جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بیماری های سیستم شنوایی ناشی از کار


بیماری های سیستم شنوایی ناشی از کار
پیشرفت جوامع برای صنعتی شدن ونیاز روزافزون به تولیدات ومواد صنعتی منجر به افزایش قابل ملاحظه ای در سروصدای محیط كار شده است. بیماریهای شنوایی بویژه كاهش شنوایی ناشی از سروصدا محیط كار یك مشكل شایع در تعداد زیادی از این محیط ها است.سروصدا شایعترین عامل زیان آور فیزیكی در محیط كار است . یكی از قدیمی ترین بیماری های شغلی شناخته شده است.
سر وصدا در مكانهای دیگر غیر از محیط كار مشكلات فزاینده ای را ایجاد كرده است. پیشرفت وتكامل فن آوری وتوسعه هر بیشتر شهرها ، تراكم وسائط نقلیه ، ازدهام جمعیت ، زندگی در مجاورت فرودگاهها ، ایستگاههای راه آهن وكارخانجات پرسروصدا و نظایر اینها باعث شده تا سایر افراد جامعه نیز در معرض تماس با سروصدا باشند. با توجه به اینكه سروصدا علاوه بر اثر سوء بر سیستم شنوایی بعنوان یك استرسور عمومی ممكن است سبب افزایش فشار خون ، بروز مشكلات قلبی-عروقی ، تحریك اعصاب ، اضطراب ، تأثیر بر خواب ومشكلات روحی- روانی شود ، ضروری است بطور جدی به این معضل محیطی پرداخته شود.
OSHA(Occupational Safety&Health Administration) تخمین زده است كه ۱۷% كارگران بخش تولید دچار حداقل اختلال در شنوایی هستند.
كاهش شنوایی به افراد درمواجهه سروصدا محیط كار محدود نمی شود. بین ۲۵تا ۴۰ درصد افراد با سن بیش از ۶۵ سال به درجات مختلف ، دچار كاهش شنوایی هستند. NIOSH برآورد كرده كه از هر ۴ كارگر با سن بیش از ۵۵ سال كه در معرض تماس با مقادیر زیاد سروصدا (بیشتر از۹۰ دسی بل) می باشند یك نفر دچار درجاتی از اختلال شنوایی است. NIOSH كاهش شنوایی ناشی از سروصدا را بعنوان یكی از ده بیماری عمده مربوط به كار معرفی كرده است . امروزه در كشورهای توسعه یافته ، آمارهای مختلف نشان می دهد علی رغم بكارگیری فن آوری جدید، افزایش آگاهی مسئولین، مدیران وكارگران از خطرات سروصدا بیش از حد مجاز در محیط كار؛ اجرای دقیق مقررات وضوابط بهداشت حرفه ای و ایمنی وطب كار ، هزینه ادعای غرامت كارگران بابتONIHL بسییار قابل ملاحظه بوده و همواره سیر صعودی داشته است. از این رو ، NIOSHاقدامات زیر را جهت پیشگیری از كاهش شنوایی پیشنهاد كرده است:
۱) بكارگیری فن آوری جدیدیكه سروصدای كمتری داشته باشد.
۲) ایجاد راهكارهای كنترل سروصدا در منبع تولید
۳) توسعه استفاده از وسایل حفاظت شنوایی مؤثر
متأسفانه بدلیل عدم وجود آمارهای دقیق و معتبر در كشور ما ، از آمارهای كشورهای توسعه یافته استفاده شده است و آنچه مسلم است ، در كشور ما، تعداد نسبتأ بیشتری از كارگران درمعرض خطرات ناشی از سروصدا هستند، امید است در آینده ای نزدیك بتوانیم هم ازلحاظ آماری و هم از نظر پیشگیری خود را به كشورهای توسعه نزدیك كنیم.
● صنایع مولد NIHL
در صنایعی نظیر صنعت نفت ، تولید چوب والوار، تولید فرآورده های غذایی، ممكن است ۲۵درصد كارگران در تماس با سروصدا بیش از حد مجاز بین المللی یعنی ۹۰ دسی بل در۸ ساعت كار روزانه ، باشند. كارخانجات سازنده وسایل منزل، فلزكاری، لاستیك سازی و پلاستیك سازی نیز در صورتیكه كارگران بطور صحیح از مقادیر زیان آور سروصدا محافظت نشوند، دچار --- می شوند. از سایر مشاغل در معرض خطر می توان به صنایع دخانیات ، نساجی ، چرم سازی ، چاپ ، حمل ونقل ، كاغذ سازی و معدن كاری اشاره كرد. ولی بطوركلی تقریبأ هیچ صنعتی را نمی توان یافت كه از نظر آلودگی صوتی ایمن باشد.
منبع : ادیولوژی


همچنین مشاهده کنید