جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


مقایسه‌ای از نوع دیگر


مقایسه‌ای از نوع دیگر
از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و ظهور آمریکا به‌عنوان تنها ابرقدرت جهان پیش‌بینی سیر وقایع و اینکه جهان با این تک ابرقدرت چه وضعی خواهد داشت از موضوعات مورد توجه و مایه‌ گمانه‌زنی‌های رسانه‌های بین‌المللی بوده است. با به قدرت رسیدن نومحافظه‌کاران این توجه و گمانه‌زنی‌ها افزایش یافت. به‌ویژه آنکه رهبران این مشی و تفکر، از قبل صحبت از قرن آمریکا و هزاره آمریکا کرده بودند.
واقعه سپتامبر ۲۰۰۱ صرف‌نظر از خساراتی که وارد کرد فرصتی در اختیار دولتمردان آمریکائی قرار داد تا طرح‌های خود را در عرصه جهانی پیاده کنند. اما مرور چند سال از این ماجرا و عدم توفیق آمریکا و زمینگیر شدن نیروهایش در عراق موجب اظهارنظرهای جالب رسانه‌های غربی در خصوص قدرت آمریکا شده است. از جمله مقایسه آمریکا با تک ابرقدرت قبلی یعنی امپراتوری انگلیس و همچنین آمریکای فعلی و آمریکا ۱۹۴۱ که ذیلاً مورد اشاره قرار می‌گیرد.
۱. امپراتوری انگلیس به قدرت نیروی دریائی خود متکی بود. آمریکا نیز نیروی نظامی مقتدری دارد. اما قدرت انگلیس به اقتصاد نیز منوط و وابسته بود و امپراتوری بریتانیا غنی‌ترین کشور و اعتباردهنده اصلی جهانی بود در حالی‌که آمریکا با بدهی ۸/۱۸۴ تریلیون دلار بدهکارترین کشور دنیا است و در حال حاضر روزانه بیش از ۲ میلیارد دلار بیش از آنچه تولید دارد مصرف می‌کند و به دیون خود می‌افزاید.
۲. در دسامبر ۱۹۴۱ با حمله ژاپن به پول هاریور آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد.
چهار سال بعد یعنی در ۱۹۴۵ آمریکا و متحدینش توانسته بودند ارتش‌های قدرتمند ژاپن و آلمان هیتلری را شکست دهند و در ژاپن و بخشی از آلمان مستقر شوند.
در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حمله القاعده با تعدادی معدود به آمریکا انجام شد. آمریکا جنگ تروریسم را آغاز کرد. تا سال ۲۰۰۵ هزاران تن در کشورهای اسلامی کشته شدند. مادرید و لندن هم مورد حمله قرار گرفت.
در عراق که به‌رغم رئیس‌جمهور آمریکا در جنگ علیه تروریسم وضعیت اصلی و محوری دارد نیروهای آمریکا و متحدانش که به ۱۸۰ هزار نفر بالغ می‌شوند در حدود یکصد پایگاه و دژ مستقر هستند و مهمترین دغدغه آنان حفظ ناطق اشغالی نیست بلکه نگران جان خود هستند.
برخی تحلیلگران با توجه به عملکرد ضعیف آمریکا در عرصه جهانی با عنوان کردن و تذکار این نکته که America, s business is business توصیه کرده‌اند آمریکا به فعالیت‌های اقتصادی صرف بپردازد و جهانگیری و جهانداری را فراموش کند.
۳. مقایسه آمریکا با ایران
آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد. ایران نیز در سال ۵۳۸ قبل از میلاد یعنی بیش از ۲۵ قرن قبل امپراتوری بابل (در عراق فعلی) را شکست داد. مقایسه عملکرد این دو به‌ویژه در خصوص دو نکته شیوه عمل در تهاجم و همچنین عملکرد بعدی آنان جالب‌توجه است.
الف ـ شیوه تهاجم - ایران برای حمله از مسیر آب بابل استفاده کرد یعنی با استفاده از اصل غافلگیری به نیرنگ جنگی متوسل شد. امری که در آن زمان و امروزه معمول و مرسوم است.
به‌عبارت دیگر ایران حاکمان امپراتوری بابل را فریب داد و لاغیر. در حالی‌که آمریکا (و انگلیس) به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی و ارتباط رژیم صدام با القاعده به عراق حمله کردند که دروغ آشکاری بود و علاوه بر آمریکا و انگلیس، صدام بخت برگشته هم از این دروغ مطلع بود. به دیگر عبارت آمریکا (و انگلیس) همه مردم خود و جهانیان را فریب دادند.
ب ـ ایران در تهاجم خود گردنکشان را از اریکه قدرت به زیر کشید. اسرار را آزاد کرد و به وطنشان بازگردانید به مردم و اقوام مختلف آزادی انتخاب شیوه زندگی موردنظر خود را داد. آمریکا نیز صدام را ساقط کرد. زندانیان و شکنجه‌شده‌ها را آزاد کرد ولی بدون فاصله خود شروع به قتل و کشتار و زندانی کردن نمودو قصه فجایع زندان ابوغریب نیز نیازی به‌شرح و بسط ندارد.
منبع : مجله روند اقتصادی


همچنین مشاهده کنید