پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

شتاب برای قهرمانی


شتاب برای قهرمانی
این تیم ها در كنار قهرمانی در كشورهای خود نیم نگاهی نیز به لیگ قهرمانان اروپا دارند و این هفته باید دیدارهای مرحله یك هشتم نهایی را به پایان برسانند.
البته هنوز تا پایان رقابت های اروپایی چندین هفته باقی مانده است، اما گویا ۵ تیمی كه از آنها یاد كردیم با فاصله ای كه بین خود و سایر رقبا ایجاد كرده اند شانس قهرمانی دارند.
فوتبال در قاره اروپا همواره شاهد جذاب ترین رقابت ها بوده و همه ساله سود كلانی را نیز نصیب تیم ها، شركت های تبلیغاتی و بازیكنان می كند.
اكنون فوتبال حتی روی سیاست نیز تأثیر گذار شده و نقش مهمی را ایفا می كند.در این مقاله به بررسی ۵ لیگ معتبر اروپا، موقعیت تیم ها و احتمالات قهرمانی می پردازیم.
●جشنی دو باره با ریكارد
اسپانیا یكی از زیباترین كشورهای قاره اروپا، امسال نیز شاهد شكوفایی دوباره بارسلونا بود. فرانك ریكارد كه فصل پیش این تیم را به مقام قهرمانی رساند اكنون در تلاش است تا بار دیگر این افتخار را تكرار كند. بارسلونا پیش از كسب عنوان قهرمانی لالیگا در فصل پیش ۵ سال بود كه به این مقام دست نیافته بود.
این تیم در فاصله ۱۳ هفته به پایان بازی ها با ۵۸ امتیاز در صدر جدول ایستاده و تنها تعقیب كننده جدی این تیم والنسیاست كه در حال حاضر با ۱۵۰ امتیاز در مكان دوم قرار دارد.
رقابت های لالیگا از سال ۱۹۲۸ آغاز شد و در همان سال نخست بارسلونا بود كه این جام را از آن خود كرد و رئالی های متمول را جا گذاشت.
در حال حاضر رئال مادرید كه در این فصل روزگار بدی را سپری می كند با ۲۹ عنوان قهرمانی در لالیگا ركورد دار است و بعد از این تیم بارسلونا با ۱۷ عنوان قهرمانی در مكان دوم ایستاده است. رئال مادرید با شكست هفته پیش برابر مایوركا در مكان سوم جدول باقی ماند.
بارسلونا امشب در نیوكمپ به مصاف تیم دیپورتیولاكرونیا می رود تا با موفقیت در این بازی زمینه پیروزی بر چلسی در دیدار روز سه شنبه لیگ قهرمانان را فراهم كند.
در سایر بازی های هفته بیست و ششم رئال مادرید در داربی پایتخت با آتلتیكو مادرید مصاف می دهد. تیمی كه موفق شد بارسلونا را در خانه سه بر یك شكست دهد. باید دید آیا ساق های كم توان رئالی ها در این بازی می توانند معجزه ای از خود بروز دهند تا رئال در سانتیاگو برنابئو تحقیر نشود.
●اقتدار «یووه»
یوونتوس كه همواره در ایتالیا متهم به حمایت تیم داوری از این باشگاه است در این فصل با گام های استوار به سوی قهرمانی پیش می رود. یوونتوس كاپلو جنگنده تر و زیباتر از یوونتوس لیپی بود.
یووه با گذشت ۲۷ بازی تنها یك بار تن به شكست داده و در دل آلپی نیز ركورد بدون باخت را تا این لحظه حفظ كرده است. با حضور پاتریك ویه را در این تیم، قلب یوونتوس توان تازه ای به دست آورده و قدرت خط میانی گورخرها بالا رفته است. یوونتوس امشب بازی سختی را در جنوا در پیش دارد و باید به مصاف سامپدوریا برود. كاپلو در این بازی باید نه تنها به فكر سلامت ساق های ستاره های خود باشد تا برای دیدار با وردربرمن در چارچوب لیگ قهرمانان محفوظ بمانند، بلكه باید از این نبرد حساس ۳ امتیاز خانگی را به دست آورد. تورینی ها در آخرین بازی خارج از خانه برابر مسینا به تساوی دو بر دو رسیدند ولی این بار آنها نمی خواهند با نتیجه مساوی زمین را ترك كنند.
