چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

هفت سین سنتی دیرینه


هفت سین سنتی دیرینه
یكی از ساده ترین این روش ها كاربرد ظروف سفالی به شكل و فرم و اندازه دلخواه به عنوان جایگاه سین های هفت سین است. این روزها تولیدكنندگان سفال نیز با ایده های جدید دست به تولید محصولاتی مرتبط با این جریان سنتی ارزشمند زده و مجموعه هایی از هفت ظرف را در یك قالب ارائه كرده اند كه دیگر تنها كار باقی مانده رنگ آمیزی آنها است ولی اگر شما تمایل دارید سفره ای متفاوت تر و با توجه به سلیقه خود و با استفاده از همین ظروف سفالینه ارزان قیمت ترتیب دهید یكی از راحت ترین روش ها پس از انتخاب هفت ظرف مناسب رنگ آمیزی آنها است. حالا شما می توانید این رنگ آمیزی را به صورت نقاشی در قالب طرح مورد نظر انجام داده یا از تلفیق رنگ های مختلف به صورت ابتكاری نمایی زیبا از ظرف انتخابی را ایجاد كنید و یا آنكه از یكی از تكنیك های رنگ آمیزی مانند چاپ با روش استنسیل یا مهر برای این منظور استفاده كنید. در برخی شرایط شكل ظاهری ظرف انتخابی شما به گونه ای است كه الگوی رنگ آمیزی را نیز مشخص می كند. به عنوان مثال در سفره هفت سین این تصویر فرم لاله ای شكل هر یك از ظروف تعیین كننده رنگ هر قسمتی از آن است. در ضمن از آنجا كه گل لاله از جمله زیباترین گل های بهاری به حساب می آید، به كار بردن این فرم معنادار به عنوان ظرف هریك از سین های هفت سین كاری زیبا و هنری است.
نكته: برای رنگ آمیزی ظروف سفالی از رنگ های مختلفی شامل روغنی، آكریلیك، گواش و حتی آبرنگ می توانید استفاده كنید.
ولی اگر فرصت كافی برای رنگ آمیزی و خشك شدن آنها ندارید كاربرد رنگ های گواش و آكریلیك بهترین كار است. این قبیل رنگ ها از آنجایی كه در آب حل می شوند، به سرعت در مقابل هوا خشك شده و نتیجه نهایی را حاصل می كنند ولی مشكل اینجا است كه در صورت استفاده از رنگ های گواش شما دیگر نمی توانید ظرف را شست وشو داده و یا احیاناً دست خیس خود را به آن بزنید زیرا پوشش رنگی و در نتیجه طرح و نقش روی آن با آب پاك شده و یا درهم ادغام می شوند درحالی كه رنگ های آكریلیك اگرچه در آب قابل حل هستند ولی پس از خشك شدن دیگر با آب پاك نشده و ثابت می مانند. بنابراین شما می توانید از این مجموعه برای هفت سین سال های آتی نیز استفاده كنید.
● تزئین تخم مرغ برای هفت سین
اگرچه كلمه تخم مرغ با حرف ت آغاز می شود ولی به جهت آنكه نمادی از بركت و زایندگی است یكی از اجزای ثابت سفره هفت سین بوده و همچنین رنگ كردن آن نیز از جمله رسوم قدیمی است كه همواره هنگام تدارك لوازم سفره هفت سین به آن پرداخته می شود. برای آن دسته از پدران و مادرانی كه دوست دارند فرزندانشان با سنن و رسوم ملی كشورشان آشنا شوند، شركت دادن بچه ها در فراهم كردن لوازم سفره هفت سین و به خصوص تزئین تخم مرغ های آن از جمله مناسب ترین فرصت ها است. شما می توانید چند عدد تخم مرغ پخته را به همراه كمی رنگ گواش و تعدادی مداد شمعی در اختیار فرزند كوچكتان قرار داده و از او بخواهید پوسته تخم مرغ را به عنوان صفحه كاغذ تصور كرده و هر آنچه را كه دوست دارد بر روی آن ترسیم كند. با قرار دادن این تخم مرغ در سفره هفت سین هم حس خوشایندی را در فرزندتان ایجاد كرده و هم تعلق خاطر او را به این گونه رسوم بیشتر خواهید كرد. در این راستا شما نیز می توانید در طراحی اشكال مورد نظر و رنگ آمیزی آنها به او كمك كنید.
علاوه بر مواد مصنوعی یاد شده مواد طبیعی بسیاری نیز برای رنگ آمیزی تخم مرغ وجود دارند كه از این قبیل به پوست پیاز، آب رنگی حاصل از پخت لبو، آبغوره و مواد رنگی خوراكی می توان اشاره كرد ولی در اینجا قصد داریم به روش نقش دار كردن تخم مرغ با استفاده از پوست پیاز بپردازیم. برای رنگ آمیزی یكنواخت تخم مرغ با پوست پیاز كافی است چند برگ پوست پیاز (به خصوص پیاز قرمز) را در داخل كاسه ای حاوی آب ریخته و تخم مرغ را در داخل آب ریخته و آن را در داخل آب بر روی شعله اجاق گاز قرار دهید به این ترتیب هنگام جوشیدن و پختن، تخم مرغ رنگی هم می شود ولی در صورتی كه بخواهید از پوست پیاز جهت نقش دار كردن تخم مرغ بدون دخالت ابزاری همچون قلم مو استفاده كنید روش متفاوت خواهد شد. تكه پارچه ای را به شكل مربع و به ابعاد حدود ۲۰ سانتی متر در ۲۰ سانتی متر بر روی میز پهن كرده و داخل آن را با پوست پیاز پر كنید. سپس تكه برگی از گیاه سرخس و یا هر گیاه دیگری مانند آن نیز بر روی پوسته ها قرار دهید. به جای برگ از مقداری برنج خام نیز می توانید استفاده كنید.
حال تخم مرغ را در میان این مواد گذاشته و پس از پوشش كلیه سطوح آن با پوسته های پیاز قسمت های اضافی پارچه را بر روی پوسته ها و در نهایت تخم مرغ برگردانید و سپس با تعدادی كش پلاستیكی اسكناس و یا نخ محكم كنید. در واقع تخم مرغ ها با پوسته های پیاز، برگ یا برنج و پارچه بسته بندی می شوند. حال كاسه ای پر از آب آماده كرده و پس از قرار دادن تخم مرغ های بسته بندی شده در داخل آب آنها را به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید. در پایان این مدت زمان تخم مرغ ها را با همان حالت پیچیده از داخل آب بیرون آورده و بگذارید سرد شوند. سپس بسته بندی را به آرامی باز كرده و تخم مرغ های نقش دار را بگذارید خشك شوند. برای آنكه طرح و نقش ایجاد شده برق و جلای بیشتری داشته باشد پس از خشك شدن كمی روغن مایع خوراكی را با دست بر روی سطح پوسته آن بمالید.
● سبزه های مدل دار
سبزه به عنوان یكی از سین های سفره هفت سین از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای آنكه سبزه امسال شما با سال های پیش متفاوت باشد، هنگام فرا رسیدن زمان انتقال جوانه ها به ظرف مورد نظر این بار از قالب های مدل دار كیك استفاده كنید. این قالب ها در جنس های شیشه ای و یا آلومینیومی در فروشگاه های مربوط به لوازم قنادی و شیرینی پزی یافت می شوند. به این ترتیب كه همانند ظروف گرد و یا بیضی معمول، جوانه ها را در داخل قالب طوری پخش كنید كه در همه نقاط آن جوانه وجود داشته باشد سپس مطابق همیشه آنها را در جای گرم و در معرض نور خورشید قرار داده و هر روز آب دهید. با این روش سبزه شما با همان فرم و مدل ظرف انتخابی رشد كرده و سبزه ای به همان شكل حاصل می شود. پس از آنكه سبزه كاملاً رشد كرد و هنگام قرار دادن در كنار بقیه سین های هفت سین فرارسید، می توانید آن را به راحتی از داخل قالب خارج كرده و به ظرف تخت مورد نظر منتقل كرده و به مجموعه سین های دیگر اضافه كنید. از آنجا كه معمولاً دور سبزه ها روبانی پهن پیچیده می شود، روبانی را مطابق با رنگ دیگر لوازم سفره انتخاب كرده و به دور سبزه بپیچید ولی ممكن است در اینجا فرم نامنظم قالب مانع از انجام این كار به صورت معمول شود در نتیجه از سوزن ته گرد برای این منظور استفاده كنید.
نكته: در صورتی كه پس از سبز كردن سبزه به روش معمول تصمیم گرفتید آن را به شكل خاصی درآورده و یا حداقل فضای داخلی آن را به اندازه قراردادن ظرف ماهی و یا شمع سفره خالی كنید این كار به راحتی با چاقو امكان پذیر است. شما می توانید با حركات عمودی چاقوی تیز به راحتی دایره ای در وسط سبزه ایجاد كرده و شمعی در داخل آن جای دهید.
یك پیشنهاد ابتكاری: پوسته های تخم مرغ نقاشی شده نیز بستر مناسبی برای سبزه های كوچك هستند. شما می توانید جوانه ها را در داخل آنها قرار داده و یا آنكه پس از پایان مرحله سبز شدن سبزه، مقداری از سبزه را از كنار و یا همان وسط سبزه اصلی جدا كرده و در داخل پوسته تخم مرغ قرار دهید.
● سگ نماد سال ۱۳۸۵
از آنجایی كه سال ۱۳۸۵ مطابق با طالع بینی چینی سال سگ نامیده می شود، در صورتی كه برای چیدن سفره هفت سین امسالتان تصمیم گرفته اید از ظروف سفالی استفاده كنید، می توانید با تركیب گلدان های سفالی كوچك نماد سال آتی را با فرمی زیبا درست كرده و در كنار دیگر اجزای هفت سین قرار دهید. برای این منظور كافی است دو عدد گلدان سفالی به اندازه های كوچك و بزرگ خریداری كنید به صورتی كه اگر گلدان بزرگتر را به صورت وارونه بر روی زمین قرار دهید ته گلدان كوچك تر (سر سگ) دقیقاً متناسب با ته گلدان بزرگتر (نماد سگ) باشد. در صورت امكان برای هر گلدان سینی سفالی زیرین مخصوص آن را نیز تهیه كرده و یكی را در زیر گلدان بزرگ و دیگری را بر روی گلدان كوچك قرار دهید. البته وجود این سینی ها چندان ضروری نیست. سپس با استفاده از مقوا و یا لاستیك داخل كفی كفش، دو گوش متناسب با اندازه سر سگ سفالی درست كرده و در پایان با قلم مو و رنگ گواش یا آكریلیك مانند تصویر و یا هر طرحی كه برای این منظور در نظر دارید بر روی گلدان ها چهره و بدنه سگ را نقاشی كنید.
پیشنهاد: شما می توانید با درست كردن تعداد شش و یا حتی هفت عدد از این سگ ها در اندازه دلخواه از آنها به عنوان ظروف سین های هفت سین امسالتان استفاده كنید.

الهام اسمعیلی


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

راز ماندگاری نوروز در سنت فرهنگی اسلام


راز ماندگاری نوروز در سنت فرهنگی اسلام
«نوروز» عیدی ماندگار در بین ایرانیان است. تعطیلات نوروزی، مسافرت و سیر و سفر، صله رحم، نو شدن و پوشیدن لباسهای نو و زیبا، خانه تكانی، آشتی افراد قهر با یكدیگر و... از سنت های نیكوی نوروز در بین ایرانیان است. در این مقاله سعی شده است كه به راز ماندگاری نوروز و سنت های پسندیده آن در جامعه ایرانی به ویژه بعد از تلاقی آن با اسلام اشاره شود. اینك مطلب را از نظر می گذرانیم:
● ویژگی ادیان و شرایع قبل از اسلام
الف) منطقه خاورمیانه
پیش از ظهور اسلام، ادیان و شرایع چندی در خاورمیانه وجود داشت. هر یك از این ادیان و مذاهب دارای مناسك آیینی و سنت ها و آداب و رسوم چندی بوده اند كه بدان از آیین دیگری بازشناخته می شدند. البته به جهت همزیستی و خاستگاه مشترك، همان گونه كه تفاوت های آیینی و رسومی در میان ایشان وجود داشت، برخی از مشتركات نیز وجود داشت كه می توانست به عنوان عناصر و مؤلفه های همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان و شرایع مختلف عمل كند. از این روست كه نه تنها در برخی از اشكال و رسوم و نامگذاری ها با هم مشترك بودند بلكه در برخی از داستان ها و افسانه های وجوه مشتركی یافت می شد كه برگرفته از ریشه های مشترك فرهنگی بود.
هر شریعت و آیینی كه در این فرهنگ مشترك پدیدار می شد، مؤلفه ها و عناصری از فرهنگ ها و آیین های پیشین را حفظ می كرد و برخی را كنار می زد و برخی دیگر را در شكل جزیی و یا مفهومی آن تغییر می داد تا هماهنگ و سازوار با اصول و مبانی دین و آیین گردد.
ب) ایران
پیش از ظهور اسلام در منطقه جغرافیایی و فرهنگی ایران كه فرهنگ زرتشتی به عنوان فرهنگ غالب حضور داشت، فرهنگ مانوی، مسیحی، بودایی، برهمایی، یهودی نیز حضور جدی و موثری داشتند.
اگر نگاهی به داستان ابراهیم و آتش و گذری به افسانه سیاووش و آتش بیندازیم درمی یابیم كه مشتركات چندی آنان را به هم پیوند می دهد كه نمی توان از آن به سادگی گذشت. بی گناهی هر دو و اثبات آن با عبور از آتش سوزان و سلامت هر دو و بازتاب آن در آیین های برهمایی و بودایی در سرزمین هند كه بخشی از جغرافیای فرهنگی آریایی، آرامی و ایرانی را شكل می بخشد، نشانه هایی از این تبادل فرهنگی و تعامل فرهنگی سازنده است.
این مسئله بیانگر آن است كه نمی توان از واژگان دینی موجود در تورات و اوستا و متون دینی و مذهبی سنكریت و مانوی و قرآن به سادگی گذشت. بسیاری از واژگان دینی و اصطلاحات از ریشه همسان برخوردار می باشند كه خودنمایی از تاثیر و تاثرپذیری فرهنگ ها و آیین های دینی از یك دیگر می كند. مگر نه این است كه مانویت برداشتی التقاطی از مسیحیت و اوستای زرتشتی است و یا آیین سیك تركیبی از اسلام و مسیحیت و آیین برهمایی و برخی از مناسك بودایی است. آیا نمی توان این مشتركات را نشانه ای از تاثر و تاثیر دایمی و تعامل فرهنگی و آیینی در جوامع بشری به ویژه در مناطق مماس و درگیر دانست؟
● چگونگی تعامل اسلام با فرهنگ ها
به طور كلی در تبیین تعامل اسلام با فرهنگ های دیگر از حیث درون و بیرون منطقه ای به این نكته باید توجه كرد كه اسلام با فرهنگ موجود برخوردی مثبت و سازنده داشته است. به این معنا كه اصول عقلانی و عقلایی فرهنگ های پیشین را پذیرفته، تأیید و امضا كرده است و تنها برخی از اصول خرافی و مؤلفه ها و عناصر غیرعقلایی و غیرعقلانی را نپذیرفته است و یا در برخی به نوعی بازسازی مفهومی دست یازیده است. به عنوان نمونه به مناسك آیینی حج اشاره شده است كه آن را در برخی از موارد پذیرفته و در برخی دیگر بازسازی كرده و در برخی دیگر وازده است. این پذیرش و وازنش و بازسازی برگرفته از اصول توحیدی اسلام با حفظ و پذیرش تفاوت ها و تنوع فرهنگی و قومی است.
اسلام وقتی با عناصر و مولفه های فرهنگ ایرانی روبرو شد همان رفتار و تعاملی را در پیش گرفت كه نسبت به عناصر فرهنگی عرب و تازیان بیابان های حجاز و نجد در پیش گرفته بود. به این معنا كه برخی را پذیرفته و برخی را رد كرده و گروه سومی را بازسازی كرده و متناسب با اصول و مبانی توحیدی سازوار و هماهنگ ساخته است.
از این روست كه برخی از آیین ها و مناسك فرهنگ ایرانی- زرتشتی را وازده و برخی دیگر را پذیرفته و در برخی به بازسازی اقدام نموده است. از آن جمله مناسك آیینی كه مورد پذیرش و یا بازسازی قرار گرفته است، آیین نوروز است. اما پرسش این است كه چرا آیین نوروز مورد پذیرش كلی قرار گرفته و عناصری از آن هم چنان باقی و پا برجا مانده و حتی به عنوان عناصر فرهنگی مثبت مورد تایید شارع قرار گرفته است؟ راز ماندگاری نوروز چیست؟ چه عناصر و مولفه هایی در این آیین وجود دارد كه به عنوان علل و عوامل بقای آیین نوروزی را فراهم آورده است؟
● عناصر سازنده آیین نوروزی
الف) رستاخیز طبیعت
اگر بخواهیم از نگاه قرآن به آیین نوروز بنگریم نخستین چیزی كه به چشم می آید، مساله بهار و رویش دوباره گیاهان و رستاخیز طبیعت است. شاید این از مهم ترین علل و عوامل و نیز از عناصر اصلی جشن بهار و نوروز است. در نگاه ایرانیان فرهنگی (كه شامل گستره ای جغرافیایی از آن سوی هند و چین تا سوریه و كناره های مدیترانه و تا روسیه و ارمنستان و گرجستان و قفقاز و آسیای میانه است) نوروز آغاز رستاخیز طبیعت است.
با ورود خورشید به اعتدال بهاری زمستان سرد مرگ بار از دامن كوه و دشت كوچ می كند و طبیعت دوباره زندگی جدید و نوینی را آغاز می كند. دشت و دمن به گل می نشیند و آن چه تا پیش از این مرده و مرده نما بود زندگی را از سر می گیرد. این مساله مانند رستاخیز انسان است. آدمی را نیز در سن كهولت كه به مرگ به دامن زمین بازگشته است همانند نوروز دوباره از خاك سر بر خواهد آورد و رستاخیزش آغاز می شود.
از این روست كه ایرانیان میان طبیعت و بهار و زندگی دوباره ارتباط تنگاتنگی را یافته اند. در آغازین روزهای بهار به سراغ مردگان گورستان ها می روند و با آنان پیمان دوباره می بندند. یادشان را گرامی می دارند و برای آنان خیرات و مبرات می كنند. آن گاه در روزهای پسین به دشت و دمن می روند و جشن می گیرند. جامگان زیبا می پوشند و خود و زندگی خود را نو می كنند. خانه تكانی از مولفه های اصلی آیین نوروزی است. این نیز همانند زمستان تكانی است كه بهار با خود به ارمغان می آورد.
ب) تشبیه رستاخیز انسان به احیای طبیعت
قرآن هنگامی كه می كوشد تا برای مشركان و كافران مساله رستاخیز و چگونگی زنده شدن مردگان را تبیین كند، به مساله بهار اشاره می كند و می گوید: همان گونه كه در بهار طبیعت دوباره زنده می شود و دانه هایی كه در خاك بوده و به ظاهر بی جان و مرده بودند دوباره جان می گیرند و زندگی و حیات دوباره می یابند، همین گونه است، رستاخیز انسان كه از آغاز بر می آید و دوباره جان می گیرد و زندگی را پس از دادرسی روز رستاخیز ادامه می دهد. آنان كه خرم دین بودند و راستی را برگزیده و دانه های خویش را به تباهی نداده اند آنان هنگامی كه دوباره سر از خاك بر می آورند، به سعادت می رسند و از بهشت برین بهره مند می گردند و آنان كه خود را تباه ساخته اند، در آن روز سر در گریبان كرده و در آتش دوزخ فرو می روند و از آب زقوم می نوشند و جان ها و تن هایشان به تباهی می رود، می میرند و زنده می شوند و این عذاب سخت دردناك است از برای كافران و مشركان.
بنابراین یكی از علل ماندگاری سنت نوروز را باید در ارزشی دانست كه قرآن به مسئله بهار و رستاخیز طبیعت و رستاخیز انسانی می دهد. نوروز در اندیشه اسلامی همانند رستاخیز است. در اندیشه اسلامی رستاخیز نیز روزی نو است. اگر هستی را دو روز بدانیم روزی در دنیا و روزی در آخرت، رستاخیز همان روز نویی است كه انسان دوباره برمی خیزد.
در بخشی از گفت وگوهایی كه قرآن درباره روز رستاخیز نقل و بیان می كند به این مسئله اشاره شده است كه مردگان در روز قیامت از بقای روزی و یا نیم روزی در دنیا سخن می گویند. این خود نشان می دهد كه دنیا در نگره اسلامی و قرآنی روزی و یا نیم روزی بیش نیست. چنان كه در مسئله نوروز بر آن اشاره رفته است. در روایات اسلامی نیز آمده است كه الدهر یومان یوم لك و یوم علیك؛ روزگار و هستی دو روز است روزی به سود تو و روزی به زیان تو. به هر حال سخن از روز و دو روز است و این همان چیزی است كه در نگره ایرانی نوروز نیز دیده می شود. یك روز كهنه كه با بهار تازه می شود و روز دیگری آغاز می شود. این روز یعنی عمری جدید و تازه و زندگی نوین و آغازی دیگر.
ج) صله رحم
از علل دیگر ماندگاری نوروز می توان به مسئله دید و بازدید آن اشاره كرد. در عید نوروز كودك و جوان به سراغ پیران می روند و ضمن احترام و سپاس از ایشان به آنان ارج می نهند. این خود نه تنها به مسئله احترام به بزرگسالان توجه می دهد، بلكه تأكیدی است به مسئله صله ارحام كه یكی از مهم ترین احكام اسلام در حوزه همبستگی اجتماعی و ساخت امت است. صله ارحام امری است كه به عنوان پایه های حفظ همبستگی قومی و امت در اسلام مورد توجه بوده است. برای صله رحم آثار زیادی است كه می توان به تبادل فرهنگی و حفظ اصول وحدت آفرین و جامعه پذیری و مانند آن اشاره كرد. از عناصر و مؤلفه های اصلی جشن نوروزگان، صله رحم است. همین توجه ویژه نوروز به این مسئله موجب شد تا آیین نوروزگان در اسلام فرهنگی به عنوان سنتی مقبول مورد تأیید قرارگیرد.
د) خانه تكانی
از عناصر دیگر آیین نوروزی، خانه تكانی است كه به حفظ سلامت و پاكی خانه و خانواده و جامعه می انجامد. اصول اسلامی بر پاكی و طهارت جسم و جان بنا نهاده شده است. در آیین نوروزی نیز به مسئله پاك كردن خانه از هر گونه خباثت ظاهری و شست و شو توجه شده است كه مورد تایید اسلام است.
هـ) پوشیدن لباس های نو
از دیگر مؤلفه ها و عناصر نوروزی مسئله پوشیدن جامگان نو است كه بیانگر طهارت در پوشش و ظاهر است و اسلام به این مسئله نیز بها و توجه داشته و دارد. در جشن قوم ابراهیم كه قرآن از آن به یوم الزینه یعنی روز زینت و آرایش یاد می كند مردمان خود را به آرایه های مختلف می آراستند تا روزی را به شادی و خوشی در طبیعت بگذرانند. این نیز یكی از مؤلفه های مورد تأیید اسلام است و موجب شد تا آیین نوروزی در فرهنگ اسلامی باقی و پا بر جا بماند.
و) طبیعت دوستی
دیگر راز ماندگاری آیین نوروزی را در فرهنگ اسلامی باید در مسئله طبیعت دوستی در آیین نوروزگان جست. مردمان در این روز به طبیعت می روند و می كوشند تا هر كس به سهم خود گیاهی را بپروراند و پرورش دهد. هر چند در سال های اخیر این مسئله به شكل نمادین پرورش و كشت سبزه درآمده است در گذشته ایرانیان به كشت واقعی دست می زدند. برخی درختی را می كاشتند و برخی دیگر به كاشت و نشا بوته و گیاه اشتغال می ورزیدند.
اكنون در شمال ایران پیش از نوروز كشاورزان دانه برنج را می پروانند و در آغازین روزهای بهار آن را در خزانه می كارند تا پس از چند روز یا هفته به نشا برند و شالیزار را از بوته های سبز برنج پركنند. نمایشی واقعی از طبیعت دوستی. آن چه در آیین نوروزی مورد توجه است همان طبیعت دوستی و پرورش گل و گیاه و درخت است كه به شكل سبزه كاری اكنون به جا مانده است. این رازهایی است كه می توان برای ماندگاری سنت و آیین نوروزی در سنت فرهنگی اسلام یافت. اگر بیشتر درنگ كنید می توانید رازهای دیگری نیز بیابید و به این مؤلفه ها بیافزایید.


وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    دستور العمل دوستی
    ▪ یک پیمانه تواضع ▪ یک دوم پیمانه صبر ▪ یک سوم پیمانه تفاهم ▪ یک پیمانه کلمات محبت آمیز ▪ تحسین به میزان کافی ▪ مزاح به مقدار لازم ـ نکته مواد لازم را فقط با چاشنی زندگی پخته و …