سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

کدام روش را می پسندید؟ حدس زدن یا آزمایش کردن


کدام روش را می پسندید؟ حدس زدن یا آزمایش کردن
آیا برای انتخاب نام خبرنامه یا شعارهای تبلیغاتی سایت خود دچار مشکل هستید؟
شما ابزار قدرتمندی مانند اینترنت در اختیار دارید و می توانید با سرعت و سهولت، آزمونهای بزرگی انجام دهید و نتیجه آنها را بررسی کنید. من بارها از این آزمونها استفاده کرده ام و تجربیات مفیدی کسب کرده ام. موارد ذیل از این جمله می باشد:
۱) اعمال تغییرات و اندازه گیری
هدف یکی از سایتهای من عضوگیری از بازدیدکنندگان در خبرنامه شخصی ام بود. هنگامی که تصمیم گرفتم تغییراتی در سایت اعمال کنم و نتیجه را بهبود بخشم، ۹% بازدیدگنندگان سایت عضو خبرنامه می شدند یعنی از هر ۱۱ بازدیدکننده ۱ نفر.
در اقدامی برای بهبود نتیجه، بخشی با نام "چرا" در صفحه اول سایت قرار دادم و در آن مزایای عضویت در خبرنامه رابه روشنی شرح دادم. نتایج را دوباره اندازه گیری کردم. با این کار این نسبت به ۱۵% رسیده بود یعنی یک نفر به ازای هر ۶.۶ بازدیدکننده.
برای استفاده از این نوع آزمونها، در هر زمان تنها یکی از جزئیات را تغییر داده و نتایج را بررسی کنید. (دریافت و بررسی ۱۰۰ تا ۴۰۰ نمونه کافی است) اگر تغییر انجام شده نتیجه مطلوب را ایجاد کرده بود، آنرا به صورت دائمی در سایت خود اعمال کرده و آزمون دیگری را آغاز کنید.
۲) Banner های تبلیغاتی
فرض کنید که دو شعار تبلیغاتی مدنظر دارید ولی نمی دانید که استفاده از کدامیک مفیدتر خواهد بود. راه حل شما این است:
این دو شعار را در دو Banner تبلیغاتی قرار دهید و ۳۰۰۰ مراجعه به سایت را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام یک از دو Banner مراجعین بیشتری را به خود جذب کرده است و برای شما موثرتر خواهد بود.
۳) پرسشنامه های روی سایت
نوع دیگر این آزمون ها استفاده از پرسشنامه ها است. من می خواستم نسخه الکترونیکی کتاب خود را از طریق سایت بفروشم، اما نمی دانستم که قیمت آن باید در چه حدودی باشد. برای جمع آوری اطلاعات از طریق اینترنت و مشخص کردن قیمت، ابزاری در سایت http.myps.sitesell.com/acl.html وجود دارد. در این آزمون اطلاعاتی در مورد کتاب به بازدیدکنندگان ارائه می شد و از آنها خواسته می شد که پرسشنامه کوچکی (حاوی ۶ سوال) را تکمیل کنند. در عوض یک گزارش خواندنی رایگان برایشان ارسال می شد و اگر مایل به خرید کتاب بودند، تخفیفی به آنها تعلق می گرفت. با جمع آوری این اطلاعات، به راحتی توانستم قیمت مناسب را تشخیص دهم و همچنین میزان فروش و سود خود را حدس بزنم.
طبق تجربیات بدست آمده، اگر بخواهید پدیده های متفاوتی را در آزمون خود بگنجانید، موضوع پیچیده خواهد شد. در هر زمان تنها یک خاصیت را تغییر دهید و نتیجه را با نسخه اصلی مقایسه کنید، در مورد آن تصمیم بگیرید و سپس به سراغ خاصیت بعدی بروید.
تعداد نمونه هایی که باید در هر مرحله بررسی شود حدود ۴۰۰ عدد است. با این تعداد کم می توانید روی میلیونها نتیجه تصمیم گیری کنید. اگر آزمون شما درست طراحی شده باشد، با اطمینان می توانید نتیجه این ۴۰۰ نمونه را برای تعداد بیشتری تعمیم دهید. از این روش حتی برای حدس زدن نتایج انتخابات سیاسی نیز استفاده می کنند و با صحبت کردن با ۴۰۰ نفر ایده های کلی جامعه و تعداد آراء را حدس می زنند.مطمئناً شما در صورتی که با جامعه کوچکی در ارتباط هستید، می توانید با تعداد کمتر از ۴۰۰ نفر هم این کار را انجام دهید اما در جوامع بزرگ هرچه تعداد کمتر شود دقت نتایج شما کمتر خواهد شد.مهم این است که شما آزمایش می کنید و حدس نمی زنید، زیرا آزمایش یکی از مفاهیم پایه ای و درونی موفقیت به شمار می آید و با کمک قدرتی مانند اینترنت این آزمایشها بسیار سریع تر، آسانتر و ارزان تر تمام خواهد شد. پس این فرصت عالی را از دست ندهید.
نویسنده: Robert F.Abbott
مترجم:eMarketingway.ir
ناشر: eMarketingway.ir
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید