پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

هوازی قبل از وزنه‌زدن قدغن؟!


هوازی قبل از وزنه‌زدن قدغن؟!
یکی از موضوعاتی که همواره با آن روبرو هستم و برای خیلی از بدنسازان هم سؤال است چگونگی زمان‌بندی اجراء تمرینات هوازی و تمرینات با وزنه می‌باشد.
خیلی‌ها به‌علت عدم شناخت از سیستم‌های انرژی بدن و نوع سوخت‌های موردنیاز برای فعالیت‌های بدنی مختلف به اشتباه تمرین هوازی را قبل از تمرین با وزنه اجراء می‌کنند که این نوع اولویت‌دهی برای افرادی‌که می‌خواهند عضله‌سازی کنند هیچ سودی به‌همراه ندارد. چرا که در تمرین هوازی ذخایر قندی بدن تهی می‌شود لذا زمانی‌که بعد از تمرین هوازی شما اقدام به تمرین با وزنه می‌کنید دیگر کربوهیدراتی وجود ندارد که انرژی موردنیاز بدن را تأمین کند و از آنجائی‌که تمرین با وزنه یک نوع ورزش غیرهوازی است بدن برای تأمین انرژی نمی‌تواند سراغ چربی‌ها برود (چرا که اکسیژن برای اکسید شدن چربی‌ها لازم است) و در نتیجه تخریب بافت‌های عضلانی اتفاق می‌افتد و این بدترین رخدادی هست که می‌تواند برای هر بدنساز اتفاق بیافتد.
دوستانی‌که قصد دارند چربی‌های اضافی بدن خود را از بین ببرند بهتر است که بعد از جلسه تمرین با وزنه هوازی بپردازند تا هم در تمرین با وزنه خوب ظاهر شوند و هم زمانی‌که شروع به تمرین هوازی می‌کنند ذخایر قندی بدن تهی باشد و لذا بدن ناچار به استفاده از چربی‌ها برای تأمین انرژی شود.
این روش بسیار مؤثری است که خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند و نتایج قابل توجهی نیز از آن کسب کرده‌اند.
البته در روزهای غیرتمرین با وزنه هم می‌توان تمرین هوازی را چاشنی کار کرد اما این حالت بیشتر به آنهائی که درصد چربی بدنشان خیلی زیاد است توصیه می‌شود و به بدنسازانی که در تکاپوی افزایش دادن سایز و وزن عضلانی هستند همان در حد ۲ الی ۳ جلسه تمرین هوازی در هفته آنهم حدود ۲۰ دقیقه بعد از تمرین با شدت متوسط توصیه می‌شود تا بعد از تمرین جریان خون در کل بدن به‌خوبی حرکت کند و به‌ ریکاوری کمک کند و هم‌چنین چربی‌سوزی هم در بدن اتفاق بیافتد.
بنابراین دیگر تمرین با وزنه را بعد از تمرین هوازی اجراء نکنید این کار برای عضله‌سازی مضر می‌باشد و این چیزی است که طبق تحقیقات علمی مشخص شده و دارای مدارک کاملاً منطقی و قابل قبول می‌باشد.

حمید ملکی
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید