چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مجرمان بی گناه


مجرمان بی گناه
روسیه در میان كشورهای صنعتی دارای بیشترین رشد ابتلا به ایدز است به گونه ای كه در هر روز ۱۰۰ مورد ابتلا در این كشور ثبت می شود. در این میان بیشترین موارد ابتلا مربوط به زنان و كودكانشان است. آمارهای جدید در این كشور نشان می دهند كه طی چند سال گذشته ۲۲ هزار نوزاد مبتلا به ایدز كه این بیماری را از مادر آلوده خود گرفته اند متولد شده اند. اما نكته مهم در این میان این است كه اكثر كودكان از سوی مادرانشان طرد شده اند و تحت حمایت دولت قرار گرفته اند.
چند روز پیش چهار نوزاد در بیمارستان شهر تور روسیه به دنیا آمده اند امروز این نوزادان كاملاً چشم های خود را باز می كنند و در چند ساعتی از روز كه بیدار هستند با دقت به اطراف نگاه می كنند. هیچ كدام از آنها عارضه جسمی قابل رؤیتی ندارند و به نظر كودكان سالمی هستند كه روزی با پوست سفید و موهای بور بر مردان و زنان جامعه چند ده میلیونی روسیه افزوده خواهند شد. اما از این ۴ كودك فقط دو نفر هستند كه به این اجتماع راه پیدا خواهند كرد و آن دوی دیگر راهی جز ورود به اجتماع زیرپوستی و محكوم به فنای ایدزی های این كشور ندارند و مابقی عمر به چشم سرباران جامعه دیده خواهند شد. این دو توسط مادرانشان طرد شده اند چون آنها یا توانایی نگهداری این كودكان را ندارند یا از داشتن فرزندان ایدزی خجالت می كشند.
این كودكان سیه روز حتی شانس آن را هم ندارند كه همچون هزاران كودكی كه بدون سرپرست در بیمارستانها رها می شوند به پرورشگاه های كودكان بی سرپرست تحویل داده شوند و باید چندین ماه در بخش مبتلایان به ایدز بیمارستان تور نگهداری شوند. اگر این دو كودك بی گناه اما مبتلا به ایدز خوش شانس باشند ۱۸ ماه طول خواهد كشید تا پزشكان ابتلای آنان را به ویروس اچ آی وی رسماً اعلام كنند.
●طرد شدگان ناخواسته
در بخش دیگری از بیمارستان، تانیا با لباس مخصوصی كه بر تن دارد در اتاق پرستاری به این طرف و آن طرف می جهد. او فقط ۳ سال و نیم دارد و تمام مدت زندگی اش را در این بخش گذرانده است.تانیا هرگز با كودكان دیگر بازی نكرده است و تمام كسانی كه در زندگی كوتاهش دیده است پزشكان، پرستاران، كاركنان و بیماران بیمارستان بوده اند. او فقط ۲ بار بیرون از بیمارستان بوده است. كاركنان می گویند وقتی والدین تانیا متوجه شدند كودكشان هم همچون آنها مبتلا به ایدز است او را برای همیشه رها كردند و از آنجا كه هیچ مركزی در روسیه حاضر به نگهداری از او نمی شد، تانیا برای همیشه مهمان بیمارستان شد. تانیا، دختركی كه در لباس مخصوص در اتاق پرستاران به این سو و آن سو می جهید دردناك ترین نمونه از طردشدگان ناخواسته ای است كه روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود اما او تنها مورد نبوده و نیست. در سال گذشته در همین ناحیه ۲۳ كودك دیگر، مبتلا به ایدز متولد شده اند كه البته آنها به بدشانسی تانیا نبوده اند. با این حال یوری لوشكاروف مسئول بیمارستان تور تأكید می كند كه چند بچه دیگر هم همچون تانیا در این بیمارستان وجود دارند، چون هیچ پرورشگاهی حاضر به پذیرش آنها نیست. او با اشاره به این كه بیمارستان هیچ چاره دیگری جز قبول آنها ندارد می گوید: اگر آنها طرد شوند، در بیمارستان باقی خواهند ماند.
●كوه مشكلات
در روسیه هر روز بیست نوزاد متولد می شوند كه ویروس ایدز را از مادرانشان هدیه می گیرند و از این بیست مورد هر روز به صورت میانگین دو نفر هستند كه مادرانشان یا به تعبیری فرشتگان تباهی شان آنها را به جرم این كه ویروس اچ آی وی را از مادر به ارث برده اند، طردشان می كنند.
اولگا زن جوانی است كه از یك سال پیش متوجه شده است حامل ویروس اچ آی وی است. او اكنون باردار است و مصرانه خواهان بدنیا آوردن فرزندش است. او می گوید: پزشكان با روش های متفاوتی مرا درمان می كنند اما در عین حال می خواهند جلوی به دنیا آمدن فرزند مرا بگیرند.
داروهای جدیدی به بازار آمده اند كه به طور چشمگیری احتمال ابتلاء فرزندان به ویروس اچ آی وی كه در بدن مادر وجود دارد را كاهش می دهند، اما بسیاری از مادران از وجود چنین داروهایی بی خبرند. اولگا هم كه به امید این داروها برای بدنیا آوردن فرزندش مصر است با فشارهای زیادی روبه رو است. او می گوید: در كلینیك در عین حال كه پزشكان می خواهند از مبتلا شدن فرزندم به ویروس جلوگیری كنند، مرا به خاطر باردار شدن محكوم می كنند. آنها هرگز پرسش های مرا پاسخ نمی دهند و فقط سر من داد می زنند. حتی مادربزرگم به من می گوید كه مبتلایان به ایدز نه تنها نباید بچه دار شوند كه باید به جزیره ای حفاظت شده تبعید شوند. تنها با درك تجربیات اوست كه می توان به نوعی منطق مادرانی را كه فرزندان مبتلا به ایدز خود را طرد می كنند پذیرفت.
●تلاش های دولتی
در حال حاضر روسیه میلیونها دلار برای آشكار كردن این بیماری مسری كه به معضل اجتماعی بزرگی تبدیل شده است خرج می كند. اما بزرگترین پیروزی آنها هنگامی خواهد بود كه نظرات مردم را تغییر دهند.مبتلایان به ایدز به اندازه كافی امید برای ادامه زندگی دارند اما اگر جوان، سرخورده، پرورشگاهی و پس از تمام آنها مبتلا به ایدز باشند همه چیز تغییر خواهد كرد.تمام تلاش دولت روسیه بر این است كه این نگرش را تغییر دهد و شرایط اجتماعی قابل قبولی برای مبتلایان به ایدز فراهم كند، اما با توجه به شرایط فعلی اجتماعی در روسیه، این امر بسیار سخت و زمان بر به نظر می رسد.
●قرنطینه
دیما پنج ساله است. او به آرامی بر زمین نشسته است و بدون هیچ حرفی به نقطه ای خیره شده است. تقریباً سه سال است كه دیما در بیمارستان قرنطینه شده است و برادر كوچك خود را كه بر خلاف او به ایدز مبتلا نیست ندیده است. شرایط روانی دیما بسیار حاد است. ایلنا ودمد رئیس بیمارستان- این وضعیت زندگی را یك شوك بزرگ برای دیمای كوچك می داند و عنوان می كند كه او شاید دیگر هرگز این شوك روانی را فراموش نكند. او وضعیت دیگر كودكانی را هم كه در بیمارستان قرنطینه هستند بسیار وخیم تشریح می كند و می گوید: شاید اگر مردم بدانند بچه های بیمارستان ما چه قدر با استعدادند نظرشان در مورد آنها عوض شود. این بچه های طرد شده هرگز دیده نمی شوند.
هنگامی كه بچه ها برای قرنطینه شدن به بیمارستان منتقل شدند، همه می گفتند آنها به آرامگاه ابدی خود می روند. اما امروز كاركنان بیمارستان به این امیدند كه روزی این بچه ها از سوی دنیای بیرون پذیرفته شوند.خانم ودمد می گوید: حدود یك سال پیش قانونی وضع شد كه پرورشگاههای روسیه را مجبور به پذیرش كودكان مبتلا به ایدز می كرد. چند وقت پیش ما از یكی از پرورشگاه های منطقه بازدید كردیم. اما آنجا متوجه شدیم كه ترس از ابتلا به ایدز به قدری بالاست كه ممكن است این بچه ها دوباره قرنطینه شوند. به همین دلیل هیچ كدام از آنها را به پرورشگاه تحویل ندادیم.
پس از آن ودمد راهپیمایی بزرگی ترتیب داد تا به جامعه روسیه بفهماند كه مبتلایان به ویروس اچ آی وی هیچ تفاوتی با دیگران ندارند: شاید وقتی آدم ها ببینند كه بچه ها چه قدر زیبا و زرنگ هستند نظرشان عوض شود.اما برای تغییر دیدگاه مردم، زمان زیادی لازم است. چیزی كه در حال حاضر روسیه از آن برخوردار نیست.
منبع: BBC.com
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید