چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

برش قرنیه (RK)


برش قرنیه (RK)
● تاریخچه:
RK (مخفف رادیال كراتوتومی) یك روش جراحی برای اصلاح نزدیك بینی است كه در آن با ایجاد برش های میكروسكوپی به شكل رادیال (یا پرده دوچرخه ای) باعث تغییر شكل قرنیه و كاهش انحنای آن و در نتیجه كاهش نزدیك بینی می شوند. برای اولین بار در قرن ۱۹ میلادی یك چشم پزشك هلندی به نام Lans به فكر این روش افتاد. در سال ۱۹۳۰ در ژاپن مردی به نام Sato برای انجام این كار پیشقدم شد ولی به علت نبودن وسایل ظریف لازم عملا" تا سال های ۱۹۷۰ كه یك پزشك روسی به نام دكتر فیودوروف كه به طور اتفاقی اثر برش قرنیه روی قدرت قرنیه را در یك كودك كه دچار پارگی قرنیه در اثر شیشه شده بود را مشاهده كرد، اقدامات دیگری انجام نشد. این پزشك روسی متوجه شد كه بعد از بهبود پارگی قرنیه یا از شماره چشم این كودك كه قبل از پارگی قرنیه نزدیك بین بود، به میزان قابل توجهی كاسته شده است. لذا در این مورد مطالعاتی انجام داد و سرانجام روشی را ایجاد كرد كه می توانست عیوب انکساری را به طور قابل محاسبه ای كاهش دهد.درعمل آر.كی. با ایجاد برش های میكروسكوپی به شكل رادیال (یا پرده دوچرخه ای)باعث تغییر شكل قرنیه و كاهش انحنای آن و در نتیجه كاهش نزدیك بینی می شوند.
● تكنیك عمل:
RK به صورت یك عمل سرپایی در كلینیك انجام می شود و نیاز به بستری شدن وجود ندارد. ابتدا چشم به وسیله قطره های موضعی بی حس می شود. سپس با وسیله مخصوص محل برش ها را روی قرنیه علامت گذاری می كنند كه محل و تعداد این برش ها بر اساس فرمول های خاصی تعیین می شود كه تا حدی به سن بیمار نیز وابسته است. سپس با استفاده از میكروسكوپ و تیغه های مخصوص كه به چاقوی الماس معروف است برش ها انجام می گیرد. خود عمل جراحی حدود ۵ دقیقه به طول می انجامد ولی با احتساب آماده سازی بیمار و مراقبت های بعد از عمل كلا" یك ساعت وقت نیاز دارد. می توان هر چشم را در یك جلسه جداگانه یا هر دو چشم را در یك جلسه عمل كرد.
● مزایا:
ـ بهبود سریع: معمولا ظرف یك روز بعد از عمل بهبود قابل توجهی در دید مشاهده می شود كه البته تا تثبیت كامل دید چند هفته وقت لازم است.
ـ هزینه: از نظر هزینه، عمل RK نسبت به PRK و لیزیك بسیار ارزان تر است و حدود ۱/۳ تا ۲/۳ هزینه اعمال لیزری را در بر دارد.
ـ عدم تداخل با قسمت مركزی قرنیه: بنابراین كیفیت دید به ویژه در روز بالا است.
ـ عدم نیاز به وسایل پیشرفته و لیزر: سبب می شود كه این عمل در مناطق كمتر توسعه یافته قابل انجام باشد و وابستگی تكنولوژی كمتری نسبت به روش های PRK و لیزیك داشته باشد.
● معایب:
ـ محدودیت عمل RK به نزدیك بینی های خفیف تا متوسط (۶-۱) دیوپتر و عدم بهبود آستیگماتیسم و دوربینی در این روش
ـ تضعیف دائمی قرنیه حتی سال ها بعد از انجام عمل
ـ نیاز به تجربه بسیار بالا و مهارت كامل جراح برای حصول نتیجه مناسب
ـ دقت كمتر نسبت به روش های PRK و لیزیك در اصلاح نزدیك بینی
ـ احتمال ایجاد اصلاح بیش از حد پیشرونده (دوربینی پیشرونده) كه با توجه به این احتمال كه ممكنست در ۴۰% بیماران دیده شود این عمل در كلینیك نور سالهاست كه انجام نمی شود.
● عوارض:
از سال ۱۹۷۸ كه عمل RK در ایالات متحده متداول شده و سپس در تمام دنیا گسترش یافته است، به طور دائم این تكنیك مورد تجدیدنظر و بهبود قرار گرفته است. در حدود ۲ میلیون عمل RK تاكنون در ایالات متحده به تنهایی انجام گرفته است و به نظر می رسد كه عمل مطمئن و كم خطری باشد. با این وجود خطرات محدودی برای این عمل وجود دارد كه عمدتا" عبارتند از:
ـ نوسانات دید به ویژه در چند ماه بعد از عمل
ـ درد مختصر و موقت بعد از عمل
ـ احتمال بروز دوربینی بعد از عمل كه می تواند پیشرونده باشد
ـ تضعیف قرنیه در مقابل ضربات و آسیب ها
ـ اشكال در استفاده از كنتاكت لنز در آینده
ـ اختلالات دید در شب
ـ عفونت
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اصلاح دید نور


همچنین مشاهده کنید