چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

در راه جام‌جهانی ۲۰۰۶


در راه جام‌جهانی ۲۰۰۶
● هولیگان‌ها خواب ژرمن‌ها را آشفته کردند
سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی آلمان، در مورد بروز ناآرامی در طول مسابقات جام‌جهانی از سوی هولیگان‌ها و هواداران آشوب‌طلب این کشور هشدار دادند. در حالی‌که برگزارکنندگان بازی‌های جام‌جهانی از ناآرامی هولیگان‌های انگلیسی و احتمال بروز اغتشاش از سوی آنان نگران بودند، اما سرویس‌های امنیتی آلمان از سوی تماشاگرنماهای داخلی این کشور هم احساس خطر می‌کنند و این نگرانی در پی آشوب هواداران تیم هانزا روشتوک و مجروح شدن ۱۸ نیروی پلیس، افزایش‌یافته است. مقام‌های امنیتی آلمان معتقدند که هولیگان‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند و می‌خواهند به‌دور از چشم پلیس و در مکان‌هائی دورتر از استادیوم‌ها، دست به ایجاد ناآرامی و آشوب بزنند و نمونه آن‌هم در درگیری حدود ۱۰۰ هولیگان آلمانی و لهستانی در یک منطقه جنگلی در نزدیکی مرکز آلمان و حوالی اشتوتگارت بوده است.
● سطح امنیتی ورزشگاه‌ها خوب است یا بد؟
مسئول امنیت ورزشگاه‌های جام‌جهانی در کنفرانسی مطبوعاتی از تجهیز ورزشگاه‌های جام‌جهانی به تجهیزات پیشرفته امنیتی ابراز خشنودی کرد و آن‌را رضایت‌بخش دانست.
وی همچنین از پلیس آلمان خواسته است تا در برقراری امنیت درمکان‌های عمومی که در آنها با استفاده از پرده‌های نمایش بزرگ، بازی‌های جام‌جهانی مستقیماً پخش خواهد شد، کمک کند، اما مقامات پلیس آلمان می‌کوشند تا از ارتش این کشور هم در برقراری نظم این مسابقات کمک بگیرند که این درخواست با واکنش شدید برخی محافل سیاسی آلمان مواجه شده است.
از طرفی پس از اظهارنظرهای فوق، نگرانی‌های امنیتی با به صدار در آمدن آژیر خطر ورزشگاه ”گوتلیپ ـ دایملر“ شهر اشتوتگارت و در جریان دیدار تیم‌های اشتوتگارت و میدلزبورو و در مسابقات جام یوفا، به شدت افزایش یافته است!
ترکیدن یک لوله در آشپزخانه این استادیوم باعث شد که نیم ساعت پیش از شروع این بازی زنگ خطر به صدا درآید و باعث ایجاد نگرانی در تماشاگران شود.
این استادیوم میزبان ۵ بازی از مرحله گروهی و یک بازی از مرحله یک‌هشتم نهائی خواهد بود و تیم‌ملی انگلستان در صورت صدرنشینی در گروه خود در این استادیوم دیدار مرحله یک‌هشتم نهائی خود را انجام خواهد داد. به هر حال تا زمان برگزاری مسابقات جام جهانی باید منتظر ماند و دید که آیا ژرمن‌ها قادر به تأمین امنیت این مسابقات خواهند بود یا خیر؟
● برتی فوگتس هم به کادر فنی تیم‌ملی آلمان اضافه شد
پس از آنکه فدراسیون فوتبال آلمان برخلاف نظر یورگن کلینزمن توانست ماتیاس سامر را به‌عنوان مدیرفنی این تیم منصوب کند، برتی فوگتس، سرمربی اسبق تیم‌ملی آلمان هم به‌عنوان ”هماهنگ‌کننده مربیان تیم‌ملی“ به کادر فنی این تیم اضافه شد.
فوگتس ۵۹ ساله که سابقه حضور در تیم قهرمان جهان سال ۱۹۷۴ را به‌عنوان بازیکن و تیم قهرمان یورو ۱۹۹۶ را به‌عنوان سرمربی در کارنامه خود دارد، مأمور شده است تا با حضور در کادر فنی تیم‌ملی آلمان به هماهنگی مربیان حاضر در این کادر کمک کند و باعث تقویت ژرمن‌ها شود تا آنها در خاک خود بتوانند جام‌جهانی را فتح کنند.
در حال حاضر کادر فنی تیم‌ملی آلمان شامل برتی فوگتس (هماهنگ‌کننده مربیان)، ماتیاس سامر (مدیرفنی)، یورگن کلینزمن (سرمربی)، یوآخیم‌لو (دستیار اول و آنالیزور)، اولیور بیرهوف (سرپرست و مدیرتیم) و آندریاس کوپکه (مربی دروازه‌بان‌ها) است که دستیاران دیگری هم آنان را همراهی خواهند کرد.
● آفریقای‌جنوبی و ساخت‌وساز ۸۱۰ میلیون‌دلاری
کشور آفریقای‌جنوبی که به‌عنوان نخستین کشور آفریقائی برگزارکننده جام‌جهانی در سال ۲۰۱۰ خواهد بود، مبلغ ۸۱۰ میلیون‌دلار برای ساختن استادیوم‌های برگزارکننده بازی‌های جام‌جهانی اختصاص خواهد داد که حدود ۶۰ درصد از این مبلغ طی ۳ سال آینده هزینه خواهد داشت.
آفریقائی‌ها می‌خواهند از ۱۰ ورزشگاه برای برگزاری این بازی‌ها استفاده کنند که شامل ۵ ورزشگاه جدید و ۵ ورزشگاه بازسازی شده خواهد بود.
بدون شک سود سرشاری که از طریق جذب توریست، قراردادهای کلان تبلیغاتی و منابع‌مالی پرداختی توسط فیفا به میزبان جام‌جهانی خواهد رسید، هر کشوری را ترغیب می‌کند تا میزبان این رویداد بزرگ در جهان باشد.
● هلند خواستار میزبانی مشترک جام‌جهانی ۲۰۱۸ با بلژیک شد
رئیس فدراسیون فوتبال هلند اعلام کرد که کشورش می‌خواهد پیشنهاد میزبانی مشترک جام‌جهانی ۲۰۱۸ را با کشور بلژیک به فیفا ارائه نماید.
این ۲ کشور در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌طور مشترک میزبان جام‌ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۰۰) بودند و آن مسابقات را در سطح مطلوبی برگزار کردند. رئیس فدراسیون فوتبال هلند می‌گوید: ”جام‌جهانی ۲۰۱۸ حتماً در اروپا برگزار می‌شود و ما می‌دانیم که انگلستان و اسپانیا هم خود را نامزد برگزاری این بازی‌ها می‌کنند، اما رقیب اصلی ما روسیه خواهد بود.“
● پیش به‌سوی هدف بزرگ
تیم‌ملی فوتبال ایران از با انجام بازی با چین‌تایپه، مرحله جدید آماده‌سازی و تدارک خود برای رسیدن به جام‌ملت‌های آسیا و همچنین بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان را آغاز کرد و طی هفته آینده نیز همراه با لژیونرهایش، از کاستاریکا در تهران پذیرائی خواهد نمود. با انجام این ۲ مسابقه، مرحله تازه‌ای از مراحل دستیابی به موفقیت و رسیدن به هدف بزرگمان که درخشش در جام‌جهانی است را آغاز کرده‌ایم و تا آزمون بزرگ آلمان ۲۰۰۶ چیزی حدود ۴ ماه فرصت داریم.
