شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ شهر و رخداد بزرگ جام جهانی


۱۲ شهر و رخداد بزرگ جام جهانی
●ایران در نورنبرگ با مكزیك بازی می كند
در شهرهای محل برگزاری این مسابقات علاوه بر انجام مسابقات فوتبال جشن های بسیاری به منظور سرگرمی تماشاگرانی كه از دیگر شهرهای جهان برای تماشای مسابقات آمده اند و به منظور آشنایی آنها با فرهنگ و سنن این شهرها، برگزار می شود. در واقع جشن طرفداران مسابقات جام جهانی، به عنوان مركز دیدار همه طرفداران فوتبال در آلمان است.
●اشتوتگارت
جمعیت: ۵۹۰ هزار نفر
نام فرودگاه: اشتوتگارت
سال تأسیس شهر: ۹۰-۸۵ سال پس از مسیحیت رومی ها در این قسمت قلعه ای شاعرانه بنا كردند و در نیمه اول قرن ۱۳ این منطقه با نام اشتوتگارت تأسیس شد.
تیم فوتبال حرفه ای: اشتوتگارت (بوندس لیگا)
نام ورزشگاه: گات لیب دایملر
اشتوتگارت پس از تأسیس و در اواسط قرن سیزدهم با ایجاد صنعت به سرعت رشد كرد. مركز این شهر «بادن و ورتمبرگ» یكی از بزرگترین شهرهای صنعتی اروپاست. در سال ۱۹۸۶ و در زمان برگزاری مسابقات دوومیدانی اروپا در اشتوتگارت این شهر اعتبار جهانی یافت و به عنوان یك شهر ورزشی بین المللی معروف شد.
- مهمترین وقایع ورزشی برگزار شده در ورزشگاه گات لیب دایملر:
* ،۱۹۵۰ اولین مسابقه بین المللی فوتبال پس از جنگ جهانی دوم بین آلمان و سوئیس با حضور بیش از ۱۰۳ هزار تماشاگر (ركورد تماشاگر)
* برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴
* مسابقات قهرمانی اروپا، یورو ۸۸
* ۱۹۸۸ - فینال مسابقات یورو ۱۹۸۸
۱۹۹۰ فینال جام یوفا بین اشتوتگارت و ناپل
- ورزشگاه كات لیب دایملر اشتوتگارت
ظرفیت: ۵۳۲۰۰
تعداد صندلی: ۴۷۷۵۷
مسائل ورزشی، فرهنگی و تاریخی را می توان در ورزشگاه اشتوتگارت نظاره كرد. در سال ۱۹۵۰ آلمان و سوئیس به عنوان اولین مسابقه بعد از جنگ جهانی دوم در این ورزشگاه در مقابل هم قرار گرفتند.
۴۰ سال بعد و پس از اتحاد دو آلمان در سال ۱۹۹۰ مجدداً تیم های فوتبال این دو كشور به مصاف یكدیگر رفتند.
نوسازی ورزشگاه اشتوتگارت برای برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ از سال ۲۰۰۴ آغاز شد و تا پایان سال ۲۰۰۵ طول كشید. در این بازسازی دو ردیف دیگر به جایگاه تماشاگران اضافه شد. در ورودی الكترونیكی و دو مانیتور بزرگ ویدیویی با ۱۱۵ متر مربع وسعت از دیگر اقدامات زمان نوسازی این ورزشگاه است كه در اروپا بی نظیر می باشد. این ورزشگاه محل برگزاری دیدارهای خانگی تیم اشتوتگارت در بازی های بوندس لیگا است.
●نورنبرگ
جمعیت: ۴۹۰ هزار نفر
نام فرودگاه: نورنبرگ
سال تأسیس شهر: در سال ۱۰۵۰ تأسیس شد و در سال ۱۰۶۲ «هاینریش سوم» بازار، سكه و گمرك را در این شهر ایجاد نمود.
تیم فوتبال حرفه ای: اف ث نورنبرگ (بوندس لیگا)
نام ورزشگاه: فرانكن
تاریخ نورنبرگ به زمان های خیلی دور برمی گردد. در قرن سیزدهم این شهر به عنوان یك شهر امپراتوری اعلام گردید. سال ۱۳۵۶ امپراتور «كارل چهارم» در سندی مهر شده اعلام كرد كه هر امپراتور باید جشن اولین روز امپراتوری اش را در نورنبرگ برگزار كند. در این شهر آثار هنری زیادی خلق شده كه معروف ترین آنها حكاكی های روی چوب «وایت استاس» تابلوهای نقاشی «آلبرت دورس» می باشند. در سال ۱۸۰۶ نورنبرگ موقعیت امپراتوری اش را از دست داد و به قلمرو پادشاهی بایرن تبدیل گشت كه این امر باعث پیشرفت و رشد این منطقه گردید. راه اندازی راه آهن نورنبرگ - فورث برای اولین بار در سال ۱۸۳۵ یكی از نشانه های پیشرفت و رشد این شهر است. امروز نورنبرگ به عنوان یك مركز صنعتی مشهور است. اف ث نورنبرگ به عنوان تیم فوتبال حرفه ای این شهر تاكنون ۹ بار مقام قهرمانی بوندس لیگا را به خود اختصاص داده است. در منطقه نورنبرگ- فورث در مجموع ۱۱۴ تیم فوتبال وجود دارد.
- مهمترین واقعه ورزشی برگزار شده در ورزشگاه نورنبرگ:
* فینال جام قهرمانی اروپا در سال ۱۹۶۷ بین بایرن مونیخ و گلاسكو رنجرز
- ورزشگاه فرانكن نورنبرگ
وضعیت ساخت: نوساز
هزینه ساخت: ۵۶ میلیون یورو
تعداد صندلی: ۸۹۸/۳۶
فدراسیون جهانی فوتبال تنها اجازه داد ورزشگاه های شهرهای برلین، اشتوتگارت و نورنبرگ كه دارای پیست تارتان دوومیدانی هستند، به عنوان محل های برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ انتخاب شوند، ۹ ورزشگاه دیگر كاملاً مخصوص فوتبال هستند. هوای ویژه نورنبرگ بزرگترین امتیاز انتخاب این ورزشگاه برای انجام بازی های جام جهانی از سوی فیفا بود. اقدامات تجهیزی برای برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی در این ورزشگاه از آوریل ۲۰۰۵ آغاز شد. تیم ملی ایران اولین بازی خود را در مقابل مكزیك در نورنبرگ برگزار خواهد كرد.
●دورتموند
جمعیت ۵۹۰ هزار نفر
نام فرودگاه:دورتموند
سال تأسیس: دورتموند بین سالهای ۸۸۰ و ۸۹۰ تحت نام «تروتمانیا» تأسیس شد كه از سال ۱۳۲۰ میلادی به دورتموند تغییر نام داد.
تیم فوتبال حرفه ای:بورسیا دورتموند
دورتموند در قرن سیزدهم به عنوان یكی از ثروتمندترین و قدرتمندترین بندر درون مرزی شهر «هانس» مطرح بود. با سقوط امپراتوری آلمان، شهر امپراتوری دورتموند استقلال خود را از دست داد و تحت سلطه فرانسوی ها درآمد. در فاصله سالهای ۱۸۷۱ تا ،۱۸۷۳ سه معدن بزرگ در این شهر راه اندازی شد و با حدود ۱۴۰ هزار ساكن، دورتموند به عنوان یكی از بزرگترین و معروف ترین شهرهای صنعتی در قرن ۲۰ معروف شد. جنگ جهانی دوم، ۹۵ درصد از بافت این شهر را خراب و ۶۰ درصد از ساكنان آن را فراری داد. اما دورتموند در سال ۱۹۶۰ بازسازی شد و امروز به عنوان یكی از شهرهای تكنولوژی- تحقیقاتی به تأیید رسیده است.
ورزش در این شهر بیشترین طرفدار را دارد. بیش از ۱۳۵ هزار ورزشكار در ۶۰۰ رشته ورزشی در این شهر ساماندهی شده اند. معروف ترین مسابقه برگزار شده در این شهر قهرمانی بورسیا دورتموند در لیگ قهرمانان اروپا (۱۹۹۷) است.
- مهمترین وقایع ورزشی برگزار شده در ورزشگاه دورتموند:
* برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴
* فینال جام یوفا ۲۰۰۱
- ورزشگاه دورتموند
وضعیت ساخت: نوساز
هزینه ساخت: ۴ میلیون یورو(قبلاً) و ۵/۵ میلیون یوررو برای مدرن سازی
تعداد صندلی: ۶۰۲۸۵
این ورزشگاه كه برای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ ساخته شده از «وست فالن» به «دورتموند» تغییر نام داده و بازی های خانگی تیم بورسیا دورتموند در آن برگزار می شود. در سال ۲۰۰۱ این ورزشگاه به دلیل تعمیرات بسته شد و ظرفیت آن تا ۶۷ هزار نفر افزایش یافت. در این بازسازی همچنین چمن ورزشگاه نیز ترمیم و بهسازی شد.
●هامبورگ
جمعیت: ۷/۱ میلیون نفر
نام فرودگاه: هامبورگ
تیم فوتبال حرفه ای: اس وی هامبورگ (بوندس لیگا)
نام ورزشگاه: هامبورگ
اولین سنگ بنای ساخت هامبورگ در قرن هشتم میلادی گذاشته شد و در سال ۹۵۰ میلادی ساخت این شهر به اتمام رسید. در قرن ۱۲ این منطقه وسعت بیشتری یافت و تاجران شمال اروپا با ورود به این شهر باعث پیشرفت آن شدند. در آن زمان هامبورگ به عنوان مهمترین شهر بندری در كنار «هانس» بود. در قرون وسطی هامبورگ شهری مردمی بود و توسط شهروندان اداره می شد. امروز هامبورگ یكی از ۱۶ شهری است كه در آلمان همواره از استقلال خود دفاع كرده است. بندر هامبورگ یكی از هفت بندر بزرگ جهان است. این بندر و ۸۰ هزار نفری كه در آنجا كار می كنند به عنوان یكی از مشخصه های این شهر معروف است.
مركز خبرگزاری آلمان (DpA) در این شهر است و ۱۵ تا ۲۰ مجله و روزنامه نیز در هامبورگ منتشر می شود. این شهر همچنین به عنوان مركز موسیقی آلمان به ویژه آهنگ های «آندرولیودوبر» مانند «گربه ها» و «تصویر قربانی» است. همچنین دادگاه امور دریایی بین المللی نیز در هامبورگ قرار دارد و حدود ۱۰۰ كشور دنیا در آن عضو هستند.
در تمام طول سال مسابقات ورزشی بزرگی در این شهر برگزار می شود. اسب سواری، دوماراتن، فوتبال و تورنمنت چوگان بازی از جمله این مسابقات است.
- مهمترین وقایع ورزشی برگزار شده در هامبورگ:
* برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۷۴
* بازی های بین المللی فوتبال
* بازی های خانگی هامبورگ در مسابقات قهرمانی اروپا
- ورزشگاه هامبورگ
ورزشگاه جدید هامبورگ در دوم سپتامبر سال ۲۰۰۰ و در زمان برگزاری مسابقه تیم های ملی فوتبال آلمان و یونان افتتاح شد. این ورزشگاه در لیست فیفا به عنوان یك ورزشگاه ۵ ستاره نامگذاری شده است. در آغاز مسابقات فصل ۲۰۰۶ /۲۰۰۵ درهای ورودی این ورزشگاه الكترونیكی و كنترلی شد.
ورزشگاه قدیمی هامبورگ با نام «فلكس پارك» در سال ۱۹۵۳ ساخته شد كه شكست یك بر صفر تیم آلمان در جام جهانی ۱۹۷۴ در این ورزشگاه یكی از خاطرات بدی است كه فوتبال دوستان آلمانی در اذهان خود دارند.
●مونیخ
جمعیت: ۳/۱ میلیون نفر
نام فرودگاه: فرانس یوززف استراوس
سال تأسیس: برای اولین بار در سال ۱۱۵۸ میلادی شهر تجاری مونیخ تأسیس و در سال ۱۲۶۴ به صورت رسمی تأسیس گردید.
تیم فوتبال: اف ث بایرن مونیخ (بوندس لیگا۱) ، تی اس وی مونیخ ۱۸۶۰ (بوندس لیگا۲)، اس پی وی اونترهاخینگ (بوندس لیگا ۲)
یكی از ویژگی های خاص ورزشی شهر مونیخ برگزاری مسابقات المپیك تابستانی سال ۱۹۷۲ در این شهر بود. برگزاری مسابقه فینال جام جهانی ،۱۹۷۴ فینال یورو ۸۸ و مسابقه نهایی جام یوفا ۱۹۹۷ از جمله وقایعی است كه در این شهر برگزار شده است.
مونیخ با برگزاری مسابقات المپیك ۱۹۷۲ به عنوان یكی از شهرهای ورزشی اروپا مطرح و شناخته شد.
-ورزشگاه مونیخ: آرنا آلیانز
وضعیت ساخت: نوساز
هزینه ساخت: ۲۸۰ میلیون یورو
ظرفیت: ۰۱۶/۶۶
تعداد صندلی: ۴۱۶/۵۹
این ورزشگاه در ۹ ژوئن همزمان با افتتاحیه بازی های جام جهانی فوتبال آلمان- میزبان اولین مسابقه است. این ورزشگاه در زمان برگزاری مسابقات خانگی در ۳۰ و ۳۱ ماه می ۲۰۰۵ با حضور بیش از ۶۶ هزار تماشاگر ركوردی از حضور تماشاگران را در پرونده دارد.
فدراسیون جهانی فوتبال ، در ماه مارس سال ۲۰۰۴ این ورزشگاه را به عنوان ورزشگاه بازی افتتاحیه انتخاب كرد و مراسم جشن افتتاحیه نیز در همین روز و در همین ورزشگاه برگزار می شود.
فاطمه ابوطالبی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید