جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برنده شدن به هر قیمت؟


برنده شدن به هر قیمت؟
اغلب ورزشكاران جوان، این حقیقت را تصدیق می كنند كه فشار زیادی در دنیای ورزش برای بردن مسابقات به هر قیمت وجود دارد. ورزشكاران جوان علاوه بر افتخار شخصی، اغلب به دنبال رؤیاهای بزرگتری هم هستند؛ كسب مدال برای كشورشان، كسب بورس های دانشگاهی یا یافتن جایگاهی در تیم های حرفه ای.
برای تعداد فزاینده ای از ورزشكاران، بردن مسابقات به هر قیمت به مصرف داروهای تقویت كننده كاركرد جسمی منتهی می شود. به نظر می رسد كه برخی با چنین داروهایی می توانند به قدرت جسمی بیشتری دست یابند، اما به چه قیمتی؟ حقیقت آن است كه بی خطربودن مصرف درازمدت این داروها ثابت نشده است و منافع ظاهری كوتاه مدت آنها نیز در برابر مضرات آنها رنگ می بازد .
‌●فیزیولوژی ورزش
در اغلب ورزش های حرفه ای و آماتور، ورزشكارانی كه بیشترین قدرت، سرعت یا استقامت را دارند برنده مسابقه می شوند. هر ورزشی به مهارت های خاصی نیاز دارد؛ مثل توانایی پرتاب كردن یك توپ در مسیری خاص. انجام دادن این مهارت ها با قدرت، سرعت و استقامت فوق العاده این است كه، یك بازیكن نخبه را مشخص می كند.میزان قدرت یك ورزشكار را دو عامل تعیین می كند؛ میزان عضلات او و توانایی اعصاب در تحریك كردن انقباض عضلانی. برخی از ورزشكاران نخبه تمرینات خاصی را انجام می دهند تا تحریك عصبی عضلاتشان را بهبود بخشند و بسیاری از آنها با تمرین با وزنه سعی می كنند بر حجم عضلاتشان بیفزایند.
اما برخی ها به خصوص ورزشكاران حرفه ای به مصرف هورمون ها، مكمل های غذایی و داروهای دیگر روی می آورند تا بدنشان را وادار كنند كه هر چه بیشتر عضله بسازد.
حجم عضلات بدن و توانایی اعصاب در تحریك انقباض عضلانی نیز نقش مهمی در تعیین سرعت ورزشكار دارد. توده عضلانی بزرگتر به شما امكان تولید قدرت بیشتری را می دهد و این امر به نوبه خود امكان انجام دوره های انفجاری فعالیت شدید را فراهم می كند. به این ترتیب شما مثلاً می توانید فاصله صد متر را در مدت كوتاه تری بدوید.اما آیا داروها و مكمل های تقویت كننده عملكرد جسمی واقعاً می توانند كاركرد ورزشی یك ورزشكار را بهبود بخشند؟
●استروئیدهای آنابولیك
هورمون های استروئیدی از جمله مواد طبیعی موجود در بدن هستند كه امروزه اشكال مصنوعی آنها نیز به صورت داروهای مختلف ساخته شده اند. گروهی از این هورمون های استروئیدی كه استروئیدهای آنابولیك خوانده می شوند، توسط ورزشكاران برای افزایش حجم و قدرت عضلات مورد استفاده قرار می گیرد. هورمون استروئیدی آنابولیك عمده تولیدشده در بدن، تستوسترون است كه هورمون اصلی جنسی مردانه هم به حساب می آید.
تستوسترون دو اثر اصلی در بدن دارد:
۱ - اثرات آنابولیك: یعنی تحریك كردن ساخته شدن عضلات
۲ - اثرات آندروژنیك: یعنی به وجودآوردن صفات جنسی مردانه مثل رویش موی صورت یا كلفت شدن صدا
استروئیدهای آنابولیكی كه ورزشكاران استفاده می كنند، اشكال مصنوعی تستوسترون هستند. این داروها طوری ساخته شده اند تا در آنها اثرات آنابولیك به حداكثر و اثرات آندروژنیك به حداقل برسد. در هر حال این دو اثر تستوسترون را نمی توان هیچ گاه از هم جدا كرد.
این هورمون ها به صورت قرص، تزریقی یا پماد و كرم موضعی، مصارف پزشكی متعددی دارند. برخی از این كاربردها شامل درمان جایگزین برای مردان دچار كمبود تستوسترون، كمك به حفظ توده عضلانی در مبتلایان به بیماری های تحلیل برنده مثل ایدز و درمان انواع نادر كم خونی است.
اما چرا این داروها این قدر برای ورزشكاران جذاب هستند؟
استروئیدهای آنابولیك علاوه بر افزایش دادن حجم عضلات، با كاهش دادن میزان آسیب عضلانی كه حین فعالیت ورزشی پیش می آید، به بازیابی سریع تر توان ورزشكار پس از انجام فعالیت های سنگین كمك می كند. از طرف دیگر برخی از ورزشكاران ممكن است به كسب احساسات تهاجمی و پرخاشگرانه ای كه پس از مصرف این داروها پیدا می كنند علاقه داشته باشند.
اما متأسفانه بسیاری از ورزشكاران، استروئیدهای آنابولیك را در مقادیری بسیار بالاتر از میزان تجویزشده به دلایل پزشكی، مصرف می كنند.
استروئیدهای آنابولیك ممكن است اثرات جانبی وخیمی را به بار آورند. مردانی كه از این داروها استفاده می كنند ممكن است دچار بزرگ شدن سینه ها، طاسی، تحلیل رفتن بیضه ها، كلفت شدن صدا و ناباروری شوند و زنانی كه این داروها را به كار می برند نیز دچار كلفتی صدا، تغییرات دستگاه تناسلی خارجی، افزایش موهای بدن، طاسی و پراشتهایی می شوند.
و بالاخره اینكه هم زنان و هم مردان ممكن است در نتیجه مصرف این داروها دچار آكنه شدید، ناهنجاری های كبد و سرطان كبد، افزایش میزان كلسترول بد(LDL)، كاهش میزان كلسترول خوب(HDL)، رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه و خشونت آمیز، اختلالات روانی مثل افسردگی و وابستگی به دارو شوند.
مصرف اشكال تزریقی این داروها فرد را در معرض خطر عفونت ها و بیماری هایی كه از طریق خون منتقل می شوند مثل ایدز و هپاتیت قرار می دهد.استروئیدها در نوجوانان، الگوی طبیعی رشد و نمو را متوقف می كند و آنها را در معرض خطر مشكلات بهداشتی آینده قرار می دهد.استروئیدهای آنابولیك تنها با نسخه پزشك قابل تهیه هستند. مصرف این داروها برای تقویت كاركرد ورزشی علاوه بر اینكه توسط سازمان های ورزشی تحریم شده اند، غیرقانونی محسوب می شود.
از جمله این استروئیدهای آنابولیك می توان به داروهایی مثل ناندرولون، متیل تستوسترون، اكسی متولون و... اشاره كرد.
●هورمون آندرستن دیون
آندرستن دیون، هورمونی است كه به وسیله غده های فوق كلیوی، تخمدان و بیضه ها تولید می شود. این ماده در واقع یك پیش ساز هورمونی است و به طور طبیعی، هم در مردان و هم در زنان به هورمون مردانه تستوسترون و هورمون زنانه استرادیول تبدیل می شود.
تولیدكنندگان آندرستن دیون مصنوعی تبلیغ می كنند كه این فرآورده ها تولید تستوسترون را افزایش می دهند اما بررسی های علمی، این ادعا را تأیید نمی كند. مصرف آندروستن دیون به عنوان مكمل میزان تستوسترون را افزایش نمی دهد و عضلات با مصرف آن قوی تر نمی شود.
از طرف دیگر آندرستن دیون اثرات جانبی فراوانی در مردان و زنان ایجاد می كند. آندرستن دیون در مردان در واقع باعث كاهش تولید تستوسترون می شود؛ در همان حال كه تولید استروژن را افزایش می دهد. اثرات جانبی این دارو در مردان شامل آكنه، كاهش تولید اسپرم، تحلیل رفتن بیضه ها و بزرگی سینه هاست. در زنان اثرات جانبی شامل پیدا شدن صفات مردانه مثل كلفت شدن صدا و طاسی به شكل مردانه است.همچنین این دارو میزان كلسترول خوب (HDL) را كم می كند و به این ترتیب خطر سكته قلبی و مغزی افزوده می شود.
ترجمه: علی ملائكه
منبع:WWW. Mayadinic.com
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید