شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ / Saturday, 23 February, 2019

دیداری با استاد علی تجویدی


دیداری با استاد علی تجویدی
درختان کهنسال از عمر بلند كوچه خبر می دادند تنها یك خانه بود که هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده و در میان آن همه ساختمان سر به فلك كشیده خود نمایی می كرد. خانه ای با سنگ های کوچک مرمرین و پنجره هایی با نرده های به رنگ سپید؛ خانه استاد «علی تجویدی» این جا است. جاودانه مرد قبیله پر شوکت موسیقی. در كه باز شد، وارد پاركینگ كوچكی شدیم كه BMW قدیمی ای در آن پارك شده بود.این ماشین استاد است. سال هاست همین جا پارك شده است. فروغ بهمن پور كه همراه من است می گوید این اتومبیل از ده سال پیش تا به حال یعنی درست از زمانی كه بیماری به سراغش آمد. تا امروز همین جا خوابیده است.»
وارد ‌خانه شدیم. رنگ و بوی خانه بوی گیشنیز و قدومه می داد . سال های دهه چهل و پنجاه را می داد. صندلی ها،‌ قاب عكس ها و وسایل خانه قدیمی تر بودند. احتمالا همان سال های جوانی صاحبشان خریده شده بودند. استاد با لباس سپید روی صندلی مخصوص خود نشسته است و با صبر و حوصله كلافگی ناشی از بیماری را تحمل می كند. خانم تجویدی با لبخند از ما استقبال كرد. غیر از ما كسان دیگری هم آنجا بودند، كه برای دیدن استاد آمده بودند. همسرش گفت:‌ «روزهایی كه دور و برش شلوغ می شود و اشخاص زیادی برای دیدنش می آیند، حالش بهتر است و شب را راحت و آرام می خوابد. اما روزهایی كه كسی به ملاقاتش نمی آید كسل می شود. گاهی با دوستانش تماس می گیرم تا به دیدنش بیایند. دورش خلوت باشد نه حرف می زند و نه می خندد.»
گاهی بهرنگ آزاده و علی فاموری كه از شاگردان قدیمی او هستند و نوه اش به دیدارش می آیند و برایش ویلن می زنند. تنها دو شاگردش هستند كه می توانند با ساز استاد بنوازند. حالا در این سال های اخیر استاد گرایش بیشتری به شیندن قطعه «رفتم و بار سفر بستم» دارد كه شعر آن را نواب صفا سروده است. اما اطرافیان كمتر می گذارند كه استاد این ترانه را گوش بدهد. چرا كه او را محزون می كند.
رفتم و بار سفر بستم
با تو هستم هر كجا هستم
از عشق تو جاودان ماند ترانه من
با یاد تو زنده ام،‌عشقت بهانه من
پیدا شو چو ماه نو گاهی به خانه من
تا ریزد گل از رخم به آشیانه من
رفتم و بار سفر بستم
با تو هستم هر كجا هستم
آهم را می شنیدی
به حال زارم می رسیدی
نازت را می كشیدم
تو ناز من را می خریدی
به خدا كه تو از نظرم نروی
چو روم زبرت زبرم نروی
رفتم و بار سفر بستم
با تو هستم هر كجا هستم
اگر مراد ما برآید چه شود
شب فراغ ما سر آید چه شود
به خدا كس ز حال من خبر نشد
كه به جز غم نصیبم از سحر نشد
نروی ای نفس ز پیش چشم من
كه به چشم به جز تو جلوه گر نشود
تا استاد با مهمانان دیگری كه آنجا بودند صحبتی كند فرصتی پیش آمد كه سری به اتاق كارشان بزنیم. یادگارها و خاطرات زیادی بود كه با دیدن اتاق به خاطرمان می افتاد. هر گوشه را كه نگاه می كردیم به یاد یكی از استادان موسیقی می افتادیم. سه تار استاد احمد عبادی، تنبك استاد تهرانی، عكس مصدق روی كتابخانه، عكس هادی خان تجویدی پدر استاد كه از خوشنویسان برجسته دوره قاجار است، آلبوم عكس هایی كه روی هم چیده و با پارچه ای سفید پوشانده شده اند كه از معرض آسیب به دور باشند و كتابخانه بسیار بزرگی كه نیمی از دو اتاق بزرگ تو در تو را با مساحتی نزدیك به سی متر، پوشانده و پر از كتاب های موسیقی و تاریخ كرده بود. بیشتر از همه، كتاب بزرگ تاریخ تمدن ویل دورانت در وسط كتابخانه خودنمایی می كرد. پایه نت ها روبروی یكی از كتابخانه ها با مقداری پارتیتور كه رویش گذاشته شده بود آماده بود تا استاد پشت آن قرار بگیرد و ویلن به دست، بنوازد.
همسرش می گفت:‌ «استاد ساعت ها در این اتاق تمرین می كرد. روی هر كدام از گل های قالی وسط اتاق می ایستاد و هر قطعه را ۵ بار می زد بعد روی گل بعدی می ایستاد. این كار همیشه اش بود. گاهی از صبح زود تا ساعت ۵/۲ بعدازظهر را مشغول تمرین یك یا دو قطعه بود. آنقدر می زد تا بالاخره كار همان چیزی می شد كه دوست داشت.» پیانوی دیواری، با وجودی كه سالهاست استاد پشت آن ننشسته هنوز گرد كهنگی و قدمت به خود نگرفته است. همسرش می گفت: «روزی سه چهار ساعت موسیقی گوش می دهد همان ساخته های قدیمی را كه برای خودش یا دوستانش هست. اكثرا خبرهای بد را به استاد نمی رسانیم. درست همان روزی كه دلكش فوت كرد، كسی از لندن با او تماس گرفت و چون من در خانه نبودم، با خودش صحبت كرده و خبر درگذشت او را به تجویدی داده بود. از آن روز به بعد تا سه هفته با هیچ كس حرف نزد. حتی یك كلام. تازگی ها حالش كمی بهتر شده است.»
همانطور كه گرم صحبت بودیم صدای استاد را می شنیدم كه به پرستارش می گوید خسته شدم مرا روی تخت بخوابانید. فكر كردم بهتر است استاد را تنها بگذاریم تا استراحت كند. همسرش گفت: «در خانه ما هر روز به روی همه باز است گاهی كسانی به دیدار تجویدی می آیند كه اصلا نمی شناسمشان! هر كس خواست استاد را ببیند قدمش سر چشم. باز هم تشریف بیاورید.»


منبع : مرکز موسیقی بتهوون

مطالب مرتبط

موسیقی‌ کوتو در ژاپن‌

موسیقی‌ کوتو در ژاپن‌
موسیقی‌ سنتی‌ ژاپن‌ شامل‌ آثار مذهبی‌ و غیرمذهبی‌، موسیقی‌، نمایش‌، موسیقی‌ آوازی‌ و سازی‌ و نیز قطعه‌های‌ اركستری‌، مجلسی‌ و تكنوازانه‌ است‌ و در آن‌ سبك‌ها، فرم‌ها، سازها و تكنیك‌های‌ موسیقایی‌ بسیار متنوعی‌ به‌ كار گرفته‌ می‌شوند. در اینجا برخی‌ از ویژگی‌های‌ شاخا این‌ موسیقی‌ را بررسی‌ خواهیم‌ كرد و این‌ بررسی‌ را با توجه‌ به‌ موسیقی‌ ساخته‌ شده‌ برای‌ كوتو، سازی‌زهی‌ زخمه‌یی‌ كه‌ نقش‌ آن‌ در موسیقی‌ ژاپن‌ در خور قیاس‌ با نقش‌ پیانو در موسیقی‌ غربی‌ است‌، انجام‌ می‌دهیم‌.
كوتو
كوتو دارای‌ سیزده‌ سیم‌ از ابریشم‌ یانایلون‌ است‌ كه‌ بر یك‌ جعبه‌ توخالی‌ تشدید صدا با درازای‌ تقریبی‌ ۱۸۰ سانتیمتر كشیده‌ شده‌اند. هر سیم‌، پلی‌ جابه‌جا شونده‌ دارد. نوازنده‌، سیم‌های‌ سیزده‌گانه‌ ساز را با جابه‌جا كردن‌ پل‌های‌ هر كدام‌ از آنها كوك‌ می‌كند. در دو كوك‌ از معمول‌ترین‌ كوك‌های‌ این‌ ساز موسوم‌ به‌ هیرا جوشی‌ و كومویی‌ جوشی‌ فقط‌ پنج‌ نت‌ مختلف‌ به‌ كار گرفته‌ می‌شوند.سیم‌های‌ كوتو با مضرابی‌ از جنس‌ عاج‌ كه‌ بر انگشتان‌ شست‌، اشاره‌ و میانی‌ دست‌ راست‌ پوشانده‌ می‌شود، نواخته‌ می‌شوند. همچنین‌ ممكن‌ است‌ كه‌ با مضراب‌ بر سیم‌ها ضربه‌ زد یا آنها را خراشید تا رنگ‌ها و جلوه‌های‌ موسیقایی‌ متنوعی‌ پدید آیند. خزش‌ روی‌ سیم‌ (مشابه‌ گلیساندوی‌ سازهای‌ زهی‌ غربی‌) و نواختن‌ مضراب‌های‌ ریز و تند بر یك‌ سیم‌ (مانند ترمولو) دو تكنیكی‌ هستند كه‌ با دست‌ راست‌ در نواختن‌ این‌ ساز معمولند.كوتو فقط‌ محدود به‌ صداهایی‌ نیست‌ كه‌ با زخمه‌ زدن‌ بر سیم‌های‌ دست‌ باز پدید می‌آیند. نوازنده‌ ممكن‌ است‌ با فشردن‌ قسمتی‌ از سیم‌ كه‌ در سمت‌ چپ‌ پل‌ متحرك‌ قرار گرفته‌، صدای‌ سیم‌ را زیرتركند بطور معمول‌ به‌ اندازه‌ نیم‌ یا یك‌ پرده‌ فشردن‌ دست‌ چپ‌ بر سیم‌ها در پدید آوردن‌ زیر و بم‌های‌ تزیینی‌ و صداهای‌ گرفته‌ و
محزون‌ نیز به‌ كار می‌رود.
پیشینه‌ تاریخی‌
كوتو نیز مانند بودیسم‌، چاپ‌ با كلیشه‌ چوبی‌ و بسیاری‌ موارد دیگر در فرهنگ‌ ژاپنی‌، نخست‌ از چین‌ به‌ ژاپن‌ آمد. این‌ ساز در سالهای‌ ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلادی‌ با موسیقیدانان‌ چینی‌ و كره‌یی‌ كه‌ برای‌ نواختن‌ در اركستر دربار به‌ این‌ كشور آمدند، به‌ ژاپن‌ وارد شد. كوتو در موسیقی‌ درباری‌ ژاپن‌ )گاگاكو( كه‌ یكی‌ از كهن‌ترین‌ موسیقی‌های‌ اركستری‌ جهان‌ است‌، به‌ كار گرفته‌ شد. با آغاز سده‌ دهم‌ از كوتو به‌ عنوان‌ ساز تكنواز نیز توسط‌ اشراف‌ درباری‌ استفاده‌ می‌شد. قدیمی‌ترین‌ نمونه‌ بر جا مانده‌ برای‌ تكنوازی‌ كوتو مربوط‌ به‌ سده‌ شانزدهم‌ است‌.
این‌ موسیقی‌ كه‌ كیفیتی‌ آیینی‌ دارد و به‌ همین‌ سبب‌ بیشتر در معبدها شنیده‌ می‌شده‌ است‌، فقط‌ توسط‌ راهبان‌ بودایی‌، آموزگاران‌ كنفوسیوسی‌ و اشراف‌ نواخته‌ می‌شد.
شاهكارهای‌ موسیقی‌ سنتی‌ كوتو اغلب‌ در دوره‌ ادو (۱۸۶۸ـ۱۶۱۵)، دوره‌ استقرار پایتخت‌ ژاپن‌ در ادو (توكیوی‌ امروزی‌)، ساخته‌ شده‌اند. در این‌ دوره‌، ژاپن‌ خود را از تماس‌ با فرهنگ‌های‌ بیگانه‌ محفوظ‌ داشت‌. با این‌ همه‌، بازرگانان‌ كه‌ به‌ گونه‌یی‌ فزاینده‌ ؤروتمندتر می‌شدند محرك‌ پیشرفت‌هایی‌ در هنر شدند كه‌ چاپ‌ رنگی‌ با كلیشه‌ چوبی‌ و تئاتر كابوكی‌، گونه‌یی‌ نمایش‌ كه‌ ایفای‌ نقش‌ را با موسیقی‌ درخشان‌ و رقا می‌آمیزد، از آن‌ جمله‌اند.در اوایل‌ دوره‌ ادو، موسیقی‌ كوتو به‌ جای‌ استفاده‌ در آیین‌های‌ مذهبی‌ برای‌ سرگرمی‌ به‌ كار گرفته‌ شد. این‌ موسیقی‌ نه‌ توسط‌ آموزگاران‌ و كاهنان‌ كه‌ توسط‌ موسیقیدانان‌ نابینای‌ حرفه‌یی‌ ساخته‌ می‌شد. این‌ موسیقیدانان‌ نابینا وابسته‌ انجمنی‌ بودند كه‌ حافظ‌ منافع‌ حرفه‌یی‌ و اقتصادی‌ آنان‌ بود.این‌ انجمن‌ به‌ اعضایش‌ رتبه‌هایی‌ نیز اعطا می‌كرد كه‌ برترین‌ آنها رتبه‌ كنگیو یا استاد كوتو بود. استادان‌ كوتو با تدریس‌ به‌ بانوان‌ خانواده‌های‌ ثروتمند گذران‌ می‌كردند. موسیقیدان‌ نابینا، «یاتسوهاشی‌ كنگیو» (۱۶۸۵ـ۱۶۱۴) بنیانگذار موسیقی‌ كوتوی‌ نو ژاپنی‌ شناخته‌ می‌شود.
موسیقی‌ كوتو
كوتو به‌ صورت‌ تكنواز یا جفت‌، برای‌ همراهی‌ آواز و همراه‌ یك‌ یا چند ساز دیگر (با یا بدون‌ آواز) به‌ كار می‌رود. یكی‌ از گروه‌های‌ مهم‌ همنواز مجلسی‌ از كوتو، آوازخوان‌، شاكوهاچی‌ (فلوتی‌ ته‌ باز از جنس‌ بامبو با پنج‌ سوراخ‌) و شامیسن‌ (سازی‌ زخمه‌یی‌ دارای‌ سه‌ سیم‌ كه‌ سامیسن‌ نیز نامیده‌ می‌شود) تشكیل‌ می‌یابد.
مهمترین‌ گونه‌ موسیقی‌ برای‌ تكنوازی‌ كوتو شكلی‌ از تم‌ و واریاسیون‌ معروف‌ به‌ دانمونو است‌. تم‌ در بخش‌ آغازین‌ (دان‌) ارایه‌ می‌شود و سپس‌ در بخش‌های‌ بعد، كه‌ تمپوهایی‌ تندتر و تندتر دارند،دگرگونی‌ می‌یابد. در میان‌ عبارت‌های‌ تم‌ اصلی‌، موادملودیك‌ جدیدی‌ نیز گنجانیده‌ می‌شوند. هر بخش‌ )به‌ استثنای‌ بخش‌ اول‌ كه‌ ۱۰۸ ضرب‌ دارد( شامل‌ ۱۰۴ ضرب‌ با وزن‌ دوتایی‌ است‌. قطعه‌های‌ «دانمونو» طی‌ سده‌های‌ هفدهم‌ و هجدهم‌ ساخته‌ شده‌اند. مشهورترین‌ قطعه‌ از این‌ گونه‌، قطعه‌ روكودان‌ (شش‌ بخشی‌) است‌ كه‌ به‌ یاتسوهاشی‌ كنگیو نسبت‌ داده‌ می‌شود. پس‌ از سده‌ نوزدهم‌، این‌ قطعه‌های‌ تكنوازانه‌ اغلب‌ برای‌ دوكوتو یا سازهایی‌ دیگر مانند شامیسن‌ و شاكوهاچی‌ تنظیم‌ شده‌اند.
فرم‌ اساسی‌ دیگر در موسیقی‌ كوتو، «تگوترمونو» است‌ سیكلی‌ آوازی‌ با اینترلودهایی‌ طولانی‌ برای‌ ساز. ساده‌ترین‌ گونه‌ سیكل‌ آوازی‌ از سه‌ بخش‌ تشكیل‌ می‌شود: آواز اینترلودسازی‌ آواز. «تگوتومونو» در سده‌ نوزدهم‌ نشو و نما یافت‌. امروزه‌ سیكل‌های‌ آوازی‌ توسط‌ گروهی‌ شامل‌ آوازخوان‌، كوتو، شامیسن‌ و شاكوهاچی‌ اجرا می‌شوند.
مجموعه‌ آثار كوتو در ژاپن‌ از قطعه‌هایی‌ سنتی‌ تشكیل‌ می‌شود كه‌ از آموزگار به‌ شاگرد منتقل‌ شده‌ و با انس‌ و تقلید آموخته‌ شده‌ اند.
چون‌ بسیاری‌ از استادان‌ كوتو نابینا بوده‌اند، از این‌ شیوه‌ آموزشی‌ گریزی‌ نبوده‌ است‌. گرچه‌ در ژاپن‌ از دیرباز نظام‌ نگارش‌ موسیقی‌ وجود داشته‌ است‌ اما تا پس‌ از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ ورق‌ نت‌ در تدریس‌ یا اجرا كاربردی‌ نداشت‌.بیشتر قطعه‌های‌ كوتو بر مبنای‌ پنتاتونیك‌ (پنج‌ صدایی‌)كه‌ متناظر با ردیف‌ نت‌های‌ «لاسی‌دومی‌فا» و «می‌فالاسی‌دو» در پیانو هستند، ساخته‌ شده‌اند. در این‌ موسیقی‌، كیفیت‌ دقیق‌ هر تك‌ صدا اهمیت‌ فراوان‌ دارد. اجرا كننده‌ می‌كوشد تا به‌ هر صدا دینامیك‌، رنگ‌، افت‌ و خیزی‌ ویژه‌ در زیر و بم‌ و نیز تزیینی‌ درست‌ و شایسته‌ ببخشد. هنگام‌ استفاده‌ از كوتو در همنوازی‌ها، هیچ‌ ساز (یا آواز خوانی‌) مجاز به‌ جلوه‌گیری‌ بیش‌ از دیگری‌ نیست‌. نوای‌ سازها و آوازخوانان‌ بدون‌ از دست‌ دادن‌ كیفیت‌های‌ جداگانه‌ با هم‌ می‌آمیزد.
موسیقی‌ برای‌ كوتو همراه‌ دیگر سازها، یا آواز، بطور معمول‌ بافتی‌ هتروفونیك‌ دارد.بافت‌ هتروفونیك‌ زمانی‌ پدید می‌آید كه‌ تمام‌ اجرا كنندگان‌ یك‌ ملودی‌ اصلی‌ را با تزیین‌ها و ریتم‌های‌ متفاوت‌ اجرا كنند. خط‌های‌ اجرایی‌ گاه‌ چنان‌ مستقل‌ می‌شوند كه‌ بافت‌ هتروفونیك‌ به‌ بافتی‌ پلی‌فونیك‌ بدل‌ می‌شود.گودان‌ گینوتا (از سده‌ نوزدهم‌)
ساخته‌ میتسوزاكی‌ كنگیو:
گودان‌ گینوتا ساخته‌ میتسوزاكی‌ كنگیو (۱۸۵۳) یكی‌ از قدیمی‌ترین‌ و نیز درخشان‌ترین‌ قطعه‌های‌ شناخته‌ شده‌ برای‌ دوكوتو است‌. همان‌ گونه‌ كه‌ از عنوان‌ قطعه‌ بر می‌آید، این‌ اثر از پنج‌ بخش‌ ساخته‌ شده‌ است‌.(گودان‌ به‌ معنای‌ پنج‌ بخشی‌ است‌) و صدای‌ كوبیدن‌ پارچه‌ را بر تخته‌یی‌ چوبی‌ موسوم‌ به‌ گینوتا (كینوتا) تداعی‌ می‌كند. زنان‌ ژاپنی‌، روزگاری‌ از گینوتا برای‌ شستن‌ و نرم‌ كردن‌ لباس‌ در پاییز استفاده‌ می‌كردند و به‌ همین‌ سبب‌ قطعه‌ گودان‌ گینوتا با این‌ فصل‌ مناسبت‌ دارد.در این‌ دو نت‌، كوتوها در گام‌های‌ مختلف‌ كوك‌ شده‌اند و كوك‌ یكی‌ پنج‌ پرده‌ زیرتر از دیگری‌ است‌. هر دوكوتو اهمیتی‌ كم‌ و بیش‌ یكسان‌ دارند و اغلب‌ در دیالوگی‌ سرزنده‌ كه‌ بده‌ بستانی‌ چالاك‌ دارد درگیر می‌شوند. تنوع‌ در این‌ قطعه‌ با گذر میان‌ بافت‌های‌ مونوفونیك‌، هتروفونیك‌ و پلی‌ فونیك‌ پدید می‌آید. ویژگی‌ موسیقی‌ كوتو نت‌های‌ متعددی‌ است‌ كه‌ اندكی‌ بم‌تر یا زیرتر از معمول‌ اجرا می‌شوند. وزن‌ دوتایی‌ و تمپوری‌ انعطاف‌پذیری‌ كه‌ اغلب‌ دچار وقفه‌ شده‌ یا شتاب‌ می‌گیرد نیز از دیگر ویژگی‌های‌ موسیقی‌ كوتو است‌.ریتم‌ گودان‌ گینوتا هیجانی‌ خاص‌ دارد و سنكوپ‌ در آن‌ فراوان‌ و چشمگیر است‌. آنچه‌ در ضبط‌ ما از این‌ اؤر آمده‌ و به‌ آن‌ می‌پردازیم‌، بخش‌ آغازین‌ قطعه‌ است‌.
گودان‌ گینوتا با نت‌هایی‌ ممتد كه‌ دوكوتو همصدا می‌نوازند، آغاز می‌شود. این‌ صداها بیانگر صدای‌ گینوتا (تخته‌یی‌ چوبی‌ برای‌ كوبیدن‌ لباس‌) است‌.با گشایش‌ این‌ بخش‌، تمپو تندتر و ریتم‌ به‌ گونه‌یی‌ فزاینده‌ سرزنده‌ می‌شود. در حدود میانه‌ قطعه‌ دو صدای‌ شاخص از كوتوها می‌شنویم‌: گلیساندوپی‌ پایین‌ رونده‌ و سایش‌ چالاك‌ مضراب‌ بر بالای‌ سیم‌. این‌ بخش‌ از گودان‌ گینوتا با سكون‌ وآسودگی‌ پایان‌ می‌گیرد و این‌ هنگامی‌ است‌ كه‌ كوتوهانتی‌ ممتد را همصدا می‌نوازند.

سمانه‌ كمالی‌نیا

وبگردی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.