پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


کتاب زن


کتاب زن
«كتاب زن» كتاب نیست اما قرار است از این پس شرح همه زنانی باشد كه دست اندركار كتابند.آنان كه اكنون نه با دود شمع در میان هیاهوهای زندگی تالیف می كنند یا ترجمه. زنانی كه با همه مشكلات پیش روی نشر و راه پر پیچ و خم تولید كتاب دراین مرز و بوم هنوز دل به كاغذ داده اند و كتاب چاپ می كنند. لذت چاپ و لمس شدن نخستین جلد از كتابی كه برای نخستین بار زنی آن را نوشته یا تالیف كرده است و نامش كتاب اولی شده است . شنیدن پشت صحنه تولید كتابهایی كه زنان دربه وجود آمدن آن نقش داشته اند. شاید یك ستون برای این همه كار كم باشد اما با همین یك ستون هم زودتر می توان با كتابهای زنان یا درباره آنان آشنا شد.
نهضت نسوان شرق، غلامرضا سلامی _ افسانه نجم آبادی، انتشارات شیرازه، ۱۰۰۰ نسخه، ۴۰۱ صفحه، چاپ اول ،۱۳۸۴ .
تهران، سال ،۱۳۱۱ دومین كنگره نسوان شرق، نخستین گردهمایی زنان فعال ایرانی با حضور نمایندگان دیگر كشورهای شرقی. سخنران دست خود را بالا برده و می گوید: «تا موقعی كه این پنج شرط عملی نشده است، وضع اجتماع ما حكم همان دست بی انگشت را دارد و مثمرثمر نیست» .
فاطمه انصاری منشی جمعیت نسوان وطنخواه ایران بود كه این سخنان را به زبان آورد. او پس از ذكر دلایل خود درباره لزوم ارتقای سطح «تربیت» دختران و زنان نتیجه گرفت: «نقصی كه زن در این مرحله دارد باید مرتفع شود و حقوق حقه طبیعی او به وی مسترد گردد. یعنی در هر یك از امور مدنی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، زن به سهم خود حق شركت داشته باشد و لااقل یك زن فهمیده و باسواد بتواند به اندازه یك مرد بی سواد و بی دانش از آزادی و حقوق خود كامیاب گردد.» انصاری برای نیل به این اهداف، پنج راه حل پیشنهاد كرد كه عبارت بودند از:
۱- اصلاح پروگرام فعلی.
۲ _ تساوی تعلیم و تربیت دختران و پسران در كلیه مدارس عالیه.
۳ _ تاسیس مدارس اكابر در تهران و ولایات برای تعلیم علوم زندگی، حفظ الصحه فامیلی و تربیت اطفال.
۴ _ تشكیل باغچه های اطفال یا كودكستان مطابق طریقه مادام مونت سوری ایتالیایی برای تربیت اولیه كودكان.
۵ _ روانه داشتن عده ای از دختران به خارجه برای كسب اصول لازمه تربیت و تعلیم.
كنگره ای كه فاطمه انصاری و دیگر زنان فعال ایران در آن برای ارتقاء حقوقی و كیفی وضعیت زنان در جامعه ایران سخنرانی كردند موضوع كتابی شده تحت عنوان «نهضت نسوان شرق» كه اثری تاریخی _ مستند درباره فعالیت زنان است. آنچه دراین كتاب به تصویر كشیده شده است نگاه تبلیغاتی مقامات وقت ایران ( دوره پهلوی اول)است تا آنجا كه در مقدمه كتاب به نقل از شارژدافرایران در پاریس
(نماینده ایران در پاریس) آمده است «در مركزی كه از همه دول ذكری می شود به نظر فدوی لازم است اسم ایران هم برده شود» . اما با وجود اهمیت برگزاری این كنگره به عنوان نخستین گردهمایی بین المللی موضوع زنان در ایران، هیچ پژوهش مستقلی برای شناخت و بررسی آن صورت نگرفته است. با این توضیح غلامرضا سلامی و افسانه نجم آبادی به گردآوری اسناد و مداركی پرداختند كه می تواند مبنایی برای شناخت نخستین حركتهای زنان باشد. منابع اصلی كه برای این تحقیق استفاده شده، روزنامه هایی هستند كه همان زمان در ایران منتشر می شدند. در بین اسناد وزارت امور خارجه و سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران هم اسنادی در ارتباط با برگزاری این كنگره وجود داشته كه دركتاب مورد استفاده قرار گرفته است.. كتاب البته پیوستی دارد كه مطالب مطرح در كنگره یامطالبی كه به آنها استناد شده و قوانین راجع به مسائل زنان و تاریخچه فعالیت های افرادی كه دست اندركاران جنبش زنان بودند (هر جا كه در كنگره اشاره شده) مستندات مكتوبی را كه سال های پیش چاپ شده بودهمگی به تصویر كشیده شده اند.
بیشترین روزنامه های مورد استفاده دراین تحقیق روزنامه های: «ایران» ، «اطلاعات» و «شفق سرخ» است و در عین حال از مجلاتی مثل: «عالم نسوان» و «بانو» كه مطالبی در ارتباط با كتاب داشت نیزمورد استفاده قرار گرفته است. در بین منابع غیرفارسی نیز یك گزارش نسبتاً مفصل در مجله «مطالعات اسلامی» كه در فرانسه چاپ شده مورد استفاده نویسندگان این كتاب قرار گرفته است.
نخستین كنگره نسوان شرق درسال ۱۹۳۰در دمشق سوریه برگزار شد. دردیباچه این كتاب به نقل از «نورحماده» كه ریاست كنگره را برعهده داشته درباره «قدسیه اشرف» ژنرال كنسول ایران به عنوان نماینده ایران در این كنگره آمده است: «قدسیه اشرف خیلی خوب و بلیغ حرف زد و آنقدر اعضای كنگره از بیانات عالی و مهیج ایشان مسرور و ممنون شدند كه مقرر داشتند كنگره دوم در طهران تشكیل شود.»
●جسم زن، جان زن
كریستین نوتراپ این كتاب را برای همه آن هایی نوشته كه باور دارند می توان صرفنظر از اوضاع و شرایط حال و گذشته، زندگی را به طور كامل سپری كرد. این اثر برای كسانی است كه آرزو دارند سلامت باشند و می دانند كه چیزی بیش از عوامل خارجی یا فنون در امر شفا دخالت دارند. در این كتاب شما با شگردهای دستیابی به سلامت جسمانی، روانی و عاطفی آشنا می شوید. این اثر را تورانداخت تمدن (مالكی) ترجمه كرده كه چاپ دوم آن در سال ۱۳۸۴ با تیراژ ۱۶۵۰ نسخه، ۳۸۳ صفحه منتشر شده است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید