پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


حکم


حکم
● نویسنده و کارگردان: مسعود کیمیائی. مدیر فیلم‌برداری: علیرضا زرین‌دست. صدابرداری، صداگذاری و میکس: اسحاق خانزادی. تدوین: جعفر پناهی. طراح صحنه و لباس: کیوان مقدم. طراح چهره‌پردازی: عاطفه رضوی. موسیقی: کاوه ناصحی. بازیگران: عزت‌الله انتظامی، لیلا حاتمی، بهرام رادان، پولاد کیمیائی، خسرو شکیبائی، مریلا زارعی. تهیه‌کننده: مسعود کیمیائی. محصول کارگاه آزاد فیلم پائیز ۱۳۸۳. ۱۱۲ دقیقه
● سه جوان هر کدام به‌دلیلی برای سرقت از منزل مهندسی ثروتمند به ویلای او در شمال می‌روند. سهند می‌خواهد اسناد و مدارکی جعلی را که پایش را به مناسبات اقتصادی فاسد و خلاف‌های مهندس می‌کشاند به‌دست بیاورد. محسن خلاف‌کاری خشن و خطرناک است که از بالا دستی‌هایش دستور گرفته تا طلا و جواهر و پول‌های این خانه را بدزدد، و فروزنده دختری فریب‌خورده است که منشی مهندس و مدتی هم صیغه‌اش بوده و حالا قصد انتقام گرفتن دارد. در طول سرقت معلوم می‌شود که محسن و فروزنده در گذشته رابطهٔ عاطفی بی‌سرانجامی داشته‌اند. فروزنده با گلوله‌ای مهندس را ناکار می‌کند و با پول و جواهرات و اسناد فرار می‌کنند و قصد دارند با گذرنامهٔ قلابی از کشور خارج شوند. رضا معروفی خلاف‌کار پیر کهنه‌کار که از طرف جلال ـ یکی از رؤسای محسن ـ مأمور شده گذرنامه‌ها را به آنها برساند، سر مبلغ با جوان‌ها درگیر می‌شود ولی سرانجام گذرنامه‌ها را به آنها تحویل می‌دهد و همراه سهند به تهران برمی‌گردد، در حالی‌که رضا نسبت به سهند و فروزنده دل‌بستگی پدرانه‌ای پیدا کرده است. در طول سفر از طریق روایت هر کدام از این چهار نفر با گذشته‌شان آشنا می‌شویم: سهند در دوران دانشجوئی عاشق دختری به نام دریا بوده، اما دریا به‌دلیل فشار خانواده به فرانسه می‌رود. مدتی بعد سرزده و بی‌خبر برمی‌گردد و همراه سهند به شمال می‌روند و پس از سه‌روز خودش را در دریا غرق می‌کند و حالا سهند به‌دلیل این اتفاق حال آشفته و نامتعادلی دارد. محسن هم که در میانهٔ رابطهٔ عاطفی‌اش با فروزنده ناگهان ناپدید شده، چند سال بعد به‌عنوان خلافکاری باسابقه برگشته بوده تا با کمک عشق قدیمی‌اش و به حکم رؤسایش نقشهٔ سرقت جواهرات و پول مهندس را اجراء کند. رضا معروفی هم آدم اهل فرهنگی است که برای تأمین زندگی‌اش با خلاف‌کارها قاطی شده، اما فقط خلاف‌های کوچک انجام می‌دهد و در جنایت‌های رؤسا دخالتی ندارد. در راه محسن متوجه می‌شود گذرنامه‌های آنها تعمداً بی‌دقت جعل شده بود تا موقع رسیدن به مرز دستگیر و زندانی شوند. آنها ناچار به تهران برمی‌گردند، و محسن قصد دارد حکم کشتن جلال را از شخصی به نام حدمیثاق ـ که رئیس ارشد و همه‌کارهٔ دارودستهٔ خلاف‌کارهاست ـ بگیرد. فروزنده که به وضع آشفتهٔ محسن و کارهای خلافش پی برده با او درگیر می‌شود و کتک مفصلی می‌خورد. بعد پنهانی از هتلی که درش حبس شده فرار می‌کند و پیش رضا معروفی و سهند می‌آید تا به آنها خبر بدهد که محسن قصد کشتن‌شان را دارد. رضا از طریق رابط‌ها و خبرچین‌هایش می‌فهمد که محسن در مراسم عروسی یکی از سرکرده‌ها باند قرار است حکم مرگ جلال را اجرا کند و با پول‌های دزدی از کشور خارج شود. سهند و رضا و فرزنده بیرون محل عروسی منتظر می‌شوند و محسن آخر شب پس از کشتن جلال به قصد برداشتن پول‌ها از مجلس عروسی بیرون می‌آید. آنها او را تا محل مخفی کردن پول‌ها تعقیب می‌کنند و فروزنده از رضا معروفی می‌خواهد که اجازه بدهد کار محسن را خودش تمام کند. دو دلدادهٔ جوان با هم روبه‌رو می‌شوند و فروزنده روی محسن اسلحه می‌کشد. محسن هم روی فروزنده هفت‌تیر می‌کشد، اما با گلولهٔ رضا معروفی کشته می‌شود. محسن قبل از مرگ به فروزنده اعتراف می‌کند که دوستش داشته و معلوم می‌شود که هفت‌تیرش خالی بوده است. فروزنده، با گریه، جنازهٔ محسن را رها می‌کند و همراه رضا معروفی و سهند می‌رود؛ حالا رضا معروفی هم دستش به خون آلوده شده است.
● مدیر تولید: محمدصادق آذین. مشاور کارگردان و برنامه‌ریز: امیرشهاب اسماعیلی. دستیار اول کارگردان: امین فرج‌پور. دستیار دوم کارگردان: محمدعلی جناب. تیتراژ: جواد طوسی. منشی صحنه: فرناز جمشیدی‌مقدم. جلوه‌های ویژه: عباس شوقی. عکس: بابک برزویه. فیلم پشت صحنه: محمد تراب‌نیا. گروه کارگردانی: محترم ملکی، عادل تبریزی. دستیار اول فیلم‌بردار: فریبرز سیگارودی. گروه فیلم‌برداری: کوروش سیگارودی، هومن سلماسی، حمید حیدرزاده، حسین مجیدانی، حسن مجیدانی، مهدی شب‌رو. تاور کرین: حسن احدی، حمیدرضا گودرزی. دستیار صدابردار: امیرحسین رسولی، هادی جمشیدی. دستیار تدوین و صداگذاری: مهرداد جلوخانی. اجراء چهره‌پردازی: رضا عسگرخانی، فرشاد مهدیادگار. جامه‌دار: معصومه عباس فاروجی. خواننده: رضا یزدانی. گروه جلوه‌های ویژه: آرش تاجیک، شهاب سلیمی، احساس سلیمی. مدیر تدارکات: حسین عباسی. گروه تدارکات: ولی جامه‌بزرگی، محمد شادکی، عباس دقاقی، برزو تقی‌نژاد، اسماعیل دهقان. حمل‌ونقل: رضا تقدسی، احمد باقری، احمد معینی، احمدافشار، کیکاووس ابوحمزه. سینه‌موبیل: اکبر نظری. پذیرائی: اکبر لطیف. امور برق: حاج کریم جهانبخش. روابط عمومی: نگار باباخانی. امور فنی صدا و تصویر: استودیو رسانهٔ پویا. چاپ و ظهور: مرکز خدمات صنایع فیلم ایران. امور هماهنگی: حسین شمسی. قطع نگاتیو: ابوالفضل سپهری، عباس علی‌اکبری، محمود عابدینی. ظهور: شیرمحمدزاده، محسنی، طاهریان، راسخ، صید، قشقائی. چاپ: عبدالله فتاحی‌مقدم، جهانبخش بخشی، علی بایرامی. اتالوناژ: وحید تبریززیزی، حسن حاجیون، کنترل: محمدعلی صادقی. دیگر بازیگران: لادن طباطبائی، جلال صالحی مهربان، سعید روحانی، امیررضا محمدی، محسن هنرمند، اصغر بیچاره، پروین فراهانی، مهنوش صادقی، داود عمادی، رضا یزدانی، فرزانه ارسطو، شاپور کلهر، فروردین رستمی، محمد شادکی، علی‌اصغر طبسی، مهرنوش دارا، نازی لوائی، رضا فراهانی، فراز جناب، برزو تقی‌نژاد، روبرت برخورداریان، امیر مردان‌بیگی، اکبر لطیفی، حسین بابائی.
منبع : ماهنامه فیلم


همچنین مشاهده کنید