جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کلیدهای مشکل گشا


کلیدهای مشکل گشا
فقط ۵ دقیقه طول کشید. طی این مدت کوتاه ، دیوید برادلی (David Bradley) کدی را برای رایانه ها نوشت که تا به حال مورد استفاده کاربران رایانه های خانگی قرار دارد.
نتیجه کار ، اختراع مشهورترین ترکیب کلیدها روی صفحه کلید بود؛ بله ترکیب مشهورCtrl+Alt+Delete.
ترکیبی که هر زمان رایانه شما به دستوراتتان پاسخ نمی دهد آن را به کار می گیرید تا دوباره شروع به کار کند.برادلی در ژوئن سال ۱۹۷۵ به عنوان یک مهندس کامپیوتر به شرکت IBM ملحق شد.
سال ۱۹۸۰ وی یکی از ۱۲ مهندسی بود که روی پروژه تولید رایانه شخصی IBM کار می کردند. تمامی افراد مشغول در پروژه می دانستند که باید راه ساده ای برای بازآغازی رایانه ای که با مشکل روبه رو شده است ، پیدا کنند.
برادلی کسی بود که این مسوولیت را پذیرفت و تنها در ۵دقیقه برنامه مربوط به آن را نوشت. وی در این باره می گوید: من هیچ گاه فکر نمی کردم که این اختراع به یک نماد در فرهنگ رایانه تبدیل شود. من کارهای بسیار دیگری هم انجام داده ام اما به خاطر این ۳ کلید مشهور شده ام. در واقع شهرت وی مبتنی بر خرابکاری ها و اشتباهات دیگران است.
چند سال پیش در جشنی که به مناسبت ۲۰ سالگی رایانه شخصی IBM گرفته شده بود ، برادلی همراه بعضی افراد مشهور دیگر از جمله بیل گیتس بر روی سن رفت.
صحبت به این ۳ کلید کشیده شد. برادلی در این باره گفت:?ممکن است من مخترع این ۳ کلید بوده باشم ، اما بیل آن را مشهور کرده است.? گیتس اصلا به این حرف نخندید چون مفهوم حرف برادلی آن بود که اگر تولیدات مایکروسافت دچار مشکلات نرم افزاری مختلف نبودند و باعث هنگ کردن یا Crash کردن رایانه ها نمی شدند، هیچ گاه این ۳ کلید به این اندازه مورد استفاده قرار نمی گرفتند و مشهور هم نمی شدند.
برادلی بالاخره پس از حدود ۲۸ سال و نیم کار با IBM روز جمعه ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) بازنشسته شد. این خبر تیتر بسیاری از مجلات و سایتهای رایانه ای شد: ? مخترع CtrlAltDelete این ۳ کلید را روی کارش نیز به کار برد.?
وی با پایان دادن به کارش در IBM قصد دارد به تدریس در دانشگاه کارولینای شمالی ادامه دهد.حال که با برادلی آشنا شدیم ، بد نیست آشنایی بیشتری هم با کار وی پیدا کنیم و ببینیم بهتر است در چه مواقعی و چگونه از این اختراع استفاده کنیم.
هر فردی که مدتی هر چند کوتاه را به کار با رایانه گذرانده است به مشکل Crash کردن یا هنگ کردن کامپیوتر برخورد کرده است.
مشکلی که بسیاری از کاربران را به صورت مکرر آزار داده و می دهد. در بعضی موارد دلیل پاسخ ندادن رایانه به دستورات کاربر، تنها بروز یک اشکال کوچک مانند قطع شدن کابل موس یا صفحه کلید است که براحتی مشخص می شود، اما در بسیاری از زمانها مشکل و حل آن به این سادگی نیست. شما کلیدهای مختلف را می فشارید، کلید Esc را فشار می دهید تا عملیات در حال اجرا قطع شود، کلیدهای Num Lock و Caps Lock را می فشارید و روشن شدن چراغ مربوط روی صفحه کلید را چک می کنید و... اما هیچ پاسخی از سوی رایانه نمی بینید. در این زمان است که به فکر استفاده از کلیدهای مشهور Ctrl+Alt+Delete می افتید و آنها را با هم می فشارید.
در زمانی که رایانه ها از سیستم عامل DOS استفاده می کردند، فشردن این ۳ کلید باعث بازآغازی رایانه می شد و دوباره شروع به کار می کرد.اما ویندوزهای ۹۵ و ۹۸استفاده بهتری از این ۳ کلید می کنند.
زمانی که در محیط ویندوز این سه کلید را با هم فشار دهید فهرستی از برنامه های در حال اجرا را مشاهده خواهید کرد. اگر ویندوز برنامه ای را بیابد که مشکل دارد و نمی تواند پاسخگویی به کاربر را انجام دهد، عبارت not responding را مقابل آن می نویسد و شما می توانید با انتخاب کردن آن برنامه و فشردن دکمهEnd Task به کار آن خاتمه دهید.
البته با این کار هر گونه تغییراتی را در محیط آن برنامه داده باشید و ذخیره نکرده باشید، از دست خواهید داد. اگر با این روش هم نتوانید رایانه را به حالت عادی برگردانید آن موقع مجبورید با فشردن دوباره این ۳ کلید ، آن را بازآغازی کنید. البته در بعضی موارد حتی از این ۳ کلید هم کاری بر نمی آید و شما مجبورید دکمهReset را بر روی رایانه تان بفشارید.
در انتها به شما توصیه می کنیم ، از آنجایی که رایانه ها قابل اعتماد نیستند و هر لحظه امکان Crash کردن آنها وجود دارد ، بهتر است هر کاری که انجام می دهید، به طور مرتب ذخیره کنید تا داده ای را از دست ندهید.
بعضی اوقات از دست Ctrl+Alt+Delete هم کاری بر نمی آید.
برگرفته از www.jamejamdaily.net
منبع : سایت سلام مهدی


همچنین مشاهده کنید