پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


عجایب‌ اسکار امسال‌؛ برنده‌های‌ بازنده‌


عجایب‌ اسکار امسال‌؛ برنده‌های‌ بازنده‌
مراسم‌ اسكار بی‌شك‌ مهمترین‌ مراسم‌ سینمایی‌ جهان‌ است‌. به‌ مزخرفاتی‌ كه‌ در مورد بی‌ارزش‌ بودن‌ اسكار و ارزش‌ جشنواره‌های‌ به‌ اصطلاح‌ روشنفكری‌ كه‌ در گوشه‌گوشه‌ جهان‌ برگزار می‌شود، شنیده‌ می‌شود، گوش‌ ندهید. اسكار، اسكار است‌ و ارزش‌ و اهمیت‌ آن‌ را تاریخ‌ سینما تعیین‌ كرده‌ است‌.
در شب‌ مراسم‌ اسكار، نگاه‌ها همه‌ متوجه‌ این‌ مراسم‌ است‌ تا بهترین‌های‌ سال‌ را بشناسند. بهترین‌هایی‌ كه‌ قطعا با اندكی‌ اغماض‌ بهترین‌ هستند. جریان‌ اصلی‌ سینما، ویترین‌ و نمایشگاه‌ اصلی‌ خود را دراسكار به‌ معرض‌ نمایش‌ می‌گذارد و بنابراین‌ این‌ مراسم‌ فرصت‌ مغتنمی‌ است‌ برای‌ علاقه‌مندان‌ سینما تا به‌ نوعی‌ ارزیابی‌ از سینمای‌ سال‌ گذشته‌ دست‌ یابند.
به‌ دلیل‌ اهمیت‌ این‌ مراسم‌ معتبر معظم‌، كه‌ آرزوی‌ هر فیلم‌ و فیلمسازی‌ حضور در گوشه‌یی‌ از آن‌ است‌، پرونده‌یی‌ تدارك‌ دیده‌ایم‌ تا شاید بتوانیم‌ گوشه‌یی‌ از این‌ مراسم‌ را آشكار سازیم‌. مطالبی‌ كه‌ از منابع‌ مختلف‌ انتخاب‌ شده‌، هركدام‌ گوشه‌هایی‌ جذاب‌ از این‌ مراسم‌ را می‌كوشند كه‌ روشن‌ كنند.
به‌ هرحال‌، پرونده‌ اسكار، گزارش‌گونه‌یی‌ است‌ از مهمترین‌ مراسم‌ سینمایی‌ سال‌، پیش‌ از برگزاری‌اش‌. اگر فرصتی‌ باشد و مجالی‌، پس‌ از مراسم‌ هم‌، پس‌ از معرفی‌ برندگان‌ پرونده‌یی‌ در این‌ مورد خواهیم‌ داشت‌. البته‌ اگر فرصتی‌ باشد و مجالی‌.
پاییز بود و یكی‌ از داغ‌ترین‌ بحث‌ها در هالیوود این‌ بود كه‌ آیا كسی‌ به‌ دیدن‌ فیلمی‌ كه‌ به‌ رابطه‌ غیرمتعارف‌ دو گاوچران‌ می‌پردازد خواهد رفت‌ یا نه‌؟ سوال‌ دیگر این‌ بود كه‌ آیا این‌ فیلم‌ آینده‌ كاری‌ دو ستاره‌ جوان‌ خوش‌تیپ‌ در حال‌ رشد خود را خراب‌ خواهد كرد؟ آیا «جیك‌ گیلنهال‌» و «هیث‌ لچر» به‌ آتش‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» خواهند سوخت‌؟ آیا اداره‌ سانسور امریكا این‌ فیلم‌ را به‌ عنوان‌ توهین‌آمیز، مورد نوازش‌ قرار خواهد داد؟ آیا اعتراضاتی‌ در مورد این‌ فیلم‌ درخواهد گرفت‌؟ نقدهای‌ منفی‌ زیادی‌ چاپ‌ خواهد شد؟
اما حالا همه‌ چیز عوض‌ شده‌ است‌. پس‌ از اعلام‌ نامزدهای‌ اسكار كه‌ در آن‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» ركورددار تعداد كاندیداها شد، داغ‌ترین‌ بحث‌های‌ هالیوود باز هم‌ در مورد این‌ فیلم‌ است‌: آیا فیلمی‌ توان‌ ایستادن‌ جلوی‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» را دارد تا از جاروكردن‌ جوایز اسكار توسط‌ این‌ فیلم‌ و خصوصا دریافت‌ عنوان‌ بهترین‌ فیلم‌ اسكار امسال‌ توسط‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» جلوگیری‌ كند؟
نامزدشدن‌ كوهستان‌ بروك‌ بك‌ و بطور كلی‌ تركیب‌ نامزدهای‌ اسكار امسال‌ باعث‌ حرف‌ و حدیث‌هایی‌ شده‌ كه‌ خواندن‌ آنها خلی‌ از لطف‌ نمیتواند باشد.
