سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ماندلا؛ اسطوره‌ مبارزه‌ با تبعیض‌ نژادی‌


ماندلا؛ اسطوره‌ مبارزه‌ با تبعیض‌ نژادی‌
نلسون‌ ماندلا نامی‌ آشنا برای‌ همه‌ جهان‌ است‌. این‌ اسطوره‌ شكست‌ناپذیر بیشتر عمر خود را برای‌ دفاع‌ از حق‌ سیاهپوستان‌ در زندان‌ بسر برده‌ است‌. ماندلا همیشه‌ یك‌ چهره‌ محبوب‌ و اثرگذار نزد مردمان‌ قاره‌ سیاه‌ و در سطح‌ جهان‌ بوده‌ و هست‌. بویژه‌ مردمان‌ آفریقای‌ جنوبی‌ كه‌ او را به‌ عنوان‌ یك‌ اسوه‌ و رهبر می‌شناسند. او توانسته‌ با شجاعت‌ سیاسی‌ و بصیرت‌ و قدرت‌ رهبری‌اش‌ به‌ اهداف‌ خود جامه‌ عمل‌ بپوشاند و حق‌ و حقوق‌ مردم‌ آفریقای‌ جنوبی‌ را تا حدی‌ زنده‌ كند و با تبعیض‌نژادی‌ مبارزه‌ داشته‌ باشد.
در ذیل‌ اشاره‌یی‌ به‌ زندگی‌ این‌ مبارز سیاهپوست‌ خواهیم‌ داشت‌.
«نلسون‌ رو لبهلا هلا ماندلا» در ۱۸ جولای‌ ۱۹۱۸ در ترانسكی‌ آفریقای‌ جنوبی‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ «هنری‌ ماندلا» رییس‌ قبیله‌ «تمبا» بود، البته‌ ریاست‌ در خانواده‌ آنها موروثی‌ بود.
در قبیله‌ به‌ نلسون‌ احترام‌ خاصی‌ می‌گذاشتند زیرا فرزند ذكور رییس‌ قبیله‌ بود، بعد از مرگ‌ پدر، نلسون‌ جای‌ او نشست‌. وی‌ دوران‌ مدرسه‌ را در «هدتاون‌» و دبیرستانش‌ را در «وسلیان‌» گذراند. پس‌ از پایان‌ دبیرستان‌ و اخذ دیپلم‌ به‌ دانشگاه‌ «فورت‌هار» رفت‌ و در سال‌ ۱۹۴۲ با مدرك‌ حقوق‌ فارغ‌التحصیل‌ شد. در دوران‌ دانشجویی‌ به‌ كنگره‌ ملی‌ آفریقا ANC پیوست‌ و در راه‌ آزادی‌ و مبارزه‌ با تبعیض‌ نژادی‌ فعالیتش‌ را آغاز كرد. او جوانی‌ تندخو، قوی‌، مقاوم‌ و جسور بود و برای‌ رسیدن‌ به‌ هدفش‌ دلی‌ نترس‌ داشت‌ و حاضر به‌ جنگ‌ با ظالمان‌ بود. به‌ این‌ ترتیب‌ در این‌ كنگره‌ با جان‌ و دل‌ تلاش‌ كرد و رهبری‌ این‌ كنگره‌ را بر عهده‌ گرفت‌.
در ۱۲ ژوئن‌ سال‌ ۱۹۶۴ به‌ جرم‌ رهبری‌ این‌ كنگره‌ و تلاش‌ برای‌ سرنگونی‌ حكومت‌ تبعیض‌نژاد آفریقای‌ جنوبی‌ به‌ زندان‌ افتاد.
نلسون‌ ماندلا از سال‌ ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۲ در زندان‌ جزیره‌ روبن‌ در كیپ‌تاون‌ زندانی‌ شد. در این‌ فاصله‌ به‌ رهبری‌ بزرگ‌، برای‌ سیاهان‌ آفریقای‌ جنوبی‌ تبدیل‌ شد و به‌ عنوان‌ یك‌ اسطوره‌ در میان‌ مردم‌ ستم‌ كشیده‌ آفریقای‌ جنوبی‌ معرفی‌ شد و سپس‌ به‌ دلایل‌ امنیتی‌ به‌ زندان‌ سمپور انتقال‌ یافت‌ و پس‌ از آن‌ به‌ زندان‌ ویكتور ورشه‌ رفت‌. مردم‌ در این‌ مدت‌ دست‌ به‌ تظاهرات‌ و اعتصابات‌ زیادی‌ زدند و برای‌ آزادی‌ رهبرشان‌ تلاش‌ كردند.