تیم یوونتوس تاكنون ۲۸ عنوان قهرمانی را در رقابت های كالچو به نام خود به ثبت رسانده است. این تیم در پایان هفته بیست و هفتم با ۷۰ امتیاز و اختلاف ۱۰ امتیازی نسبت به آث میلان در صدر جدول ایستاده است. كاپلو در مورد پیش بینی كسب عنوان این فصل گفت: تا پایان بازی ها ۱۱ هفته باقی مانده و اكنون نمی توان دراین باره صحبت كرد. هر اتفاقی ممكن است روند صعودی تیم ما را دچار اختلال كند و ما باید شرایط كنونی تیم را حفظ كنیم.
در ایتالیا بعد از یوونتوس تیم های آث میلان، اینترمیلان و رم سعی در نزدیك شدن به یووه را دارند. در این راه امشب میلان در سن سیرو میزبان امپولی است. در این بازی یاپ استام به دلیل اخراج در بازی قبلی غایب می باشد. اینتر نماینده سوم ایتالیا در لیگ قهرمانان نیز فردا در پایتخت به مصاف آث رم می رود. در این دیدار اینتر والتر ساموئل را به دلیل اخراج در دیدار با اودینزه در اختیار ندارد.
هر سه نماینده ایتالیا در راه لیگ قهرمانان اروپا طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه بازی های دشواری را در پیش دارند. یوونتوس با وردربرمن، میلان با بایرن مونیخ و اینتر با آژاكس بازی های این هفته ایتالیایی ها در اروپا هستند.
تمامی این تیم ها میزبان هستند تا با اقبال بیشتری به دور بعدی راه یابند.در بین تیم های ایتالیایی، تیم آث میلان با ۶۰ گل زده دارای بهترین خط حمله است، اما در حال حاضر بهترین گلزن لوكاتونی از فیورنتینا با ۲۲ گل، دیوید ترزگه با ۱۸ گل و توتی از رم، شوچنكو و جیلاردینو با ۱۵ گل در مكان های بعدی قرار دارند.
●بایرن بالاك
بایرن مونیخ هم مثل سایر همتاهای خارجی اش اكنون با فاصله ای نسبتاً خوب نسبت به وردربرمن و هامبورگ در صدر جدول پیش می رود.
بایرن مونیخ هفته پیش با یك پیروزی پرگل مقابل اینتراخت قدرت خود را به رخ حریفان كشید. بایرن مونیخ یك هفته پراضطراب را در پیش رو دارد. بایرن مونیخ امروز در آغاز هفته بیست و چهارم باید به مصاف هامبورگ برود. بایرن از بازی رفت خاطره خوشی ندارد، زیرا تنها باخت بایرن مونیخ توسط هامبورگی ها رقم خورد.
بایرن بعد از این بازی دشوار باید به سفری طولانی به سوی ایتالیا تن دهد تا دیدار برگشت با آث میلان را برگزار كند.
بایرن مونیخ به دلیل مصدومیت الیوركان ممكن است این بار نیز او را در تركیب اصلی قرار ندهد اما پزشكان بایرن درصدد هستند كه اگر او به بازی امروز با هامبورگ نرسد حداقل برای بازی با آث میلان در تركیب اصلی باشد.در دیدار بایرن و هامبورگ نبرد اصلی در میانه میدان است؛ جایی كه بالاك باید با رافائل فان درفارت مصاف دهد.
حضور مهدوی كیا در تركیب هامبورگ قطعی بوده و امیدواریم ماگات نیز این فرصت را به كریمی بدهد تا در این بازی از ابتدا به میدان برود تا جذابیت بازی بیشتر شود. تنها فرصت هامبورگ برای نزدیك شدن به بایرن این بازی است، در غیر این صورت باید قید قهرمانی را بزند. در این بازی وان بوتین كاپیتان هامبورگ به دلیل اخراج در بازی اشتوتگارت غایب است.
از سوی دیگر بایرن مونیخ در این فصل در آرزوی سه گانه ای جدید است: بوندس لیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا . اگر قرار باشد بالاك فصل آینده از این تیم جدا شود این تیم باید این سه آرزو را در این فصل به تحقق برساند.كارل هاینس رومینیگه در زمینه جدایی بالاك از این تیم می گوید: ما مخالفتی برای جدایی او نداریم و انتخاب تیم بعدی بالاك را به عهده خودش گذاشته ایم و او آزاد است به هر پیشنهادی پاسخ مثبت دهد.
در بازی دیگری كه مورد علاقه ما ایرانی هاست هانوفر میزبان شالكه است. هانوفر هفته پیش بعد از مدت ها به رهبری نوی ور برابر ولسفبورگ شكست خورد؛ اگر چه كه استحقاق این باخت را نداشت و هاشمیان فرصت های زیادی را از دست داد. هانوفر در حال حاضر با۳۰ امتیاز در مكان هفتم قرار دارد و شالكه با ۴۵ امتیاز در بین چهار تیم بالای جدول قرار دارد. كایزرسلاترن نیز با زندی امروز در خانه به مصاف اشتوتگارت می رود. اشتوتگارت هفته پیش موفق به شكست هامبورگ شده بود.
●سیطره چلسی در لیگ برتر
چلسی برای دومین بار خود را آماده قهرمانی می كند. آرسنال و منچستر به قدری امتیاز از دست دادند تا این تیم لندنی بخت اول قهرمانی در این فصل باشد. البته این تیم مثل فصل پیش یك تیم كامل و بدون عیب و نقص بود. مورینیو امیدش را برای صعود به مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان بعد از شكست مقابل بارسلونا تا حدود زیادی از دست داده است و تمركز خود را روی لیگ برتر معطوف كرده و سعی دارد تا با اقتدار قهرمان شود.
چلسی امروز در خارج از خانه با وست بروموویچ دیدار می كند. چلسی در حال حاضر با ۶۹ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و در بازی های بیرون از لندن تنها ۲ بار مغلوب شده است. البته «وست برو» تیم قدرتمندی نیست كه بتواند چلسی را آزار دهد، زیرا در انتهای جدول روی لبه تیغ قرار دارد. وست برو در ۱۳ بازی خانگی تاكنون ۶ بار شكست خورده است.
در سایر بازی های امروز آرسنال به مصاف فولام می رود و لیورپول نیز در آنفیلد با چارلتون دیدار می كند.
در حال حاضر بعد از چلسی تیم های منچستر، لیورپول، تاتنهام و بلكبرن در صدد حفظ جایگاه های دوم تا چهارم برای صعود به لیگ قهرمانان اروپا هستند.
شیرها
شیرهای فرانسوی برای پنجمین سال متوالی قهرمانی در سرزمین خروس ها را نشانه گرفته اند. موفقیت لیون با ژرارد هولیه به فرانسه ختم نمی شود، زیرا این تیم این هفته در ورزشگاه اختصاصی خود ژرلان از پیروزی یك بر صفر مقابل آیندهوون در بازی رفت لیگ قهرمانان دفاع می كند.
البته لیون هفته پیش در ژرلان با نتیجه باور نكردنی چهار بر یك مغلوب رن شد.
لیون امشب در زمین آژاكسیو به مصاف این تیم ته جدولی می رود. لیون در حال حاضر با ۵۹ امتیاز در صدر جدول قرار داشته و تنها ۲ باخت در پرونده خود دارد.
در سایر بازی های مهم امروز متز با موناكو، سوشو با بوردو و سنت اتین با نانسی دیدار می كنند.
بوردو تیم دوم جدول فرانسه با یك بازی بیشتر و ۵۳ امتیاز تنها تعقیب كننده لیون است.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید