سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


مهارت‌های زندگی


مهارت‌های زندگی
هدف از آموزش مهارتهای زندگی ارتقاِء سازگاری فرد ابتدا با خودش سپس با دیگران و محیطی است كه در آن زندگی می كند. این مهارتها به ما می آموزدكه در طول زندگی به ویژه در موقعیت های پر خطر چگونه اقلانه و صحیح رفتار كنیم .
● اهداف مهارتهای زندگی
بخشی از اهداف مهارتهای زندگی عبارت است از:
تقویت اعتماد به نفس، تقویت روحیه ی مشاركت وهمكاری، رشد و تقویت عواطف انسانی، ایجاد روحیه ی مقاومت در برابر تبلیغات مسموم، كمك به شناسایی وبیان احساسات، تأمین سلامت مهارتهای ارتباطی ساختن یك شهروند متعادل ومقبول اجتماع، تقویت روحیه ی همزیستی مسالمت آمیز، ارتقاء سازگاری فرد باخودش با دیگران و محیط زندگیش.
▪ انواع مهارتهای زندگی
سازمان بهداشت جهانی این مهارتها را با عناوین دهگانه زیر مشخص نموده است كه هر یك ازاین مهارتها رمز برخورداری ودانستن تمرین و به كارگیری هر چه بیشتر در زندگی روزمره است.
مهارتهای خود اگاهی، مهارتهای همدلی، مهارت ارتباط موثر، مهارت روابط بین فردی، مهارت مقابله با استرس، مهارت مدیریت بر هیجانها، مهارت حل مسئله، مهارت تصمیم گیری، مهارت تفكر خلاق، مهارت تفكرنقادانه، مهارت خود آگاهی، مهارت خود آگاهی توانایی شناخت از نقاط ضعف و قوت خواسته ها نیازها رغبت ها و تصویر واقع بینانه از خود است تا حقوق فردی اجتماعی و مسئولیتهای خود را بهتر بشناسیم. با كسب این مهارت به سئوال اساسی "من كیستم"پاسخ می گوییم
▪ مهارت همدلی
همدلی یعنی این كه فرد بتواند مسائل دیگران را حتی زمانیكه در آن شرایطقرار ندارد درك كند و به انها احترام بگذارد . این مهارت موجب می شود تا به دیگران توجه كرده وآنها را دوست داشته باشیم وخود نیز مورد توجه و دوست داشتن دیگران قرار بگیریم وباایجاد روابط اجتماعی بهتر به هم نزدیك شویم
▪ مهارت ارتباط موثر
كسب این مهارت به ما می آموزد برای درك موقعیت دیگران چگونه به سخنان آنان فعالانه گوش دهیم و چگونه دیگران راازاحساس ونیازهای خوداگاه نماییم تاضمن به دست آوردن خواسته های خود طرف مقابل نیز احساس رضایت نماید.
▪ مهارت مقابله با استرس
در دنیای امروز همواره با تغییرات وسیع وپیچیده ای مواجهیم و هر تغییری با فشارهای روحی وروانی (استرس)همراه است .میزان استرس اگر بیشتر از حد و طولانی باشد بر زندگی و عملكرد ما تاثیر منفی گذاشته و مشكلات جدی وزیادی را برای ما به وجود خواهد آورد. فراگیری این مهارت به ما كمك می كند تا استرسهای مخالف و اثرات آن را شناخته و راههای كاهش یا مدیریت بر آنها را كسب نماییم.
▪ مهارت مدیریت بر هیجانها
اگر بتوانیم مدیریت مطلوبی بر هیجانهای خود مانند شادی غم خشم ترس یاس اضطراب و .....داشته باشیم رویاها خاطرات و ادراكات ما جان می گیرد.كسب این مهارت به ما كمك می كند تا ضمن شناسایی هیجانهای خود و دیگران و تاثیر آنها بر تفكر رفتارهایمان بتوانیم در مقابله با آنها واكنش مناسب را از خود بروز دهیم.
▪ مهارت حل مساله
ماهرروزبامسایل فراوانی رو به رو هستیم كه برخی ساده و برخی پیچیده اند .مهارت حل مساله این توانایی را به ما می دهد كه با توجه به تجارب علمی و توانمندیهای ذهنی خود بتوانیم در جهت "حل مسئله" یا مشكل قدم برداشته و به نتیجه ی مطلوب دست یابیم
▪ مهارت تصمیم گیری
انسان در مسیر زندگی همواره نیازمند تصمیم گیریها ی مختلف است وموفقیت در زندگی در گرو تصمیم گیری درست و بجای اوست.مهارت تصمیم گیری به ما كمك می كند تا با اطلاعات و آگاهی كافی با توجه به اهداف واقع بینانه ء خود از بین راه حلهای مختلف بهترین راه حل را انتخاب كرده و به كار بگیریم و پذیرای پیامدهای آن نیز باشیم.
▪ مهارت تفكر خلاق
فكر كردن مهارتی است كه از كودكی می آموزیم .مهارت تفكر خلاق قدرت كشف وتولید اندیشه ی جدید را برای ما فراهم می آورد.مهارت تفكر خلاق به ما كمك می كند در مواجهه با حوادث ناگوار چگونه احساسات منفی خود را به احساسات مثبت تبدیل كنیم .تفكر خلاق "نوع دیگر دیدن " است در این تفكر هیچگاه مشكل یك عامل مزاحم به حساب نمی آید بلكه یك فرصت برای كشف راه حل های نو وبدیع تلقی می شود كه تا كنون كسی به ان توجه نكرده است .
▪ مهارت تفكرنقادانه
تفكر نقادانه نوع دیگر از تفكر است .كسب این مهارت به ما می آموزد تا هرچیزی را به سادگی ودر بست قبول یا رد نكنیم ابتدا در مورد آن موضوع سئوال و استدلال كنیم سپس بپذیریم یا رد كنیم كسانیكه از تفكر نقادانه بر خوردارند فریب دیگران را نمی خورند و به راحتی جذب گروهها و افرادو مواد مخدر نمی شوند چرا كه همواره با سئوال كردن به عاقبت كار می اندیشند.
▪ مهارت روابط بین فردی
مهارتی است كه موجب میشود ضمن تقویت روحیه ی مشاركت اعتماد واقع بینانه و همكاری با دیگران بتوانیم مرزهای روابط بین خود وكسانیكه دوستشان داریم را تشخیص داده ودرجهت ایجاد روابط صمیمانه و دوستانه قدم برداریم هر چه زودتر به دوستیهای نامناسب و نا سالم خود خاتمه دهیم پیش از آنكه مورد آسیب جدی قرار بگیریم .

نزهت شهرکی
منبع:موسسه فرهنگی اشاره زندگی
منبع : هفته نامه فصل نو


همچنین مشاهده کنید