در ۱۱ فوریه‌ ۱۹۹۰ او با تلاش‌ میلیون‌ها سیاهپوست‌ رنج‌ كشیده‌ از زندان‌ آزاد شد. نلسون‌ ماندلا به‌ مدت‌ ۲۸ سال‌ در زندان‌ بسر برد و در زندان‌ با ارایه‌ بیانیه‌هایش‌ مردم‌ را به‌ مبارزه‌ با تبعیض‌نژادی‌ و رهایی‌ از اسارت‌ تشویق‌ كرد.
ماندلا در مدت‌ اسارت‌، كتابی‌ از خاطرات‌ و عقاید خود نوشت‌، همچنین‌ با نوشتن‌ نامه‌های‌ دلگرم‌ كننده‌ سعی‌ در آرام‌ كردن‌ و امیدوار ماندن‌ خانواده‌اش‌ داشت‌. او در قسمتی‌ از یكی‌ از پنج‌ نامه‌اش‌ برای‌ همسرش‌ نوشته‌ بود:
هدف‌ والایی‌ را دنبال‌ می‌كنم‌ و بخاطر هموطنانم‌ و ظلم‌ و ستم‌ وارد شده‌ بر آنان‌ تلاش‌ می‌كنم‌. صبر داشته‌ باش‌ و به‌ آینده‌ امیدوار باش‌، مطمئنم‌ روزی‌ خواهد رسید كه‌ آرامش‌ و صلح‌ را ببینیم‌، اما به‌ ایمان‌ و امید نیاز داریم‌ تا به‌ هدفمان‌ برسیم‌.
ماندلا پس‌ از آزاد شدن‌ از زندان‌ در سال‌ ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ بر مسند ریاست‌ جمهوری‌ آفریقای‌ جنوبی‌ نشست‌، او اولین‌ رییس‌ جمهور سیاهپوست‌ آفریقای‌ جنوبی‌ بود، وی‌ در این‌ مدت‌ اقدامات‌ مهمی‌ را برای‌ پیشرفت‌ آفریقای‌ جنوبی‌ و مبارزه‌ با نژادپرستی‌ و احیای‌ حقوق‌ سیاهپوستان‌ این‌ سرزمین‌ انجام‌ داد.
در سال‌ ۱۹۹۸ قدرت‌ را به‌ «تامبوا یمبكی‌» منتقل‌ كرد، نلسون‌ در سال‌ ۱۹۹۳ جایزه‌ صلح‌ نوبل‌ را دریافت‌ كرد. همچنین‌ در سال‌ ۱۹۹۴ جایزه‌ صلح‌ ادبیات‌ نوبل‌ را بخاطر نوشتن‌ چندین‌ كتاب‌ به‌ دست‌ آورد. او در همان‌ سال‌ انجمن‌ صندوق‌ كمك‌ به‌ كودكان‌ فقیر سیاهپوست‌ را تاسیس‌ كرد و از این‌ بابت‌ نیز مدال‌ افتخار گرفت‌.
ماندلا می‌گوید: در دوران‌ جوانی‌ فردی‌ تندخو و كم‌ صبر بودم‌ اما زندان‌ سبب‌ شد كه‌ صبور و بردبار شوم‌ و بتوانم‌ احساساتم‌ را كنترل‌ كنم‌، در سال‌های‌ اقامت‌ در زندان‌، فرصت‌ كافی‌ یافتم‌ تا نگاهی‌ به‌ درون‌ خویش‌ داشته‌ باشم‌ و روح‌ و جانم‌ را از غرور، كبر و خودپسندی‌ بزدایم‌ و یاد بگیرم‌ كه‌ بخشندگی‌، روح‌ را پالایش‌ می‌كند، روزی‌ كه‌ دوران‌ محكومیتم‌ به‌ پایان‌ رسید و به‌ سوی‌ در خروجی‌ زندان‌ حركت‌ كردم‌ در طول‌ مسیر به‌ این‌ فكر می‌كردم‌ كه‌ اگر نفرت‌، تلخی‌ و غرور را كنار نگذارم‌ در بیرون‌ از زندان‌ باز هم‌ یك‌ زندانی‌ خواهم‌ بود...
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید