پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

Customized Ablation


Customized Ablation
یكی از عواملی كه باعث افت كیفیت دید در چشم انسان می شود، وجود Aberrationهای گوناگون در بخش های مختلف چشم نظیر قرنیه و عدسی است. عیوب انکساری نظیر نزدیك بینی، دوربینی و آستیگماتیسم، حاصل انواع خاصی از Aberrationها هستند. اما باید دانست كه اثر Aberration در چشم انسان منحصر به این سه نوع عیب انکساری نمی باشد. در جراحی عیوب انکساری به روش سنتی، بخش عمده ای از Aberrationهای چشم كه علت بروز این دسته از عیوب انکساری هستند، اصلاح می شوند اما Aberrationهای رده بالا (Higher Order Aberration) اصلاح نشده باقی مانده و حتی بدلیل حركات چشم در حین عمل جراحی میزان آنها افزایش می یابد.
با ابداع تكنولوژی Wavefront و ورود دستگاههای جدید اندازه گیری Aberrationهای رده بالا ، استفاده از آنها در اصلاح عیوب انکساری امكان پذیر گردید. همچنین اضافه شدن امكان ردیابی حركات چشم حین عمل جراحی، دقت اصلاح عیوب انکساری و تراش قرنیه با لیزر را به میزان قابل توجهی افزایش داد. با بكارگیری این دو سیستم نسل جدیدی از جراحی عیوب انکساری با عنوان Wavefront Guided Customized Ablation یا تراش قرنیه با هدایت Wavefront پدید آمد. Customized Ablation به معنی آن است كه الگوی اصلاح دید برای هر فرد بطور اختصاصی و براساس Aberrationهای چشم همان فرد طراحی و اجرا می شود. این سیستم متكی به دستگاههای پیچیده ای است كه وظیفه سنجش Aberrationها و هدایت لیزر در طول جراحی را بعهده دارد. جراحی های لیزیك، لیزك و PRK می توانند با تكنولوژی Wavefront درهم آمیخته شده و بدین ترتیب نتایج بسیار درخشانی پدید آورند.
با بهره گیری از این فناوری پیشرفته، امروزه دستیابی به دید فراطبیعی (Supernormal Vision) در انسان امكان پذیر شده است. مطالعات انجام شده نشان می دهند ۱۴% افرادی كه بااین روش تحت عمل لیزیك قرار می گیرند، دید ۱۰/۲۰ یعنی دیدی معادل ۲ برابر یك فرد طبیعی بدست می آورند.
كلینیك چشم پزشكان نور افتخار دارد كه برای اولین بار در ایران سیستم Customized Ablation را با استفاده از تكنولوژی Zyoptix از شركت Bausch & Lomb آمریكا، از ابتدای سال ۱۳۸۱ به خدمت گیرد. این سیستم با استفاده از ZyWave Aberrometer, OrbScan, ZyLink و دستگاه لیزر اكسایمر Technolas ۲۱۷-z با قابلیت رهگیری حركات چشم، امكان بهبود دید بیماران تا حد بالاتر از ۱۰/۱۰ را فراهم می آورد.
● مزایای استفاده از Customized Ablation
۱. درصد قابل توجهی از بیماران دید بهتر از ۱۰/۱۰ را بدست می آورند.
۲. قابلیت پیش بینی نتیجه عمل در این روش به مراتب بیشتر از روش سنتی است
۳. خطر بروز عوارضی نظیر دیدن هاله دور منابع (Glare & Halo) ، كاهش توانایی بیمار در تشخیص كنتراست و ... در این روش كمتر است
۴. میزان بافت قرنیه كه در طی عمل با لیزر برداشته می شود ، در این روش به میزان ۲۰% كاهش می یابد.
۵. در بیماران مبتلا به آستیگماتیسم نامنظم و اصلاح Decenteration قابل استفاده است
● محدودیت های Customized Ablation
۱. چشم بیمار هنگام اندازه گیری Aberrationها و هنگام عمل جراحی بایستی بطور یكسان در مركز محور دستگاههای اندازه گیری Aberration و لیزر اكسایمر قرار داشته باشد.
۲. Aberrationها با تطابق تغییر می كنند، بنابراین Aberrationهای اندازه گیری شده در حالتی كه تطابق انجام نمیگیرد (دید دور) ممكن است با Aberrationهای حین تطابق (دید نزدیك) یكسان نباشد
۳. Aberrationها با افزایش سن تغییر می كند، اما این تغییرات با توجه به جدید بودن تكنولوژی Wavefront به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است
۴. مشخص نیست كه پس از ایجاد آب مروارید و جراحی و كارگذاری لنزهای داخل چشمی چه تغییراتی در چشم این افراد رخ می دهد
۵. میزان برگشت پذیری Aberrationها هنوز به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است
۶. هزینه تجهیزات این عمل بسیار زیاد است، در نتیجه هزینه این روش جراحی نسبت به روشهای معمولی بیشتر است
۷. در صورت فراگیرشدن این نحوه جراحی، بازنگری در استانداردهای بینایی نظیر تابلوهای دید در چشم پزشكی، تابلوهای راهنمایی و ... الزامی خواهد بود.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اصلاح دید نور


همچنین مشاهده کنید