● راه‌ طی‌ نشده‌!
فیلمی‌ كه‌ بیشترین‌ شانس‌ را برای‌ رقابت‌ با «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» و حتی‌ شكست‌ دادن‌ این‌ فیلم‌ در بخش‌ بهترین‌ فیلم‌ داشت‌، حتی‌ نامزد اسكار هم‌ نشده‌ است‌. این‌ فیلم‌، «راه‌ را طی‌ كن‌» است‌ كه‌ در رشته‌های‌ بهترین‌ فیلم‌، كارگردان‌ و فیلمنامه‌ بشدت‌ مورد بی‌اعتنایی‌ قرار گرفت‌. این‌ در حالی‌ است‌ كه‌ فقط‌ چند هفته‌ پیش‌ بود كه‌ فیلم‌ «راه‌ را طی‌ كن‌» كه‌ درباره‌ زندگی‌ «جانی‌ كش‌» افسانه‌یی‌ است‌، جایزه‌ بهترین‌ فیلم‌ را در مراسم‌ گلدن‌ گلوب‌ به‌ دست‌ آورد. در آن‌ زمان‌، چنین‌ به‌ نظر می‌آمد كه‌ خصوصا در زمینه‌ فیلمنامه‌، این‌ فیلم‌ شانس‌ زیادی‌ برای‌ كسب‌ اسكار دارد. اما حقیقت‌ چیز دیگری‌ است‌: فصل‌ جوایز امسال‌ فصل‌ اقبال‌ به‌ فیلم‌های‌ كوچك‌ مستقل‌ است‌، اما «راه‌ را طی‌ كن‌» یك‌ فیلم‌ هالیوودی‌ است‌ كه‌ توسط‌ عوامل‌ هالیوودی‌ و با حضور هنرپیشگان‌ درجه‌ یك‌ هالیوودی‌ ساخته‌ شده‌ و قصه‌یی‌ واقعی‌ در مورد یك‌ آدم‌ واقعی‌ را روایت‌ می‌كند.
«راه‌ را طی‌ كن‌» فیلمی‌ درباره‌ شهرت‌، عشق‌ و رستگاری‌ است‌. علاوه‌ بر آن‌، «راه‌ را طی‌ كن‌» یك‌ فیلم‌ پرفروش‌ بوده‌ و پیش‌ از اعلام‌ نامزدهای‌ اسكار مرز صد میلیون‌ دلار را پشت‌ سر گذاشته‌ بود. حالا این‌ فیلم‌ را با «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» كه‌ یك‌ فیلم‌ غیرمتعارف‌ مردانه‌ است‌ كه‌ توسط‌ كارگردانی‌ تایوانی‌ ساخته‌ شده‌ و نویسنده‌اش‌ هم‌ جایزه‌ «گلدن‌ گلوب‌» را به‌ تایپیستش‌ تقدیم‌ كرده‌ مقایسه‌ كنید.
مثل‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌، بردن‌ اسكار بهترین‌ فیلم‌ نیازمند جمع‌آوری‌ و جهت‌دادن‌ گروهی‌ از رای‌دهندگان‌ است‌ و طبیعی‌ است‌ كه‌ آنها كه‌ به‌ «راه‌ را طی‌ كن‌» رای‌ می‌دهند، با رای‌دهندگان‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» كاملا متفاوتند. «راه‌ را طی‌ كن‌» فیلم‌ دلخواه‌ آدم‌های‌ صنعت‌ سینمای‌ هالیوود است‌، اما آدم‌های‌ حاشیه‌یی‌ آكادمی‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» را ترجیح‌ می‌دهند. چنین‌ شده‌ كه‌ آكادمی‌ كاملا با كنار گذاشتن‌ «راه‌ را طی‌ كن‌» این‌ رقابت‌ را در نطفه‌ خفه‌ كرده‌ است‌. از سوی‌ دیگر با گفتن‌ این‌ نكته‌ كه‌ «راه‌ را طی‌ كن‌» فیلم‌ هنرپیشه‌ است‌ (و هر دو هنرپیشه‌ فیلم‌ هم‌ كاندیدای‌ اسكار شده‌اند) آن‌ را از دایره‌ رقابت‌ با «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» بیرون‌ راندند...
● برنده‌های‌ بازنده‌
پرفروش‌ترین‌ فیلم‌ از میان‌ پنج‌ فیلم‌ كاندیدا شده‌ برای‌ كسب‌ عنوان‌ فیلم‌، «تصادف‌» پل‌ هاگیس‌ است‌...!
بهتر است‌ یك‌ فلاش‌ بك‌ بزنیم‌: سال‌ پیش‌ در چنین‌ زمانی‌ در نیوزویك‌ نوشته‌ شد: «پرسودترین‌ و پرفروش‌ترین‌ فیلم‌ كاندیدای‌ اسكار بهترین‌ فیلم‌، فیلم‌ «ری‌» است‌ كه‌ هفتاد و سه‌ میلیون‌ دلار فروخته‌ است‌ ...
...و این‌ جزو معدود مواردی‌ است‌ كه‌ كاندیداهای‌ بهترین‌ فیلم‌ جزو فیلم‌های‌ پرفروش‌ سال‌ نیستند». اما امسال‌، در اسكار ۲۰۰۶ اوضاع‌ حتی‌ از سال‌ پیش‌ هم‌ بدتر است‌. در زمان‌ اعلام‌ نامزدهای‌ اسكار، پرفروش‌ترین‌ فیلم‌ كاندیدا شده‌ برای‌ رشته‌ بهترین‌ فیلم‌، «تصادف‌» بود كه‌ حدود پنجاه‌ و سه‌ میلیون‌ دلار فروخته‌ بود. اگر صادق‌ باشیم‌ باید بگوییم‌ كه‌ چهار فیلم‌ از پنج‌ فیلم‌ كاندیدا شده‌ امسال‌ فیلم‌های‌ كم‌ خرجی‌ هستند (به‌ استثنای‌ مونیخ‌) و سه‌ فیلم‌ از این‌ میان‌ (تصادف‌، شب‌بخیر و موفق‌ باشید، كوهستان‌ بروك‌ بك) با توجه‌ به‌ هزینه‌ ساختشان‌ فیلم‌های‌ سودآوری‌ بوده‌اند. اما حقیقت‌ این‌ است‌ كه‌ با توجه‌ به‌ میزان‌ فروش‌ فیلم‌ها، در شب‌ اهدای‌ اسكار، قسمت‌ اعظمی‌ از امریكایی‌ها هیچ‌كدام‌ از فیلم‌های‌ نامزد عنوان‌ بهترین‌ فیلم‌ را ندیده‌اند و در این‌ میان‌ ضرر اصلی‌ متوجه‌ شبكه‌ تلویزیونی‌ خواهد شد و حتی‌ می‌توان‌ گفت‌ بازنده‌ اصلی‌ رقابت‌ اسكار امسال‌ این‌ شبكه‌ تلویزیونی‌ است‌ كه‌ بینندگانش‌ كمتر از سال‌های‌ قبل‌ خواهد بود. حتی‌ می‌توان‌ چنین‌ گفت‌ كه‌ اسكار امسال‌ كم‌ بیننده‌ترین‌ و كم‌ارزش‌ترین‌ اسكار كه‌ تاریخ‌ سینما خواهد بود.● چشم‌ بادامی‌های‌ منتظر
اما به‌ رغم‌ كم‌ شدن‌ تعداد بینندگان‌ امریكایی‌ اسكار قطعا شمار بینندگان‌ این‌ مراسم‌ در كشورهایی‌ چون‌ چین‌، تایوان‌ و هنگ‌كنگ‌ افزایش‌ بی‌نظیری‌ خواهد داشت‌.
یكی‌ از جذاب‌ترین‌ لحظات‌ «گلدن‌ گلوب‌» آنجا بود كه‌ «آنگ‌ لی‌» كارگردان‌ «كوهستان‌ بروك‌ بك‌» پس‌ از دریافت‌ جایزه‌ بهترین‌ كارگردان‌، به‌ زبان‌ چینی‌ به‌ تمام‌ آسیایی‌های‌ جهان‌، سال‌ نو را تبریك‌ گفت‌. حالا، تمام‌ آسیایی‌ها، خصوصا آسیای‌ شرقی‌ها مراسم‌ اسكار را تماشا خواهند كرد تا شاید تاریخ‌ ساز شدن‌ فیلمساز هم‌ نژادشان‌ را ببینند. چرا كه‌ اگر او اسكار بهترین‌ كارگردانی‌ را ببرد، در تاریخ‌ سینما اولین‌ آسیایی‌ است‌ كه‌ به‌ این‌ افتخار نایل‌ می‌شود. در حقیقت‌ او تنها كارگردان‌ غیرسفیدپوست‌ برنده‌ اسكار خواهد بود.
● مواظب‌ زبانت‌ باش‌!
آیا می‌دانید چه‌ كسی‌ در اسكار امسال‌ جایزه‌ افتخاری‌ را برای‌ یك‌ عمر فعالیت‌ و دستاورد هنری‌ دریافت‌ خواهد كرد؟ جوابش‌ را خودم‌ می‌دهم‌: رابرت‌ آلتمن‌. عالی‌ است‌. اما فكر می‌كنید او موقع‌ نمایش‌ كلیپ‌ مونتاژ شده‌ از آثار پیشینش‌ خوشحال‌ خواهد شد و هورا خواهد كشید؟ آیا او مجسمه‌ اسكار را قبول‌ خواهد كرد و سپس‌ به‌ هالیوودی‌های‌ نشسته‌ در مراسم‌ اسكار خواهد گفت‌ كه‌ همه‌ آنها احمق‌ هستند و فیلم‌هایشان‌ آشغالی‌ بیش‌ نیست‌؟ آیا اجازه‌ خواهند داد او بطور زنده‌ سخنرانی‌ كند یا موقع‌ نمایش‌ تلویزیونی‌، تاخیری‌ كه‌ پس‌ از آن‌ نمایش‌ مضحك‌ «جنت‌ جكسون‌» اجباری‌ شده‌ تاثیرش‌ را خواهد گذاشت؟ به‌ یاد داشته‌ باشید كه‌ «آلتمن‌» كارگردانی‌ است‌ كه‌ فیلم‌ «بازیگر» را ساخته‌ كه‌ تلخ‌ترین‌ كمدی‌ و هجو هالیوود در تاریخ‌ سینما است‌.
«آلتمن‌» یك‌ نابغه‌ سینما است‌ و مثل‌ خیلی‌ از بزرگان‌ دیگر از سوی‌ اسكار نادیده‌ گرفته‌ شده‌ و بسان‌ اسطوره‌های‌ سینمای‌ دیگر تاكنون‌ نتوانسته‌ اسكاری‌ را دریافت‌ كند. او اكنون‌ حدود هشتاد سال‌ دارد و آن‌ قدر بی‌پروا هست‌ كه‌ اصلا برایش‌ مهم‌ نباشد كه‌ كسان‌ دیگر چه‌ فكری‌ در موردش‌ می‌كنند. راحت‌ بگویم‌، شاید حضور او روی‌ صحنه‌ خاطره‌ برانگیزترین‌ لحظات‌ اسكار امسال‌ را رقم‌ بزند.
اسكار ضدیهود یك‌ شوخی‌ تلخ‌ در مورد نفوذ یهودیان‌ در اسكار وجود دارد و آن‌، این‌ است‌ كه‌ نیازی‌ نیست‌ فیلم‌ خوب‌ بسازید یا فیلم‌ خوب‌ بازی‌ كنید. همین‌ كه‌ نامتان‌ یهودی‌ باشد برای‌ بردن‌ جایزه‌ اسكار كافی‌ است‌. یا اینكه‌ اگر فیلمی‌ درباره‌ «هولوكاست‌» مثلا ساخته‌ شود، قطعا می‌توان‌ روی‌ برنده‌ شدن‌ آن‌ شرط‌ بست‌. اغلب‌ اعضای‌ آكادمی‌ یهودی‌ هستند و بنابراین‌ این‌ رویه‌ از طرف‌ آنها چندان‌ هم‌ عجیب‌ نیست‌.
اما امسال‌، گویا رویه‌ اسكار متفاوت‌ شده‌ و چند فیلم‌ كاندیدا شده‌ اسكار امسال‌ رویه‌یی‌ كاملا ضداسراییلی‌ دارند. مشهورترین‌ آنها فیلم‌ «مونیخ‌» ساخته‌ «استیون‌ اسپیلبرگ‌» است‌ كه‌ بسیاری‌ از یهودیان‌ و اسراییلی‌ها را به‌ دلیل‌ نگاه‌ مهربان‌ به‌ فلسطینی‌ها خشمگین‌ كرده‌ و فیلم‌ مهم‌ بعدی‌، «اكنون‌، بهشت‌» یك‌ فیلم‌ فلسطینی‌ است‌ كه‌ به‌ افكار، انگیزه‌ها و احساسات‌ یك‌ زوج‌ تروریست‌ انتحاری‌ می‌پردازد. چنین‌ رویه‌یی‌ در سال‌های‌ پیش‌ از طرف‌ اسكار یك‌ مساله‌ كاملا غیرقابل‌ باور به‌ نظر می‌رسید، اما امسال‌ به‌ نظر می‌رسد اسكار و اعضای‌ آكادمی‌ به‌ كیفیت‌ و ارزش‌ فیلم‌ها بیشتر از مواضع‌ سیاسی‌ آنها توجه‌ كرده‌اند.
● نادیده‌ گرفتن‌ استعداد
یكی‌ از نامزدهای‌ بهترین‌ فیلمنامه‌ اقتباسی‌ «جاش‌ اولسون‌» برای‌ فیلمنامه‌ فیلم‌ «تاریخچه‌ خشونت‌» است‌. این‌، یكی‌ از نوادر اسكار امسال‌ است‌. این‌ درست‌ است‌ كه‌ «جاش‌ اولسون‌» یكی‌ از بهترین‌ نویسندگان‌ فیلمنامه‌ است‌ و فیلمنامه‌های‌ خوب‌ زیادی‌ را در كارنامه‌اش‌ دارد، اما قطعا انتخاب‌ كردن‌ او به‌ معنای‌ نادیده‌ گرفتن‌ استعدادی‌ است‌ كه‌ باعث‌ دیده‌ شدن‌ فیلم‌ شده‌ و ارزش‌های‌ فیلم‌ را آشكارا به‌ معرض‌ نمایش‌ گذاشته‌ است‌.
بله‌، فیلمنامه‌ «تاریخچه‌ خشونت‌» فیلمنامه‌ خوبی‌ است‌ و حقش‌ است‌ كه‌ در رشته‌ بهترین‌ فیلمنامه‌ اقتباسی‌ كاندیدا شود. اما هیچ‌كس‌ این‌ را نمی‌تواند نادیده‌ بگیرد كه‌ قسمت‌ اعظم‌ موفقیت‌ فیلم‌ و دیده‌ شدن‌ فیلمنامه‌ فیلم‌ مربوط‌ به‌ كارگردانی‌ بی‌نظیر «دیوید كراننبرگ‌» است‌ كه‌ در مراسم‌ امسال‌ تحویل‌ گرفته‌ نشده‌ است‌.
نادیده‌ گرفتن‌ و كاندیدا نكردن‌ «كراننبرگ‌» مثل‌ این‌ است‌ كه‌ فوتبالیستی‌ در یك‌ تیم‌ فوتبال‌ چهار گل‌ زده‌ باشد، اما دفاع‌ همان‌ تیم‌ را به‌ عنوان‌ بهترین‌ بازیكن‌ زمین‌ انتخاب‌ كنید. عجیب‌ نیست‌؟

دامون‌ بهاری‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید