شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ / Saturday, 23 June, 2018

پشت پرده چه کسی پنهان بود


پشت پرده چه کسی پنهان بود
● نگاهی به فیلم «والاس و گرومیت: نفرین خرگوش نما»
انیمیشن «والاس و گرومیت: نفرین خرگوش نما» اثر شركت دریم وركز را نیك پارك و استیو باكس مشتركاً كارگردانی كرده اند.والاس و گرومیت پیش از اینكه راهی پرده سینما شوند شخصیت هایی محبوب و شناخته شده بودند. این محبوبیت حاصل سه فیلم كوتاه به كارگردانی نیك پارك بود.دلایل زیادی برای دوست داشتن والاس، شخصیت اول این انیمیشن با آن لب های همیشه خندان و دهان شبیه سوسیس و سگ وفادارش، گرومیت وجود دارد. اول از همه اینكه آنها از هر جهت خنده دارند از جنبه فرهیخته و چشم و گوش باز والاس گرفته تا تقلیدهای مضحك، آب زیركاهی و رندی و اهانت های پرایهام سایر اهالی دهكده.
ثانیاً اتفاقات خنده دار و بی شیله پیله ای كه برایشان می افتد همیشه هیجان انگیز است و ثالثاً دنیای والاس و گرومیت دنیایی زنده تر، گویاتر و دوست داشتنی تر از زندگی واقعی بازیگرانی است كه در لوكیشن های واقعی، فیلم بازی می كنند.
تا یادم نرفته بگویم انیمیشن والاس و گرومیت تك فریمی است به این معنا كه كاراكترها كار خودشان را می كنند و تمام آنچه در صحنه وجود دارد واقعی به نظر می رسد. همه چیز این سبك جلوی دوربین اتفاق می افتد، درست مثل فیلم های زنده.
در این شیوه كاراكترها می توانند خودی نشان داده و احساساتشان را بروز بدهند. شخصیت های این انیمیشن كاراكترهایی فراموش ناشدنی و محوناپذیرند و این خود یكی از دلایل جذاب بودن اثر برای تماشاگران است. والاس و سگ وفادارش گرومیت در این انیمیشن ماجراجویانه با رازی مبهم روبه رویند.
جریان از این قرار است كه یك نفر در باغ ها و باغچه های دهكده دست به خرابكاری زده و این مسئله تهدیدی جدی برای رشد محصولات كشاورزی اهالی دهكده محسوب می شود. در همسایگی این دو، موجودی مشكوك زندگی می كند. با این حال والاس و گرومیت توجهی به این مسئله ندارند و خود را برای جشن و مسابقه سالانه سبزی ها آماده می كنند.
كسب و كار اهالی دهكده در اوج رونق و شكوفایی است تا اینكه والاس و گرومیت متوجه رفت و آمدهای مشكوك در دهكده می شوند و رد پای خرگوش ها را در مزرعه شان پیدا می كنند. این دو كه هنوز درگیر حل معمای خرگوش ها هستند ناگهان با هجوم هیولایی عظیم و شكمو به دهكده مواجه می شوند. هیولا شبانه به مزارع حمله كرده و محصولات كشاورزی را بی رحمانه غارت می كند. لیدی تانینگتن (هلنا بوهم كارتر) كه مسئول برگزاری مراسم است تمام تلاشش را برای پیدا كردن و دستگیری هیولا به كار می برد تا هم باقی مزارع از هجوم او در امان بمانند و هم اینكه مسابقه در تاریخ مقرر برگزار شود. در جریان این بگیر و ببندها ویكتور كوراتمن كه یكی از اهالی بانفوذ دهكده است از حمله هیولا نهایت استفاده را برده و سعی دارد خود را به عنوان یكی از اهالی پرنفوذ دهكده معرفی كند و از این راه منافعی به جیب بزند. البته ویكتور به غیر از این هدف مهمتری نیز دارد: ازدواج با لیدی تانینگتن.
لیدی اما از همه جا بی خبر است و تنها هدفش دستگیری هیولا است. در واقع این ازدواج نباید به دلایلی انجام بگیرد چرا كه عواقبش برای اهالی دهكده چندان خوش یمن نیست. اینجاست كه دو قهرمان دوست داشتنی داستان وارد معركه شده و هدایت حوادث فیلم را در دست می گیرند.
والاس و گرومیت: نفرین خرگوش نما، نخستین فیلم بلند سینمایی و به عبارتی بهترین اثر از این انیمیشن محبوب به حساب می آید. نخستین بخش از این مجموعه در سال ۱۹۸۹ با نام A Grand day out ساخته شد.اما اثر مستقل والاس و گرومیت كه هزینه ساخت آن به تهیه كنندگی شركت دریم وركز مبلغی معادل ۳۰ میلیون دلار بوده بهترین و زیباترین داستان عاشقانه انسان و سگ است كه تاكنون روایت شده است.نفرین خرگوش نما نخستین فیلم ترسناك با پس زمینه گیاه و گیاهخواری است كه تاكنون ساخته شده و می توان آن را با آثار قدیمی فرانك اشتین و افسانه مرد گرگ نما البته از دید كودكان مقایسه كرد.
اصل داستان فیلم بر اساس فیلمنامه ای از مارك برتون و باب بیكر حول این محور می چرخد كه قهرمانان داستان با آفت های ویرانگری كه سرمایه و درآمدشان را با خطر مواجه كرده است باید بجنگند. در این بین خرگوش ها به مشكل اصلی دهكده بدل شده اند. وقایع داستان در ایالت لنكشایر انگلستان و در دهه ۵۰ میلادی با خانه هایی پشت سر هم، باغچه های كرت بندی شده برای كاشت سبزی و دیسیپلین اجتماعی خشك و سختگیرانه می گذرد.
در سه اثر قبلی این انیمیشن كه هر سه نامزد دریافت جایزه اسكار شدند و دو جایزه را نیز تصاحب كردند، والاس و گرومیت به كره ما سفر می كنند (البته در جست جوی پنیر) و از یك دزد شرور جواهرات كه یك پنگوئن است اتاقی اجاره می كنند. والاس ماشین های زیادی اختراع می كند كه نمونه اش یك سگ اتوماتیك و شبه روبات است.

مایكل فیلیپس
ترجمه: مینا ساجدی نیا

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

درست به هدف بزن

درست به هدف بزن
می گویند مهم ترین ویژگی این كارگردان ۶۳ ساله سینمای آمریكا، حرفه ای بودن است. می گویند مایكل مان یكی از حرفه ای ترین كارگردان هایی است كه سینمای آمریكا در همه این سال ها به خود دیده است. كارگردانی حرفه ای كه دوست دارد و ترجیح می دهد فیلم هایی درباره حرفه ا ی ها بسازد «مخمصه» درباره مواجهه یك سارق حرفه ای بود با پلیسی حرفه ای. آدم هایی كه حاضر نبودند عقب نشینی كنند.
«افشاگر» درباره یك برنامه ساز حرفه ای تلویزیون بود كه می خواست یك تنه به جنگ مردان قدرت برود. «علی» سرگذشت «محمدعلی كلی» مشت زن حرفه ای آمریكا بود و «هم دست» داستان آدم كشی حرفه ای را روایت می كرد كه مجبور می شد یك راننده تاكسی را به عنوان هم دست خود بپذیرد. و «بخش مبارزه با فساد میامی» هم چنین داستانی است.
بازگشت به گذشته: بخش مبارزه با فساد میامی، در واقع مجموعه ای تلویزیونی بود كه هفده سال پیش، یعنی در سال ۱۹۸۹ پخش می شد. این طور كه می گویند، بخش مبارزه با فساد میامی، یكی از بهترین مجموعه های دهه ۱۹۸۰ بوده و خیلی از تصورات را درباره كارآگاه های پلیس و ماموران مخفی به هم زده است.
آن وقت ها، مایكل مان مدیر تولید آن مجموعه تلویزیونی بود و می گویند زمانی كه نخستین قسمت فیلمنامه را خواند، گفت كه دوست دارد فیلمی سینمایی براساس همین داستان بسازد. اما این اتفاق سال ها بعد افتاد، زمانی كه مایكل مان در اوج شهرت بود. فیلمنامه را خودش نوشت و از «جیمی فاكس» و «كالین فارل» دعوت كرد كه در فیلمش بازی كنند.
مایكل مان سخن می گوید: شاید مهم ترین چیزی كه باعث شد به صرافت ساخت بخش مبارزه با فساد میامی بیفتم، این بود كه داستانش را خیلی دوست داشتم. داستان جذابی داشت و می شد با آن بازی كرد. تعداد این جور داستان ها روز به روز كم تر می شود. دلم می خواست یك فیلم خوب درباره دنیای خلافكارها بسازم و داستان بخش مبارزه با فساد میامی اجازه این كار را به من می داد.
● داستان یك فیلمبرداری: فیلمبرداری در همه فیلم هایی كه مایكل مان می سازد، نقشی كلیدی دارد. مان هلاك استفاده های تازه از دوربین است و ترجیح می دهد دست به خطر بزند و تكنولوژی های تازه به بازار آمده را هم امتحان كند. برای همین است كه دوربین های حرفه ای دیجیتال HD را به كار می گیرد و تصویرهایی را می سازد كه مایه رشك دیگران است.
● داستان یك مبارزه: كراكت و تابس كارآگاه های اهل میامی هستند. وقتی اف بی آی دست به یك عملیات ناموفق می زند و یكی از خبرچین های اصلی شان می میرد، همه چیز به هم می ریزد. خلافكارهایی كه هم سفیدپوست ها را شامل می شوند هم یك مافیایی اهل كلمبیا، صاحب همه چیز هستند و از راه دور همه چیز را كنترل می كنند.
كراكت و تابس، كم كم، دل قاچاقچی ها را به دست می آورند و با خلاف جلوه دادن خودشان وارد این گروه می شوند. ماموریتی كه به كراكت و تابس سپرده می شود این است كه سوار قایق هایی سریع و تیزرو جنس هایی را برای خوزه ببرند. كراكت باب دوستی و آشنایی را با ایزابلا نامزد یكی از رهبران باند قاچاق، باز می كند و تابس از این بابت حسابی نگران است. چرا كه فكر می كند اگر رهبران این گروه خلافكار از كار كراكت باخبر شوند، مرگ، سرنوشت قطعی آنها است.
● كالین فارل سخن می گوید: بخش مبارزه با فساد میامی، یكی از بهترین تجربه هایی است كه تا به حال داشته ام. مایكل مان صریح ترین كارگردانی است كه می توانید در آمریكا ببینید. یكی از معدود كارگردان هایی كه می داند منظورش را چه طوری به بازیگرش منتقل كند. درست است كه خودش بازی نمی كند، اما تكنیك های بازی را خوب می شناسد و در حد اشاره چیزهایی را می گوید كه به كار بازیگرها می آید.
● به روایت یك منتقد: «برونو ژوفن» منتقد فرانسوی درباره بخش مبارزه با فساد میامی نوشته است كه تماشاگران فیلم های مایكل مان می دانند كه در هر فیلمی باید به دنبال چیزهایی باشند كه در خود فیلم نیست. مایكل مان علاقه ای ندارد كه همه چیز را در فیلم هایش آشكارا به نمایش درآورد. به عكس، ترجیح می دهد بخش هایی از ماجرا یا شخصیت ها را در لایه ای از ابهام نگه دارد تا حواس تماشاگر را پرت كند. فیلم های مایكل مان به منشوری می مانند كه از هر زاویه ای می شود به آنها نگاه كرد و داستان هایی هم كه برای فیلم هایش انتخاب می كند هم درست همین طور هستند.
● یك اپیزود از آن مجموعه دیدنی: عمده نقدها و درواقع بد و بیراه هاای كه نثار مایكل مان و بخش مبارزه با فساد میامی می شود برمی گردد به این كه مان، داستانش را طوری تعریف كرده كه انگار روایت شاخ وبرگ دار یكی از اپیزودهای همان مجموعه قدیمی است. با این همه، بیشتر آنهایی كه این طوری حرف می زنند، تماشاگران همیشگی آن مجموعه نبوده اند و بیشتر مثال هایی كه می آورند، مثال هایی است مشترك.
● شخصیت های عجیب و غریب: كراكت و تابس، جزء عجیب و غریب ترین پلیس هایی هستند كه تا به حال روی پرده سینماها آمده اند. كراكت اساسا برای حرف زدن ارزشی قائل نیست و برایش اهمیتی ندارد كه دیگران متوجه حرف هایش می شوند یا نه. كلمات را جویده جویده می گوید و نیمی از جمله هایش، نیمه كاره رها می شوند و به سرانجام نمی رسند. تابس هم ظاهرا دست كمی از او ندارد. بخش عمده این ماجرا، طبعا برمی گردد به خود مایكل مان و شیوه ای كه در دیالوگ نویسی بخش مبارزه با فساد میامی به كار برده است. خلافكارهایی كه با آنها روبه رو می شویم، ادبیاتی مخصوص خودشان دارند و مایكل مان برای نوشتن دیالوگ هایی كه به حرف های آنها شباهت داشته باشد، علاوه بر مجموعه تلویزیونی، از كتاب هایی هم كه درباره آنها نوشته شده، كمك گرفته است.
● دنیای قاچاقچی ها: مایكل مان می گوید ساختن فیلمی درباره قاچاقچی ها، مستلزم آن است كه به دنیای آنها وارد شویم. و وارد شدن به دنیای آنها یعنی سفر به كشورها و شهرهایی كه قاچاقچی ها برای زندگی انتخاب كرده اند. خیلی از آنها مخفیگاه هایی در جنگل دارند كه در بسیاری موارد به كارشان می آید و می توانند به كمك اش از دست پلیس ها فرار كنند. مایكل مان هم بخش هایی از فیلم بخش مبارزه با فساد میامی را در جمهوری دومنیكن، پاراگوئه، اروگوئه و برزیل انجام داد تا همه چیز واقعی تر به نظر برسد.
حرف آخر: مایكل مان كارگردان درجه یكی است. فیلم های درجه یكی می سازد و بخش مبارزه با فساد میامی هم قطعا چنین فیلمی است. همیشه نباید به نقدهای شفاهی و كتبی اعتنا كرد. چیزی كه اهمیت دارد این است كه مان دوباره دست به كار شده و از همین حالا آماده ساخت سه فیلم سینمایی دیگر است. و چه خبری دل انگیزتر از این.
●● شناسنامه فیلم
● بخش مبارزه با فساد میامی Miami Vice
▪ فیلمنامه نویس و كارگردان: مایكل مان، مدیر فیلمبرداری: داین بیب، تدوینگرها: ویلیام گلدنبرگ و پل رابل، سازنده موسیقی متن: جان مورفی، بازیگرها: كالین فارل، جیمی فاكس، گونگ لی، نیامی هریس، جاستین ترو، بری شاباكا هنلی، جان اورتیز، الیزابت رودریگز، ادی مارسان، آنا كریستینا د اولیویرا، جان هاوكس، درجه نمایش عمومی: R، محصول: آلمان و ایالات متحد آمریكا، ۱۳۴ دقیقه

وبگردی
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم
لادن طباطبایی در شبکه من و تو / فیلم - لادن طباطبایی، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران که برای درمان بیماری فرزندش مدتی است در خارج از ایران به سر می برد امروز مهمان شبکه «من و تو» بود و بدون حجاب مقابل دوربین این شبکه حاضر شد.
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی
تصاویر/ لمس "آزادی" در ورزشگاه آزادی - مردم تهران برای اولین بار و برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ بهمراه خانواده‌های خود به ورزشگاه صدهزار نفری آزادی رفتند
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!