یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ / Sunday, 24 June, 2018

شاعر دهقانی، مخالف مدرنیته و جهان‌وطنی!


شاعر دهقانی، مخالف مدرنیته و جهان‌وطنی!
در عکسی از سال ۱۹۶۲، درحالی‌که رابرت فراست (Robert Frost: ۱۸۷۳-۱۹۶۳)، شاعر دهقانی یا شاعر مزرعه‌داران (؟) آمریکایی، درحال شعرخوانی است، جان اف کندی، رئیس‌جمهور تازه انتخاب‌شده‌ی آن‌زمان هم در پای تریبون در میان سایر نمایندگان دمکرات نشسته و افتخار می‌کند که در مراسم سوگندخوری ریاست‌جمهوری‌اش، شاعر ملی قرن بیستم آمریکا شرکت دارد.
رابرت فراست، خلاف دو شاعر دیگر یعنی «ازرا پاوند» و «الیوت»، نه‌تنها مخالف جهان‌وطنی شاعر، بلکه ضدمدرنیته نیز بود و می‌گفت که شعر مدرن سرودن، مانند بازی تنیس روی زمین بدون تور است. و برای این‌که منتقدان ادبی او را به حال خود بگذارند و دست از سرش بردارند، درباره‌ی اشعارش گفته بود که: «طنز، مناسب‌ترین نوع بزدلی است و شعر، لحظه‌ای در جنون توقف‌کردن است». به این‌دلیل شعر او هیچ‌گاه موضوعی برای کار منتقدان نشد و نظر آن‌هارا جلب نکرد یا تحریک ننمود. برای «شلی»، شاعر انگلیسی گفته بود که شاعران، قانون‌گذاران به‌رسمیت شناخته نشده‌ی زمان خود هستند.
فراست تنها شاعر آمریکایی است که تیراژ فروش کتاب‌های شعرش حتا بیش از تیراژ رمان‌های به‌فروش‌رفته‌ی سرگرم‌کننده‌ی آن زمان شد. او خود را شاعر تمام اقشار مردم آمریکا می‌دانست. وی چهار بار جایزه‌ی «پولیتزر» را از آن خود کرد و ۴۴ بار دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف گرفت. (پاره‌ای از ماها هم، ماه‌ها است که هشت‌شان گرو هفت‌شان است!). اشعار او ده‌ها سال است که به‌صورت جملات قصار بین مردم، دهان به دهان و سینه به سینه می‌گردند.
در پاسخ به دیگران که شعر او را رئالیست نامیدند، نوشت که: «دو نوع رئالیسم وجود دارد: یکی این‌که انسان سیب‌زمینی را تمیز نشده و با پوست و گل به مهمان‌ها تعارف کند تا دیگران ببینند که آن‌ها واقعی و اصیل هستند، و دیگری آن‌ها را تمیز می‌کند و سپس به مردم تعارف می‌کند. درنظر من، هنر باید موجب نظافت ناپاکی‌های زندگی گردد تا فرم و ظاهر آن آشکار شود.»
او خود را نیمی شاعر، نیمی کشاورز، و نیمی معلم می‌دانست. منتقدی درباره‌ی او نوشت که اشعارش انقلابی هستند، چون او از شعاردادن و سخن‌سرایی‌های پرمدعا، پرهیز می‌کند، یعنی آن‌ها آتش و شدت آرام و خموش احساسات انسانی را نشان می‌دهند.
فراست کوشید تا زبان عامیانه‌ی دوستان و همسایگان را وارد شعر کند. امروزه اشعار او را آثاری مردمی و رئالیستی در جامعه‌ی کشاورزان شرق آمریکا به‌شمار می‌آورند. شاعر در نظر فراست یعنی کسی که زندگی را شرح دهد، چون شعر خوب را باید در خود زندگی جستجو کرد. اهل ادب اشعار او را پیشنهاداتی می‌دانند که تجربیات زندگی را منتقل می‌کنند، و نه شرح و تفسیرهایی کامل از آن را.
درباره‌ی فراست گفته می‌شود که او توانست روح و فرهنگ ملت خود را به‌شکل عمیقی به‌صورت شعر بیان نماید. فراست با اشعار ساده‌ی عامیانه‌اش یکی از محبوب‌ترین شاعران آمریکایی زمان خود گردید. او به موضوعات دهقانی و چوپانی زمان خود با کمک زبانی جدید و ساده، شکل نوی بخشید. ازجمله آرزوهای ادبی‌اش این بود که آهنگ و تن صدای سخنگو را وارد شعر نماید.
گرچه فراست درآغاز با اشعاری تجربی آغاز کرد، مدرنیست‌ها او را آخرین بازمانده‌ی شعر سنتی قرن نوزده آمریکا و یکی از شاعران پیش از مدرن محلی ـ ولایتی نامیدند. او گرچه ضدمدرن، ولی یک سنت‌گرای نوخواه است. گرچه ظاهر اشعارش سنتی هستند ولی او اهمیت خاصی به فرم در شعر می‌دهد. در تاریخ ادبیات غرب، او را در کنار «ماریا ریلکه» و «پاول والری»، ازجمله شاعران فیلسوف‌منش قرن بیستم می‌دانند. ازجمله صفات هرسه‌ی آن‌ها، اهمیت‌دادن به مسئولیت شاعر و نقش شعر در جامعه بود. آن‌ها خلاف شاعران آغاز قرن گذشته، شعر را بالاترین فرم بیان روشن‌فکری، روشنگری و مسئولیت اجتماعی می‌دانستند. بخش مهم اشعار فراست درباره‌ی فعالیت کشاورزان و امور خانگی است؛ یعنی دیوار و حصار و پرچین‌ساختن دور باغ و خانه و طویله و چراگاه، درباره‌ی تیزی اره‌های درخت‌بری، صدای خش‌خش برگ‌های چنار و افراها، بانگ خروس صبحگاهی همسایه، عوعو شبانه‌ی سگ‌ها، ترتر تراکتورهای گازوئیلی، شیهه‌ی عصرانه‌ی اسب‌ها و مادیان‌ها و غیره. در اشعار فکری ـ عارفانه‌اش خواننده شاهد مونولوگ و دیالوگ، روایت دراماتیک، و شرح مثل‌های «کلیله و دمنه»ای می‌شود. او به سبک نویسندگان ادبیات چوپانی دوران باستان یعنی به تقلید از: «تئوکریت»، «ویرژیل» و یا به‌سبک «تورئو» به سرودن اشعار گله‌داران و چوپانان شرق آمریکا پرداخت. تمایل به شرح جزئیات، ظرافت‌ها و واضحات زندگی، موجب محبوبیت مردمی او گردید، گرچه او مهم‌ترین ابزار شعر را، استعاره می‌دانست.
فراست می‌گفت که شاعر باید حداقل چند شعر سروده باشد که به‌جایی مناسب برای همیشه بچسبند و ابدی شوند. درنظر مورخین ادبیات، او به این هدف خود رسید، چون غالب اشعارش در حافظه‌ی مردم روستایی آن‌زمان آمریکا جا گرفتند. خلاف درخشش ظاهری و بشاشیت زندگی شعرهایش، فراست اعتراف کرد که سال‌ها دچار غم و یأس و تیرگی در زندگی بود و دائم به جنون و خودکشی فکر می‌کرد. گرچه در شعرش خواننده شاهد تنهایی، طنز سیاه و بدبینی است، ولی آن‌ها از عشق به زندگی و مبارزه در آن سخن می‌گویند. گروه دیگری اشعار او را شیپور پیام ترس نامیدند که وحشت و خطر را در گوش خواننده زمزمه می‌کند.
رابرت فراست، شاعر آمریکایی در سال ۱۸۷۳ به‌دنیا آمد و در سال ۱۹۶۳ در سن ۸۸ سالگی درگذشت. پدر و مادرش هردو معلم روستایی بودند، ولی او در ۱۱ سالگی پدر را از دست داد و دچار فقر و گرسنگی گردید و مجبور شد به شغل‌های: کفاشی، مرغ‌داری، کشاورزی، معلمی و روزنامه‌نگاری بپردازد. سرانجام بعد از موفقیت در امر نویسندگی، با کمک سرمایه‌ی به‌دست‌آمده، مزرعه‌دار شد.محبوبیت و مشهوریت او باعث شد که «کندی» او را در سال ۱۹۶۲ جهت دیداری دوستانه و فرهنگی به شوروی بفرستد.
فراست را سال‌ها صدای آمریکا یا شاعر ملی عصر نو در آمریکا نامیدند. اشعار او همچون سقراط طنزگوی، بخشی از کتاب‌خانه‌های خصوصی و خانوادگی عصر کندی گردیدند. گرچه «ازرا پاوند» نخستین‌بار او را معرفی کرد و او را شاعری باوجدان نامید و موجب معروفیت‌اش شد، ولی فراست غیر از کشورهای انگلیسی‌زبان، درسایر کشورهای اروپایی، توجهی را به‌خود جلب نکرد. فراست از ادعاهای جهان‌وطن بودن الیوت و پاوند تعجب می‌کرد. او با تحسین از سادگی انسان و دهقانان خالق ارزش‌ها، به تحقیر تحصیلات آکادمیک و تئوریک پرداخت. دفاع از برابری و دمکراسی باعث شد که اقشاری از مردم آمریکا او را سخنگوی ایده‌آل‌های خود به‌شمار آورند. امروزه تأثیر او را می‌توان روی شاعرانی مانند «آدریانه ریچ» و «دونالد هال» مشاهده کرد. صاحب‌نظری نوشت که فراست و هاردی دو شاعری هستند که نسل نویسنده‌ی جوان آمریکا باید حتمن مطالعه کند. فراست با تکیه بر شکاکی زبان، ولی خوش‌بینانه، به عمل‌گرایی «امرسن» انتقاد کرد و وحدت انسان با طبیعت را آرزویی رمانتیک نامید و می‌گفت طبیعت باید وسیله و رسانه‌ای برای تحقیق درباره‌ی انسان شود.
● ازجمله آثار او: درخت شاهد، فاصله بین کوه‌ها، پروانه‌ی من، دو مجموعه شعر، ازجمله عواقب دیگر، آن‌چه یک جوان می‌خواهد، هامشیر نو، و غیره هستند. اولین شعر منتشرشده‌ی او «پروانه‌ی من» بود و اولین کتاب چاپ‌شده‌اش «آن‌چه یک جوان می‌خواهد» نام داشت. کتاب «فاصله بین کوه‌ها» شامل مشهورترین اشعار او است. کتاب «هامشیر نو« یکی از آثار آغازین او بود. بعد از معرفی و نقد جلد دوم اشعارش یعنی «شمال شهر بستون» در آمریکا مشهور شد و این کتاب یکی از آثار پرفروش سال گردید. یکی از اشعارش درباره‌ی دیوار و حصار بین انسان‌ها است و معتقد است که حصارهای زیبا و عادلانه باعث همسایگی‌های نیکومنش بین انسان‌ها می‌شود. اشاره‌ی فراست به دو کتاب موردعلاقه‌اش: «دریاچه‌ی والدن» و «رابینسون کروزوئه»، نشان می‌دهد که او چگونه با کمک جزئیات و مسایل روزمره، می‌خواهد به بی‌نهایت و ابدیت در افکار و هدف خود برسد.

سارا ارمنی


منبع : پایگاه ادبی، هنری خزه

مطالب مرتبط

هومر، شاعر افسانه‌ای یونان

هومر، شاعر افسانه‌ای یونان
همانگونه که فردوسی بزرگ با سحر حلال، پدیدار اثری بی‌همتا، چون شاهنامه گشت و آوازه اساطیر و داستان‌های ملی، گربه جغرافیا را در ادب جهانی جاودانه ساخت. در یونان، امیروسر یا به پیروی از زبان لاتین هومر نیز با آفرینش دو اثر منظوم حماسی خود یعنی ایلیاد و اودیسه جایگاهی بسزا در ادبیات جهانی گشود.
هومر بنا بر روایات ۹۰۰ سال ق‌‌م و از قول پدر تاریخ هرودوت ۸۵۰ سال ق‌م می‌زیسته، در مورد زادگاه او همچون بسیاری دیگر از نوابغ دوران باستان اطلاع جامعی در دست نیست ولی ۷ شهر یونان بر این مدعی‌اند که او از دیار آنان برخاسته. گفته شده هومر از هر دو چشم نابینا بوده و از شهری به شهر دیگر می‌رفته و شعر می‌سروده و بدین‌طریق امرار معاش می‌نموده. این مجموع سروده‌های هومر اولین بار توسط آریستارکوس در ۱۵۰ س‌ق‌م گردآوری شد.
هومر، سراینده ایلیاد و اودیسه: پیرامون اشعار و حتی شخصیت هومر سخنان فراوانی نقل شده. بسیاری به‌خصوص در قرن سوم ق‌م وجود هومر و اشعار سروده شده توسط او را انکار می‌کردند. روانشاد استاد سعید نفیسی در مقدمه کتاب ایلیاد که آن را به فارسی برگردانده، می‌نویسد: به او شک کرده‌اند، گفته‌اند که نه‌تنها این دو منظومه از یک گوینده نیست بلکه ایلیاد مجموعه سرودها و مقطعا نیست که گویندگان مختلف در زمان‌های مختلف سروده و سپس آنها را با هم گردآورده و از آن کتابی ترتیب داده و تدوین کرده‌اند اما در قرن هفدهم این عقیده سست شد و دانشمندان بزرگ به دلایلی ثابت کردند که سراسر ایلیاد اثر طبع یک‌ گوینده بیش نیست.
برخی دیگر درباره زمان سروده شدن این اشعار تردید داشتند و آنها را از قرن دهم پیش از میلاد نمی‌دانستند و معتقد بودند که یونانیان قدیم قرن‌ها پس از آن به شاعری آغاز کرده‌اند و حتی در این زمینه بدین عقیده گرویده بودند که ایلیاد مجموعه‌ای از سرودهایی است که آئوهای چند در قرن‌های متعدد سروده‌اند و سپس آنها را یکدست و یکنواخت کرده و با تصرفاتی همسان و هماهنگ کرده‌اند و بدین‌گونه که امروز هست، فراهم آورده‌اند و حتی برخی قسمت‌های کهنه‌تر را نشان داده‌اند...
در اواخر قرن هجدهم نیز دانشمند آلمانی با نام آگوست ولف در این باب در کتاب خود با نام مقدماتی بر هومر (Prolegomenes AHomere) هومر و منظومات را منتسب به وی می‌داند و بر این باور بود که این اشعار از ترانه‌های حماسی مردمی برگرفته شده، در مقابل او وحدت‌طلبان (Les unitaristes) به مخالفت با وی برخاستند. آنها معتقد بودند که به‌واقع، وحدت هنری منظومه‌های هومر است که وجود نویسنده نابغه را ایجاب می‌کند.
▪ ایلیاد و اودیسه:
منظومه ایلیاد را هومر در ۲۴ سروده به نظم کشیده. هومر در ایلیاد و اودیسه به توصیف قهرمانان و جنگجویان پرداخته؛ این منظومه علاوه بر ارزش و جایگاه وصف‌ناپذیر خود در ادبیات جهان در واقع منعکس‌کننده نوع زندگی و عقاید یونان باستان طی چندین قرن است.
▪ نگاهی گذرا بر سروده نخستین ایلیاد:
تمام داستان ایلیاد کارزاری است میان یونانیان و مردم تراوا، به سبب آنکه پاریس فرزند پادشاه تراوا هلن شاهزاده زیبای یونانی را ربوده.
در سروده نخست ایلیاد آگاممنون (Agamemnon) سالار یونانیان، دختر یکی از کاهنان معبد آپولن (Apolon) با نام کریزس (chrgses) را به اسیری می‌گیرد و کاهن آپولن با بسیاری فدیات و هدایا به محضر آگاممنون می‌آید از جمله عصای زرین آپولن را نیز با خود می‌آورد، به آن امید که بتواند دخترش را از بند او رها سازد ولی آگاممنون نمی‌پذیرد و او را با خشم از درگاه خود بیرون می‌سازد.
کاهن مایوس و ناامید باز می‌گردد و به درگاه آپولون (پروردگار شعر و هنرهای زیبا و خدای آفتاب) به مویه و زاری می‌پردازد چنانکه آپولون به او رحم می‌ورزد و از المپ (olympe) بیرون می‌آید و آگاممنون و سرزمینش را مورد خشم خود قرار می‌دهد و تیرهای خشم خود را روانه لشگریان و مردم می‌کند.
در این کشاکش که آشیل فرزند پله و نیز هرا همسر خدای خدایان زئوس وقتی ناظر کشته شدن مردم بودند بر آن می‌شوند تا به نزد پیشگویی بروند و سبب خشم آپولون را جویا شوند تا آنکه کالکاس که سرآمد تمام غیب‌گویان بود سبب خشم آپولون را انتقام کاهن خویش بیان می‌دارد و یگانه راه فرو نشاندن این غضب را بازپس فرستادن کریزس به همراه قربانی می‌داند.
آگاممنون با شنیدن سخنان غیبگو این پیشنهاد را در صورتی می‌پذیرد که غنیمتی دیگر به او دهند چرا که این محرومیت را درخور مقام خویش نمی‌داند.
در این هنگام است که آشیل با آزمندی آگاممنون به نزاع می‌پردازد و آگاممنون وی را تهدید می‌کند که غنیمت او را که دختری است به‌نام بریزئیس (Briseis) از او خواهد ربود بدین‌ترتیب تهدید خود را عملی می‌سازد، آشیل خشمگین می‌شود و از جنگ سر باز می‌زند و به کشتی خود می‌رود، غمگین می‌نشیند تا مادرش تتیس به نزد او می‌آید و علت اندوه او را جویا می‌شود.
تتیس با شنیدن سرگذشت فرزندش به نزد زئوس می‌رود و از او می‌خواهد تا مردم آخائی یونان را دچار عذاب سازد.

وبگردی
قیمتهای روانی  / این آقایان عاقل / بیجاره مردم
قیمتهای روانی / این آقایان عاقل / بیجاره مردم - افاضات امروز معاون اول رییس جمهور، البته قبلتر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهارنظر کلی و تاکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی» ! عجیب است این جملات شگفت انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می کند! اما آقای جهانگیری! حقیقتاً این دلار و آن سکه و و قیمت های…
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!