پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رویکردهای آتی صنعت


رویکردهای آتی صنعت
چرا از پیشگویی‌ها برای گمانه‌زنی‌ و شناسایی فن‌آوری‌های نوظهور آینده كمتر استفاده می‌شود؟
امروزه صنعت فن‌آوری، بسیار به پیشگویی و پیش‌بینی علاقه‌مند شده است. به همین دلیل، عده كثیری از پیشگویان به امر پیش‌بینی فن‌آوری‌های آینده مشغول شده‌اند. این در حالی است كه بسیاری از پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های پیشگویان، اساساً اشتباه از آب درآمده است. به علاوه، فن‌آوری‌های جدید معمولاً خیلی دیرتر از زمان پیش‌بینی شده به بازار مصرف وارد می‌شوند. مهمتر اینكه، بسیاری از فن‌آوری‌های نوظهور به دلایل گوناگون اصلاً موفق به خودنمایی نمی‌شوند. با این حساب، چرا شركت‌های فن‌آوری دنیا، زیاد مایل به استفاده و بهره‌برداری از بازارهای پیشگویی نیستند؟ ‌ یكی از روش‌هایی كه در حال حاضر شركت‌های فن‌آوری برای پیش‌بینی‌های دقیق و گمانه‌زنی راجع به رویكردهای آینده از آن استفاده می‌كنند، تجزیه و تحلیل بازی‌های رایانه‌ای است. برای مثال، دو شركت معروف هیولت - پاكارد و اینتل برای اولین بار از بازارهای پیشگویی به صورت شركتی استفاده كردند، هر چند استفاده آنها فقط به صورت تجربی بوده است. یكی از كارشناسان مایكروسافت، در این‌باره می‌گوید: "غول رایانه‌ای مایكروسافت برای پیشگویی راجع به رویكردهای آتی صنعت فن‌آوری و پیش‌بینی تكنولوژی‌های نوظهور، تاكنون دو جین از این دست بازارهای پیش‌بینی را راه‌اندازی كرده است. این بازارها بیش از هر تدبیر دیگری برای وادار كردن كاركنان و متخصصان شركت به افزایش ابداعات و انجام پروژه‌های نرم‌افزاری پیش از موعد مقرر، مؤثر واقع شده است."‌
جست‌وجوگر گوگل نیز اخیراً اعلام كرده است كه استفاده از بازارهای پیشگویی را در دستوركار خود قرار داده است. جالب است بدانید كه این قبیل بازار‌ها غالباً برای پیش‌بینی و گمانه‌زنی راجع به موضوعات داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آنها برای پیش‌بینی رویكردهای وسیع‌تر صنعت فن‌آوری كه به عقیده برخی‌ یك فرصت كسب و كار مورد غفلت واقع شده است، استفاده جدی نمی‌شود. اما گرامبلز رابین هانسون، اقتصاددان دانشگاه جرج میسون كه مفهوم بازارهای پیش‌بینی شركتی را برای اولین بار مطرح نموده و معتقد است كه این بازارها یك ابزار قدرتمند هستند، در این باره می‌‌گوید: "این كار برای شركت‌هایی كه سعی می‌كنند از آن استفاده نمایند، بیشتر یك سرگرمی موقتی است." ‌
با این توضیحات، آیا به نظر شما این قبیل بازارها می‌توانند رویكردهای وسیع‌تر صنعت فن‌آوری در آینده را پیش‌بینی كنند؟ تا به حال تلاش‌های زیادی برای اثبات این ایده صورت گرفته است. شاید به جرات بتوان ادعا كرد كه قدیمی‌ترین بازار پیش‌بینی و پیشگویی عمومی صنعت فن‌آوری، بورس ‌Foresight‌ به آدرس اینترنتی ‌www.ideosphere.com‌ می‌باشد كه در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی شده است. به گفته كِن كیتلیتز، از مؤسسان این بازار، میزان تحقق پیش‌بینی‌های این شركت حدود ۷۰ درصد است. لازم به ذكر است، یكی از معروف‌ترین پیشگویی‌های این شركت این بود كه رایانه‌، گری كاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان را شكست خواهد داد كه این پیش‌بینی دو سال بعد دقیقاً به وقوع پیوست. اما پیشگویی بعدی ‌Foresight‌ مبنی بر ظهور فن‌آوری ویدیوفون (تلفن ویدیویی)، كاملاً مبالغه‌آمیز از آب درآمد. ‌ یكی دیگر از بازارهای پیشگویی، بازار ‌‌Futures‌News‌ است كه مدتی بر روی وب سایت اینترنتی ‌Technology Review‌ به پیش‌بینی و پیشگویی می‌پرداخت. به گفته امیل سرون شرایبر، مدیر NewsFutures‌، این بازار بیشتر بر پیشگویی و پیش‌بینی موضوعات اقتصادی و مالی متمركز بود. اگرچه بازار ‌NewsFutures‌ چند پیش‌بینی درست و دقیق راجع به رویكردهای آتی صنعت ارایه كرد كه اوج‌گیری و شكوفایی تلفن اینترنتی تا سال ۲۰۰۴ یكی از آنها می‌باشد، با وجود این، برخی از اقتصاددانان نظیر جاستین والفرز، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، معتقدند كه هنوز معلوم نیست این قبیل بازارها قادر به رهگیری دقیق رویكردهای آتی صنعت باشند.‌
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران


همچنین مشاهده کنید