یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 21 January, 2018

باستر کیتون‌؛ صورت‌ سنگی‌ بزرگ‌


باستر کیتون‌؛ صورت‌ سنگی‌ بزرگ‌
واقعا كسی‌ می‌تواند ادعا كند بازیگری‌ كیتون‌ بهتر از چاپلین‌ بود؟ مقایسه‌ نخستین‌ روزهای‌ كیتون‌ با اوج‌گیری‌ بازیگری‌ چاپلین‌ در «سیو وردو» یا «لایم‌ لایت‌» دشوار است‌، اما حقیقت‌ دارد كه‌ كیتون‌ نیز یكی‌ از حیرت‌آورترین‌ بازیگران‌ سینمای‌ صامت‌ است‌.
برای‌ چاپلین‌، محتوا مقدم‌ بر شكل‌ بود. شخصیت‌، موقعیت‌ و مضمون‌ برای‌ او، عوامل‌ بنیادین‌ بودند و دوربین‌ ابزاری‌ غیرهنرمندانه‌ و صرفا وسیله‌یی‌ برای‌ ضبط‌ صحنه‌ بود. در حالی‌ كه‌ قضیه‌ برای‌ كیتون‌ برعكس‌ بود. شكل‌ بر مضمون‌ تقدم‌ داشت‌ و او شخصا شیفته‌ فناوری‌ دوربین‌ بود. برای‌ چاپلین‌ كافی‌ بود كه‌ هر قالب‌ فیلم‌ با عملكردهای‌ نمایشی‌ پر شود و از این‌ رو شكل‌ فیلم‌هایش‌ تئاتری‌ و استودیویی‌ به‌ نظر می‌رسند. برعكس‌ برای‌ كیتون‌، مكان‌ و چشم‌انداز در پرتو حركت‌، پویایی‌ و جلوه‌های‌ ویژه‌ بصری‌ از اهمیت‌ بسیار برخوردارند. چاپلین‌ همواره‌ در بند واقع‌گرایی‌ بود و كیتون‌ كم‌ و بیش‌ به‌ فرا واقع‌گرایی‌ پهلو می‌زد.
كیتون‌ درباره‌ مفهوم‌ شخصیت‌ آثارش‌ می‌گفت‌: «شخصیت‌ بر اساس‌ موقعیتی‌ كه‌ خلق‌ می‌كنید بنا می‌شود.» برخلاف‌ ولگرد چاپلین‌ كه‌ به‌ قول‌ كیتون‌: «همیشه‌ و همه‌ جا یكی‌ بود»، كیتون‌ شخصیت‌ هایش‌ را بسیار متنوع‌ خلق‌ می‌كرد و بیشترین‌ تاثیر طنز را از موقعیت‌های‌ مختلف‌ می‌گرفت‌.
مایه‌ ها و موقعیت‌های‌ فیلم‌های‌ كیتون‌ آشنا بودند؛ یا اختلاف‌های‌ خانوادگی‌ از نوع‌ تقابل‌ بین‌ پدر و پسر یا مرد كوچك‌ در برابر نیروهای‌ طبیعت‌. اما شخصیت‌ سینمایی‌ كیتون‌ براستی‌ نوآورانه‌ بود. گرچه‌ پیش‌ از آن‌ هیچ‌ كس‌ چنین‌ به‌ دوربین‌ خیره‌ نشده‌ بود (طوری‌ كه‌ اغلب‌ پهنای‌ چهره‌ سرد و چشمان‌ بازش‌ را بیش‌ از نیمرخش‌ به‌ یاد می‌آوریم)، اما هیچ‌گاه‌ بازی‌ همذات‌ پندارانه‌یی‌ ارایه‌ نداد. این‌ ویژگی‌ او اغلب‌ با احساسات‌ گرایی‌ چاپلین‌ مقایسه‌ شده‌ است‌ و گفته‌ می‌شود او به‌ همین‌ دلیل‌ در زمان‌ خود، كمتر از چاپلین‌ یا حتی‌ هرولد لوید محبوب‌ عام‌ بود.
باستر كیتون‌ در مورد چهره‌اش‌ می‌گوید: «یكی‌ از اولین‌ چیزهایی‌ كه‌ توجه‌ مرا جلب‌ كرد، این‌ بود كه‌ هر زمان‌ می‌خندیدم‌ یا نشان‌ می‌دادم‌ چقدر خوشحالم‌، احساس‌ می‌كردم‌ مردم‌ بطور طبیعی‌ نمی‌خندند. بنابراین‌ شروع‌ كردم‌ به‌ خیره‌ و مات‌ نگریستن‌، نخندیدن‌ و زل‌ زدن‌ مانند جادو شده‌ها».
به‌ این‌ ترتیب‌، منشا چهره‌ بی‌روح‌ و جدی‌ اما بیانگر كیتون‌ آشكار می‌ شود. زندگی‌ نگار كیتون‌ می‌گوید: «چهره‌ او مناسب‌ سكوت‌ بود. بی‌حركتی‌ چهره‌ او و بی‌صدایی‌ سینمای‌ صامت‌ یكدیگر را كامل‌ می‌كردند. سكوت‌ او توجه‌ را بر می‌انگیخت‌ و بیانش‌ همدردی‌ را.» وقتی‌ از او پرسیده‌ شد چرا در فیلم‌ها نمی‌خندد، گفت‌: «راه‌های‌ دیگری‌ هم‌ برای‌ ابراز خوشحالی‌ هست‌.»كیتون‌ همواره‌ در پاسخ‌ به‌ اینكه‌ چرا روش‌ صامت‌ خود را حفظ‌ نمی‌كند، مدعی‌ بود كه‌ با سینمای‌ ناطق‌ مشكلی‌ ندارد. اما هنوز تصور اینكه‌ تمامی‌ جلوه‌ها بصری‌ او با صدا نیز همین‌ تاثیر را داشته‌ باشند، دشوار است‌. افزون‌ بر این‌، نكته‌یی‌ دیگر در كیتون‌ بود كه‌ او را بیش‌ از پیش‌ به‌ دوران‌ صامت‌ مربوط‌ می‌ساخت‌. «سكوت‌ با روش‌ و ذاتش‌ درآمیخته‌ بود.» او صامت‌ترین‌ كمدین‌ سینمای‌ صامت‌ بود، چون‌ حتی‌ تبسمی‌ ناچیز بر چهره‌اش‌ همچون‌ فریادی‌ جلوه‌گر می‌شد.
از دید بسیاری‌ از منتقدان‌، روش‌های‌ نمایشی‌ چاپلین‌ به‌ رغم‌ بهره‌بردن‌ از موضوع‌هایی‌ معاصر، در ملودرام‌های‌ زمان‌ ویكتوریا ریشه‌ دارد، در حالی‌ كه‌ فیلم‌های‌ كیتون‌ به‌ رغم‌ موضوع‌های‌ ساده‌، بی‌ادعا و غیرسیاسی‌شان‌، جلوه‌ های‌ پویاتری‌ از رسانه‌یی‌ نوین‌ را بویژه‌ برای‌ نسل‌های‌ فردا به‌ نمایش‌ می‌گذارند.كارنامه‌ كیتون‌ با بازی‌های‌ كوتاه‌ و درخشان‌ او در سانست‌ بولوار (۱۹۵۰) بیلی‌ وایلدر و لایم‌ لایت‌ (۱۹۵۲) چاپلین‌، كامل‌ می‌شود. او پیش‌ از مرگ‌ شاهد توجه‌ دوباره‌ به‌ آثارش‌ بود، اگرچه‌ به‌ قول‌ خودش‌ «سی‌سال‌ دیر»؛ و واپسین‌ بار كه‌ در انظار عمومی‌ دیده‌ شد، در جشنواره‌ ونیز (۱۹۶۵) در میان‌ استقبال‌ بی‌نظیر حضار بود كه‌ گفت‌: «نخستین‌ بار است‌ كه‌ میهمان‌ جشنواره‌یی‌ هستم‌، اما امیدوارم‌ آخرین‌ بار نباشد» كه‌ بود.
كیتون‌ می‌گوید: «بسیاری‌ به‌ دلیل‌ نوع‌ نگریستن‌ من‌ در نمایش‌ و سینما فكر می‌كنند در زندگی‌ خصوصی‌ نیز ناامید و بدون‌ عشق‌ بودم‌، اما واقعیت‌ ندارد. تا جایی‌ كه‌ به‌ یاد می‌آورم‌، خودم‌ را خوشبخت‌ احساس‌ كرده‌ام‌.» اما شاید خوشبخت‌های‌ واقعی‌ ما هستیم‌ كه‌ همواره‌ نظاره‌گر لطف‌ و نشاط‌ او بوده‌ایم‌.


منبع : روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط

باب‌ هوپ‌؛ شیک‌ ترین‌ نوع‌ مرگ‌


باب‌ هوپ‌؛ شیک‌ ترین‌ نوع‌ مرگ‌
باب‌ هوپ‌ در ۲۹ مه‌ ۱۹۰۳ در شهر كوچك‌ التهام‌ در جنوب‌ لندن‌ متولد شد. او پنجمین‌ پسر از هفت‌ فرزند یك‌ خانواده‌ انگلیسی‌ بود. در حالی‌ كه‌ ۴ سال‌ بیشتر نداشت‌، خانواده‌ او به‌ امریكا مهاجرت‌ كرد و در اوهایو ساكن‌ شد. در این‌ زمان‌ امریكا با بحران‌ اقتصادی‌ سال‌ ۱۹۰۷دست‌ به‌ گریبان‌ بود. پسران‌ خانواده‌ با كاركردن‌ به‌ عنوان‌ قصاب‌، روزنامه‌فروش‌ و كفاش‌ به‌ اقتصاد خانواده‌ كمك‌ می‌كردند. باب‌ هم‌ به‌ عنوان‌ توپ‌ جمع‌كن‌ بازی‌ گلف‌ به‌ كار پرداخت‌ و از همین‌ زمان‌ علاقه‌ او به‌ گلف‌ آغاز شد. او بعدها به‌ عنوان‌ یك‌ گلف‌باز حرفه‌یی‌ در دهه‌ ۷۰ شهرت‌ پیدا كرد و تورنمنت‌ باب‌ هوپ‌ گلف‌ كلاسیك‌ را به‌ راه‌ انداخت‌ كه‌ از معتبرترین‌ مسابقات‌ این‌ رشته‌، ورزشی‌ در امریكا به‌ شمار می‌آید.
نخستین‌ كار حرفه‌یی‌ هوپ‌ یك‌ نمایش‌ تلویزیونی‌ بود كه‌ در سال‌ ۱۹۲۴ در آن‌ شركت‌ داشت‌ و همین‌ امر سبب‌ شد تا ۶ سال‌ بعد با جرج‌ بایرنی‌ همكار خود پا به‌ برادوی‌ بگذارد. او پس‌ از كسب‌ تجربه‌ به‌ عنوان‌ مجری‌ نمایش‌های‌ تلویزیونی‌ در پنسیلوانیا به‌ تنهایی‌ به‌ اجرای‌ برنامه‌ پرداخت‌. در سال‌ ۱۹۳۳ با بازی‌ درخشانش‌ در موزیكال‌ «روبرتا» منتقدان‌ را متحیر ساخت‌. در این‌ زمان‌ بود كه‌ او با «دولورس‌ رید» آشنا شد و در سن‌ ۳۰ سالگی‌ ازدواج‌ كرد. این‌ ازدواج‌ به‌ یكی‌ از پایدارترین‌ پیوندهای‌ زناشویی‌ در هالیوود بدل‌ شد. تاریخ‌ تولد آنها تنها ۲ روز با یكدیگر فاصله‌ داشت‌. دولورس‌ روز ۲۷ مه‌ و باب‌ ۲۹ مه‌ متولد شده‌ بود و آنها روز ۲۸ مه‌ را مشتركا جشن‌ می‌گرفتند. هوپ‌ به‌ تولید در برادوی‌ ادامه‌ داد و در فیلم‌هایی‌ چون‌ «حماقت‌های‌ زیگفیلد» و «قرمز، داغ‌ و غم‌انگیز» به‌ ایفای‌ نقش‌ پرداخت‌.
او در دهه‌ ۳۰ به‌ یكی‌ از برجسته‌ترین‌ چهره‌های‌ تئاتر وودویل‌ تبدیل‌ شد. هوپ‌ پس‌ از ایفای‌ نقش‌ در یك‌ نمایش‌ رادیویی‌ در سال‌ ۱۹۳۸ به‌ هالیوود راه‌ یافت‌. او نخستین‌ فیلم‌ بلند سینمایی‌اش‌ را برای‌ شركت‌ «پارامونت‌ پیكچرز» در كنار «شرلی‌ راس‌» در فیلم‌ «متشكرم‌ كه‌ به‌ یادداشتی‌» بازی‌ كرد. «گربه‌ و قناری‌» در سال‌ ۱۹۳۹ ساخته‌ شد و هرچند او در آن‌ یك‌ بازی‌ بدیع‌ ارایه‌ كرد اما فیلم‌ با انتقاداتی‌ از سوی‌ منتقدان‌ امریكایی‌ روبرو شد.
همكاری‌ باب‌ هوپ‌ با بینگ‌ كرازبی‌ در كمدی‌ موزیكال‌ «جاده‌یی‌ به‌ سنگاپور» به‌ خلق‌ یكی‌ از به‌ یادماندنی‌ترین‌ آثار دونفره‌ تاریخ‌ سینما منجر شد. از دیگر آثار او در این‌ زمان‌ می‌توان‌ به‌ راه‌ مراكش‌، راه‌ بالی‌، هنگ‌كنگ‌، مدینه‌ فاضله‌، داستان‌ لویزیانا و بلوند محبوب‌ من‌ اشاره‌ كرد. در سال‌ ۱۹۵۰ باب‌ هوپ‌ وارد تلویزیون‌ شد و موفقیت‌هایش‌ در این‌ رسانه‌ نیز تداوم‌ یافت‌. او مجری‌ برنامه‌ یكشنبه‌ عید پاك‌ در كانال‌ ان‌بی‌سی‌ شد و به‌ مدت‌ ۶۰ سال‌ مجری‌ محبوب‌ ان‌بی‌سی‌ در نمایش‌های‌ فی‌البداهه‌ بود. او همچنین‌ ۲۰ دوره‌ مجری‌ مراسم‌ اهدای‌ جوایز اسكار بود و بخاطر نقش‌ ارزنده‌اش‌ در عالم‌ سینما ۴ اسكار افتخاری‌ دریافت‌ كرد. این‌ كمدین‌ در خلال‌ جنگ‌های‌ امریكا در جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ به‌ سرگرم‌ كردن‌ و روحیه‌ دادن‌ به‌ سربازان‌ امریكایی‌ پرداخت‌.
محبوبیت‌ او در حدی‌ بود كه‌ با یازده‌ رییس‌جمهور امریكا از جمله‌ روزولت‌، آیزنهاور، فورد، نیكسون‌ و كلینتون‌ رابطه‌یی‌ دوستانه‌ برقرار كرد. او ضمن‌ دریافت‌ نشان‌ طلایی‌ كنگره‌ از «كندی‌» به‌ عنوان‌ «ارجمندترین‌ سفیر حسن‌نیت‌ امریكا در سراسر جهان‌» مورد ستایش‌ قرار گرفته‌ است‌. او در سال‌ ۱۹۹۸ از سوی‌ ملكه‌ الیزابت‌ دوم‌ عنوان‌ شوالیه‌ افتخاری‌ را دریافت‌ كرد.باب‌ هوپ‌ در طول‌ زندگی‌ خود ۱۰ جلد كتاب‌ نوشت‌ كه‌ آخرین‌ آنها زندگینامه‌ خودش‌ بود كه‌ در سال‌ ۱۹۹۰ با نام‌ «شلیك‌ نكن‌، فقط‌ منم‌» منتشر شد.او همیشه‌ می‌گفت‌: تماشاگران‌ بهترین‌ دوستان‌ من‌ هستند و هیچكس‌ از صحبت‌كردن‌ با بهترین‌ دوستانش‌ خسته‌ نمی‌شود. در واقع‌ باب‌ هوپ‌ هرگز اظهار خستگی‌ نكرد و تقریبا تا انتهای‌ عمر یعنی‌ تا زمانی‌ كه‌ حال‌ عمومی‌اش‌ اجازه‌ می‌داد به‌ حضور در محافل‌ عمومی‌ و صحبت‌ كردن‌ با بهترین‌ دوستانش‌ ادامه‌ داد. وودی‌ آلن‌ گفته‌ است‌: باب‌ هوپ‌ كمدینی‌ است‌ كه‌ بیشترین‌ تاثیر را روی‌ من‌ گذاشت‌.
باب‌ هوپ‌ حتی‌ در آخرین‌ ساعات‌ زندگی‌اش‌ دوست‌ داشت‌ دیگران‌ را خندان‌ ببیند. وقتی‌ همسرش‌ كنار بستر مرگ‌ او نشسته‌ بود و دقایق‌ آخر زندگی‌اش‌ را با او می‌گذراند از او می‌پرسد «كجا دفنت‌ كنم‌» و كمدین‌ بزرگ‌ سینمای‌ جهان‌ پاسخ‌ می‌دهد: «خواهش‌ می‌كنم‌ غافلگیرم‌ كن‌.»در حالی‌ كه‌ دوماه‌ از سالگرد تولدش‌ می‌گذشت‌ روز دوشنبه‌ ۲۷ جولای‌ ۲۰۰۳ در سن‌ ۱۰۰ سالگی‌ بر اثر ابتلا به‌ ذات‌الریه‌ در منزل‌ مسكونی‌اش‌ در ایالت‌ كالیفرنیا درگذشت‌. او پیش‌ از مرگش‌ گفته‌ بود از خنده‌ مردن‌ شیك‌ترین‌ نوع‌ مرگ‌ است‌.

وبگردی
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد!
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد! - محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون از جدیدترین عکس حاشیه ای خود با مادر زنش رونمایی کرد.
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة !
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة ! - گزارشی از تصویری که چند روز پیش توسط برخی در فضای مجازی با نام قرآن طلا انتشار یافت
سرگیجه پلاسکو
سرگیجه پلاسکو - وام ٣٠٠‌میلیون تومانی تبدیل به رویای آنها شده؛ داغ پلاسکو برای کسبه هنوز تازه است. وامی که بعد از سوختن پلاسکو در بوق و کرنا کردند، امروز فقط به یکی از ساکنان پلاسکو داده شده و سهم دیگر کسبه انتظار است.
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها