سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ / Tuesday, 19 June, 2018

بار سفر بستم


بار سفر بستم
نوزدهم فروردین ماه امسال با یكمین سال درگذشت شاعر و ترانه سرای شهیر معاصر زنده یاد اسماعیل نواب صفا مصادف است. این مقاله بهانه ای برای گرامی یاد وی و نیز آشنایی بیشتر خوانندگان گرامی با شخصیت و آثار این ادیب فرهیخته است.
نواب صفا به تاریخ بیست و نهم اسفندماه ۱۳۰۳ ش در كرمانشاه دیده به جهان گشود. خاندان پدری وی از نواب های اصفهان بود و به طور كلی به خانواده منسوب و نزدیك به صفویه «نواب» گفته اند.
معتمدالدوله نشاط اصفهانی شاعر و دانشمند مشهور عصر قاجار دایی پدرش بود. پدر اسماعیل مردی عارف مسلك بود كه از طرف ظهیرالدوله به لقب طریقت نوابعلی مفتخر شد. مادر او نیز بانویی فرهیخته و موسس نخستین مدرسه ملی در كرمانشاه با نام «بصیرت» بود. در چنین فضای خانوادگی نخستین بارقه عشق و دلبستگی به شعر و ادبیات ایران در كودكی در او به وجود آمد. در سال ۱۳۲۴ش به ساختن تصنیف علاقه مند شد و نخستین تصنیف را بر روی یك ملودی كردی با نام وعده گلرخان با مطلع «موسم گل شد و وقت گل چیدن» ساخت. آفرینش این تصنیف و خلق چندترانه دیگر آغازی برای فعالیتش در رادیو بود. در سال ۱۳۲۵ش به عضویت بزرگ ترین كنگره شاعران و نویسندگان و به عنوان جوان ترین عضو این كنگره به ریاست شادروان ملك الشعرای بهار انتخاب شد.
یك سال بعد از طرف حسینقلی مستعان نویسنده و مترجم مشهور به عنوان عضو شورای نویسندگان، قراردادی با رادیو امضا كرد. در همان سال ها با استادان موسیقی چون موسی خان معروفی، حسین یاحقی، ابراهیم منصوری و جواد بدیع زاده آشنایی پیدا كرد. در سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ به خرمشهر رفت و از سال ۱۳۳۳ با بازگشت به تهران فعالیت هنری و اجتماعی خود را از سر گرفت. با تغییر اداره كل انتشارات و تبلیغات به وزارتخانه به سرپرستی نصرت الله معینیان چنین خواسته شد تا برنامه های رادیو تهران و تصحیح و تصویب ترانه ها زیرنظر نواب صفا باشد. وی پیش از آن و در آن سال ها ضمن داشتن چنین مسئولیتی ترانه ها و تصنیف های ماندگاری چون تك درخت، موج، آمد نوبهار، نیلوفر، رفتی و بازآمدی، چه شب ها، رفتم و بار سفر بستم و ده ها تصنیف و ترانه زیبا و جاودانی دیگر آفرید كه حاصل كشش روحی و حالات درونی این شاعر بود.۱ برخی ویژگی های تصنیف ها و ترانه های نواب صفا را می توان به اختصار چنین برشمرد الف- نزدیكی به زبان و اصطلاحات مردمی و پرهیز از واژگان سست و دور از تناسب ب- صور خیال و تركیب های نو و بدیع مثل پابند جنون (ما را ز چه پابند جنون كردی و رفتی)، موج دربه در (من موج دربه درم، از دنیا بی خبرم)، آتشین صهبا، طفل اشك، در خون نشین، حسرت نصیب، غارتگر جان، رویای هستی و... ج- توصیف و تجسم شعری (تابلویی از طبیعت و زندگی) در ترانه هایی چون تك درخت، موج، باغبان، پرستوی من، گیسوی شب، ناز غنچه و... د- وجود رگه های فلسفی و عرفانی تصنیف هایی چون رویای هستی، مستی عاشقان با صدای زنده یاد بنان، بی خبر با صدای زنده یاد عبدالعلی وزیری، جوانی با صدای زنده یاد قوامی، لب تشنه ام ساقی با صدای زنده یاد محمود خوانساری هـ ـ استفاده از ضرب المثل ها و خلق كنایات و تركیباتی كه خود مثل سایر شده است مثلی «شب سیه ابر پاره پاره، ندیده كس زندگی دوباره» یا «آمد نوبهار، طی شد هجر یار» و- سوگ سروده ها كه یكی از آنها برنامه گل های رنگارنگ ۱۷۴ جهت تجلیل از مقام شامخ استاد فقید موسیقی ایران ابوالحسن صبا بود با مطلع «بگریم، بگریم خون كه ناگه صبا رفت».
از میان آهنگسازان برجسته موسیقی معاصر كه ایشان بر آهنگ هایشان تصنیف ساخته می توان به «مهدی خالدی، مرتضی خان محجوبی، روح الله خالقی، حسین و پرویز یاحقی، مجید وفادار، علی تجویدی، حبیب الله بدیعی، انوشیروان روحانی، جواد لشگری، عباس شاپوری، اسدالله ملك و همایون خرم» اشاره كرد. شادروانان بنان، قوامی، عبدالعلی وزیری، داریوش رفیعی و محمودی خوانساری خوانندگان مرد برخی از آثار نواب صفا بوده اند.
سابقه دوستی نواب صفا با شاعران و ترانه سرایانی چون رهی معیری، پژمان بختیاری، كریم فكور، ابوالحسن ورزی، پرویز خطیبی، تورج نگهبان، بهادر یگانه، معینی كرمانشاهی، بیژن ترقی، عبدالله الفت و... قابل توجه است.
نواب صفا در سال های فعالیت در رادیو مبتكر برنامه هایی چون هنر زندگی، در گوشه و كنار شهر، در پیشگاه تاریخ و برخی برنامه های دیگر بود. در سال ۱۳۴۰ برنامه ای با نام قصه شمع به وجود آورد كه از رادیو پخش شد. در این برنامه ضمن صحبت درباره چگونگی پدید آمدن یك ترانه با شاعر و آهنگساز و خواننده گفت وگو می شد. به یاد چنین برنامه ای بعدها در سال ۱۳۷۶ كتابی با همین نام كه مجموعه خاطرات هنری ایشان بود منتشر شد. این كتاب خاطره حاوی مطالبی ارزنده و خواندنی است و در حكم منبع و مأخذی مفید در تاریخ چهره های موسیقی معاصر است.
آثار مكتوب دیگری چون زندگینامه، شرح حال و منشآت فرهادمیرزا در یك دوره سه جلدی، كاروان شعر، كبوترخانه و عصارخانه های اصفهان یادگار ایشان است. در سال ۱۳۸۰ كتابی در دو بخش با عناوین از یاد رفته مجموعه اشعار كلاسیك و تك درخت حاوی یكصد و ده ترانه با فهرست و اطلاعات كامل هر ترانه از آثار نواب صفا و به همت نگارنده این وجیزه به زیور طبع آراسته شد.
نواب صفا در كنار مسئولیت هنری و رادیویی خود به فعالیت های اجتماعی و سیاسی نیز علاقه مند بود.
در دهه های سی و چهل در كنار شاعران و طنزپردازانی چون پرویز خطیبی، ابوالقاسم حالت، كریم فكور، رهی معیری، ابراهیم صهبا به طنزهای اجتماعی و انتقادی با نام مستعار «مرشد صفا» روی آورد و قلم زد. در سال های ۵۷- ۴۷ به مشاغل دولتی چون عضویت شورای نویسندگان، ریاست اداره كل اطلاعات و رادیوی استان های سیستان و بلوچستان و گیلان، مدیریت كل روابط عمومی شهرداری تهران، مدیریت كل اداره اطلاعات و جهانگردی استان اصفهان و در پایان به نمایندگی مردم اصفهان در مجلس شورای ملی دوره بیست و چهارم برگزیده شد و در این انتصاب ها از اصل عدالت و انصاف و جاده حقیقت و راستی خارج نشد.
