شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هویج؛ فقط بینایی را تقویت نمی‌کند


هویج؛ فقط بینایی را تقویت نمی‌کند
اگرچه ما فقط هویج‌های نارنجی رنگ را می‌شناسیم اما جالب است بدانید در دنیا هویج‌های سفید، زرد، ارغوانی و بنفش هم وجود دارند. یونانی‌ها هویج را برای مصارف پزشكی می‌كاشتند. در قرون وسطی در رم هویج به عنوان یك گیاه وحشی شناخته می‌شد. رمی‌ها معتقدند سرچشمه این گیاه وحشی با ریشه مخروطی شكل به ۱۰۰۰ سال بعد از میلاد مسیح و به آسیای میانه باز ‌می‌گردد. در قرن دوازدهم میلادی مهاجمان مغربی آن را به اسپانیا بردند. آن‌ها در قرون چهاردهم به شمال غرب اروپا و در قرن ۱۵ به انگلستان رسیدند. اگرچه آن‌ها فقط به یك نوع زرد هویج اشاره كردند اما پختن و خوردن هویج ارغوانی رنگ علی‌رغم آن كه پس از پختن به رنگ قهوه‌ای بسیار بدی تغییر پیدا می‌كرده، بسیار معمول بوده است. در دوران الیزابت، اشراف‌زادگان برای تزئین كلاه‌ها و لباس‌هایشان از گل، میوه و برگ‌های هویج استفاده می‌كردند. در آن دوره هویج از ارزش بالایی برخوردار بود چرا كه از برگ‌هایش به جای پر كلاه استفاده می‌شد، به خصوص وقتی كه در پاییز تغییر رنگ هم می‌داد.
كاشفان اروپایی هم‌زمان با كشف سرزمین‌های جدید، هویج را از به خلیج مارگریتا در ونزوئلا آورده، پس از آن به برزیل بردند. پدران روحانی آن را به شمال آمریكا برده و پس از آن هویج به صورت گسترده كاشته شد. اگرچه همواره گفته شده كه خوردن هویج موجب تقویت بینایی در تاریكی است و یا مصرف زیاد آن باعث مجعد شدن موهای صاف كمك می‌كند، ولیكن امروزه ثابت شده كه هویج سرشار از ویتامین آ، ب، ث و بتاكارتن است. همچنین هویج حاوی مواد معدنی بسیاری از قبیل آهن. كلسیم، پتاسیم و سدیم است.
در دهه ۶۰ میلادی دانشمندان ماده‌ای به نام داكارین را از هویج استخراج كردند كه موجب اتساع عروق خونی شده و در نتیجه مانع از بروز انواع بیماری‌های قلبی می‌شود. خوردن هویج از سخت شدن جدار سرخرگ‌ها جلوگیری كرده، موجب افزایش هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون می‌شود.
هویج برای تنظیم عملكرد روده‌ها بسیار مفید است. هویج مقوی معده است و در سلامت روده بزرگ تاثیر دارد. و ضمن تحریك اشتها می‌تواند در درمان نفخ، عفونت‌های غیرپیشرفته روده‌ای و زخم‌های دستگاه گوارش مفید باشد. نوشیدن یك لیوان آب هویج به مدت چند روز پیاپی درمان موثری برای كبد است اگرچه زیاده‌روی در مصرف آب هویج، می‌تواند اثر معكوس داشته باشد و موجب فشار بیش از حد به كبد و بروز زردی در پوست و چشم‌ها شود.
خوردن دو تا سه هویج در روز می‌تواند كلسترول مضر موجود در خون را تا میزان ۱۰ درصد كاهش دهد. همانطور كه گفته شد هویج دارای بتاكارتن است كه نقش آن در جلوگیری از ابتلا به سرطان به اثبات رسیده و مواد آنتی‌اكسیدان موجود در هویج ضمن تاثیر ضدسرطانی، نقش بسزایی در حفظ جوانی و به تعویق انداختن روند پیری دارد.
هویج از انواع سبزی‌جاتی است كه پخته آن خاصیت بیشتری از نوع خامش دارد. هویج پخته شده حاوی آنتی‌اكسیدان‌های بیشتری نسبت به هویج خام است.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی درمانگر


همچنین مشاهده کنید