چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


رسانه ای برای آموزش زبان خارجه


رسانه ای برای آموزش زبان خارجه
زبان انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی در افکار عمومی جایگاه ویژه ای نداشت. اما در چند دهه اخیر موج تازه ای از آموزش زبان انگلیسی فضای جامعه را پر کرد. نیاز افراد چه در کار و چه در تحصیل و نیز زندگی روزمره آنان را وادار به سرعت در فراگیری می کرد.
شاید بتوان گفت ورود اینترنت هم یکی از عمده دلایل تسریع در فراگیری بود. بنابراین زیرساخت های ذهنی در جامعه شکل گرفت که به دنبال خود متدهای گوناگون از استادان گوناگون و بسیاری منابع تخصصی را در پی داشت. در واقع فضایی که ایجاد شد، شاید می توانست هر مخاطبی را با هر سلیقه ای به خود جذب کند.
اما مسأله مهمی که در این بین به وجود آمده بود و بسیاری از مدرسان نیز به آن توجهی نداشتند، استفاده صرف از منابع، کتب و نویسندگان خارجی بود و این در واقع شروع کردن کاری بود که تبدیل به عادت یا وظیفه شده بود و حتی بخشی از زندگی همه. این باعث شد افراد برای مطالعه، تحقیق و اطلاعات در زمینه های مختلف داخلی کشور منبع داخلی مبتدی در دسترس نداشته باشند. به دیگر سخن بسیاری از دانش آموزان مبتدی هیچ منبع و اطلاعات تاریخی، سینمایی، جغرافیایی و... انگلیسی زبان داخلی نداشتند.
بچه ها می گفتند از کجا تحقیق خود را کامل کنیم؟
منبع و یا کتابی معرفی کنید که ما برای اطلاعات بیشتر بخوانیم؟... این سؤالات فاطمه علی بخشی، معلم آموزشگاه انگلیسی را با انگیزه بسیار قوی به فکر منبعی که بتواند تمام نیاز آنان را رفع کند، انداخت.
مجله تینیجر(Teenager) اولین مجله آموزشی مبتدی در سطح کشور است که از اسفند ۸۱ تاکنون به عنوان رسانه کمک درسی نوجوانان فعالیت می کند. این ماهنامه که اولین ماهنامه انگلیسی زبان است توانسته اطلاعاتی در زمینه های مختلف اعم از شعر، تاریخ، سینمایی، ورزشی و بخش کودکان (Ladder) را در خود جای دهد.
این مجله با زبان بسیار ساده با مخاطبان خود صحبت می کند و این ویژگی باعث شده نه تنها نوجوانان، بلکه بسیاری از بزرگسالان مشتاق یادگیری زبان را در بربگیرد.
علی بخشی با اشاره به مشترکان میانسال مجله می گوید: با وجودی که این مجله، مجله نوجوانان است بیشترین مخاطبان را بزرگسالان و میانسالان تشکیل می دهد.
چه بسا نوجوانان هنوز وارد تحصیلات دانشگاهی و فضای پررقیب کار نشده اند تا تشخیص دهند نیاز به یک یار و پشتوانه محکمی دارند تا در این بازار پرهیاهو شکست نخورند.
این مجله برای آنانی ترسیم و طرح ریزی شده که در پرآشوب ترین دوران خود به سر می برند؛ نوجوانانی که همه و هیچ چیز را دوست دارند.
تینیجر با زبانی گویا و صریح در کنار دوست داشتنی ترین تصاویر کارتونی و داستان ها اعم از هری پاتر و... با مخاطبین نوجوان خود حرف می زند.
این مجله از افکار عمومی مخاطبین خود استفاده کرده تا بتواند به بهترین نحو آنان را جذب خود کند.
در گفت وگو با علی بخشی، متوجه شدیم این مجله در بسیاری از آموزشگاه های آزاد زبان نیز راه یافته و بسیاری از مدرسان آن را به زبان آموزان خود توصیه می کنند. در نگاه اول هیچ چیز مشترکی بین متدهای آموزشگاه های زبان و این مجله یافت نمی شود، جز این که تمامی آنها با هدف آموزش مستقیم و غیرمستقیم متمرکز شده اند.
چه بسا بسیاری از آموزشگا ه های مبتدی از مجله تینیجر برای به خاطر سپردن واژه ها در جملات و نیز افزایش اطلاعات عمومی به زبان انگلیسی از آن استفاده می کنند.
مجله تینیجر به طور غیرمستقیم به مخاطبان خود آموزش می دهد و در ارتباطی تنگاتنگ سعی می کند مطالب درخواستی آنان را ارائه دهد.
صفحه آخر به کلمات دشوار اختصاص داده شده تا در صورت لزوم نقش کلیدواژه را بازی کند.
همچنین هر دو شماره این مجله، دارای یک سی دی آموزشی است که درون آن محتوای تمام مطالب مجله، روخوانی و ترجمه کامل است.
محوریت این سی دی ها در «تلفظ صحیح» متمرکز شده تا همزمان با آموزش غیرمستقیم لغات، کلمات و جمله سازی، درست تلفظ کردن نیز در فهرست اهداف مجله قرار گیرد.
علی بخشی می گوید: تاکنون ۲۴ شماره از این مجله به چاپ رسیده است که با وجود هیچ گونه تبلیغ، همچنان در حال طی کردن سیر صعودی خود است.
در واقع اگر بخواهیم این روند را از شماره های ابتدایی تاکنون بررسی کنیم، می توان به وضوح تغییر در افزایش کیفیت محتوایی و ظاهری و چه در تعداد تیراژ آن پیدا کرد.
نیمی از این تغییر و تحول به علت همیاری مخاطبان بوده است، چرا که مخاطبان و خواننده های مجله خود مبلغ آن هستند.
علی بخشی که در ابتدا حتی قادر به تایپ کلمات هم نبود و تنها با انگیزه وارد کار مطبوعات شد، در حال حاضر اقدام به چاپ مجله ای دیگر با عنوان Ladder کرده است. این مجله که در سطح آموزش گروه سنی زیر ۱۳ سال برنامه ریزی شده، شامل شعر، داستان های کوتاه، کلمات، بازی، جدول و معما می شود. وی می گوید: Ladder قبلاً ضمیمه مجله Teenger بوده است که از فروردین ماه بخش جداگانه ای را به خود اختصاص خواهد داد.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید