست. مثلا شخصی هنرجوی درجه دو و سه است اما به خودش اجازه تدریس می دهد! مرتب هم آموزشگاه تاسیس می شود.بدون مجوز و با مجوز! به هر حال مشکل تدریس موسیقی- به ویژه آواز- خیلی بالا گرفته و باید بر آن نظارت شود.
* برای مقابله با این معضل چه باید کرد؟
- یک راه این است که کانون خوانندگان افراد شناخته شده ای را که سابقه خوبی در آواز دارند به عنوان بازرس به آموزشگاه ها بفرستند تا بر کار مدرسان آواز نظارت کنند.
البته من قبلا این پیشنهاد را در هیأت مدیره کانون مطرح کردم و دوستان گفتند «سازمان گسترش» وزارت ارشاد بازرس می فرستد. اما به نظر من این سازمان از نظر فنی و تخصصی نمی تواند بر تدریس آواز نظارتی داشته باشد. اصولا اظهارنظر در مورد این که مدرس خوب درس می دهد یا نه بر عهده اهل فن است. به غیر از اینها قرار شده کانون، کلا س های ویژه ای مخصوص مدرسان راه بیندازد تا روش های تدریس را مرور کنند و انتقال دهند.
* نظرتان در مورد پدیده این سال های عرصه آواز یعنی صداسازی چیست؟
- صداسازی را بی خودی بزرگ کرده اند! فکرش را نکنید در گذشته اصلا کسی نمی دانست صداسازی چیست و آن همه خواننده خوب داشتیم و همه هم درست و اصولی می خواندند. مفهوم صحیح صداسازی این است که هنرجو صدای خود را درست از حنجره در بیاورد، صدا «تودماغی» نباشد و طبیعی به گوش برسد یا مثلا تحریرهای دهانی، مصنوعی و ساختگی نباشند.
خود من موقع تدریس ردیف به هنرجو تذکرات لازم را می دهم، مثلا این که صدای او کجاها «تودماغی» می شود یا از حنجره نیست. یا این که چگونه و با چه تکنیکی به قول استاد شجریان صدا از حنجره باید به سقف دهان بخورد. همه این ها را به هنرجو می گویم. اما می بینیم که بعضی ها یک مدت طولانی به هنر جو کشش صدا و تحریر و... را آموزش می دهند.اینها به نظرم لازم نیست. مهم آموزش ردیف است و صداسازی باید در کنار آن انجام شود.
* جالب این که محصولات دوره های صداسازی نیز همه مثل هم می خوانند و صداهایی شبیه هم دارند!
- دقیقا، چون مدرس صداسازی سعی می کند از هنرجو مدلی شبیه خودش بسازد! تازه مدرس خود نیز صدایش تقلیدی است! صداسازی به نظرم یک دکان دونبشی است که آموزشگاه ها آن را باب کرده اند. قدیم شاگرد دو خط درسی گوشه و ردیف را پس می داد و همان طور که گفتم استاد لابه لای کار ضعف صدای او را هم برطرف می کرد.مشکل بزرگ تر این که برای بعضی ها صداسازی به اشتباه جا افتاده است.یعنی فکر می کنند شخصی که صدا ندارد می تواند در این کلاس ها صدای خود را بسازد! در حالی که داشتن صدای خوب ذاتی است و اکتسابی نیست.
در واقع این تکنیک است که اکتسابی است و لازمه بارورکردن حنجره مستعد و خوب، تعلیم و پرورش نزد استاد است. خوانندگان بزرگ ما هیچ یک دوره صداسازی را نگذراندند. مثلا شجریان در مورد آقای گلپایگانی می گفت که تحریرهای او حالت بدی داشته که استاد برومند این مشکل را برای او برطرف کرده است. حاصل هم در نهایت شده آن «گلپا» یی که همه می دانند؛ با تحریرهایی که به قول شجریان نظیر آن را هیچ کس اجرا نکرده و عالی ترین تحریر هاست.
* حرف آخر
-مشکلات موسیقی فقط محدود به خوانندگی و آواز نیست. تصنیف ساز مثل قدیم اصلا نداریم و آهنگ خوب هم موجود نیست.
می بینیم که امروز همه آهنگ های قدیمی را دارند بازسازی می کنند. البته این کار در جای خود خوب است، به شرطی که درست انجام شود و حاصل اجرایی بهتر از اصل کاری باشد؛ نه این که آهنگی را که همه از آن خاطره دارند با کیفیتی پایین تر اجرا کنیم.

علی شیرازی


منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

صداهایی در پاییز


صداهایی در پاییز
اما مهرماه كه می شود، حال و هوای تازه ای با خود پدید می آورد. شاید رخوت و سستی گرمای تابستان در پاییز تعدیل می شود. حال سه ماه را پشت سر گذارده ایم و وارد اولین ماه زمستان شده ایم. به پشت سر نگاهی می كنیم تا گذری و نظری به فعالیت های موسیقی در این سه ماه بیندازیم: با یك نظر با وجود اجرا و برگزاری چند كنسرت مهم، اتفاق و رویداد ویژه ای در موسیقی مشاهده نمی شود. با این حال كنسرت ها آنقدر مهم بوده اند تا پیكره جامعه را به سوی خود معطوف كنند.
۱- از همان هفته اول مهر، اركستر سمفونیك تهران، همزمان با روز جهانی موسیقی و جشن سالیانه خانه موسیقی، به مدت ۵ شب سمفونی ۹ بتهون را برای نخستین بار پس ازانقلاب اجرا كرد.
آنچه این اجرا را مهم جلوه می دهد، نه تنها اجرای این سمفونی، كه حضور چهره ای برجسته چون علی رهبری به عنوان سكاندار اركستر بود.
علی رهبری كه حدود ۳۰ سال در خارج از كشور به سر برده و بسیاری از اركسترهای بزرگ دنیا را رهبری كرده است، به وطن مراجعت كرد تا جانی تازه در كالبد اركستر سمفونیك تهران بدمد، اجرای نسبتاً موفق سمفونی۹ توسط وی نوید تازه ای در این عرصه داد.
۲- هرساله خانه موسیقی، همزمان با روزجهانی موسیقی، جشن سالیانه خود را برگزارمی كند. امسال نیز روز ۹ مهرماه پس از ۵ اجرای اركستر سمفونیك و ۲ اجرای اركستر ملی، اهالی خانه گردهم آمدند تا یك جشن تشریفاتی دیگر را رقم زنند. خانه موسیقی كه برای اهالی موسیقی با پرسش های متعدد روبرو بوده است، اكنون پس از گذشت حدود ۶ سال از آغاز فعالیت، توانسته حدود ۸۰۰۰ نفر را جذب كند. شاید مهمترین دستاورد و فعالیت خانه موسیقی، بیمه هنرمندان موسیقی بوده كه به گفته مسؤولین پیگیری بیمه این تشكل _ به نقل از خبرنامه خانه موسیقی _ تاكنون حدود هزار نفر بیمه شده اند. این مسأله خود جای شكر بسیاردارد. هرچند موسیقیدانان بسیار دیرتر از سایر هنرمندان و تحت عنوان نویسندگان بیمه می شوند. البته بیمه از نوع اختیاری مشابه بیمه كارگرانی كه شغل ثابت ندارند و...
با این حال باز هم جای شكر دارد كه موسیقیدانان بالاخره به رسمیت شناخته شده اند تا بیمه شوند. اگر موسیقی به عنوان یك صنف یا شغل موردتأیید نظام بیمه كشور نبود، آن وقت همین دفترچه های بیمه اختیاری هم دراختیار اهل موسیقی قرارنمی گرفت. جشن خانه موسیقی، گزارش عملكرد یك ساله هیأت مدیره خانه موسیقی به همراه چند برنامه موسیقی است. با وجود آنكه هرساله گزارش های معمول و مرسوم ارائه می شود، اما هیأت مدیره خانه موسیقی، با جلسات پیگیر و هفتگی درحوزه كاری خود، تمام تلاش و كوشش خود را مصروف می كنند.
اگر جشن سالیانه شور و حال ندارد و موسیقی درخور و شایسته با كیفیت ممتازی هم اجرا نمی شود، تاحدودی، مسؤولیت آن از شانه برگزاركنندگان ساقط می شود. زیرا بسیاری از بزرگان موسیقی حاضر نیستند در این برنامه حضور یافته یا به اجرای برنامه بپردازند.
با همه اینها، اینكه سالی یكبار، اهالی موسیقی گردهم می آیند تا همزمان با روز جهانی موسیقی لحظاتی را با هم سپری كنند.
۳- كنسرت های موسیقی بخصوص موسیقی های جدی و هنری نظیر موسیقی كلاسیك ایران، آنقدر كم حضور است كه كنسرت آذرماه حسین علیزاده و كیهان كلهر به همراهی محمدرضا و همایون شجریان، یك اتفاق موسیقایی محسوب می شود.
به هر تقدیر، این كنسرت آنچنان مهم بوده است كه روزهای متمادی نقل محافل عام و خاص و حدود هجده هزارنفر را به دیدن و شنیدن این كنسرت كشاند.
تمام شدن بلیت این كنسرت در روز اول فروش بلیت و ازدحام جمعیت مشتاق و حضور این تعداد در این كنسرت شاید، این شائبه را ایجاد كند كه در كشور ما، هنوز موسیقی كلاسیك ایرانی _ به غلط موسوم به موسیقی سنتی _ این همه خواهان و طرفدار دارد، اما واقعیت چیز دیگری است. مردم ساعتها در صف ایستادند شاید بیش ازهزارنفر، هرشب تا صبح در شهر كتاب نیاوران گردهم می آمدند تا شاید بلیت تهیه كنند و سالن كنسرت نیز علاوه بر حضور آنهایی كه بلیت داشتند، شاهد حضور جمعیتی انبوه و بدون بلیت بود.
با همه این اوصاف، موسیقی رسمی و كلاسیك ایران فاقد مخاطب است و مردم دیگر نه چون گذشته خواهان شنیدن موسیقی كشور خود نیستند.
شاید این سخن قدری عجیب باشد. مگر می شود با وجود حضور ۱۸۰۰۰نفر در یك كنسرت موسیقی ایران، از عدم جایگاه این موسیقی در میان مردم سخن گفت؟ به موضوع دقیق تر می نگریم. اگر مردم هواخواه و مشتاق شنیدن موسیقی ایرانی بودند، باید درهمه كنسرت های این طیف از موسیقی، با حضور مخاطبان، ولو اندك روبرو شویم. مثلاً یك گروه موسیقی كلاسیك ایران كه چندان شناخته شده نیست، باید انتظار مثلاً دویست نفر مخاطب _ از جمعیت ۱۵میلیونی تهران _ را داشته باشد.
اما آیا چنین است؟ به استثنای افراد و گروههای مشهور هیچ موسیقیدان یا گروهی، امیدی به حضور مخاطبان حتی اندك هم ندارد. تجربه نشان داده در اجرای این گروهها اغلب دوستان، آشنایان و مهمانان حضور می یابند و درصد فروش بلیت، رقم قابل گفتاری نیست!
درواقع مردم به كنسرت «شجریان» رفتند. همان گونه كه به كنسرت «ناظری»، «علیرضا اعصار»، «محمد اصفهانی» و «مهران مدیری» هم می روند. موضوع آنها نه خود موسیقی و موسیقی ایرانی، بلكه تفریح و گذران وقت ناشی از حضور در این گونه جمع ها است. مردم با نام خواننده و میزان شهرت او در جامعه یك كنسرت را به رسمیت می شناسند. اگر برای موسیقیدانان حرفه ای، دانشجویان موسیقی و افراد فرهیخته و آشنا به موسیقی، حضور حسین علیزاده و كیهان كلهر مغتنم بود، شاید برای بسیاری از مردم عادی این مسأله چندان مهم هم نبود و اگر مهم هم بود باز به میزان شهرت و اعتبار این دو موسیقیدان ارتباط داشت.
بسیاری از آنها كه به این كنسرت آمدند به كنسرت های مشابه دیگر با هرنوع موسیقی هم رفته و می روند.
میزان استقبال از كنسرت _ از هرنوع موسیقی _ به میزان شهرت افراد بستگی دارد.
سالیان سال است اساتید برجسته موسیقی ایرانی، تمایلی به كنسرت بخصوص كنسرت تكنوازی و بداهه نوازی از خود نشان نمی دهند.اگر سری به سالن كنسرت هایی كه در زمینه موسیقی كلاسیك ایرانی اجرا می شود بزنیم، به خوبی درك خواهیم كرد كه دركجای جهان ایستاده ایم...
فصل پاییز با كنسرت های اركستر ملی با حضور رامین قلی اف و كنسرت گروه ارامنه آرمن باباخانیان در آخرین روز آذرماه به پایان رسید.حالا باید چشم به زمستان داشت.

وبگردی
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها