پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نستا، بازمانده از دفاع بتونی ایتالیا


نستا، بازمانده از دفاع بتونی ایتالیا
الساندرو در زمان كودكی، ضعیف بود، به طوری كه دكتر خانوادگی شان بیماری عجیبی را در استخوان های او تشخیص داد و نستا مجبور شد مدت زمان زیادی را در بستر بیماری و تخت بیمارستان سپری كند. در دوران نقاهت بیماری دكترش به او پیشنهاد می كند كه برای اینكه بتواند شاید قدری پیشروی این بیماری استخوانی را متوقف كند، به ورزش روی آورد. او نیز از همان ابتدای نوجوانی فوتبال را انتخاب می كند و به تیم نوجوانان لاتزیو می رود و ۱۸ سال برای این تیم بازی می كند. به طوری كه در این تیم رشد كرد و با همان تیم مشهور شد و شهرت جهانی پیدا كرد، به لباس تیمش عشق می ورزید و هیچ گاه فكر نمی كرد كه از این تیم برود و در تیم دیگری فوتبال بازی كند. او معتقد بود در تیم لاتزیو توانسته نقاط ضعفش را برطرف كند و حتی آنها را به نقاط قوت تبدیل كند. پس از اینكه لاتزیو را ترك كرد و به تیم میلان پیوست هنگامی كه قرار بود در مقابل تیم سابقش به میدان رود، حال و روز خوبی نداشت. وقتی كه نستا یك هفته قبل از بازی با میلان با هم تیمی سابقش «فاوالی» به یك رستوران برای شام رفته بود، مدام با او به شوخی می پرداخت و سعی می كرد در این زمان به هر دویشان خوش بگذرد اما فاوالی پس از جدا شدن از نستا در آن شب اعلام كرد كه هر چند الساندرو سعی می كرد، خود را شاد و خوشحال نشان دهد اما در نگاه او غم عجیبی بود و كاملاً مشخص بود كه نمی خواهد مقابل تیم سابقش یعنی لاتزیو بازی كند.
الساندرو نستا به طور خیلی عجیبی روی حرفه ورزشی اش متمركز شده و به نظر می رسد كه زندگی او را فوتبال تشكیل می دهد. اما همواره دوست دارد خوش لباس و تمیز باشد.
توجه به عكس های نستا نشان می دهد كه او بازیكنی خجالتی است، چرا كه در بیشتر عكس ها سرش را پائین گرفته است. او یك ایتالیایی است اما بیشتر شبیه مجسمه های یونانی است كه مدام در برنامه های مستند تلویزیونی به تصویر كشیده می شوند. او بازیكنی متواضع است و در هنگام گوش دادن به حرف های مربی اش به مانند ژاپنی ها پاهایش را زیر بدنش جمع می كند و می نشیند. البته هیچ انسانی كامل نیست. نستا چند نكته منفی نیز دارد. یكبار در زمین مقابل تری شرینگهام با دستش حركت بسیار زشتی كرد. این تصویر دست مدت ها در بین دشمنان او دست به دست می شد تا جایی كه هوادارانش پس از پیگیری به این نتیجه رسیدند كه این تصویر یك تصویر ساختگی و جعلی است كه احتمالاً تیم های رقیب ساخته اند تا به اعتبار او لطمه بزنند.
بازیكن ۳۰ ساله تیم ملی ایتالیا درباره جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، ۳ فینالی كه از دست داده، بدترین تجربه بازی اش، رونالدینیو، ابراهیمویچ، دروگبا و اتوئو صحبت كرده است:
● چه احساسی دارد كه آدم بهترین مدافع جهان باشد؟
- تقصیر خودم است. وقتی مردم می آیند مرا ببینند توقع دارند با چیز عجیب و غریبی مواجه شوند، اما با دیدن من ناامید می شوند. بهترین مدافع جهان بودن چیز خیلی عجیب و غریبی نیست. من سعی می كنم زیاد اشتباه نكنم. همین.
● دوست نداری در كشور دیگری فوتبال بازی كنی؟
- من البته سفر كردن را دوست دارم و اكنون كه توان مالی اش را دارم مدام جهانگردی می كنم. اما من به ریشه هایم پیوند محكمی خورده ام وقتی دو هفته از رم دور می شوم، مدام در آرزوی برگشت به خانه ام. من به خیلی چیزها عادت كرده ام و عادت هایم برایم مهمند. باید خریدهایم را از مغازه هایی بكنم كه همیشه به آنها رفته ام. باید صبحانه ام را در كافه ای بخورم كه سالهاست به آنجا می روم. علاوه بر این دوستان زیادی در رم دارم كه باید آنها را ببینم. موضوع بچه هایم هست. من دوست دارم فرزندانم ایتالیایی یاد بگیرند و همه چیز را درباره فرهنگ كشورم بدانند. برای رفتن به یك كشور خارجی یا یك تیم دیگر خیلی چیزها را باید در نظر بگیرم.
● بدترین تجربه بازی هایت كدام است؟
- بدترین تجربه من وقتی بود كه مقابل رونالدو بازی می كردم. فینال جام باشگاه های اروپا او یك بازیكن باورنكردنی است. من بعد از بازی چند بار نوار ویدئویی مسابقه را نگاه كردم تا ببینم كجا اشتباه كرده ام. ما بازی را ۳-۰ باخته بودیم. اما حقیقتش را بخواهید فكر می كنم تقصیر من نبود. رونالدو مهار نشدنی است.
● پله بازیكن معروف برزیلی گفته، برای اینكه تیم برزیل بتواند با كمال آرامش پیروز شود یك بازیكن كم دارد و آن كسی نیست جز الساندرو نستا، نظرت در این مورد چیست؟
- به خاطر این حسن توجه از پله تشكر می كنم. این بهترین تعریفی است كه تاكنون درباره خودم شنیده ام. برزیل تیمی است با بیشترین و بهترین بازیكنان با قابلیت های فردی بسیار بالا. من فكر می كنم بازیكنانی چون رونالدینیو، آدریانو و كاكا می توانند نتیجه بازی را تعیین كنند. اما در واقع فوتبال یك بازی تیمی است. در آخرین تورنمنت های مهم فوتبال یعنی جام جهانی ۲۰۰۲ و یورو ،۲۰۰۴ تیم های كره، تركیه، یونان و جمهوری چك ثابت كردند كه چهره تیمی و همكاری تیمی مهم است نه قابلیت های فردی بازیكنان. برزیل یكی از كاندیداهای كسب عنوان قهرمانی مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ در آلمان است.
●به نظر شما غیر از برزیل كدام یك از دیگر تیم ها شانس قهرمانی در جام جهانی آلمان را دارند؟
- انگلیس. من سوان گوران اریكسون را به خوبی می شناسم. او در تیم لاتزیو مربی من بوده است. اریكسون مربی با تجربه ای است كه می داند چطور از قابلیت های فردی و خصوصیات انفرادی بازیكنانش برای موفقیت تیمش استفاده كند و آنها را به كار گیرد. او یك مربی كاملاً حرفه ای است و برای هر بازی به كوچكترین جزئیات توجه می كند و تلاش می كند همه چیز را برای یك بازی خوب آماده كند. ضمن اینكه این تیم از بازیكنان با استعدادی چون دیوید بكهام، استیون جرارد، فرانك لمپارد و وین رونی بهره می گیرد.
● و ایتالیا؟
- در كنار آلمان، آرژانتین و فرانسه ما نیز به این فكر می كنیم كه می توانیم صعود كنیم. ما برای بازی های جام جهانی ۲۰۰۶ آمادگی خوبی داریم و قدرت تیمی مان را بالا برده ایم. اكثر بازیكنان ما از جام جهانی ۲۰۰۲ و یورو ۲۰۰۴ در حال آماده سازی خود برای مسابقات جام جهانی آلمان بوده اند. این مسابقات برای اكثر بازیكنان ما می تواند آخرین حضور در جام جهانی باشد. من قصد دارم در آلمان با یك روحیه بالا و به نحو احسن بازی كنم. در هر دو جام جهانی گذشته یعنی جام جهانی ۹۸ فرانسه و ۲۰۰۲ كره - ژاپن به دلیل آسیب دیدگی در بازی مقابل تیم های فرانسه و كره مسابقات را از دست دادم.
●نظرت در مورد رقیبان ایتالیا در جام جهانی آلمان، یعنی جمهوری چك، آمریكا و غنا چیست؟
- ما در گروه سختی افتاده ایم. تیم ما در دسامبر گذشته در زمان قرعه كشی تیم های حاضر در جام جهانی، با دو تیم جمهوری چك و آمریكا كه در جدول رده بندی جهانی فاصله زیادی با آنها دارد هم گروه شد. اما از طرف دیگر غنا یك تیم آفریقایی است. تعدادی از بازیكنان این تیم در بزرگترین تیم های اروپایی حضور دارند كه با انگیزه بالایی در مسابقات جام جهانی حاضر می شوند.
●با تیم های لاتزیو ، میلان و تیم ملی ایتالیا برای همه فینال ها رقابت می كردید. اما چند فینال را هم از دست دادید. در حالی كه مستحق بودید...
- بله ۳ بار، در بازی نهایی یورو ۲۰۰۰ (مقابل تیم فرانسه) در فینال تویوتا كاپ ۲۰۰۳ (با تیم میلان مقابل بوكاجونیورز)، در مسابقات قهرمانی ۲۰۰۵ (با تیم میلان در مقابل لیورپول) این ۳ باخت برای من به عنوان ۳ حادثه ناگوار به شمار می رود. هیچ گاه به این باخت ها به عنوان یك اتفاق ساده نگاه نمی كنم و همواره می خواهم این را در ذهن خود یادآوری كنم كه قبل از اینكه به باخت و از دست دادن یك بازی فكر شود، پیروزی در آن مورد توجه قرار گیرد. در فوتبال های حرفه ای باخت ها و بردها خیلی به هم نزدیكند و اغلب آنها در اثر یك اتفاق ایجاد می شوند.
●شما در اكثر مصاحبه هایی كه داری كمتر از دیگر فوتبالیست ها از زندگی شخصی ات حرف می زنی، چرا؟
- فوتبال به خصوص در ایتالیا همیشه در كانون علاقه همگان قرار دارد و بر این اساس فشار زیادی بر تیم های فوتبال از جمله تیم های موفق وجود دارد كه برای استقامت در مقابل آن فشارها باید به یك جایی روی آورد كه بهترین جا برای این كار یك چهار دیواری است كه در آن زندگی می كنی. من در آنجا احساس خوبی دارم. برای یك بازیكن فوتبال خیلی مهم است كه همسر خوبی نصیبش شود تا به او آرامش دهد.
●رابطه ات با فرانچسكو توتی چگونه است؟
- هنگامی كه در رم بازی می كردم رقابت سختی بین ما بود. البته كمتر بین ما و بیشتر بین طرفداران و اطرافیان ما. ما هر دو كاپیتان دو تیمی بودیم كه برای قهرمانی مبارزه می كرد و كار ساده ای نبود كه بتوانیم بین هوادارانمان دوستی ایجاد كنیم. از زمانی كه من در میلان بازی می كنم رابطه ما به طور شگفت انگیزی عمیق شده به خصوص در تیم ملی.
● آریگو ساچی، چزاره مالدینی، دینوزوف، جیووانی تراپاتونی و مارچلولیپی مربیانی هستند كه همواره از شما برای پست دفاع تیم ملی استفاده كرده اند.
- من از همه آنها خیلی چیزها یادگرفته ام. اگرچه هر كدام از آنها در تاكتیك هایی كه به كار می گرفتند تفاوت داشتند اما همه در یك چیز مشترك بودند. همه آنها از یك فوتبالیست فعال دفاع می كردند. هیچ كس نمی تواند در تاریخ فوتبالش، حضور در بازی های جام جهانی و قهرمانی اروپا را نداشته باشد و آن وقت یك فوتبالیست خوب لقب بگیرد.
● در پست دفاعی الگویی داشته ای یا داری؟
- هم در تیم لاتزیو و هم در تیم میلان یكی از بهترین شانس های من این بوده كه همواره با بهترین ها بازی می كنم. سنسیامیهایلوویچ، فرناندو كوتو، بیلی كاستاكورتا، پائولومالدینی، یاپ استام، چیرو فررا، فابیوكاناوارو. از همه این بازیكنان چیزهای زیادی آموخته ام، كه نه تنها این چیزها مرا به عنوان یك فوتبالیست رشد داده، بلكه از من یك انسان ساخته است. آنتونیو چاموت آرژانتینی كه در تیم لاتزیو با او بودم خاطره های زیادی در ذهنم ساخته است.
جان تری بازیكن تیم چلسی كه گل های زیادی به ثمر رسانده نیز از بهترین هاست.
●برگردیم به جام جهانی ،۲۰۰۶ كدام مهاجمان تیم های رقیب به نظرت خطرناكترند؟
- زلاتان ابراهیموویچ، دیدیر دروگبا، آنها كاملترین مهاجمان هستند. با تكنیك، قدرت و توان بالا و سرعت زیاد. این مهاجمان می توانند به طور هنرمندانه ای از هر موقعیتی گل بسازند.
●به نظرت بازیكن شگفتی ساز جام جهانی چه كسی است؟
- رونالدینیو، او فوتبال را همان گونه كه باید نمایش می دهد. با حركاتی برنامه ریزی شده و رویایی. همچنین فكر كنم دو هم تیمی ام در میلان یعنی كاكا و آندری شوچنكو هم بتوانند خوب بازی كنند. در بین بازیكنان جوان هم فكر می كنم لیونل مسی آرژانتینی بتواند خوب بدرخشد.
فاطمه ابوطالبی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید