پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

سقوط شاهزاده های مادریدی


سقوط شاهزاده های مادریدی
بدون شك فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ سال سقوط رئال مادرید بود. اصلی ترین دلیل این ناكامی كنار گذاشتن وینسنتر دل بوسكه بود كه در دهه ۶۰ بازیكن سابق رئال مادرید بود. رئال مادرید در اولین حضور او در سال ۲۰۰۲ فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد. یك سال بعد مجموعه دل بوسكه فاتح لالیگا شد. در آن سال این تیم در لیگ قهرمانان اروپا در مرحله نیمه نهایی حذف شد. رئال مادرید با توجه به آمار بیشترین قهرمانی در لیگ قهرمانان و لالیگا را از آن خود كرده و تاكنون تیمی به ركورد این باشگاه نزدیك هم نشده است.
پرز رئیس اسبق باشگاه رئال مادرید كه با جاه طلبی های خود ستارگان بی شماری را به رئال آورده بود تصمیم به كنار گذاشتن دل بوسكه گرفت و به جای او دستیار فرگوسن ، كوئیرز را به خدمت گرفت.
این مربی برای باشگاهی كه افتخارات زیادی را به دست آورده بود مناسب نبود و مشكل رئال مادرید از همین جا آغاز شد. رئال در سالی كه كوئیرز رهبری رئال را بر عهده داشت در حالی كه تا ۸ هفته به پایان بازی ها ۷ امتیاز از والنسیا پیش بود در پایان در سراشیبی سقوط قرار گرفت و قهرمانی را به جنوبی ها تقدیم كرد.
البته به عقیده پرز یكی از دلایل عدم موفقیت تیم او در آن سالها این بود كه هر چه بازیكن سرشناس در خطوط میانی و حمله بود به این باشگاه سرازیر می شد اما هیچ گاه باشگاه در صدد ترمیم خط دفاعی اش نبود و سعی نمی كرد كه مدافعان طراز اولی را جذب كند. تك ستاره این منطقه همان روبرتو كارلوس بود.
●عملكرد رئال با لوپزكارو
تیم رئال مادرید در این فصل فوتبال نیز مثل دوره های گذشته بود، حتی تغییر مربی و آمدن لوپز كارو برای تیم چاره ساز نشد.پرز عقیده دارد كه یك تیم كامل باید در تمامی خطوط سه گانه دارای مهره های ارزشمندی باشد كه رئال در این مرحله بد عمل كرد. البته او با شجاعت این اشتباه بزرگ خود را قبول می كند.
بعد از اینكه رئال عنوان چهارم را در اولین سال حضور كوئیرز كسب كرد ناكامی های این تیم در لیگ قهرمانان نیز سرایت نمود، آنها دو فصل بد را در این لیگ پشت سر گذاشتند.
رئال كنونی را باید بسیار متفاوت با تیم پرقدرت سالهای گذشته دانست. این تیم نیاز به دگرگونی اساسی دارد و باید روح تازه ای در كالبد آن دمیده شود.این تیم با اختلافی فاحش نسبت به بارسلونا هیچ شانسی برای قهرمانی ندارد.تنها شانس آنها در لیگ قهرمانان بود كه آن هم در مقابل آرسنال از دست رفت.اگر چه رئال مادرید در مرحله مقدماتی با شكست سنگینی كه یك بار مقابل لیون پذیرفت نشان داد كه بسیار آسیب پذیر است. و معلوم بود در دوره های بعدی دچار مشكل خواهد شد. رئال در مرحله گروهی به عنوان تیم دوم به دور بعدی رسید.
آنها در مرحله دوم در خانه مقابل آرسنال تن به شكست تحقیر آمیز یك بر صفر دادند در روزی كه اصلاً استحقاق پیروزی را نداشت. در هایبری آنها نسبت به بازی رفت بهتر بازی كردند. اما آرسنال هوشیاتر بود و با بستن تمامی راه های نفوذ مانع از صعود آنها شد.رئال مادرید برای دومین سال متوالی از هر سه جامی كه می توانست در آن به قهرمانی برسد بازماند. لالیگا، جام حذفی اسپانیا و لیگ قهرمانان اروپا برای اینكه رئال مادرید ناكامی های خود را تكمیل كند با حادثه بزرگ دیگری در اواخر سال جاری روبه رو شد كناره گیری پرز كه یكی از عوامل اصلی موفقیت های رئال در دهه نود بود این تیم را با بحرانی دیگر روبه رو كرد.
●یكپارچگی و وحدت
بعد از اینكه پرز از تیم رویایی كناره گیری كرد فرناندو مارتین به عنوان رئیس جدید رئال مادرید انتخاب شد.
او با شعار یكپارچگی و وحدت كار خود را آغاز كرد. او اعتقاد دارد تمامی اعضای باشگاه رئال مادرید باید این اصل را رعایت كنند. مارتین برای اینكه یك تیم بی انگیزه را به شرایط آرمانی نزدیك كند كار بسیار دشواری را در پیش دارد.
اگر چه فرناندو مارتین به عنوان رئیس جدید رئال برگزیده شد اما سال آینده در زمانی كه برای این موضوع انتخابات برگزار می شود ممكن است او جایگاه خود را از دست بدهد.
مارتین در این باره عقیده دارد: از انتخابات نمی هراسم زیرا اگر بدانم كسی بهتر از من می تواند این باشگاه را هدایت كند قطعاً به خاطر رئال مادرید حاضرم كنار بروم همان طور كه پرز این تصمیم را گرفت. البته هیأت مدیره باشگاه در این مدت به خوبی نشان داده است كه كار خود را به خوبی انجام داده است. تا زمانی كه رئال مادرید به من احتیاج داشته باشد در خدمت تیم هستم.با آمدن مارتین اصلی ترین هدف او در سیاست های كلان باشگاه این است كه از این به بعد رئال مادرید باشگاه میلیونرها نخواهد بود.
او در این باره می گوید: همه باید بدانند بدون تلاش و كوشش برای پیروز شدن رئال مادرید به نتیجه نخواهیم رسید. پیراهن رئال مادرید پر ارزش است و هر بازیكنی كه بخواهد آن را تصاحب كند باید بسیار سخت كوش و پرتوان باشد.
رئال مادرید باشگاه پولدارها و میلیونرها نخواهد بود كه بازیكنان بدون اینكه برای موفقیت باشگاه تلاش كنند به پول های كلان دست پیدا كنند.وی در ادامه می گوید: كسی كه بخواهد بدون هیچ تلاشی در این باشگاه بماند به طور حتم در پایان این فصل از تیم كنار گذاشته خواهد شد. برای من نام بازیكن مهم نیست و به راحتی بازیكنان بدون انگیزه و تنبل را اخراج می كنم.
البته از سوی دیگر هستند كسانی كه با تمام وجود برای تیم زحمت می كشند و جانفشانی می كنند. آنها می توانند آسوده خاطر به كار خود ادامه دهند.هركس كه نمی تواند با این شرایط به بازی در رئال مادرید تن دهد می تواند از این باشگاه جدا شود. بازیكنان باید بدانند كه فقط پیروزی مهم نیست، تلاش و كوشش برای كسب افتخار از همه چیز مهم تر است و همه باید در این راه با هم متحد شوند.
●بازگشت دل بوسكه
مارتین درمورد مربی سال آینده رئال مادرید كمی با تردید صحبت می كند. او در این مورد عقیده دارد هنوز زود است در این باره تصمیم بگیریم زیرا زمان زیادی تا پایان فصل باقی مانده است. وی درمورد بازگشت دل بوسكه می گوید: بعد از رفتن او از رئال مادرید ما جلسات دوستانه ای با یكدیگر داشته ایم و به عقیده من او یكی از بهترین گزینه هاست و در این مورد حتما با او مذاكره خواهیم كرد.
البته ما باید ابتدا خود را از درون قدرتمند كنیم و سپس به مربیان و بازیكنانی كه فصل آینده علاقه حضور در رئال مادرید را دارند فكر كنیم. مارتین درمورد ستاره های حال حاضر مادرید می گوید:برای من تمام بازیكنان در یك سطح قرار دارند و هیچ بازیكنی نسبت به دیگری تفاوتی ندارد. ما نباید بیهوده رئال مادرید را بزرگ جلوه دهیم كه این موضوع لطمه جبران ناپذیری بر پیكره تیم خواهد زد. اصلی ترین هدف ما برقراری ارتباطی صمیمانه بین مربیان، بازیكنان و اعضای باشگاه است تا آنها بتوانند بر هم تأثیرگذار باشند.
وی درمورد جدایی این ستارگان نیز عقیده دارد: پیش از این كه به عنوان رئیس باشگاه انتخاب شوم با بسیاری از آنها روابط بسیار دوستانه ای داشته ام و سعی می كنم در این مورد با تك تك آنها صحبت كنم. در مقابل هیچ بازیكنی موضع گیری نخواهم كرد و سعی می كنم با دیپلماسی همه چیز را حل كنم.
●شایعات
وقتی اوضاع یك تیم بحرانی می شود شایعات زیادی درمورد آن درست می شود. به طور مثال اگرچه فرناندو مارتین هنوز درمورد مربی سال آینده رئال مادرید اظهارنظر قاطعی نداشته است، بیشتر روزنامه های اسپانیایی نوشته اند كه قرار است فابیو كاپلو رهبری فصل آینده رئال مادرید را برعهده بگیرد. آنها كار را تا آنجا پیش برده اند كه حتی عقیده دارند در این باره مذاكراتی با باشگاه یوونتوس نیز انجام شده است. ماركا نوشت در صورت حضور كاپلو زمینه بازگشت فرناندو هیرو هم مهیا خواهد شد.
اما باشگاه رئال مادرید و تمام این شایعات خبری را به روی سایت خود قرار داد كه هنوز با هیچ كس درمورد رهبری تیم رئال مادرید توافقی صورت نگرفته است و در صورت وقوع این اتفاق رسانه های گروهی قطعا در جریان امر قرار خواهند گرفت. مارتین در این باره می گوید: تصمیم گیری درمورد مربی، یكی از مهم ترین برنامه های ما در فصل آینده خواهد بود و باید با مطالعه فراوان مربی جدید انتخاب شود. نمی توانیم اجازه دهیم شایعات و سلایق شخصی بر این موضوع حاكم شود و نمی خواهم كاری كنم به ضرر باشگاه تمام شود.وی درمورد بازگشت هیرو نیز گفت: دوران بازیگری او تمام شده است و او باید در بخش دیگری از این باشگاه به فعالیت بپردازد. هیرو یكی از دوستان نزدیك من است و نمی خواهم كاری را انجام دهم كه به شخصیت او لطمه وارد شود. او عاشق رئال مادرید است و می تواند برای باشگاه مفید باشد.
●آرزوی رئیس
فرناندو مارتین آرزوهای بزرگی در سر می پروراند. او دوست دارد تیم مثل دوران پرز به موفقیت برسد. باید دید آیا سیاست های او برای رئال مثل داروی تقویت كننده برای یك بیمار خواهد بود.او در این باره می گوید: دوست دارم رئال مادرید بهترین باشگاه دنیا باشد. شما می دانید كه یك تیم با یازده بازیكن طراز اول نمی تواند بهترین تیم را تشكیل بدهند و نیاز دارند تا با یكدیگر هماهنگ باشند. من در پی كسانی هستم كه بتوانند این ارتباط را برقرار كنند و این تیم را به نقطه اوج سوق دهند. ما از هم اكنون برای فصل آینده تصمیم گیری خواهیم كرد و باید تصمیم درستی اتخاذ كنیم تا در آینده دچار مشكل نشویم و بتوانیم با آسودگی خاطر برنامه هایمان را اجرا نماییم.
رائول گونزالس كاپیتان رئال كه به دلیل مصدومیت مدتی از تركیب رئال دور بود درمورد اوضاع این باشگاه می گوید: همه از این بابت ناراحت هستیم و معتقدم باشگاه در این فصل ضربه سنگینی را بر بدنه خود تحمل كرد. برای فصل آینده باید تلاش كنیم تا بتوانیم شرایط ناخوشایند فصل قبل تكرار نشود. رونالدو ستاره برزیلی رئال مادرید نیز كه به احتمال زیاد فصل آینده از رئال جدا خواهد شد، نظر متفاوتی دارد. او می گوید: درمورد رئال مادرید هركس می تواند آن طور كه می خواهد اظهارنظر كند. بسیاری می گویند عصر رئال مادرید تمام شده است اما ما حرفه ای هستیم و می دانیم برای هر باشگاهی ممكن است چنین روزهایی اتفاق بیفتد.
وی در ادامه افزود: مشكلی با همبازی هایم ندارم اما در حال حاضر همه هواداران برعلیه من هستند، باید تا پایان فصل منتظر ماند تا درمورد ماندن در رئال مادرید تصمیم نهایی را بگیرم.
حسن حیدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید