چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ / Wednesday, 20 September, 2017

تربیت شنوایی


تربیت شنوایی
● تاریخچه تربییت شنوایی
استفاده از تحریكات صوتی برای كمك به افراد دچار نقص شنوایی وآموزش وتشویق آنها به استفاده هر چه بیشتر از باقیمانده شنوایی یك امر جدیدی نیست. از زمانهای قدیم مردم به منظور كمك به افراد كم شنوا و یا ناشنوا روشهای زیادی رابه كار گرفته اند كه اغلب این روشها غیر علمی بوده وگاه حتی اثر سوء از خود بجای گذاشته اند.
مداركی كه در دست است نشان می دهد كه در قرن اول میلادی پزشكان رومی از روشهای ویژه ای برای تربیت شنوایی افراد ناشنوا استفاده می كرده اند.
با گذشت زمان وتجارب بدست آمده ،در قرن ۶ میلادی دریافتند كه فریاد زدن درگوش كودكان ناشنوا باعث تغییر رفتار عمومی این كودكان نسبت به وجود یا عدم وجود صدا می شود.
در قرن ۱۸ میلادی اولین تلاشهای سیستماتیك علمی برای تقویت شنوایی افراد دچار نقص شنوایی در فرانسه شروع شد.جان ایتارد كه به حق وی را می توان از پیشگامان انجام برنامه های تربیت شنوایی دانست ، اولین مطالب و روشهای دسته بندی شده ویژه تربیت شنوایی را ارائه نمود.
پس از ایتارد كم كم سایر دست اندركاران نیز جذب برنامه های تربیت شنوایی شدند. زمانی كه اولین سیستم الكترونیكی تقویت صدا درجهان ساخته شد، فصلی نو در برنامه های تربیت شنوایی ایجاد گردید. چرا كه در این سیستم به مربی اجازه می داد كه صداهای محیطی را به مقدار لازم تقویت كرده و به فرد دچار نقص شنوایی منتقل نماید. این امر برنامه های تربییت شنوایی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده وبازده علمی آنها را چندین برابر نمود.
ماكس گلدشتاین یكی از كسانی بود كه یك برنامه تربییت شنوایی منسجم ارائه نمود. وی معتقد بود كه باآموزشهای ویژه ،افراد ناشنوا می توانند بعضی از جنبه های گفتار رادریافت و درك كنند. وی روش خاص خود را روش آكوستیكی نامید.
از سوی دیگر باپیشرفت تكنولوژی كیفیت وسایل تقویت صدا نیز افزیش یافت. در طول جنگ جهانی اول ودوم روند پیشرفت تربییت شنوایی تا حدود زیادی دچار وقفه شد. اما پس از جنگ جهانی دوم با توجه به افزایش فوق العاده افراد دچار نقص شنوایی ، روند توسعه این آموزشها با ایجاد رشته شنوایی شناسی در این زمان ، تربییت شنوایی خود بصورت یك علم ظاهر گردید. در قرن نوزدهم ودنبرگ روش دیگری را برای تربییت شنوایی پیشنهاد نمود كه بعدها روش تك حسی نام گرفت.
● تعریف تربیت شنوایی
تصور بسیاری از افراد شنوا این است كه كودك دچار نقص شنوایی اگر كلمه یاصدایی را بشتود آنرا درك می كند، چرا كه معتقدند كه این افراد تنها صداها را با شدت كمتری دریافت می كنند ولی كیفیت صدا برای آنان با كیفیت صدایی كه افراد شنوا دریافت می كنند ، تفاوتی ندارد.
اگرچه این تصور در مورد كم شنوایی های انتقالی صحیح است اما در مورد سایر آسیبهای شنوایی صادق نمی باشد. چرا كه در آسیبهای حسی-عصبی افراد نه تنها صدا را دریافت نمی كنند بلكه آنرا بصورتی متفاوت از آنچه شنوایان می شنوند، خواهند شنید.
بطور كلی باید گفت كه تربیت شنوایی چیزی به غیر از آموزش خوب شنیدن و خوب درك كردن نیست. اما حوزه های كاربردی وسیع تربیت شنوایی و تنوع گروههای تحت آموزش سبب می گردند تا تعاریف مختلفی برای این اصطلاح پدید آید.
به بیان دیگر می توان گفت : تربیت شنوایی به مجموعه آموزشهایی اطلاق می گردد كه به فرد دچار نقص شنوایی كمك می كند تا حداكثر استفاده ممكن را از باقیمانده شنوایی خود بدست آورد.
● اهداف تربیت شنوایی
هدف اصلی در تربیت شنوایی بدست آوردن بیشترین مقدار ارتباط كلامی از طریق تقویت حس شنیداری به بیشترین میزان ممكن است.
گرچه هدف عمده تربیت شنوایی تقویت توانائیهای ارتباطی است، ذكر این نكته اهمیت دارد كه بدست آوردن این هدف اصلی می تواند منجر به موقعیتهای دیگری شامل كسب مهارتهای گفتاری وزبانی ، پیشرفتهای شغلی وتحصیلی وتطبیق روانشناختی موفقیت آمیزی گردد.
وبراساس اینكه كدام یك از شرایط وجود داشته باشد تعریف وهدف تربیت شنوایی متفاوت خواهد بود:(الف
محیطی كه در آن تربیت شنوایی انجام می شود، می تواند كلینیك ، خانه یا كلاس درس باشد
ب) سن فردی كه آموزشهای تربیت شنوایی را دریافت می كنند.
ج) میزان كم شنوایی آموزش گیرنده كه خود به دوقسمت تقسیم می شود :
۱- كم شنوایی ملایم تا متوسط ۲- كم شنوایی شدید تا عمیق
هدف عمده تربیت شنوایی افزایش درك گفتار ، توسعه آن وتشویق كودك در بكار گیری كلام است كه از اهداف ثانویه توانبخشی ناشنوایان محسوب می گردد.
● روشهای تربیت شنوایی
از بخشهای قبلی چنین بر می آید كه برای شنوایی می توان حداقل دو عملكرد در مرحله آگاهی فرد تصور كرد و آن مراحل عبارتند از:
۱- ارتباط حسی با محیط ۲- كانال اولیه یادگیری برای زبان
بعضی ازروشها ،مورد اول وبعضی دیگر مورد دوم را تأكید می كنند.
الف) روشverbtonl: در این روش بر اصلاح جنبه های زنجیره ای و فوق زنجیره ای (صامتها و مصوتها) و( آهنگ ، ریتم ، زیروبمی ، شدت و.....) گفتار توجه می گردد.
ب) روش Wedenberg: یكی از اولین روشهایی است كه در سال ۱۹۵۴ برای كم شنواییهای در حد شدید وعمیق بكار گرفته شد.
ودنبرگ معتقد است از باقیمانده شنوایی بطور صحیح وسیستماتیك استفاده شود وروش فوق را بعنوان روش تك حسی (unisensory) نامید . او لبخوانی رابعنوان یك نظام مجزا پیشنهاد نمی كند.
ج) روش Carhart: این روش بعد از جنگ جهانی دوم در مراكز شنوایی ارتش مورد استفاده قرار گرفت . روش كارهارت برای آموزش كودكان ناشنوای مادرزادی یا پیش از زبان آموزی شامل چهار مرحله است : ۱- رشد وتوسعه آگاهی از وجود صوت
۲- رشد وتوسعه تمایزگذاری كلی در رابطه با محركات غیر گفتاری
۳- رشد وتوسعه تمایزگذاری كلی بین الگوهای گفتاری ساده
۴- رشد وتوسعه تمایزگذاری ظریف بین الگوهای دقیقتر
د) روش Kreschmer(زبانی-گفتاری): تأكید این روش بر استفاده از كانال شنوایی جهت یادگیری زبان می باشد و نیز تأكید در گسترش اطلاعات و استفاده از قواعد زبان شناختی از طریق بسط شنیداری وتكنیكهای مشروح زبانی می باشد.
ه) روشErber: جدیدترین ومناسب ترین روش تربیت شنوایی می باشد . این روش در آموزش كودكان دچار نقص شنوایی از كارایی فوق العاده ای برخوردار است . در این روش ابتدامی بایست سطح توانائیهای شنوایی كودك تعیین گردد.

برگرفته از كتاب تربیت شنوایی در كودكان زیر ۷سال دچار نقص شنوایی نوشته دكتر حیدریان


منبع : ادیولوژی

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
مر اسم , مردم آذربایجان , زینب گیوه , ابهام , جنگ و صلح , المپیاد ملی ورزش همگانی دانشجویان پسر , مدیر کل امور روستایی و شورا , تصور اشتباه , هیئت یکپارچه , بهار 96 , دانشگاه رازی کرمانشاه , ادعا علیه ایران , زهپاد , بدافزار ها , بیله فلد , دربقاع , اتباع آمریکایی , نرخ کرایه تاکسی , رای کنگره , نارسایی حاد , معاون وزیر خارجه آلمان , یارانه سوخت , ابوالفضل اینانلو , استاندری تهران , تب کیو , شیعه انگلیسی , توزان , فریده غیرت , تعداد سلول , شرکت نفت عربستان , مسجاد محلات , محصول معجزه گر , شهر شلوغ , مالزی آموزشی , ایرج شهبازی , اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار کشور , ببر کوسه , تکریم ایتام , گالاتاستارای , انتخابی تیم ملی اسکیت , همسر مرتضوی , تغییر و تحول , جن , شهر بجنورد , ورود کالا , سخن اعداد , کاروان های مجاز , شوخ‌طبعی , احداث سینمار , پیانوی هوشمند ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
توابع تولید و نهاده‌ها , تجارت , عوامل تعیین‌کننده دوست داشتن (۲) , سیلیاک , انواع پروژکتورهای فیلم‌استریپ , فلاورجان، استان اصفهان , کوردوم , عملیات‌گرائی (Operationism) , فصلنامه‌های بخش ترک‌نشین قبرس , در پای تو تا زلف چلیپای تو افتاد , آبپاش دنده‌ای , فصل ششم-شورای دولتی , نقش مدل در سازمانهای پیچیده , رکاکت عبارت , رشد اولیه , قابلیت ملاحظه , شمع بزم اهل دل آقا علی‌اکبر که بود , نقش کار کردن , در مدح امام ناصر الدین ابراهیم , تشخیص افتراقی ,

برخی منابع مهم خبری
asriran.com عصرایران , emtiazdaily.ir روزنامه امتیاز , uromnews.ir اروم‌نیوز , pana.ir پانا , pariyana.com پریانا , tarashe.com تراشه , hamshahrionline.ir همشهری آنلاین , iccim.ir اتاق بازرگانی , mehrpress.com مهرپرس , javanonline.ir روزنامه جوان , bazarkhabar.ir بازارخبر , salamatnews.com سلامت , 24onlinenews.ir 24 , eghtesadeiranonline.com اقتصادایران آنلاین , 55online.ir 55 آنلاین , asianews.ir آسیا , bmi.ir بانک ملی , rastannews.ir راستان نیوز , bankia.ir بانکیا , khabarnew.ir خبرنو , tarikhirani.ir تاریخ ایرانی , naftnews.net نفت , digiato.com دیجیاتو , 7sobh.com روزنامه هفت صبح , roozannews.ir روزنامه روزان , ghanoondaily.ir روزنامه قانون , resalat-news.com روزنامه رسالت , iranojahan.com ایران و جهان , iribtv.ir صداوسیما , sokhanonline.ir سخن آنلاین ,

وبگردی
بالاخره خودروی چینی بخریم یا نه؟
بالاخره خودروی چینی بخریم یا نه؟ - جیلی، چری، لیفان، ام وی ام، جک و ... همگی اسامی ماشین های چینی است که در چند سال اخیر بازار ایران را قرق کرده اند. ماشین های خوش بر و رویی که حالا مشتری های زیادی هم پیدا کرده اند و به دلیل آپشن های مختلفی که دارند، خیلی ها را به سمت خودشان جلب کرده اند اما از آنجا که پشت سر اجناس چینی هیچ وقت خوب حرف نمی زنند، این ماشین ها هم هیچ وقت با اقبال عمومی مواجه نشدند.
مشاهده زندگی جدید خانم رهنما فعلآ بلامانع است / عکس
مشاهده زندگی جدید خانم رهنما فعلآ بلامانع است / عکس - عقد «بهاره رهنما» و همسرش در حرم امام رضا (ع)
اولین گفت‌وگو با بهاره رهنما و همسر دومش / فیلم
اولین گفت‌وگو با بهاره رهنما و همسر دومش / فیلم - فیلم - اولین گفت‌وگو با بهاره رهنما و همسر دومش بعد از شروع زندگی مشترک را تی وی پلاس منتشر کرد.
لحظه دیدار امیرعباس (کچلیک) و محمدرضا گلزار!
لحظه دیدار امیرعباس (کچلیک) و محمدرضا گلزار! - امیر کچلیک، کودک خوش زبان مازندرانی را حالا همه می شناسند. کودک بامزه ای که با ویدئوی کچلیک در اینستاگرام مشهور شد و به برنامه ماه عسل هم راه پیدا کرد. او چندی پیش در یک ویدئوی دیگر گفت که آرزو دارد محمدرضا گلزار را ببیند. آرزوی امیر حالا برآورده شده و او توانسته با محمدرضا گلزار دیدار کند. عکس العمل تماشایی امیر کچلیک را در لحظه دیدن گلزار در ویدئوی زیر ببینید.
تصاویر ازدواج مجدد بهاره رهنما
تصاویر ازدواج مجدد بهاره رهنما - بهاره رهنما که بیشتر کارهای او با مضمون ظنز و کمدی است . روز شنیه 4 شهریور با امیر خسرو عباسی ازدواج کرد.
جنجال جدید جواد خیابانی
جنجال جدید جواد خیابانی - «فدای سرت که سرم را می‌بری» این جمله یعنی اینکه من اصلا کاری که تو می‌کنی (داعش) برام مهم نیست. من اینجا آمده ام تا در دفاع از حریم و حرمت خاندان پیامبرم سر بدهم.
اولین گفتگو با حمید صفت پس از دستگیری / تصاویر
اولین گفتگو با حمید صفت پس از دستگیری / تصاویر - حمید صفت خواننده رپ،پس از پنج ساعت انکار سرانجام در جریان تحقیقات پلیس به قتل پدرخوانده اش اعتراف کرد.
فیلم حضور تینا آخوندتبار در مسابقات بوکس!
فیلم حضور تینا آخوندتبار در مسابقات بوکس! - این بازیگر ایرانی که مدتهاست خبری از حضور او در عرصه هنر نیست برای اولین بار مقابل حریف چینی مسابقه داد.
فیلم لحظه فوت میوه فروش پس از درگیری با ماموران شهرداری
فیلم لحظه فوت میوه فروش پس از درگیری با ماموران شهرداری - در صحنه درگیری ماموران شهرداری قم بادستفروشی درخیابان شاهد،ماموران باکوبیدن سردستفروش به جدول خیابان وی رابقتل رساندند
ویدیو کامل از نبرد و اسارت شهید حریم آل الله محسن حججی
ویدیو کامل از نبرد و اسارت شهید حریم آل الله محسن حججی - شهید محسن حججی از مدافعان حرم در سوریه بود که پس از اسارت بدست تروریست های داعش به شهادت رسید.
جشن تولد ۶۰ سالگی مهرانه مهین‌ترابی
جشن تولد ۶۰ سالگی مهرانه مهین‌ترابی - جمعه ۲۰ مرداد بیست و پنجمین مراسم «تولد ماه» به مناسبت سالروز تولد مهرانه مهین‌ترابی، بازیگر سینما و تلویزیون، با حضور جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای دینی برگزار شد.
سلفی حقارت فراموش شدنی نیست
سلفی حقارت فراموش شدنی نیست - تصویر پشت صحنه برنامه رادیویی فرزاد حسنی و دوستانش را مشاهده می کنید.
دختر خلخالی: پدرم خشن نبود/ اهل مماشات نبود
دختر خلخالی: پدرم خشن نبود/ اهل مماشات نبود - مدرسه که می‌رفتم تقریباً همه معلم‌های من می‌دانستند که پدر من کیست. این خیلی اذیت می‌کرد. تک‌وتوک می‌آمدند و سفارش دوست و آشنایی را برای کاری می‌کردند.
اسکورت تامل برانگیز و عجیب خودروی مهران مدیری در مشهد!
اسکورت تامل برانگیز و عجیب خودروی مهران مدیری در مشهد! - مهران مدیری که برای حضور در جمع مخاطبان فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» به مشهد رفته بود با اسکورت ویژه به سینمایی رفت که هوادارانش برای استقبال منتظر او بودند.
حرکات عجیب احمدی  نژاد هنگام تعریف خاطرات بقایی از زندان!
حرکات عجیب احمدی نژاد هنگام تعریف خاطرات بقایی از زندان! - حرکات عجیب احمدی نژاد هنگام تعریف خاطرات حمید بقایی از دوران زندان کوتاه مدتش
آزاده نامداری تیتر یک پرتیراژترین روزنامه سوئیس/ عکس
آزاده نامداری تیتر یک پرتیراژترین روزنامه سوئیس/ عکس - روزنامه پرتیراژ عصر سوییس بنام بلیک که بصورت رایگان توزیع میشود ، این تیتر را برای آزاده نامدارى انتخاب کرد:دورویی!
چرا واکنش افکار عمومی به آزاده نامداری بی رحمانه است؟
چرا واکنش افکار عمومی به آزاده نامداری بی رحمانه است؟ - متاسفانه جامعه ما و نظام ها و نهادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه افراد را تشویق و حتی وادار می کنند چیزی غیر از آن خود واقعی خود باشند. اگر خانم نامداری خود را خیلی محجبه نشان نمی داد شاید این واکنش بی رحمانه نسبت به ایشان ایجاد نمی شد.
فیلم | لحظه هولناک اسید پاشی در خیابان ولی‌عصر
فیلم | لحظه هولناک اسید پاشی در خیابان ولی‌عصر - فیلم - تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته از لحظه اسید پاشی در یک مغازه در خیابان ولی عصر تهران را در ویدئوی زیر می‌بینید.
پربازدیدها