بدون شک این ۴ ماه باقی‌مانده تا جام‌جهانی بسیار مهم و تعیین‌کننده است. لیگ‌برتر در اوج حساسیت به‌سر می‌برد و رفته‌رفته به روزهای پایانی خود می‌رسد. تیم‌های ناکام در لیگ‌برتر برای جام‌حذفی خط و نشان کشیده‌اند و این باعث حساس‌تر شدن رقابت در این مسابقات خواهد شد و گرم‌شدن تنور فوتبال در کشور خواهد توانست به قوام تیم‌ملی کمک کند.تمامی تیم‌های حاضر در جام‌جهانی، رفته‌رفته یا به ترکیب آرمانی خود می‌رسند و یا آن‌را از مدت‌ها پیش شناخته‌اند و ما هم در هر چه سریع‌تر باید نفرات نهائی خود را برای جام‌جهانی بشناسیم و در بازی‌های تدارکاتی باقی‌مانده با ترکیب اصلی خود به میدان برویم، گرچه رسیدن به ترکیب نهائی با توجه به اتفاقات پیش‌رو شاید کمی سخت باشد، اما اگر حتی ۹۰ درصد این ترکیب را هم شناسائی کرده باشیم، موفقیت بزرگی محسوب می‌شود؛ چرا که تیمی هماهنگ که با ترکیب ثابت خود در مسابقات تدارکاتی و رسمی فراوانی شرکت کرده باشد، می‌تواند به موفقیت در جام‌جهانی هم فکر کند. گرچه کسب نتیجه در تمام مسابقات از جمله بازی‌های تدارکاتی مهم است، اما رسیدن به ترکیبی هماهنگ و گروهی قوی که در همین بازی‌های تدارکاتی بیرون می‌آید، مهم‌تر است. باید بدانیم که هدف نهائی ما جام‌جهانی است و برای خوب ظاهر شدن در آن مسابقات باید هر چه زودتر نفرات اصلی را بشناسیم و برای هماهنگ کردن آنها اقدام کنیم. البته به‌نظر می‌رسد ترکیب نهائی حاضر در جام‌جهانی، تفاوت چندانی با نفرات اصلی تیم در بازی‌های مقدماتی نداشته باشد، اما باید در ۲ یا ۳ پست که سرمربی تیم‌ملی برایش دغدغه دارد هم هرچه زودتر تکلیمان را روشن کنیم تا تیم نهائی با شناخت کامل از خود و تلاش برای هماهنگ‌شدن با یکدیگر برای این هدف بزرگ آماده شود. در خبرهای هفته گذشته خواندیم که تیم‌ملی فوتبال کره‌جنوبی توانست بر مکزیک غلبه کند. اگر کره‌ای می‌توانند مکزیک را شکست دهند، پس ما نیز از انجام چنین‌کاری عاجز نخواهیم بود، اگر خود را باور کنیم و فقط برای حضور آبرومندانه به جام‌جهانی نرویم. جام‌جهانی از راه می‌رسد و آنجا محلی است که هدف بزرگ تیم‌ملی ایران در آن قرار گرفته است. تجربه ۸ سال گذشته فرانسه برایمان بهترین درس است و باید بدانیم که در فوتبال امروز دنیا دیگر تیمی ضعیف و از پیش‌باخته نیست. اگر سنگال در جام‌جهانی ۲۰۰۲ توانست فرانسه را مغلوب کند و تا مراحل بالاتر پیش برود، ما هم می‌توانیم و این موفقیت برای رسیدن به این هدف بزرگ به‌دست نمی‌آید، مگر تا زمانی‌که خودمان را باور کنیم و ایمان داشته باشیم که ”ما می‌توانیم“.
● ما و آلمان‌ها، برانکو و کلینزمن
تیم‌ملی فوتبال آلمان که میزبانی جام‌جهانی ۲۰۰۶ را در کشورش عهده‌دار شده، طی چندماه اخیر تحولات پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است.
یکی، دو اشتباه کوچک از سوی یورگن کلینزمن، سرمربی جوان ژرمن‌ها، کافی بود تا فدراسیون فوتبال آلمان، رأساً اقدام کند و تغییرات و اصلاحاتی در کادرفنی تیم‌ملی این کشور انجام دهد.
کلینزمن که محل اقامتش در نیویورک آمریکا است، بارها از سوی کارشناسان فوتبال آلمان مورد سرزنش قرار گرفته بود که چرا در فاصله اندک باقی‌مانده تا جام‌جهانی، محل اقامتش را به‌داخل آلمان منتقل نمی‌کند و این مسئله مناقشه بزرگی بین او و منتقدانش ایجاد کرده بود.
از سوی دیگر وی برای پیدا کردن شخص مناسبی جهت سپردن سکان مدیریت فنی تیم‌ملی آلمان هم با فدراسیون فوتبال کشورش اختلاف‌نظر داشت. کلینزمن می‌خواست مدیر تیم‌ملی هاکی آلمان را که با این تیم به عناوین مهمی دست پیدا کرده بود به این سمت بگمارد، ولی مسئولین فوتبال آلمان مخالف این امر بودند و اصرار داشتند فردی به این سمت گماشته شود که خود از جنس فوتبال باشد. گرچه این اختلافات تا حدود بسیار زیادی در حد اختلاف سلیقه‌های جزئی و طبیعی جلوه داده شد، ولی در نهایت این فدراسیون فوتبال آلمان بود که با معرفی ”ماتیاس سامر“ به‌عنوان مدیرفنی و ”برتی فوگتس“ به‌عنوان هماهنگ‌کننده مربیان تیم‌ملی آلمان حرف خود را به کرسی نشاند و البته کادرفنی تیم‌ملی این کشور را تقویت کرد. علاوه بر حضور چهره‌هائی که در واقع به نوعی نقش دوم محسوب می‌شوند، ورود سامر و فوگتس به کادرفنی تیم‌ملی آلمان، چهره جدیدی به این تیم بخشیده است.
بدون شک فتح جام‌جهانی ۲۰۰۶ هدف اصلی تیم‌ملی آلمان است که چنین ترکیبی را برای کادرفنی تیم‌ملی خود در نظر گرفته‌اند و می‌خواهند در کشورشان و مانند سال ۱۹۷۴ مجدداً جام‌جهانی را فتح کنند و خود را به رکورد برزیلی‌ها نزدیک نمایند.
تیم‌ملی فوتبال کشورمان هم در جام‌جهانی شرکت دارد و خود را برای حضور در این میدان مهم آماده می‌کند. شاید اوضاع و احوال این تیم و کادرفنی و به‌خصوص سرمربی آن‌هم بی‌شباهت به اوضاع ژرمن‌ها نباشد. ماه‌ها است که منتقدان، کارشناسان و مربیان داخلی کشورمان به شخص برانکو و فدراسیون فوتبال توصیه می‌کنند تا کادر فنی تیم‌ملی را تقویت کند. مدت‌ها است که صحبت از نیمکت قوی تیم‌ملی در جام‌جهانی است و همه می‌خواهند کادر تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی با نیروی بیشتر و پرتعدادتر از گذشته ظاهر شود، اما برانکو همچنان بر عقاید خود پافشاری می‌کند و کادرفنی تیم‌ملی را قوی، کارآمد و کافی می‌داند.
کادرفنی تیم‌ملی ایران را این افراد تشکیل می‌دهند: برانکو ایوانکوویچ (سرمربی)، حسین فرکی (دستیار اول)، هومن افاضلی (آنالیزور)، احمد سجادی (مربی دروازه‌بان‌ها)، فخرالدین داود بگوویچ (مربی دروازه‌بان‌ها و دستیار دوم) و همایون شاهرخی (سرپرست).
در اینکه افراد حاضر در این کادر شایسته حضور در تیم‌ملی ایران هستند، شکی نداریم، ولی هدف بزرگ ما فقط به حضور آبرومندانه در جام‌جهانی خلاصه نمی‌شود. بدون شک همه ما می‌خواهیم تیم ملی ایران به دور دوم رقابت‌های آلمان ۲۰۰۶ صعود کند و باور داریم که این هدف آرزوئی دست‌نیافتنی نیست، اما برای رسیدن به این هدف باید به سختی کار کرد و شرایط را به‌گونه‌ای رقم زد که به تحقق یافتن این هدف کمک شود.
بارها دیده‌ایم که برانکو از در اختیار داشتن آنالیزوری خوب و دارای دانش کافی صحبت می‌کند ولی آیا بهتر نیست برای تقویت این آنالیزور جوان و با انگیزه از تیم‌های آنالیزوری به‌عنوان کمک او استفاده کنیم؟
یوآخیم‌لو، دستیار یورگن کلینزمن و آنالیزور این تیم، به تنهائی یک تیم آنالیزگر را در اختیار دارد که دائماً در حال سفر به کشورهائی هستند که تیم‌های رقیب آلمان در جام‌جهانی و همچنین مدعیان این جام در آن کشورها، بازی‌های دوستانه و رسمی خود را برگزار می‌کنند و مأموریت آنها این است که تیم‌های رقیب را آنالیز کنند و نتایج سفرشان را در اختیار یو‌آخیم‌لو قرار دهند.اما سرمربی تیم‌ملی ما نه تنها آنالیزورش را به دیدن بازی‌های رقبایش نمی‌فرستد، بلکه خودش بعضی مواقع دیدار این تیم‌ها را هم با تأخیر چندروزه آنالیز می‌کند و در عین حال با اطمینان خاطر از رویاروئی با حریفان سخن می‌گوید.
مردم فوتبال‌دوست و فوتبال‌فهم ایران حق دارند که از تیم‌ملی کشورشان بخواهند تا در جام‌جهانی بدرخشد و به دور دوم صعود کند و این خواسته‌ای زیاد و دست‌نیافتنی نیست.
برانکو خواسته یا ناخواسته در اثر فشارهای روانی ناشی از واکنش رسانه‌ها، مطبوعات و منتقدان، خود را رودرروی آنها قرار داده است و می‌رود تا به روش استادش بلازویچ عمل کند و این جبهه‌گیری موجب می‌شود تا طرف مقابل هم از روی عمد و یا غیرعمد در مقام پاسخگوئی برآید و در نهایت آنچه شود که نباید!
تیم‌ملی در این مقطع زمانی، بیش از هرچیز به آرامش روانی احتیاج دارد و محتاج‌ترین شخص این تیم به آرامش، بدون شک شخص برانکو خواهد بود. مرد جنتلمن و شیک‌پوش کروات باید تعاملش را با منتقدان، کارشناسان و رسانه‌ها بیشتر کند و این‌را بداند که همه ما می‌خواهیم او به‌همراه تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی بدرخشد و ما را سرافراز کند.
همه ما در توانائی مالی کادر فنی تیم‌ملی شک نداریم. توانائی آنها باعث رسیدن ما به جام‌جهانی شده است، اما در این مقطع زمانی حساس، مشورت گرفتن توأم با عمل به رهنمودهای کارشناسان و مربیان دلسوز داخلی، می‌تواند عاملی پیش‌برنده برای گروهی باشد که می‌خواهد در جام‌جهانی موفق ظاهر شود.
در این بین، گماردن یک مشاور رسانه‌ای در کنار مرد کروات تیم‌ملی هم خواهد توانست کمک بسیار مفید و مؤثری در فاصله ۴ ماه باقی‌مانده تا جام‌جهانی باشد و او را از لحاظ روانی و روحی یاری کند.
همه می‌دانیم یک‌دست به تنهائی صدا ندارد و موفقیت در سایه همدلی، همراهی و هماهنگی به‌دست خواهد آمد.
اگر همه با هم باشیم، رسیدن به دور دوم جام‌جهانی کار ساده‌ای خواهد بود. همه ما باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم و این‌را بدانیم که: ”ایرانی می‌تواند!“
● جام‌جهانی و جاذبه‌های اقتصادی
اگر یکی از همین روزهای آخر سال با صدای زنگ در از خواب بیدار شدید و در کمال ناباوری فرانتس بکن‌باوئر (رئیس کمیته برگزاری جام‌جهانی و اسطوره فوتبال آلمان) را پشت در خانه‌تان دیدید، تعجب نکنید! این‌روزها آلمان‌ها برای جذب توریست به کشورشان و معطوف کردن نگاه‌های تمام دنیا به جام‌جهانی ۲۰۰۶، سخت در تلاش هستند و در این‌راه از هیچ اقدامی هم فروگذار نمی‌کنند.
آنها برای این میهمانی بزرگ خود تدارک بسیاری دیده‌اند و صد البته چشم به دلارهائی دارند که از جیب میهمانانشان خارج می‌شود و در آلمان به یوروهای آلمانی تبدیل می‌گردد.
جاذبه‌های اقتصادی جام‌جهانی آنقدر هست که هر کشوری را برای به‌دست آوردن میزبانی این رویداد بزرگ جهانی ترغیب کند تا گوی سبقت را از رقبایش ربوده و سود سرشار حاصل از این رقابت‌ها را به چنگ آورد. درآمدهای حاصل از برگزاری جام‌جهانی به چند شکل محقق می‌شوند؛ جذب توریست، قراردادهای کلان تبلیغاتی و تجاری و جذب حمایت‌کنندگان مالی از تمام دنیا در کنار کمک‌های فیفا، تنها گوشه‌ای از سود سرشاری است که عاید برگزارکنندگان جام‌جهانی می‌شود.
به این آمار دقت کنید؛ آلمان‌ها برای ساخت استادیوم‌های جدید و همچنین تجهیز استادیوم‌های قدیمی خود (آماده‌سازی ۱۲ استادیوم برگزارکننده جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان) چیزی حدود ۵/۱ میلیارددلار هزینه کرده‌اند اما این رقم سرسام‌آور طی قراردادهای کلان تبلیغاتی، تلویزیونی و درآمدهای ناشی از ورود توریست به این کشور، جبران خواهد شد. صاحبان صنایع بزرگ همگی دست به‌کار می‌شوند تا کالاهای خود را در طول زمان برگزاری جام‌جهانی به بینندگان تلویزیونی در سراسر دنیا معرفی کنند؛ چرا که بالاترین میزان بینندگان یک برنامه تلویزیونی در تمام جهان به جام‌جهانی اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود مجموعاً ۳۰ میلیارد بیننده از طریق تلویزیون به تماشای بازی‌های جام‌جهانی بپردازند! و این موقعیت مناسبی را در اختیار برگزارکنندگان جام‌جهانی و سران فیفا می‌گذارد که حق پخش تلویزیونی این رقابت‌ها را با ارقامی نجومی واگذار کنند و سود سرشار حاصل از آن را به خزانه خود واریز نمایند.
آفریقای‌جنوبی که در سال ۲۰۱۰، میزبان جام‌جهانی خواهد بود از هم‌اکنون به ساخت و ساز استادیوم‌های این بازی‌ها دست‌زده و اعلام کرده است که چیزی در حدود ۸۱۰ میلیون‌دلار صرف ساخت و تجهیز ۱۰ ورزشگاه برگزارکننده این بازی‌ها خواهد کرد و صدالبته از همین الان رقابتی سخت میان حمایت‌کنندگان بزرگ مالی و شرکت‌های چندملیتی شکل می‌گیرد تا خود را در سال ۲۰۱۰ در لیست حامیان مالی این رویداد قرار دهند و کالاهای خود را توسط این رویداد بزرگ به جهانیان معرفی کنند.
جاذبه‌های اقتصادی برگزاری جام‌جهانی آن‌قدر زیاد است که کشوری چون هلند و بلژیک که سابقه برگزاری بازی‌های اروپائی (جام‌ملت‌های اروپا ـ یورو ۲۰۰۰) را دارند، از هم‌اکنون به فکر میزبانی جام‌جهانی ۲۰۱۸ هستند و خود را نامزد میزبانی این بازی‌ها کرده‌اند. بدون شک فوتبال امروز جهان، پدیده‌ای فراتر از ورزش و چیزی ماوراء آن است و به صنعتی بزرگ تبدیل شده که می‌تواند محلی برای دستیابی به اهداف بزرگ اقتصادی، سیاسی و صنعتی قدرت‌های بزرگ دنیا قلمداد شود.
فوتبال حرفه‌ای امروز دنیا صنعتی است که میلیون‌ها نفر را در سطح دنیا به‌کار می‌گیرد و با استفاده از جاذبه‌های فراوان و بی‌پایان این ورزش زیبا، زمینه را برای آمیختن ورزش با اقتصاد، سیاست و صنعت فراهم می‌کند.
جام‌جهانی نزدیک است. بیدار شوید. شاید این بکن‌باوئر است که زنگ خانه شما را می‌زند!

وحید نمازی
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید