شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ / Saturday, 19 January, 2019

دانشگاه؛ کلید توسعه در آفریقا


دانشگاه؛ کلید توسعه در آفریقا
دانشگاههای نیجریه، زیمبابوه، ساحل عاج و کنیا خراب شده اند. در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ که کشورهای آفریقایی فقیرتر شدند، بودجه کمتری را صرف آموزش کردند. زمامداران آفریقا که نسبت به نهادهایی که شمار کثیر جوانان مستعد را برای دانش آموزی و مباحثه گردهم می آورد، بدبین هستند، علاقه چندانی به دانشگاهها نداشتند همان طور که زمامداران ثروتمند پولهای دزدی را به جای سرمایه گذاری در اقتصاد ملی به حسابهای بانکی در سوییس و انگلیس می فرستادند، آنان بچه های خود را به جای دانشگاههای داخلی به دانشگاههای انگلیس، فرانسه و آمریکا می فرستادند. مثلاً در مقطعی ۲۰ درصد بودجه آموزش در آنگولا صرف بورس خارج از کشوری می شد که عمدتاً نصیب فرزندان نخبگان حاکم و دوستان آنان می شد، در حالی که دانشگاههای داخلی بی توجه مانده و از بین می رفتند.
تغییر شیوه پرداخت کمک به وخامت اوضاع کمک کرده است. زمانی اهدا کنندگان کمک از پرداخت کمک به آموزش عالی خرسند بودند. آنگاه یک دهه گذشته، رفع فقر به تنها هدف کمک خارجی تبدیل شد. سپس برنامه توسعه هزاره سازمان ملل فقط آموزش ابتدایی برای همگان را در نظر گرفت. در نتیجه تمام منابع مالی صرف آموزش ابتدایی شد. به نظر می رسید کسی نمی داند در حالی که جایی برای آموزش معلمان دبستان وجود ندارد، چگونه می توان معلم تربیت کرد.
بیشتر مغزهای بزرگ آفریقا راهی دانشگاههای آمریکا شده اند. استادان دانشگاه احمد و بلو در نیجریه معتقدند دو سوم استادان برجسته از کشور رفته اند و کسانی که مانده اند، می کوشند با کمتر از ۱۰۰ دلار در ماه زندگی کنند. استادی در یک دانشگاه کنیایی می گوید وی وارد ساختمان دانشگاه نمی شود چون اصلاً میز و صندلی وجود ندارد. در کتابخانه هم اثری از کتاب نیست. وی کتابی را با پول خود می خرد، با پول خود از آن فتوکپی تهیه می کند و اعلام می کند فلان روز در فلان قسمت حیاط خواهد بود. در آن روز زیر درخت می نشیند و به هر کسی که برسد، درس می دهد. وی اسامی آنان را یاد می گیرد اما نمی داند کدام در دانشگاه ثبت نام کرده اند.
عطش آموزش در آفریقا تعجب هر دیدارکننده ای را برمی انگیزد. بچه ها مجبورند چندین کیلومتر را برای رسیدن به مدرسه بروند و برگردند. در کلاسهای شلوغ و روی هر ذره ممکن از نیمکت می نشینند و با دقت به هر واژه ای که از دهان معلم بیرون می آید، توجه می کنند. اما احتمالاً در طول روز غذای کافی نمی خورند. مشکلات انضباطی فقط زمانی پیش می آید که معلم واجد شرایط نباشد.
در برخی نقاط آفریقا ، دانشگاههای خصوصی برای پرکردن خلاء تأسیس شده است. دو شهر مبوجی مایی در جمهوری دموکراتیک کنگو در اوج جنگ دانشگاهی تأسیس شد که رئیس آن را یک اسقف برعهده داشت و بودجه آن را یک شرکت معدن کاوی الماس تأسیس می کرد. در سومالی نیز و با پایان جنگ داخلی، یک دانشگاه دیگر تأسیس شد. در آفریقای جنوبی، مؤسسه ای برای اشاعه ریاضیات و علوم در سراسر این قاره ایجاد شده است. گفته می شود در نیجریه بیش از ۱۰ دانشگاه خصوصی وجود دارد. اوگاندا دو دانشگاه خصوصی دارد.
کمک دهندگان تدریجاً متوجه شده اند اگر آموزش کلید توسعه باشد، باید به دانشگاههای آفریقا کمک کرد. پارسال یک نهاد تحقیقاتی خواستار اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار در سال به آنها شد. اما باید در برابر وسوسه شتاب در بازسازی دانشگاه غربی سنتی در آفریقا مقاومت شود. در گذشته، برنامه درسی این دانشگاهها براساس دانشگاههای انگلیس و فرانسه بود و فارغ التحصیلان آنها عمدتاً کارمند می شدند. بسیاری معتقدند درسهای روزگار سختی را نباید فراموش کرد. به اعتقاد آنان، دانشگاهها باید پاسخگویی بیشتری به نیازهای پولی داشته و از فرهنگ محلی تبعیت کنند. به عبارت دیگر دانشگاه در آفریقا باید از نو تعریف شود. آفریقا به آکسفورد و هاروارد نیاز ندارد، بلکه به نهادهایی نیاز دارد که درباره مشکلات آن بیاندیشند. آفریقا باید به تبدیل دانشگاه به نهاد توسعه توجه کند.
کارگران مهاجر خارجی هر ساله حدود ۱۶۷ میلیارد دلار به کشورهای در حال توسعه خود می فرستند که بسیار بیش از کمک خارجی کشورهای ثروتمند است. اما سهم کشورهای مرکزی آفریقا فقط ۸ میلیارد دلار است، یعنی حدود یک سوم مبلغی که به صورت کمک دریافت می کند. این رقم به علاوه حدود یک سوم مبلغی است که برآورد می شود آفریقایی های ثروتمند به حسابهای بانکی خود در کشورهای ثروتمند می فرستند.


منبع : روزنامه جوان

مطالب مرتبط

پدیده‌ای به نام دانشگاه قم !

پدیده‌ای به نام دانشگاه قم !
نخستین بار که دانشگاه قم را زیارت کردم روز انتخاب واحد برای ترم اول کارشناسی ارشد ادبیات فارسی بود.در همان روز نخست و لحظه اول صحنه ای را دیدم که مرا متعجب کرد چون فاصله میان در ورودی دانشگاه و ساختمانهای اداری و آموزشی بسیار طولانی بود ما(من و همسرم)باید صبر می کردیم تا سرویس های رفت و امد بیایند.اما پس از صبر بسیار فقط یک مینی بوس آمد که روی آن نوشته شده بود "مخصوص خواهران".باری، دختر خانمی به همراه پدرش کنار ما ایستاده بودند. پیدا بود که مثل ما نابلد وغریبه هستند.با این تفاوت که او برای شروع کارشناسی آمده بود، و از اهالی شهرستان های جنوبی به نظر می رسید.
راننده سرویس از ما خانمها خواست که سوار شویم، و وقتی که از سوار شدن همسرم و پدر آن دختر جلوگیری کرد اولین مراحل آشنایی با دانشگاه کاملا اسلامی قم را مشاهده کردیم.از آن پدر اصرار که ما نا آشنا هستیم ودخترم نمی تواند از من جدا شود و از راننده تکرار که سرویس بعدی"مخصوص برادران" در راه است و کمتر از نیم ساعت دیگر (!) می رسد. بالاخره مساله با پیشنهاد بخردانه راننده حل شد و آن پدر و دختر نیم ساعت پیاده روی تا ساختمان های اداری را برچنین جدایی ترجیح دادند !
در طول مسیرفکر می کردم که چرا باید به نام اسلام دل آن دختر خانم را که اتفاقا محجبه نیز بود بشکنند.مطمئنم که اوهم مثل من اولین بار بود که نام طرح تفکیک زن و مرد در دانشگاه ها را می شنید.
از آن روز تا کنون نزدیک به سه سال می گذرد و من در این مدت تجربه های زیادی از مفهوم اسلامی کردن دانشگاهها به دست آورده ام.در دانشگاه قم همه چیز تفکیکی است.از ساختمانهای آموزشی گرفته تا غذاخوری ، کتابخانه و سمعی- بصری وبخشهای اداری و...!
بیچاره استادان که باید مدام این مسافت بین کلاسهای برادران و خواهران را که فاصله کمی هم نیست، طی کنند و گاه باید در کلاسی حاضر شوند که تعداد دانشجویانش دو نفر است و تازه اگر همه برادران هم اجازه حضور می داشتند تازه جمعیت آن کلاس می شد شش یا هفت نفر!
می توانید تصور کنید که چه سرمایه کلانی صرف این نوع نگرش به ظاهر اسلامی می شود.از حق التدریس استادان گرفته تا خرید کتاب برای کتابخانه ها وسرویس ها و غیره.
در واقع ریاست محترم این دانشگاه نیز که از روحانیان سالخورده ولی پرکار است در عین واحد ، دو دانشگاه را اداره می کند.
نکته جالب تر این که بسیاری ازکارمندان واحد خواهران, پست تعریف شده سازمانی ندارند و نمی توانند داشته باشند چرا که وزارت علوم برای نمونه فقط یک معاونت دانشجویی ویا یک مسوول امتحانات برای این دانشگاه تعریف کرده ولی عملا هر پست بین دو مسوول تقسیم می شود!
ما خواهران که همه این زحمت ها مثلا برای ماست، برای ملاقات با یکی از مسوولان واحد برادران می با یست برگه ورود به ساختمان برادران می گرفتیم. حتی برای دیدار با استاد یا مدیر گروه همین مراحل را باید سپری می کردیم!
من که خود زنی مسلمان و پای بند به احکام شریعت هستم از این گونه برخوردها احساس شرم و حقارت می کنم تا چه رسد به جوانان نا آشنا با موازین حقیقی اسلام.آیا این سخن اسلام است؟!آیا عالمان واقعی دین این برخوردها را تایید می کنند؟
▪ حتما این خاطره را از امام راحل شنیده اید که:
"در سال تحصیلی ۶۱ ، روزی استاد حجت‌الاسلام دکتر شیخ‌الاسلامی ‌که ریاست وقت دانشگاه الهیات را برعهده داشت ، وارد کلاس می‌شود و می‌بیند در وسط کلاس پرده کشیده و دانشجویان دختر وپسر را از هم جدا کرده اند.او به این کار اعتراض می کند.ولی جوانان تندرو انجمن اسلامی براین شیوه اصرار می ورزند.آقای دکتر شیخ الاسلامی هم می گوید اگر این کار ادامه یابد، من کلاس را ترک می کنم. سرانجام همین طور هم می شود و ایشان کلاس را ترک می کنند. پس از آن ازطریق یکی از آشنایان شان به دفتر امام(ره) زنگ می زند و ماجرا را باز گو می کنند.آنگونه که ایشان نقل کرده اند ودر منابع به ثبت رسیده ، حضرت امام از این کار خودسرانه بشدت ناراحت می شوند وقریب به این مضمون را می گویند که :به این بازیها پایان دهید و به کسانی که مقدس تر از حضرت امیر ظاهر می شوند به دیده شک وتردید بنگرید.مگر قرار است این پسرها و دخترها در کلاس درس استاد چه کنند که باید از هم جدا شوند؟ این جوانان کسانی هستند که تا دو- سه سال آینده مدیران جامعه خواهند بود.کسانی که چنین اندیشه هایی در سر دارند خود مریض و ضعیف النفس هستند و...."
وقتی امام این حرکات را نابخردانه می نامد.باید گفت ما قرنها است که از ارزش های مورد نظر امام دور افتاده ایم.
آرزو میکنم که کاش بزرگواری مثل او(کسی همچون مقام عظمای ولایت ) با سخنان حکیمانه خود مساله را فیصله دهند.
سخنان آن بزرگ کجا و سخن برخی استادان دانشگاه قم کجا!
یکی از استادان روحانی به ما می فرمود که جدایی کلاس ها و اماکن آموزشی از نخستین گام ها است و ما با تحقیقاتی که کرده ایم به این نتیجه رسیدیم که همه متون درسی دانشجویان حتی مثلا کتاب های رشته فیزیک می تواند به شکل تفکیکی نوشته شود.یعنی کتاب درسی فیزیک خواهران مستقل از فیزیک برادران باشد!
براستی اگر اجازه داده شود که یک دکتر روانکاو گروهی از دانشجویان این دانشگاه را روانکاوی کند می توان روحیه عمومی بسیاری ازدانشجویان افسرده و تحقیر شده را براحتی مشاهده کند.دانشجویان از خود می پرسند که وقتی در مکانی پر جمعیت والبته مقدس مثل دانشگاه به ما اعتماد نمی کنند و به گفته آقای مصباح یزدی مستعد فساد هستیم در جاهای دیگر چگونه خواهد بود؟
بعضی از استادان ما که درسایر دانشگاههای تهران نیز تدریس کرده و می کنند(همچون دکتر پورنامداریان)گاه از این چندگانگی فرهنگی به حیرت دچار می شدند.
راستی اگر شیوه اتخاذ شده در این دانشگاه که نزدیک به یک دهه اعمال شده خوب جواب داده چرا در سایر دانشگاه های کشور اجرا نمی شود؟البته امیدوارم که منظور دکتر زاهدی وزیر علوم که خطاب به جناب مصباح یزدی فرموده تا پنج سال آینده همه دانشگاههای کشور اسلامی خواهد شد چنین شیوه ای نباشد.
مطمئنم دوستان دانشجویی که هم اکنون در این دانشگاه تحصیل می کنند هر یک خاطرات و تجربه های زیادی از این سبک اسلامی کردن دانشگاه ها دارند، که بیان آن می تواند نشانگرهوشیاری نسل کنونی باشد و نیز مسوولان فهیم و دلسوز را به کار آید.

وبگردی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.