امروز در میان رفتگان و ماندگان نام «اسماعیل نواب صفا» در آسمان فرهنگ و ادب فارسی درخشان است و سال هاست نغمه های دل انگیز خوانندگان ترانه های او در آسمان كشور عزیزمان گل افشانی می كند و عطر كلام سحرانگیزش روح و جانمان را به عشق و معرفت صیقل می دهد.
«رفته های عمر گذشته را چون كبوتر بهشتی به ارمغان طبیعت پیشكش می كند. صبح خندان را با نغمه پرستوی خود در گلشن هستی دلربا می كند. نقش غم را در دنیای اشك، مهرآفرین می سازد و نیلوفر گواه عشق و جوانه ها و شادكامی هایی است كه در سایه تك درخت باغبان خسته روزگار، عشق بی پایانی را رقم می زند. ساقی را می طلبید تا ساغر عمر رفته را با یاران عزیزش نوش جان كند. افسوس كه یارانش بی خبر بار سفر بستند و ناله دل شاعر ما را به آسمان كشاندند. بنان، قوامی، خالدی، صبا، عبادی، محجوبی و... گواه عشق او بودند. پیرمرد گوشه نشین در فرجام عمر، هستی سوز گشت و دست خدایا چه كنم بر زانوان می زد، اما مستی عاشقانه او همیشگی است و ناله شبگیرش نشانی از گرمی عشق اوست. تمام این آشفتگی ها بهانه ای برای زلف یار بود تا با آمدن نوبهاری دیگر هجر یارانش طی شود و به معشوق حقیقی اش واصل شود.» یاد و روانش گرامی باد.
پی نوشت:
۱- برای مطالعه و آشنایی بیشتر خوانندگان گرامی با دیگر عناوین ترانه های نواب صفا رجوع شود به كتاب «از یاد رفته/ تك درخت» مجموعه اشعار و ترانه ها به كوشش علی عبدلی، نشر پیكان، تهران، ۱۳۸۰.
علی عبدلی


منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

مادر مهربان کلمات

مادر مهربان کلمات
دکتر فاطمه راکعی از شاعران مطرح پس از انقلاب است که هنگام جوانی و در ابتدای فعالیت‌های ادبی خود در جلسات فرهنگی حوزه هنری با دکتر طاهره صفارزاده از نزدیک آشنا شده و از همان زمان رابطه‌ای عاطفی بینشان به‌وجود آمده است. در این گفت‌وگو نظر مدیرعامل انجمن شاعران ایران و رئیس هیئت‌مدیره دفتر شعر جوان ‌را درباره زندگی و آثار دکتر صفارزاده جویا شدیم. هر چند به رسم معمول گفت‌وگوهای اینچنینی، کوتاهی وقت اجازه نداد تا به آسیب‌شناسی رویکردهای انتقادی به زندگی و آثار بزرگان در گذشته فرهنگ و هنر بپردازیم.
▪ مایلم برای آغاز گفت‌وگو از وجوه مختلف زندگی ادبی و علمی زنده‌یاد دکتر صفارزاده بپرسم؛ از دوره‌های شعری، آموزش و تدوین کتاب‌های علمی، ترجمه و درنهایت ترجمه‌های متون مذهبی‌شان.
ـ بسم‌الله الرحمن الرحیم ـ مسلماً اگر بخواهیم از میان زنان موفق پیش از نسل ما که شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نباشند نام ببریم، قطعاً یکی از آنها خانم دکتر صفارزاده خواهد بود. ایشان به‌عنوان شاعری برجسته و مطرح در دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب برای همه شناخته‌شده‌اند، ولی من می‌خواهم روی ابعاد مختلف وجودی ایشان تأکید کنم که تنها در شعر خلاصه نمی‌شود. ما با کسی روبه‌رو هستیم که در عرصه‌‌های مختلف علمی ـ فرهنگی چهره‌ای برجسته است، حال شاید نه به اندازه حوزه شعر. عرصه‌های مختلفی چون آموزش و تدوین کتاب‌های علمی ـ آموزشی، فن ترجمه، پژوهش بویژه قرآن‌پژوهی و ترجمه علمی قرآن و نهج‌البلاغه و نقد عملی ترجمه. کم هستند کسانی که در همه این زمینه‌ها خوب کار کرده باشند.
من ابتدا از شعر ایشان شروع می‌کنم. دکتر صفارزاده از معدود شاعرانی هستند که امروز به‌عنوان شاعر متعهد انقلاب شناخته می‌شوند، درحالی‌که پیش از انقلاب هم به‌عنوان شاعری برجسته مطرح بودند. اگر بخواهم به‌طور مشخص اشاره کنم با این شاکله شعری در ادبیات معاصر، تنها خانم دکتر صفارزاده و آقای سیدعلی موسوی گرمارودی را داریم که پیش از انقلاب هم نام‌های شناخته‌شده‌ای در ادبیات بودند. پس از انقلاب دکتر صفارزاده با عشق و علاقه بسیار با شعرهایی که می‌سرود، مضامین و مفاهیم اجتماعی و فکری انقلاب را به مخاطبان خود انتقال می‌داد. در سال‌های اخیر هم که ایشان به حالت‌هایی عرفانی و نوعی وارستگی عجیب معنوی دست یافته بودند، به‌طورکلی ترجیح دادند تمام وقت و انرژی‌شان را صرف قرآن‌پژوهی و ترجمه قرآن کنند. با عشق و علاقه‌ای کم‌نظیر که گاه تا روزی ۱۶ ساعت هم کار می‌کردند. این حجم کار برای کسی‌که عمری سپری کرده بود، می‌توانست بسیار طاقت‌فرسا و دشوار باشد.
▪ گفتید که دکتر صفارزاده پیش و پس از انقلاب یکی از شاعران مطرح جریان شعر انقلابی است. می‌خواهم بپرسم نگاه ایشان در پیش و پس از پیروزی انقلاب به مؤلفه‌های بنیادی شعر متعهد مانند ظلم‌ستیزی، دفاع از آزادی، عدالت، استعمارستیزی، مبارزه با خفقان و سانسور چه تفاوتی دارد؟
ـ پیش از انقلاب شعرهای ایشان مضامین انتقادی و اجتماعی داشته است. ظلم‌ستیزی و نقد اجتماعی، البته با آن جهان‌نگری و وسعت دیدی که دارند، در زمینه با مبارزه با امپریالیسم جهانی در شعرهایشان به وفور انعکاس پیدا کرده، اما پس از انقلاب درواقع همین مفاهیم و مضامین به شکل دیگری ظهور یافته است. ناگفته نماند من در شعرهای سال‌های اخیرشان، نقد اجتماعی به صورتی که در شعر بسیاری از شاعران ما ازجمله زنده‌یاد قیصر امین‌پور وجود دارد، ندیده‌ام (البته در این یکی دو سال اخیر مجموعه شعر جدیدی منتشر نکرده‌اند) به هر حال این نگاه نقد اجتماعی پیشین، ظلم‌ستیزی و مبارزه با امپریالیسم جهانی، حتی در شعرهای آیینی‌شان حفظ شد. ضمن این‌که عشق به آرمان‌های انقلاب و شهدا نیز پس از انقلاب در شعرهایشان منعکس شده است.
▪ یعنی این‌طور که شما می‌فرمایید، شعر انقلابی دکتر صفارزاده در پیش از انقلاب، به شعری صرفاً آیینی در پس از انقلاب تبدیل نشده است؟
ـ بله، همچنان شعر ایشان انقلابی و جهانی و فراتر از مرزها، ظلم‌ستیز و استکبارستیز بود. دکتر صفارزاده به خاطر تحصیلاتی که داشت و سال‌ها زندگی در غرب، با ادبیات متعهد و مبارز روز دنیا به‌خوبی آشنا بود و دید و نگاهی جهانی داشت، از این‌رو هیچ‌گاه خود را محدود به سرودن شعرهای صرفاً آیینی نکرد، بلکه در شعرهای آیینی‌شان نیز تعهد اجتماعی دیده می‌شود. مشخصاً می‌توانم بر بُعد ظلم‌ستیزی جهانی و ضداستکباری بودن شعرهایشان تأکید کنم. این نکته را هم باید در نظر گرفت که با وجود عشق وافر به آرمان‌های انقلاب و مفاهیم انسانی آن، هرگز به شاعری که صرفاً از همه‌چیز تجلیل کند، تبدیل نشد و نگاه انتقادی خود را نسبت به مسائل حفظ کرد.
▪ برداشت من از صحبت‌های شما این است که شعرهای دکتر صفارزاده به‌طور مشخص به سه دسته تقسیم می‌شود: شعرهای پیش از انقلاب که بیشتر مضمونی مبارزاتی و انتقادی و فرامرزی دارند، شعرهای سال‌های نخستین انقلاب که عشق به آرمان‌های انقلاب در آنها رنگ بیشتری دارد و شعرهای سال‌های پایانی زندگیشان که مضامین عرفانی خاصی دارند و به نوعی شعر آیینی به‌شمار می‌آیند.
ـ بله همین‌طور است، اما متأسفانه شعرهای اواخر زندگی ایشان را ندیده‌ام و این‌طورکه می‌دانم بیشترین وقتشان صرف تحقیق و پژوهش پیرامون قرآن و ترجمه متون مذهبی می‌شد و کمتر برای شعر و ادبیات وقت می‌گذاشتند.
▪ نقش و تأثیر دکتر صفارزاده را در جریان‌های شاخص شعر معاصر بویژه در شعر شاعران پس از انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید. چقدر از تجربه‌های ایشان در شعر شاعرانی مانند مرحوم سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور، سلمان هراتی و یا خود شما استقبال شده است؟
ـ شما می‌دانید دکتر صفارزاده در کنار سیدعلی موسوی گرمارودی و بزرگانی دیگر، پیش از انقلاب کانون نهضت اسلامی را بنیان گذاشتند و آن کانون پس از انقلاب کانون اندیشه و هنر اسلامی نام گرفت که بعدها حوزه هنری از درون آن شکل گرفت. گرچه من کمی پس از تأسیس حوزه هنری وارد جمع کسانی شدم که در آنجا فعالیت‌ داشتند، اما شاهد ارتباط بسیار نزدیک روحی جوانان آن دوره از جمله عزیزانی که نام بردید، با دکتر صفارزاده بودم؛ ایشان هم خود را مادر ما می‌نامیدند و ما او را به‌عنوان شاعرِ مبارزِ نوپردازی که شعرش حرف‌های تازه داشت (البته کاملاً خاص خودش هم بود و تحت‌تأثیر کسی قرار نداشت) بسیار قبول داشتیم.
▪ جایگاه معنوی ایشان بیشتر تأثیرگذار بود یا نوآوری‌های شعری‌شان؟
ـ دقیقاً نمی‌‌توانم این دو را از یکدیگر جدا کنم. این طبیعی است که وقتی شما به شخصیت شاعری نوپرداز و مطرح علاقه‌مند هستید، از شعر و اندیشه او تأثیر می‌پذیرید.
▪ درباره تلاش‌های علمی دکتر صفارزاده ـ اگر اشتباه نکنم ـ کمتر سخن گفته شده است. گویا شما از نزدیک با فعالیت‌های دانشگاهی و علمی ایشان هم ‌آشنا هستید.
ـ دکتر صفارزاده از اساتید نمونه و برتر کشور بودند و دانشجویان بسیار خوبی تربیت کرده‌اند. با صداقت علمی و مسئولیت‌پذیری بسیار، در تدوین کتاب‌های تخصصی دانشگاهی کوشا بودند و نکته مهمی که باید عنوان کنم این است که تمامی این تلاش‌ها را بدون چشمداشت مادی انجام می‌دادند. وارستگی مادی ایشان زبانزد دوست و دشمن بود. هرگز مسائل مادی برایشان اولویت نداشت. یادم می‌آید در اواسط دهه هفتاد در سفری که به اتفاق تعدادی از بانوان هنرمند به انگلستان داشتم برای معرفی فرهنگ و هنر زنان ایرانی برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده بود. من هم علاوه بر شعرخوانی، سخنرانی‌‌هایی در معرفی شعر زنان ایران ارائه کردم. در آن سفر با دکتر صفارزاده که برای معالجه همسر مرحومشان جناب دکتر وصال در لندن حضور داشتند و در یکی از اتاق‌های سفارت ایران مستقر بودند، دیدار داشتم. ایشان از این‌که مرا در آنجا می‌دیدند بسیار شادمان شدند و مرا به اتاقشان دعوت کرده و اظهار علاقه می‌کردند که به‌جای سفر به شهرهای مختلف، چند روزی را در لندن پیش ایشان بمانم، که متأسفانه به خاطر برنامه‌های از پیش اعلام‌شده، امکان نداشت. در اتاقشان حجم زیادی از کتاب‌های انگلیسی «سمت» بود که روی آنها کار می‌کردند. البته در یکی از برنامه‌های ما در تالار چلسی لندن شرکت ‌کردند. هنگام بازگشت، ایشان بسته‌ای حجیم از کارهای انجام‌شده به من دادند تا به انتشارات «سمت» تحویل بدهم. در آن زمان هنوز مسئولیتی در «سمت» داشتند و از من خواستند که پیگیر برنامه‌هایشان در آنجا باشم. برای من بسیار جالب بود که چطور ایشان در کنار پرستاری شبانه‌روزی از همسر بیمارشان، آن حجم سنگین از کارهای حساس را با آن عشق و علاقه و دقت انجام می‌دادند!
در زمینه ترجمه هم کارهای فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند. یکی از کتاب‌های مهم در زمینه آموزش ترجمه در ایران را ایشان نوشته‌اند که در آن اصول و روش ترجمه را با روشی نوین بررسی کرده‌اند. همچنین از پایه‌گذاران نقد عملی ترجمه در ایران هستند و نقد ترجمه را به صورت کارگاهی آموزش داده‌اند. امتیاز نشریه‌ای را هم در زمینه ترجمه گرفتند و شماره‌ای را هم منتشر کردند که متأسفانه به خاطر عدم پخش درست و همراهی‌نشدن، دیگر منتشر نشد. ایشان نه‌تنها هیچ‌گاه هنرش را نفروخت، بلکه دانش و علمش را وجه‌‌المعامله نیز قرار نداد. حتی وقتی قرار بود جایزه‌ای بگیرد، تا آنجا که می‌توانست سر باز می‌زد و حتی از حضور در مراسم مختلف بزرگداشت و نکوداشت طفره می‌رفت. اگر هم در مراسمی حاضر بود و جایزه‌ای به او تقدیم می‌شد آن را به دیگران هدیه می‌کرد، مانند جایزه‌ای که باوجود اصرار فراوان مسئولان ذیربط در نخستین جشنواره شعر فجر نپذیرفت و آن را به خانواده مرحوم سلمان هراتی هدیه کرد.
درباره فعالیت‌های قرآنی ایشان هم باید جداگانه و مفصل صحبت کرد، اما همین‌قدر لازم است اشاره کنم که از کودکی با قرآن محشور بودند، آنچنان‌که در آثار و شخصیتشان مشهود است. عشق به قرآن در اواخر زندگیشان به نهایت رسیده بود به‌طوری‌که فعالیت قرآنی را بر هر کار دیگری ترجیح می‌دادند و یکی از علمی‌ترین و زیبا‌ترین ترجمه‌های قرآن را به زبان انگلیسی از خود به یادگار گذاشتند که بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان قرآن و پژوهشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
▪ حالا که صحبت به اینجا رسید بد نیست از شما به‌عنوان یک بانوی شاعر و مدیرعامل انجمن شاعران ایران و رئیس هیئت‌مدیره دفتر شعر جوان که با شاعران بسیاری در ارتباط هستید بپرسم زنان چه جایگاهی در شعر پس از انقلاب دارند؛ بدون این‌که بخواهم درباره شعر زنانه یا مردانه بحثی داشته باشم.
ـ گاهی از من می‌پرسند چرا پس از انقلاب این همه شاعر مرد موفق داریم، اما تعداد شاعران زن شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نباشد. می‌خواهم بگویم ما در مقایسه با ادبیات معاصر (۱۰۰ساله اخیر) که چند شاعر زن مطرح مانند پروین اعتصامی، فروغ ‌فرخزاد، سیمین بهبهانی و دکتر صفارزاده داریم، دست‌کم در این سی‌ سال همین تعداد شاعر زن مطرح داشته‌ایم، اما در نسل شاعران جوان حضور بسیار گسترده زنان را شاهدیم که در کنگره‌ها و جشنواره‌های مختلف ادبی رتبه‌های برتر را کسب می‌کنند. اگرچه ما نسبت به جایگاه زنان در جامعه معترضیم و برای رسیدن به جایگاهی که برای زنان در قانون‌اساسی و اندیشه امام خمینی(ره) در نظر گرفته شده تلاش می‌کنیم، اما نمی‌توانیم موفقیت‌های زنان ایرانی را در عرصه‌های مختلف علمی، ادبی و هنری به نسبت پیش از انقلاب، همچنین در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه نادیده بگیریم. به صراحت می‌‌گویم خیلی دور نیست که در حوزه شعر، زنان حرف اول را بزنند. این مسئله هم‌اکنون در ادبیات داستانی تقریباً اتفاق افتاده و در شعر هم اتفاق خواهد افتاد.

وبگردی
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان !
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان ! - لازم است ذکر شود جنبش عدالتخواه دانشجویی در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه در تخلیه ملک بیت‌المال، حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نامبرده به تخلیه ویلای لواسان، برای خود محفوظ می‌داند.
فیلم | مشکل مقبولیت و مشروعیت در کشور
فیلم | مشکل مقبولیت و مشروعیت در کشور - دکتر حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهوری معتقد است که ما یک بار برای همیشه باید مشکل مشروعیت و مقبولیت را در کشور حل کنیم. این درست نیست که بخشی از نظام هم مشروع باشد هم مقبول اما بخش دیگری که از دل همین نظام در آمده است فقط مقبول باشد.
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر - امام جمعه اهل سنت ایرانشهر : در ماه رمضان به ۴۱ دختر تجاوز شده که از این میان فقط ۳ دختر شکایت کرده اند.
فیلم مهران مدیری در برنامه خندوانه
فیلم مهران مدیری در برنامه خندوانه - برنامه کامل خندوانه با حضور مهران مدیری مهمان ویژه برنامه عید فطر برنامه خندوانه بود و این قسمت از مجموعه خندوانه را خاص کرد.
ویدئو / لطفاً در این مکان اعتراض کنید!
ویدئو / لطفاً در این مکان اعتراض کنید! - بر این اساس، ورزشگاه‌های دستگردی، تختی، معتمدی، آزادی، شیرودی، بوستان‌های گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان، پارک شهر و ضلع شمالی ساختمان مجلس شورای اسلامی به عنوان محل‌های مناسب تجمع در تهران تعیین شده‌اند و از این پس معترضان می‌توانند در این محل‌ها تجمع کنند.
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!