پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


باغچه ای کاشته ایم...


باغچه ای کاشته ایم...
طبقه دوم، ‌میان خانه
باغچه ای ساخته ایم.
باغچه مان آجر چینی و بند كشی شده است.
در باغچه مان، هفت چنار كاشته ایم.
كه روی تنه آنها «سیف الله» و«پروین»،« سید هادی» و « نرگس» و « وحیده» و « حمیده»، یادگاری كنده اند. و سال ۸۲ را با چاقو روی آنها به ثبت رسانده اند.
« كیارستمی» روی پله ها ایستاده است و به باغچه مان نگاه می كند.

برای باغچه مان، آسمان را پایین آوردیم و با میخ به سقف چسبانده ایم.
درختان باغچه مان ، آسمان را سوراخ كرده و از آن بالاتر رفته اند.
تا به ماه و سرنشینان جت، سلام كنند.

شاید چنارها یمان تا سال دیگر ریشه بدوانند.
ریشه ای كه سقف طبقه اول را سوراخ كند و از آن بیرون بزند.
شاید ما...
سال دیگر آنها را ببریم.
تا همه ببینند
كه طبیعت بر باد رفت.

باغچه مان از پله های راهروی طبقه سوم، منظره زیبایی دارد.
كسی هم كه در سالن كنفرانس بنشیند، خود را در باغ می بیند.
باغی بی برگ،
كه« باغ بی برگی» نام دارد
و « كیارستمی» كنار درختان این باغ، عكس می گیرد.

باغچه مان، با موكت پر از سبزه ، چمن كاری شد.
و خاك گلدان، پای درختان آن پاشیدیم تا قهوه ای شود و خاك فاصله خالی میان درختان تا چمن را پر كند.
روی چمن موكتی مان، برگ های خشك ریخته ایم.
صمدیان فكر می كند باغچه مان خارجی است!
صمدیان می داند خارجی ها در موزه « ویكتوریا اند آلبرت» آن را دیده اند.

باغچه مان ساعت شش آماده شد.
كورش شاه حسینی، نسرین ملكی، محمد نادی،‌حمید حافظ، مهرداد پور صیاد، محمد كاظم محمدی، مهدی فراهانی، عباس شایان، سعید اكبریانی و كاظم رضایی، برای باغچه مان خیلی زحمت كشیدند

باغچه به نمایش در آمد.
كیارستمی هم، نفس راحتی كشید.
مردم، دور آن چرخ زدند.
حیرت كردند،
با پا، به آجر چینی دور آن كوبیدند
وبه تنه درخت ها دست كشیدند.
و ما چهار چشمی مواظب بودیم تا دیگرهیچ كس روی آن یادگاری نكند.
«كیارستمی» باغچه كوچك ما را خیلی می پسندد.
چون خودش آن را ساخته است!

گیتا جاودانی

● چیدمان كیارستمی چگونه ساخته شد؟
هفت چنار كیارستمی یكی از آثاری بود كه در روز افتتاحیه جشن تصویر سال مورد توجه عمومی قرار گرفت.سوال اغلب بازدید كنندگان این بود: چیدمان «هفت چنار» چگونه ساخته شده است؟ وبرای تعداد زیادی از مراجعه كنندگان به سایت خانه‌ی هنرمندان ایران نیز این شبه ایجاد شده بود كه چگونه هفت تنه درخت چنار، در اینجا نصب شده است؟ برای پاسخ گویی به این پرسش ها، چگونگی ساخت، مواد و مصالح این اثر را در زیر به اختصار شرح می دهیم.
آنچه در این چیدمان،‌ بار اصلی را بر عهده دارد و سبب واقع نمایی زیاد كار شده ، عكاسی است.عكاسی «هفت چنار» كیارستمی، بر عهده « ساسان توكلی» بوده است. او ابتدا با دوربین دیجیتال از دورتا دور درختان، فریم‌های متعددی عكس تهیه كرد. سپس این فریم ها را در كامپیوتر، به صورت مسطح درآوردند و در آخر كار نهایی را چاپ كرده اند. این تصاویر چاپ شده با چسب روی لوله های PVC، به قطر ۲۰، ۳۰ و ۴۰ چسبانده شده است. آسمان این اینستالیشن، باز عكسی است از همان عكاس، ساسان توكلی، كه روی پلگسی گلاس چای شده وبا مهتابی های زیر آن نورانی شده است. چمن اثر نیز، موكتی است كه روی آن عكس چمن چاپ شده است.
روز جمعه،۳۱تیر ماه، كیارستمی به همراه بچه های كانون انفورماتیك موسسه فرهنگی هنری رهنما، برای نصب این اثر به خانه‌ی هنرمندان ایران آمدند. آنها، ابتدا بدنه ای فلزی به قطر پانزده سانتی متر را، به عنوان پایه بنا قرار دادند و روی آن را با تخته نئوپان پوشاندند. سپس زمین چمن،‌با موكتی كه روی آن تصویر چمن چاپ شده بود آماده شد. سقف خانه هنرمندان سوراخ شد و سیمی برای برق مهتابی های آسمان كار گرفته شد. آسمان نصب شد. لوله های PVC، كه روی آنها عكس چنارها چسبانده شده بود، در محل هایی كه از قبل روی موكت و نئوپان سوراخ شده بود قرار گرفت.
و سپس، دور باغچه آجر چینی شد، با گل، ‌فاصله میان درختان و نئوپان زیر آن را پر كردند، برگ های چنار خشك شده، روی چمن موكتی ای اش پاشیده شد و آماده شد تا خود را در معرض دید قرار دهد.
منبع : خانه‌ٔ هنرمندان ایران


همچنین مشاهده کنید