شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ / Saturday, 28 March, 2015
تربیت شنوایی

تربیت شنوایی● تاریخچه تربییت شنوایی
استفاده از تحریكات صوتی برای كمك به افراد دچار نقص شنوایی وآموزش وتشویق آنها به استفاده هر چه بیشتر از باقیمانده شنوایی یك امر جدیدی نیست. از زمانهای قدیم مردم به منظور كمك به افراد كم شنوا و یا ناشنوا روشهای زیادی رابه كار گرفته اند كه اغلب این روشها غیر علمی بوده وگاه حتی اثر سوء از خود بجای گذاشته اند.
مداركی كه در دست است نشان می دهد كه در قرن اول میلادی پزشكان رومی از روشهای ویژه ای برای تربیت شنوایی افراد ناشنوا استفاده می كرده اند.
با گذشت زمان وتجارب بدست آمده ،در قرن ۶ میلادی دریافتند كه فریاد زدن درگوش كودكان ناشنوا باعث تغییر رفتار عمومی این كودكان نسبت به وجود یا عدم وجود صدا می شود.
در قرن ۱۸ میلادی اولین تلاشهای سیستماتیك علمی برای تقویت شنوایی افراد دچار نقص شنوایی در فرانسه شروع شد.جان ایتارد كه به حق وی را می توان از پیشگامان انجام برنامه های تربیت شنوایی دانست ، اولین مطالب و روشهای دسته بندی شده ویژه تربیت شنوایی را ارائه نمود.
پس از ایتارد كم كم سایر دست اندركاران نیز جذب برنامه های تربیت شنوایی شدند. زمانی كه اولین سیستم الكترونیكی تقویت صدا درجهان ساخته شد، فصلی نو در برنامه های تربیت شنوایی ایجاد گردید. چرا كه در این سیستم به مربی اجازه می داد كه صداهای محیطی را به مقدار لازم تقویت كرده و به فرد دچار نقص شنوایی منتقل نماید. این امر برنامه های تربییت شنوایی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده وبازده علمی آنها را چندین برابر نمود.
ماكس گلدشتاین یكی از كسانی بود كه یك برنامه تربییت شنوایی منسجم ارائه نمود. وی معتقد بود كه باآموزشهای ویژه ،افراد ناشنوا می توانند بعضی از جنبه های گفتار رادریافت و درك كنند. وی روش خاص خود را روش آكوستیكی نامید.
از سوی دیگر باپیشرفت تكنولوژی كیفیت وسایل تقویت صدا نیز افزیش یافت. در طول جنگ جهانی اول ودوم روند پیشرفت تربییت شنوایی تا حدود زیادی دچار وقفه شد. اما پس از جنگ جهانی دوم با توجه به افزایش فوق العاده افراد دچار نقص شنوایی ، روند توسعه این آموزشها با ایجاد رشته شنوایی شناسی در این زمان ، تربییت شنوایی خود بصورت یك علم ظاهر گردید. در قرن نوزدهم ودنبرگ روش دیگری را برای تربییت شنوایی پیشنهاد نمود كه بعدها روش تك حسی نام گرفت.
● تعریف تربیت شنوایی
تصور بسیاری از افراد شنوا این است كه كودك دچار نقص شنوایی اگر كلمه یاصدایی را بشتود آنرا درك می كند، چرا كه معتقدند كه این افراد تنها صداها را با شدت كمتری دریافت می كنند ولی كیفیت صدا برای آنان با كیفیت صدایی كه افراد شنوا دریافت می كنند ، تفاوتی ندارد.
اگرچه این تصور در مورد كم شنوایی های انتقالی صحیح است اما در مورد سایر آسیبهای شنوایی صادق نمی باشد. چرا كه در آسیبهای حسی-عصبی افراد نه تنها صدا را دریافت نمی كنند بلكه آنرا بصورتی متفاوت از آنچه شنوایان می شنوند، خواهند شنید.
بطور كلی باید گفت كه تربیت شنوایی چیزی به غیر از آموزش خوب شنیدن و خوب درك كردن نیست. اما حوزه های كاربردی وسیع تربیت شنوایی و تنوع گروههای تحت آموزش سبب می گردند تا تعاریف مختلفی برای این اصطلاح پدید آید.
به بیان دیگر می توان گفت : تربیت شنوایی به مجموعه آموزشهایی اطلاق می گردد كه به فرد دچار نقص شنوایی كمك می كند تا حداكثر استفاده ممكن را از باقیمانده شنوایی خود بدست آورد.
● اهداف تربیت شنوایی
هدف اصلی در تربیت شنوایی بدست آوردن بیشترین مقدار ارتباط كلامی از طریق تقویت حس شنیداری به بیشترین میزان ممكن است.
گرچه هدف عمده تربیت شنوایی تقویت توانائیهای ارتباطی است، ذكر این نكته اهمیت دارد كه بدست آوردن این هدف اصلی می تواند منجر به موقعیتهای دیگری شامل كسب مهارتهای گفتاری وزبانی ، پیشرفتهای شغلی وتحصیلی وتطبیق روانشناختی موفقیت آمیزی گردد.
وبراساس اینكه كدام یك از شرایط وجود داشته باشد تعریف وهدف تربیت شنوایی متفاوت خواهد بود:(الف
محیطی كه در آن تربیت شنوایی انجام می شود، می تواند كلینیك ، خانه یا كلاس درس باشد
ب) سن فردی كه آموزشهای تربیت شنوایی را دریافت می كنند.
ج) میزان كم شنوایی آموزش گیرنده كه خود به دوقسمت تقسیم می شود :
۱- كم شنوایی ملایم تا متوسط ۲- كم شنوایی شدید تا عمیق
هدف عمده تربیت شنوایی افزایش درك گفتار ، توسعه آن وتشویق كودك در بكار گیری كلام است كه از اهداف ثانویه توانبخشی ناشنوایان محسوب می گردد.
● روشهای تربیت شنوایی
از بخشهای قبلی چنین بر می آید كه برای شنوایی می توان حداقل دو عملكرد در مرحله آگاهی فرد تصور كرد و آن مراحل عبارتند از:
۱- ارتباط حسی با محیط ۲- كانال اولیه یادگیری برای زبان
بعضی ازروشها ،مورد اول وبعضی دیگر مورد دوم را تأكید می كنند.
الف) روشverbtonl: در این روش بر اصلاح جنبه های زنجیره ای و فوق زنجیره ای (صامتها و مصوتها) و( آهنگ ، ریتم ، زیروبمی ، شدت و.....) گفتار توجه می گردد.
ب) روش Wedenberg: یكی از اولین روشهایی است كه در سال ۱۹۵۴ برای كم شنواییهای در حد شدید وعمیق بكار گرفته شد.
ودنبرگ معتقد است از باقیمانده شنوایی بطور صحیح وسیستماتیك استفاده شود وروش فوق را بعنوان روش تك حسی (unisensory) نامید . او لبخوانی رابعنوان یك نظام مجزا پیشنهاد نمی كند.
ج) روش Carhart: این روش بعد از جنگ جهانی دوم در مراكز شنوایی ارتش مورد استفاده قرار گرفت . روش كارهارت برای آموزش كودكان ناشنوای مادرزادی یا پیش از زبان آموزی شامل چهار مرحله است : ۱- رشد وتوسعه آگاهی از وجود صوت
۲- رشد وتوسعه تمایزگذاری كلی در رابطه با محركات غیر گفتاری
۳- رشد وتوسعه تمایزگذاری كلی بین الگوهای گفتاری ساده
۴- رشد وتوسعه تمایزگذاری ظریف بین الگوهای دقیقتر
د) روش Kreschmer(زبانی-گفتاری): تأكید این روش بر استفاده از كانال شنوایی جهت یادگیری زبان می باشد و نیز تأكید در گسترش اطلاعات و استفاده از قواعد زبان شناختی از طریق بسط شنیداری وتكنیكهای مشروح زبانی می باشد.
ه) روشErber: جدیدترین ومناسب ترین روش تربیت شنوایی می باشد . این روش در آموزش كودكان دچار نقص شنوایی از كارایی فوق العاده ای برخوردار است . در این روش ابتدامی بایست سطح توانائیهای شنوایی كودك تعیین گردد.

برگرفته از كتاب تربیت شنوایی در كودكان زیر ۷سال دچار نقص شنوایی نوشته دكتر حیدریان

منبع : ادیولوژی

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
چیبوک , بازار اراک , تروجان رجین , سپرده ها , الحسکه , فیم , پرواز چارتری , ساقی اینترنتی , طلا و مس , کشیک نوروزی , ایروان , علی سعیدی , بازی رایانه ای , چندکارگی , درست گوش کردن , گلباف , جوایز نوبل , اسلحه خانه , فال , احقاف ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
بیماری‌های ناشی از پریون , رودخانهٔ محمدآباد , برجه ز خواب و بنگر صبحی دگر دمیده , EEG , تغذیه جوجه شترمرغ(۲) , پیشگیری , تخیلات جدید , بوسنی و هرزگوین (۳) , زنبق رشتی , مکتب هرات , شیء خارجی در چشم , صنایع و معادن استان , دیگر عوامل , معمای لذت‌گرائی و بهره‌جوئی (Utilitaristisches Dilemma) , نمونهٔ سبک قدیم , واکسیناسیون و نارس بودن , کاربرد در موضوعات (۳) , کاستی در دید رنگ‌ها (color deficiency) , با روی تو ز سبزه و گلزار فارغیم , آفتاب سوختگى , ترومبوز عمقی , روش‌های رهنمودی (heuristics) , مفاخر (۲) , توزیع اطلاعات , رابطه با کشورهای جهان سوم , موزه گیاهان دارویی سنتی (مؤسسه بررسی گیاهان دارویی) , حرکت و نحوهٔ عمل در گیاهان , نام‌گذاری فرزندان , روش الگو , خارش عمومی ,

وبگردی
خاطرات آقای همساده از انتخاب یک الگو - آقای همساده از بچگی هر کسی رو به عنوان الگو اتتخاب کرده، طرف پوکیده، نابود شده...
فرخنده زنده زنده سوزانده شد / تصاویر - گروهی از مردم افغانستان در کابل پایتخت این کشور یک زن را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و کُشتند. مقامات امنیتی در کابل با تأیید این خبر اعلام کردند که مردان خشمگین در مرکز شهر، یک زن را که گفته شده قرآن را به آتش کشیده کشتند.
پاسخ فرزاد حسنی به افشاگری آزاده نامداری - بر فرض محال اگر این ادعاهای کذب صحت هم داشت، آیا این روش درستی برای بیان آنهاست؟ ریختن آبروی دیگران و حتی خانواده خود به چه قیمتی؟ به قیمت پخش تصویرمان از تلویزیون؟! انسان ها را از روشی که برای رسیدن به هدفشان انتخاب می کنند بشناسید...
ضرب و شتم آزاده نامداری و افشاگری بی‌سابقه - آزاده نامداری با به اشتراک گذاشتن عکسی تلخ و دردناک از آثار شدید ضرب و شتم روی صورت و چشم خود، از اتفاقاتی غیرقابل باور مربوط به زندگی گذشته اش . آقای حسنی چهل تا فایل صوتی دست من داری که مدت هاست حتی خودم گوشش ندادم.
شایعه رابطه احسان علیخانی و آزاده نامداری! / تصاویر اینستاگرام - توضیحات آزاده نامداری درباره یک شایعه - امروز آقای علیخانی چون صفحه‌ای دراینستاگرام ندارن ازمن خواستن توضیحی به هوادارانشون ودوستای خوب خودم بدم.
دختر گلفروش تجریش پدیده جدید شبکه‌های اجتماعی - دختر گلفروش میدان تجریش. این همه چیزی بود که از پدیده این روزهای شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌دانستیم و البته چند عکس که از او منتشر شده بود. دختری که با ظاهری خاص توجهات را به خود جلب کرده بود.
شبکه‌های اجتماعی با ما چه کرده‌اند / فیلم - شبکه‌های اجتماعی چگونه ما را منزوی کرده‌اند. آیا شما هم ساعت‌های زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی میکنید حتما این ویدیو را نگاه کنید.
پربازدیدها
یکشنبه، روز سرنوشت‌ساز توافق هسته‌ای است؟ - مذاکره‌کنندگان در روزهای آتی به نتیجه می‌رسندیکشنبه، روز سرنوشت‌ساز توافق هسته‌ای است؟دستیابی به توافق نزدیک است چرا که وزرای امور خارجه اعلام کردند اگر مذاکره‌کنندگان به توافقی که تاریخی محسوب می‌شود دست یابند، مقدمات پرواز به لوزان سوئیس فراهم شده است.
نامه مهم محسن رضایی به رهبر انصارالله - جلسه شرم الشیخ، نمایش سلاطین درمقابل قدرت الهی بود و بزودی در خواهند یافت که "یدالله فوق ایدیهم". تردیدی نیست که جبهه مقاومت برجبهه تجاوز پیروز خواهد شد. جهان، تشنه ادبیاتِ مقاومت درمقابل تجاوز به حقوق انسانها وتعدی به مرزهای رسمی کشورهاست،اطمینان داشته باشید که نه تنها درجهان اسلام، حتی درافکار عمومی جهان ، طرفداران جدی وگسترده، خواهید یافت. به نفع برادران قابیلی ماست که هرچه سریعتر حملات را قطع کنند.
تروریست‌های النصره شهر ادلب سوریه را تصرف کردند - "ادلب" در 60 کیلومتری "حلب" قرار دارد.
پیام صادقیان دوباره اخراج شد/ پاسخ سرمربی به اعتراض بازیکن معترض - تمرینات تیم فوتبال پرسپولیس در شرایطی پیگیری شد که زمزمه‌هایی مبنی بر کنار گذاشتن چند باره پیام صادقیان از جمع سرخپوشان مطرح شد. این تصمیم درخشان به دنبال اعتراض صادقیان به حجم تمرینات اتخاذ شد.
فیلم: شعر سهراب سپهری را با نوای علیرضا قربانی بشنوید - سخنان کوتاهی از حجت الاسلام زائری درباره بهار را می‌بینید و می‌شنوید. یک ویدئو از طبیعت را در بهار تماشا می‌کنید و در آخر نوای شنیدنی علیرضا قربانی را خواهید شنید؛ ویدئویی بسیار دیدنی از اجرای علیرضا قربانی را می‌شنوید و تماشا می‌کنید. قربانی شعری را سهراب سپهری را خوانده است.
وزیر خارجه آلمان: مذاکرات هسته‌ای مراحل نهایی را سپری می‌کند. - "فرانک والتر اشتاین مایر" این اظهارات را زمان ورود به لوزان سوئیس عنوان کرد.
بیانیه نهایی قرائت می شود؟ چند ساعت تا توافق فاصله مانده؟ - بیانیه نهایی قرائت می شود؟ چند ساعت تا توافق فاصله مانده؟ منابع غربی از آماده شدن توافق می گویند ولی مقامات ایرانی آن را تکذیب می کنند. واکنش ظریف به اظهارات اردوغان: بلندپروازان بهتر است سیاست های مسئولانه تری اتخاذ کنند ظریف: حمله نظامی به یمن فورا متوقف شود در این دور از مذاکرات قرار است چه اتفاقاتی بیفتد؟
چرا عربستان بی‌گدار به آب زد؟/ترکیه‌وقطر بازندگان اصلی تجاوز‌ به‌یمن - تجاوز نظامی عربستان به یمن بر آیند مجموعه ای از متغیرها و عوامل تاثیر گذار در سه سطح داخلی،منطقه‌ای و بین‌المللی است و اگرچه سقوط عدن نقش شتاب زا دراین اقدام داشت اما شواهد موجود نشان می‌دهد‌عربستان از چند ماه پیش در تدارک این تجاوز بوده است.
ابهام در مذاکرات لوزان؛ دو روز مانده به ضرب‌الاجل 31 مارس - «تحقیق و توسعه» و «لغو تحریم‌ها» دو موضوع باقی مانده در گفت‌وگوهای ایران و 1+5 هستند که با توجه به فضای مبهم مذاکرات بعید به نظر می‌رسد تا 31 مارس (11 فروردین) حل و فصل شوند.
رویداد خاموشی در ساعت20:30امشب/چراغ ها به احترام زمین خاموش - خاموشی ساعت؟ تنها از دو کلمه تشکیل شده برایم بسیار جالب و جذاب است که بدانم این خاموشی و ساعت چه ارتباطی با هم می...




Copyright © 2008 - 2015 vista.ir. All Rights Reserved